Nu är det dags för lansering av nya C5, här är de första bilderna. https://youtu.be/LXdLITBlCi0
Ser inte så tokig ut tycker jag.
Officiella tekniska data har inte kommit än men bör komma i em. Vi kan nog räkna med bensin och plug-in hybrid från DS4. Citroën Advanced Comfort Seat och progressiv fjädring med hydrauliska dämpkuddar.
Säljstart - gissningsvis senhösten 2021 som 2022 års modell.
C5 Aircross lär få en uppdatering till hösten för 2022 års modell med ett ”ansiktslyft” som innebär en front som matchar nya C5 halvkombi. I övrigt troligen inga större förändringar.
C3 Aircross har redan visats med den nya fronten och C3 har den också. Och så nya C4 som säljs nu.
Kommentarer
Jag har tidigare alltid gillat Citroën, främst för att flera tekniska lösningar tilltalat mig, men den nya C5X verkar vara alltför likriktad för att ge mig några positiva vibbar, men ok, man ska inte döma förrän man kollat irl.
Givetvis gillar jag inte kolkällarinteriören, men det kanske går att få ändrat liksom den otäcka anonyma kulören bilen i filmen har.
Färgerna får vi återkomma till, men ja just nu har jag bara sett bilder på mörkgrå exteriör och svart/grå interiör. Nya C4 visades iaf upp i en ny fin blå färg och så orange. Interiört kan man på C4 välja mellan 6 olika stilar, vi får se vad som gäller för nya C5 X.
ViB har släppt bilder nu också, men vadå ”återupplivar C5 namnet”? Det var återupplivat genom C5 Aircross. Och vadå modernare invändigt än andra modeller? Interiört ser C5 X ut som nya C4, lätt förändrad med kromlister och större luftutsläpp osv men det är samma designidé.
Här är en fransk genomgång.
https://youtu.be/G6qe3PlzQAc
I den är bilen i en mörk olivgrön nyans.
Trevligt med halvkombi det var länge sen.
Men trenden är ju SUVar...
Utländsk media rapporterar att hybrid-versionen får justerbar inställning av fjädringen, någon form av aktiv fjädring. Normal, komfort och sport. Den väger ju mer också. Hur den tekniska lösningen ser ut får vi återkomma till. Och om det kommer vara extra tillbehör till standard-versionen eller helt exklusivt för hybriden, det får vi också återkomma till. Finns inte så mycket detaljer än.
Det är ju kul att SAAB:s koncept med combi coupé kommer tillbaka hos designers. C5X har t.o.m en liknande spoiler bak som Turbo Combi Coupé hade.
Visst lutar bakrutan en del, men det är inte mycket lutning nedanför den så i mina ögon är det mer kombi än halvkombi.
Ett mellanting mellan kombi och halvkombi.
Lite crossover mellan olika. Har ju provats förr. Renault Vel Satis, Fiat Croma II, ingen blev försäljningsframgåmg.
Men jag tror Citroën är rätt ute nu. Och att kombinera flera bilar igen ja då behöver man inte göra olika versioner så, det gör det billigare.
Som sagt, väldigt lik.
Jag minns ju när XM kom, 89?
När jag såg de första bilderna på den i Teknikens Värld så föll jag pladask och sen när de kom ut i trafik så förstärktes min uppskattning av utseendet. Den liknade ju inget annat som funnits före och för all del efter heller.
Den här är absolut rätt fin och lite annorlunda men jag skulle vilja att den var ännu mer crazy men den ska ju sälja också så jag hoppas att de har träffat rätt.
Likheten med Saab slog mig också omedelbart när jag såg den lite bakifrån...:)
Jag tycker den sticker ut jämfört med konkurrenterna. Sen är det synd att den inte kommer som hel elbil från start, men både nya Peugeot 308 och Opel Astra (som visas senare i år) kommer som hela elbilar 2023-2024 så då borde C5X också göra det eftersom bottenplattan är samma. Hybriden ska iaf komma med större batteri senare.
Så ju ganska trevlig ut och dubbla mugghållare för kaffet är kung på långresan :)
Men skidlucka som en stor knytnäve är ett skämt och insyns gardinen som följer med luckan är ju också tveksam.
Föredrar ett fastare insyns skydd som man kan lägga tex jackan på och som jag väljer när den skall användas och framför allt att det inte hänger ner som en slapp task när det är ihop rullat..
Eller varför inte en hatthylla som dämpar lite skuffoljud.
Men som sagt skönt stuk på karossen.
Nu är ju Citroëns själ bortopererad av Peugeotgänget inom PSA när dom dumpa gasfjädringen, nu är dom som alla andra bilar med järnfjädrar att studsa omkring i
Det är inte lätt att vara Citroen, är de för udda så klagas det "varför är de inte som andra?"
Är de inte tillräckligt udda, så klagas det "de är ju som andra"...
Lite OT: jag såg ett avsnitt på Discovery där de restaurerade en DS, det är ju ju en såå läcker bil, inte minst designmässigt!
Väckte genast mitt habegär!
Det finns ett par DS i motorklubben hemmavid, och även en SM, ett "barnfind"! Läcker...
