Enligt säljare på Toyota, kommer det ingen ny Avensis. Utan nya Auris blir större, på både längd och bredd. Kombin kommer ev före halvkombin till sverige. Han sa måtten på nya Auris kombin, men dom minns jag inte. Något mindre än nuvarande Avensis.
Nya Toyota Auris ersätter Avensis
Uppdaterat: 2018-03-09 09:52
Kommentarer
Sen är det frågan vilken info säljare hos bilföretagen får och när dom får den... Skulle dom få info innan den på nåt sätt är officiell så skulle den garanterat sprida sig och det vill nog knappast biltillverkarna - oavsett märke. Men många rykten har ju gått om att Avensis inte skall få nån direkt ersättare så just det kanske inte är nån högoddsare.
Nä, jag sa det oxå, att man hört rykten om att Avensis kommer att utgå. Och så hade han "förstått" Att det skulle bli. För att nya Auris blev lika stor som Avensis II (03-08) Glömde tyvärr att fråga om det kommer en version med elmotor på bakaxeln. Det är det jag är mest intresserad av. Rav 4 hsd finns ju som fwd med elmotor bara fram, och i en awd version med elmotor på både fram, och bakaxel.
Förhoppningsvis finns även stereo/högtalare från JBL som tillval. Stora stereon i Avensis med 11 högtalare 09-14 Och 10 högtalare 15-18 lämnar en del att önska, tyvärr. I nuvarande Auris, finns bara original stereo. Ingen bättre att slänga pengar på för dom som vill. I Prius, Rav 4, C-HR, Land Cruiser finns JBL stereo som tillval/paket. Med åtminstånde skapligt ljud, för oss musikfrälsta.
Ja att Camry skulle komma, nämnde han också. Det nämnde han utan att jag frågat. Så jag antar att det är bekräftat? Tyvärr inte som kombi, enligt säljaren.
har en toyota avensis 2010 T4 cvt 7 trins auto med paddeshift og alt i udstyr , også et anlæg med 11 højtalere, som er ligeså fint som JPL i Chr , blot til orientering , En fantastisk bil . Avensis.
Som jag redan sagt - bilförsäljare är nog på det stora hela inte mycket mera välinformerade än intresserade "amatörer" annat än strax före introduktionen. Har hört alldeles för många spekulationer ifrån försäljare som senare visat sig felaktiga. "Vet" han att Camry skall komma till Sverige så är vi nog rätt nära introduktionen skulle jag gissa.
Pi verkar ha liknande uppfattning om informationsgraden som jag har. Det är ju knappt så säljarna har koll på det de redan har i hallen.
Det verkar rimligt att Camry är på ingång relativt snart, då den kommit i ny modellgeneration till modellår 2018, då Toyota Europe knappast vill introducera en "gammal" modell på marknaden.
Nya Camry bygger för övrigt på TNGA-plattformen.
Samtidigt så har ju Avensis hängt med sedan 2009, så den är ju i akut behov av ersättare, vilket den då får i egenskap av Camry.
Vad det gäller kombi, så får vi nog hålla tillgodo med Auris, då efterfrågan utanför Norden inte är så stor på den biltypen.
vedr. Camry er den da med på Toyotas Europes hjemmeside, men det er Corolla og andre også, ved ikke hvad det betyder for os.?
Avensis försvinner. Inte konstigt. Traditionella bilar är på utdöende. Att Auris tar över är solklart resten stavas S U V
I Avensis segment säljer premiummärkena väldigt bra men dit hör inte Avensis.
Intressant att Camry finns på https://www.toyota-europe.com ! Dock bara med bensinmotorer?? Från en 2.0-liters motor med 168 g co2/km och uppåt. Det känns inte helt konkurrenskraftigt, men det kanske är ”riktiga” utsläppsvärden? Var är hybridmodellerna?
Enligt vad andra rykten påstår är detta nya Avensis och vissa kantiga linjer tycks styrka den möjligheten.
Det kan mycket väl vara så att Avensis försvinner från den svenska marknaden, ja även från den europeiska marknaden. Den är ingen storsäljare här. År 2017 såldes inte ens 26 000 Avensis i Europa, jämför det med för 10 år sedan. År 2003 - 2007 såldes den stadigt över 100 000 exemplar i Europa. Men sedan dess har försäljningen kraftigt minskat, det gäller även för flera av konkurrenterna. För tio år sedan såldes över 1 miljon bilar i mellanklass-segmentet, men nu har siffrorna sjunkit till strax över 500 000... Segmentet krymper år från år. Premium-tillverkarna säljer fortsatt bra i denna storlek, men annars är det SUV:arna som tagit över marknaden. Så utifrån detta perspektiv så är det logiskt att Toyota slutar med Avensis för Europa.
