Vi Bilägares forum

Nya Skoda Yeti/Karoq

Nya Skoda Yeti/Karoq

God morgon! Det har varit litet diskussion om kommande nya Skoda Yeti i andra trådar, men nu när det börjar dra ihop sig på allvar så tänkte jag att det kunde vara kul att ha en specifik tråd för detta, för de som är intresserade. Förhoppningsvis kan den bli en litet "nuftigare" variant på SEAT Ateca, t ex med skjutbart baksäte/-stolar. Som en Kodiaq, fast mindre, och med 2wd-versioner i Sverige. En motvikt till det flertal mindre SUV:ar/crossovers med neddragen taklinje, uppdragen fönsterlinje och dålig takhöjd i baksätet som kommit fram de senaste året eller två! :-)

Till att börja med så ryktas det att bilen inte skall heta Yeti, utan Karoq. Se t ex
http://www.autoexpress.co.uk/skoda/yeti/91163/new-skoda-yeti-suv-is-karoq-name-change-on-the-cards
Där finns en del info, eller åtminstone "troliga fakta".

Vad som sägs vara en nästan omaskerad Yeti/Karoq kan ses på
https://www.youtube.com/watch?v=glDDkgRqR10
Den bilen är definivt ingen uppdatering av nuvarande Yeti -- snarare i samma stil som Ateca. Där påstås också att bilen skall ha världspremiär i Stockholm (!) den 18:e maj, dvs snart. Det låter ju som ett rätt udda val av plats för alla bilar utom möjligen Volvo (som dessutom skulle välja Göteborg istället?), men det visar sig om några veckor om det finns någon som helst substans i det ryktet. Här https://gaadiwaadi.com/new-generation-skoda-yeti-skoda-karoq-479281/ sägs istället att bilen skall premiärvisas i juli.

Oavsett exakt datum (och plats) så är det inte så långt kvar, och det skall bli spännande att se resultatet!

Uppdaterat: 2017-04-26 09:09

Kommentarer

Ok, åtgärdat.

Uppdaterat: 2017-04-26 09:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bättre bilder och litet mer info här: http://www.auto-motor-und-sport.de/news/skoda-karoq-2017-infos-marktstart-preise-zum-yeti-nachfolger-774468.html

Ser lovande ut, även om man kan tycka att nuvarande Yeti har mer personlig karaktär! Här är det (inte oväntat) mycket gemensamt med Tiguan, Ateca och Kodiaq. Och även Q3, åtminstone vad gäller bakljusen?

Uppdaterat: 2017-04-27 12:41

Jag kickar litet liv i den här tråden igen, eftersom Karoq har fått priser och litet infomaterial i Tyskland, se

http://www.skoda-auto.de/news/news-detail/karoq

En liten bit ned på sidan finns länkar till prislista resp. broschyr med tekniska data.

Billigaste motorvalet (1.0 TSI, 115 hk, 2wd, manuell) har listpris 24290 Euro i Ambition-nivå, och 25890 i Style-nivå. Nu kommer den att prissättas något lägre i Sverige kanske, man kan jämföra billigaste Kodiaqen i Sverige (1.4 TSI, 4wd, manuell, Ambition), som kostar 271000 kr som listpris, och 31950 Euro i Tyskland vad jag kan se. Men motsvarande "växelkurs" blir det 206000 kr för Karoq Ambition och 220000 för Style. Här ligger 206 kkr i linje med billigaste Seat Atecan i Sverige, men listpris 209 kkr, så det verkar inte helt orimligt. Dock tycker jag att tillbehörspaketen på Karoqen tycks vara litet dyrare, och varioflexsätena som man säkert vill ha kostar extra (390 Euro). Men den lär få ett bättre andrahandsvärde än Atecan i Sverige, bara för att det är en Skoda. Återstår om den kan kapa åt sig marknadsandelar från Tiguan, vilket Ateca inte tycks ha klarat av.

Nu tycker jag förstås att Atecan är snyggare, så vi ska försöka hitta antingen en vettig begagnad Yeti i höst, eller möjligen en lätt begagnad eller demo-Ateca. Eller kanske en C3 Aircross, om den kommer hit "i tid"!

Uppdaterat: 2017-07-18 19:17

Ja det här är en intressant bil. Har kollat en hel del på Atecan/Tiguan och det ska bli kul med ännu en variant.

Prismässigt tror jag den kommer stå sig väl, väntar man lite så brukar de börja skicka med lite utrustningspaket mm.

Fast det kan iofs även bli "introduktionspriser" likaså.

Marknaden är tuff.

Finns många som vill ha en bit av kakan.

Uppdaterat: 2017-07-18 20:09

Har fått kläms på en bil i går och nu tror jag Skoda teknikerna har tittat för mycket på franska, Japan och Korea sidan.