Citroen DS lanserades för 65 (!) år sen. Den skulle lika gärna kunna byggas och säljas idag med moderna motorer och drivlinor.
Den lär åtminstone ha mer plats i "frunken" än i bagagen. :-)
Det finns ingen plats för udda fåglar på bilmarknaden idag, åtminstone inte om du vill vara en volymtillverkare, därför tillverkar Citroen vanliga bilar numer.
Gör du bilar med egna och originella lösningar som kan uppfattas som underliga och tillkrånglade av den stora massan så får du tillverka i liten skala och sälja dyrt, då fungerar det.
För medelsvensson, hur egen, unik och originell denne vill framställa sig gentemot omvärlden så speglar det sig märkligt nog, ytterst sällan i dess bilval, där är det allt som oftast säkra kort och märken som gäller.
Alternativt satsar man på ett bränsle som inte många andra kör på, el är försent men vätgas är ännu gångbart om man vill uppfattas som en särling som tänker utanför boxen.
En splitter ny Lada skulle också funka, lika så om man införskaffar en Morgan eller en bil byggd före 1960 som ska täcka hela familjens behov året runt, det går dock inte i de fallen att gardera upp med en nyare andrabil, då faller imagen av att vara unik.
Och vem vill vara som alla andra, en död fisk som flyter med strömmen eller tillhöra en bräkande fårskock?
Eller andra motsvarande citat enkom myntade för att påvisa självpåtagen egenart.
Citroen försökte i alla fall i många år men fick tyvärr krypa till korset till slut.
Citroëns mest sålda bilar har alltid haft stålfjädring. 2CV och klassikern AMI som tillverkades i 18 år och som länge var en av Frankrikes mest sålda bilar, även om den knappt såldes i Sverige. Ingen av dem hade gasfjädring. Att Citroëns själ skulle vara borta för att de inte har kvar gasfjädringen, det tycker jag är helt fel. Låg inte Citroëns själ i 2CV och AMI? Var inte dessa Citroën?
Nya C5X har en ny progressiv fjädring med hydraulkuddar, som är olikt alla andra tillverkares lösningar. Dessutom har den elektroniskt styrda dämpare genom optiska sensorer som avläser underlaget, så den anpassar fjädringen efter vägens beskaffenhet och bilens rörelser och hur föraren kör.
Studsa omkring? Cactus introducerade den första generationen av denna nya fjädring - en simplare variant utan den adaptiva funktionen med optiska sensorer. Den var inte studsig alls. Just studsigheten är borta genom de dubbla "kuddarna" i fjädringen. Så Citroën har kvar sin "flygande matta-känsla". De som påstår att de nya är "studsiga" har inte provat en Citroën med det nya fjädringssystemet.
Citroën är fortfarande en udda fågel med egna lösningar.
Om inte Peugeot varit så hade Citroën inte funnits kvar som märke idag. Det var gasfjädringen som gjorde att märket var på konkursens brant i mitten av 70-talet, i kombination med oljekrisen och att Citroëns större bilar inte var framgångsrika. SM var en flopp. CX sålde under förväntan. De var dyra, törstiga och återhämtade inte utvecklingskostnaderna. GS/GSA tog inte heller hem utvecklingskostnaderna, delvis för att det var en lång utveckling där Citroën gjorde två projekt innan GS/GSA som de lade ner och först tredje projektet blev en färdig bil. Det är nog få här som känner till att Citroëns projekt F, som var det andra projektet, snoddes av Renault som gjorde Renault 16 med flera av Citroëns lösningar och Renault lanserade sin bil innan Citroën var klar och dessutom patenterade några av de lösningar som Citroën hade utvecklat för F (taklinjen, dörrarna där). Citroën valde att inte patentera sin lösning för de ville inte signalera för konkurrenterna vad de utvecklade. Så snodde Renault det hela och patenterade det istället... Citroën hade inget annat val än att lägga ner och börja om på nytt, vilket blev GS/GSA. Och utvecklingen av CX kostade oerhört mycket pengar och sen minskade marknaden för den typen av bilar.
Det var de stålfjädrade 2CV och AMI som fortfarande gav Citroën inkomster.
Jag tycker absolut att C5X förvaltar Citroëns själ, en själ som handlar om komfort och avslappning. Nya fjädringen är "flygande-matta-känsla", de nya stolarna är tjocka, välstoppade och synnerligen unika med sin anpassningsbara "foam-stoppning" som är liknande Tempur-madrasser.
"Nya C5 X: s Advanced Comfort-säten sätter också standarden för sittkomfort. De är unikt välkomnande och ger sann komfort tack vare den speciella stoppningen som fungerar som en madrass. De uppmuntrar också dynamisk och hållbar komfort genom att använda ett högdensitetsskikt och förtjockat strukturerat skum, som kombinerar för att du ska känna dig avslappnad, även efter de längsta resorna."
Det där säger inte så mycket, eller ingenting om vad det är för material eller teknik.
Något som låter som denna beskrivning fanns redan 1978.
Ja, vem vet? Det är kanske Ascona-säten från 1978..? ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.