ToRy: Det är förra generationens Camry, som såldes/säljs på vissa östeuropeiska marknader.
Kommer den nya generationen till Västeuropa, så kommer den, precis som i Usa, garanterat som hybrid.
Ganska gamla uppgifter numer. Jag fick uppfattningen om en avensis ersättare när jag såg denna. Men min egen spekulation är om det är en testmula för Auris? Att dem redan då testade den, men jag vet ej.
jørgenn: Corolla säljs på flera marknader i Europa. Tex. Tyskland, Finland och i många östeuropeiska länder.
Det är helt enkelt en Auris Sedan, som Toyota Sweden valt att inte sälja här.
Nya Camry marknadsförs ännu inte av Toyota Europe.
Jag tycker att Avensis design är rejält utdaterad och att den känns klossig och då blir den större volymen till något negativt.
Auris TS är aningen mindre men den bättre och nya Auris blir något större och då faller meningen med Avensis.
Det ska nog vara brett i mellan stegen så att var modell står fri och erbjuder något helt eget och på det viset så hamnar de ej i konkurrans till varandra.
Camry står nischad för den amerikanska marknaden som sedan och coupe, tja den kan ju tänkas att ställas mot Audi men då måste den finnas i kombi utförande.
Backspegeln på nya Auris är inte som den på bilden, därmed är det säkert inte en maskerad Auris och vecken i karossen finns inte heller på Auris.
Kunne man forestille sig at AVELON ville komme til EUROPA, det siges fra USA at den er suveræn .. Billedet o.f kunne godt være den nye ST.van Auris som kommer til NOV 18.
Avalon är ett bättre val än Camry men det är en rejält stor bil på nästan 5 meter.
Avalon kostar 100000 mer och är 5cm längre.
God kväll! Jag vill bara uppmärksamma på denna notis
http://teknikensvarld.se/nya-toyota-rav4-gor-tidig-entre-600443/
om att nya RAV4 är på G snarare än någon kanske anat?
Redan innan månadens slut!
Detta har kanske inte så mycket att göra med Auris/Avensis -- men en ny Toyota i alla fall! :-)
billedet o.f er formodentlig den nya PRIUS..?
Nu har jag inte lyssnat på JBL stereon i just C-HR. Men jag har också en Avensis, just nu. Från 2014, med premium paketet. Som var högsta utrustningsnivån då. Och jag tycker inte att ljudet ur dom 11 högtalarna är speciellt märkvärdigt alls. Och då har jag suttit i timmar, och pillat med inställningar. För att försöka få fram så bra ljud som möjligt. Senaste Avensis, med 10 högtalare i Executive utförande. Upplever jag om möjligt som ännu sämre. Men där satt jag ju inte och pillade med inställningarna lika länge, såklart.
min Avensis er en t4 2.0 2009/10 alt er mega fantastisk og det eer den stadig. cvt. 7 trins auto med paddleshift. god søndag. til RILLE. l
Min är en bensin 2,0 CVT. Samma bil fast efter facelift. Egentligen ett tillfälligt köp jag fick till bra pris. Hade tänkt köpa en helt ny bil. Men hittade ingen, som hade allt det jag ville ha inom min budget.
God Söndag till dig med
Tydligen är värst på papperet inte alltid värst i verkligheten, när vi bilägare testade bilars ljudanläggningar slog Opel Astra med bara 6 högtalare Audi A4 och det hade man ju aldrig trott i förväg.
Jag bumpar upp tråden med den här länken, som flera säkert redan sett. Men den tycks bekräfta i alla fall. Nu hoppas vi bara att Camry kommer också! :-)
http://teknikensvarld.se/toyota-stoppar-produktionen-av-avensis-603175/
Camry kommer och Avensis är producerat för resten av året så nu ställer fabriken om till nya Auris :)
...och bilförsäljarna hos märkes-ÅF vet sist av alla...:) OK - möjligt att dom vet detaljer om när en modell skall introduceras liiiite före oss övriga men f ö är nog deras utsagor om kommande modeller inte mycket att lita på, tyvärr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.