Eller inte riktigt så tokigt ändå för den ser hyfsad ut och man ser ut genom bakrutan

Justerbara bakstolar och inget dubbelt lastgolv.

Vilket totalt vansinne att överge simple clever tänket.

Bakdelen är som alla andra opraktiska suvar tyvärr.

Den logiska enkla fina förarmiljön är kvar men hur tänkte man när man skissade bakutrymmet.

Konstaterar att en octavia scout är betydligt vettigare köp på alla plan och rymligheten och dom praktiska finesserna som hängt med i 10 år slår dom flästa än i dag.

Dessutom lär scouten gå billigare också pga en normal korossform.

Dom få centimetrar förarstolen är högre är ingen deal att prata om.

Synd på en fin bil men nu käns den som alla andra mini suwar (kanske)

Uppdaterat: 2017-11-19 11:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tråkigt att man tappat den stora poängen med ett stort dubbel utrymme under golvet i bagaget.

Det går inte att vara utan det när man haft ett sådant.

Och varför vill man ta ut dom bakre stolarna?

Jag hänger inte alls med.

Scout måste vara ett betydligt bättre och billigare alternativ.

Uppdaterat: 2017-11-19 14:33
skidoo1238 skrev:

Tråkigt att man tappat den stora poängen med ett stort dubbel utrymme under golvet i bagaget.

Det går inte att vara utan det när man haft ett sådant.

Och varför vill man ta ut dom bakre stolarna?

Jag hänger inte alls med.

Scout måste vara ett betydligt bättre och billigare alternativ.

Poängen jag kan se är om man ofta åka fyra. Då kan man med varioflex ta ut mittenstolen och skjuta in ytterstolarna lite så att se får mer utrymme för axlar och armar. Sedan kan man skjuta stolarna i längsled och luta dem. Att ta ut den helt för att frakta något stort däremot... Skulle väl vara cyklar. Lasttröskeln är dock i vägen. Hade Yetin dubbelt lastgolv?

Uppdaterat: 2017-11-19 17:31
fredl skrev:

skidoo1238 wrote:Tråkigt att man tappat den stora poängen med ett stort dubbel utrymme under golvet i bagaget.

Det går inte att vara utan det när man haft ett sådant.

Och varför vill man ta ut dom bakre stolarna?

Jag hänger inte alls med.

Scout måste vara ett betydligt bättre och billigare alternativ.

.

-

Poängen jag kan se är om man ofta åka fyra. Då kan man med varioflex ta ut mittenstolen och skjuta in ytterstolarna lite så att se får mer utrymme för axlar och armar. Sedan kan man skjuta stolarna i längsled och luta dem. Att ta ut den helt för att frakta något stort däremot... Skulle väl vara cyklar. Lasttröskeln är dock i vägen. Hade Yetin dubbelt lastgolv?

Jag kan inte tänka mig att det händer att man lyfter ur mittersta sätet frivilligt som tillika är armstöd och mugghållare mm.

Och ett konventionellt sätes arrangemang håller ju tillbaka bagage ljudet en del också.

Tror egentligen att skjutmånen bak är begränsad om det inte sitter en 165 cm dam i framsätet.

Tror inte att det är någon last tröskel att tala om.

Jag tror inte yetin hade dubbel golv men kan ha fel.

Kodiaq har väl dubbel golv tror jag.

Uppdaterat: 2017-11-19 17:44
skidoo1238 skrev:

Jag kan inte tänka mig att det händer att man lyfter ur mittersta sätet frivilligt som tillika är armstöd och mugghållare mm. Och ett konventionellt sätes arrangemang håller ju tillbaka bagage ljudet en del också. Tror egentligen att skjutmånen bak är begränsad om det inte sitter en 165 cm dam i framsätet.

Tror inte att det är någon last tröskel att tala om. Jag tror inte yetin hade dubbel golv men kan ha fel.

Kodiaq har väl dubbel golv tror jag.

Kollar man på Skodas pressbilder så ser i alla fall jag nackdelar. Ska titta på bilen igen på fredag, men just nu så känns det som lite för mycket kompromisser. Enligt måttskissen så har Karoq lastutrymmet på Karoq med standardsäten (eventuellt inte möjligt att beställa i Sverige) en längd på 756 mm. Tiguan har 860 (min), 1020 (max), Seat Ateca har 74. Med Varioflex är längden 810 mm men det framgår inte om det är minimum eller maximum men det bör väl vara minimum. Skjuter man fram stolarna så får man ett längre avstånd, då får man dock ett glapp mellan "skuffen" och kupén. Insynsskyddet med varioflex verkar vara något slags rullnät mot en hatthylla med standardsäten (eller i Atecan). Åker man fyra i Karoq och vill använda armstödet så kommer det att vara öppet in till bagaget. I både Ateca och Tiguan kan man använda armstödet och ändå vara frånskild från lasten.

