Nu när man kan gå in och komponera sin egen bild och det fungerar betydligt bättre än tidigare blir det möjligt att ta fram bilder som visar "intryck" som inte gått att se tidigare.
20 tums fälgarna är därtill inte de som ger bäst intryck, de är för stora.
Kommentarer
Snygg bil, för min del gillar jag inte att den har blivit längre och lägre än den gamla modellen. Känns som om det är en trend, bilen blir längre och lägre, i det större bilsegmentet hos biltillverkarna, typ volvo, audi, bmw. Visserligen har jag kört gocart när jag var yngre men det är inget jag strävar mot när jag vill köpa en större bilmodell.
Inte undra på att SUV:en som bilmodell är eftertraktad.
Ja, som taxi blir ben nog inte populär hur bra den än kan vara.
Nu måste jag fråga, varför inte?
Insteget!
Den förra var ingen favorit hos åkarna, den här får nog ännu svårare att konkurrera med suvarna..
Måste nog hålla med saabnisse BluberryDox. Är själv Insignia ägare och gillar nästan allt med bilen, speciellt förarstolen. Men insteget är väldigt lågt och när jag 2010 ägt bilen i 6 månader fick jag diskbråck i ryggen. Då blev insteget t.o,m. jävligt lågt så utan takrailen skulle jag inte kunnat ta mig in i bilen över huvudet taget. Så för oss som blivit "lite mognare" så är ett lågt insteg ett elände, så det blir nog en SUV nästa gång.
Men ha begäret väcks när jag ser denna snygga Insignia.
Visst är den snygg, jag har aldrig påstått något annat, men låga bilar är bekvämast som cabbar.
I vackert väder....
Jag förstår jag äger en Insignia själv och jag hoppas på nya country tourern. Får den bättre markfrigång än den befintliga så blir jag nöjd.
Nä, att nåt påminner om nåt annat innebär som sagt inte att den som påminner är ful - bara att den påminner...:) Och i fallet Mazda 6 så finns det ju sämre förebilder att påminna om. Men enligt bilden i inlägg #9 ser den lite trång ut i baksätet med tanke på bilens yttermått. Och man får nog vara lite försiktig för att inte slå i huvudet när man sätter sig i baksätet. Men som vanligt är det säkrast att kolla först och inte bara döma efter bilder.
Insignia får nog en svår konkurrent i VW Arteon, det är också en snygg bil.
Visst verkar det vara en snygg bil på papperet men som alltid är det bäst att vänta tills bilen i fråga dyker upp hos återförsäljarna så att man får klämma och känna på riktigt och därigenom bilda sig en personlig uppfattning.
Som det är nu så spekulerar man bara och det finns inga rätt eller fel åsikter, bara åsikter, vad som ser bra eller dåligt ut på papperet kan i verkligheten vara precis tvärtom, precis som designen.
AutoBild har testat med en person som är 195 i framsätet och 195 i baksätet avståndet till framsätets ryggstöd är då ca 3 cm och lika till taket bak.
Böja på huvudet något i dörröppningen får man dock göra mindre eller mer.
N-kilas, det är just det där med att krypa in och ur som blir alltmer besvärande vid stigande ålder och det är anledningen till att alltfler väljer Suv eller högbyggda bilar.
Man tvingas sätta funktion före flärd, men visst finns det avsättning även för låga bilar.
På 80-talet var både du och jag och saabnisse drygt 30 år yngre och det är den stora skillnaden. Man blir liksom inte mera vig med åren. Provsatte lite olika bilar i Golfklassen idag och man ramlade ju ner i de flesta så det var skönt att sätta sig i sin egen Golf SV igen. Man uppskattar högre insteg/sittposition mera ju äldre man blir.
Tja själv upplever jag ju och det gjorde alla andra också på 80-talet, att gamla Omega var en hög och rymlig bil, trots det är den Omegan lägre än den här Insignian.
Sedan gäller ju huvudet baksätet och inte framsätet, men det beror förstås på hur lång man är, jag är optimala 176.5, jag sitter bra i praktisk taget alla bilar, fast har lite besvär med att kliva ur Golf eftersom jag får ha stolen i högsta läget och då blir det nära till taket.
Tja jag märker ingen skillnad, lyckligtvis, just i dag var jag ute och hoppade runt bland klippblock och det gick lika fint som 1980.
Och om jag inte minns fel så fanns det väl personer som var 50-80 år då också.
Men dåtidens gamlingar var kanske piggare?
Fast en favorit jag gillar är ju Zafira, den är betydlig hög, men den påminner också mest om Omega i känslan.
För egen del är det inte höjden som är problemet utan sidorutan, jag trivs inte med att ha rutan i höjd med hakan, det känns väldigt onaturligt.
Det är nog snarare så att dagens 50--80-åringar generellt är piggare än 70--80-talets. Men då fanns det inga SUV:ar så det var nog bara att ta det som fanns.
Ja det är intressant, ofta tycks det vara så att vad som uppfattas som bra och dåligt är beroende på vad det jämförs med.
För egen del är jag ju på det området liksom på många andra avvikande genom att utgå från min egen upplevelse utan hänsyn till ändringar i omvärlden.
Sitter jag bra i en bil och det senare dyker upp en jag sitter ännu bättre i så innebär inte det att jag ändrar min åsikt om den första, jag sitter fortfarande precis lika bra i den som jag gjorde innan.
Om man ändrar sig och tycker att den första plötsligt blivit dålig bara för att man fått något nytt att jämföra med, då gjorde man en dålig bedömning av den från första början enligt mitt sätt att se på saken.
Men det är bara jag, så det är ju en kuriositet.
För övrigt börjar det dyka upp rykten om den franska framtiden där det bland annat är troligt att detta är den sista stora Opeln, den sista Insignian och den sista riktiga Opeln överhuvudtaget.
Astra blir största bilen i framtiden, eller Peugeot 308 som det i själva verket kommer att handla om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.