Jag vet att många i fackpressen har lovordat Varioflex, men frågan är om inte det inte orsakar mer problem än det löser? Vill man frakta tunga och långa saker så gör den oplana ytan att sakerna ligger illa samt svårt att surra på ett vettigt sätt.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-11-20 16:44

Jag tycker helt klart att Skoda gjort bort sig.

Varioflex är trams, med sätet framstyrt så är det ett barnsben som ryms.

Och inget variabelt lastgolv.

Och skidluckan som på octavian är ju betydligt bättre lösning än tredelat ryggstöd.

Insyns skydd som följer med luckan upp, smart.? Tveksamt när dom hadde så stabil lösning med geidrar och ingen rappel lösning som många andra där flärpen hänger ner 3dm.

Synd att dom tittat på andra och lyssnat på motor journalisterna.

Synd på en kanske vettig bil.

Håller nog kvar tanken att en octavia scout är betydligt vettigare.

Uppdaterat: 2017-11-20 17:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är ju så att Skoda Sverige har bestämt sig för att bilarna som säljs här har Varioflex som standard.

På andra marknader är det ju extrautrustning.

Uppdaterat: 2017-11-20 17:07

Observera dock att om man inte har varioflex så finns ingen skidlucka. Atecan som enligt ryktet Skoda bygger åt Seat i Tjeckien har skidlucka (och variabelt lastgolv som valbar utrustning).

Väldigt tråkigt det här. Konstigt också att Sverige inte får 1,5 TSI med 4x4 och DSG. Ska komma senare har jag hört dock.

Ateca har en annan stor brist (enligt mig). Den saknar eCall (nödsamtalstjänst) som är standard hos Skoda genom Skoda Connect. I kombination med värmare är denna guld värd då man kan aktivera värmaren från telefonen. Perfekt om man är ute och handlar eller åker skidor på obestämd tid.

VW har det som tillval för cirka 5000. Bör väl bli standardutrustning från och med MY19. Rent krasst så tror jag tillverkarna inte behöver lägga till det bara vid modellårsbyte utan vid större förändringar såsom facelift eller nya modeller.

Uppdaterat: 2017-11-20 17:15

Från och med april 2018 är det lagkrav på att det finns nödsamtalsfunktion som standard på alla nya bilar som säljs i EU.

Uppdaterat: 2017-11-20 18:38
Xanthopteryx skrev:

Från och med april 2018 är det lagkrav på att det finns nödsamtalsfunktion som standard på alla nya bilar som säljs i EU.

Så som jag läser det så gäller det nya modeller medan tillverkarna är fria att lägga till det på redan introducerade modeller men är inte helt säker.

Uppdaterat: 2017-11-20 20:37
fredl skrev:

Xanthopteryx wrote:Från och med april 2018 är det lagkrav på att det finns nödsamtalsfunktion som standard på alla nya bilar som säljs i EU.

Så som jag läser det så gäller det nya modeller medan tillverkarna är fria att lägga till det på redan introducerade modeller men är inte helt säker.

Mycket riktigt - nya fordonstyper, men så snabbt som utvecklingen nu går inom bilvärlden så är det nog snabbt utrullat.

Mer läsvärt:

https://www.sosalarm.se/contentassets/56bb24ee54b446ada6369db862e994e9/ecall-170508.pdf

Uppdaterat: 2017-11-20 21:46

Fick en chans till en second opinion igår av Karoq på självaste Black Friday. Fick se den andra utav de två Skoda Karoq som Skoda Sverige har och kör runt på olika event och smyglanseringar. Har nu sett båda två och den jag såg i går gjorde ett bättre intryck.

Kunde jämföra nästan sida vid sida Karoq mot Octavia ur ett lastperspektiv. Tröskeldjupet var mycket mindre än jag mindes från första gången jag såg bilen och även jämfört med Seat Ateca. Cirka 5 cm höjt är det vilket borde innebära ganska enkel inlastning.

Trots att vi har en av de minsta MIM Variocage så hade den ätit upp ganska mycket av utrymmet så är övertygad om att vi valde rätt som satsade på Octavian (även om man bortser från det krasst ekonomiska). Om drygt två veckor så verkar det som att handlarna kommer att börja få sina demobilar så då kan alla skapa sin egen uppfattning.

Hade varit intressant om ViB hade kunnat haft med Karoq i sitt långteststall 2018 för jag tror att det kommer att bli en vanlig syn på vägarna framöver för den som inte vill lägga 400k på en XC40. T-Roc kommer säkert även den att bli en vanlig syn på vägarna även om VW:s beslut att inte sälja lilla bensinaren med DSG känns märkligt.

Uppdaterat: 2017-11-25 15:16