Vi Bilägares forum

Nya Avensis försäljningsflopp?

Nya Avensis försäljningsflopp?

Ser att endast 94st såldes i december, ett rejält ras.

Jag trodde faktiskt att det skulle bli så för en 2015 faceliftad kostar nästan 50000:- mer än den gamla om man ska ha samma utrustning.

Sedan diesel som inte går att få med automat, hur tänkte dem där?!

Uppdaterat: 2016-01-04 18:59

Kommentarer

Den som kan får gärna fixa rubriken he he självklart försäljningsflopp.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:55

Ok junkers, åtgärdat.

Uppdaterat: 2016-01-04 18:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tackar!

För info så sålde den gamla modellen 394 st samma månad året innan, dvs 4ggr så många!

Uppdaterat: 2016-01-04 19:09

Tror Toyota är i ett stort behov av en ny generation Avensis men verkar lite försenade med det.

Kanske sneglar flera nu också på RAV4 HSD.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:23
Vidstige skrev:

Tror Toyota är i ett stort behov av en ny generation Avensis men verkar lite försenade med det.
Kanske sneglar flera nu också på RAV4 HSD.

Kommer det ens någon ny Avensis? Enligt Teknikens Värld kommer Avensis "att hänga med till 2018, om det kommer en ny är oklart." Kanske gör Toyota som Honda och lägger ner bilar i denna klass/storlek för Europa? Verkar svårt för Japanska märken att sälja i denna storlek/prisklass... Tidigare slutade man sälja Camry här. Har Avensis vuxit sig för stor/dyr så det är dags att lägga ner den nu? Eller planerar man att ta hit Camry igen istället? Eller också nöjer man sig med Auris och RAV4... Jag har som ni märker många frågor/funderingar men få svar. ;-P

Uppdaterat: 2016-01-04 19:39

Jag har också hört att Avensis inte ska förnyas, vilket misstag i så fall. Honda har aldrig varit särskilt stora men inte går det bättre utan Accord.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:49

Jo också hört att Avensis har en osäker framtid.

Camry känns inte trolig, tillverkas i USA. Bara bensinmotorer. Sedanmodell.

Nä är väl RAV4 som man satsar mer på då. Om man fasar ut Avensis och sänker priset lite på RAV4 så kan den ju sälja ännu mer.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:49

Både Auris och RAV 4 som är intresserad att köpa den är snygg och tufft design därför ökar försäljningen.
Yaris är snygg bak men fram strålkastare är inte topp och interiör är inte heller topp.
Avensis ganska bra fram men inte är topp bakljuset form, design sisådär och kan vara saknar automat på diesel och finns inte Hybrid.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kan ju vara så att man köper bilar av andra märken än Toyota också - istället för en ny Avensis. Det är väl t o m rätt troligt. Men talar vi om trogna Toyota-kunder så kanske Auris kombi tagit en del försäljning från Avensis kombi.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:55

This redesign will be the keep going for the Avensis brand – in 2018 model will leave the auto market in Europe and is liable to be suspended. There are two purposes behind suspending the model. The first is on the grounds that in 2014 European clients acquired a little more than 30 000 autos of past era. Which is by Toyota principles is irrelevant. The second reason is on account of by 2020 each Toyota model offering in Europe is obliged to have a half and half change which Avensis won't have by any methods.

Uppdaterat: 2016-01-04 19:55

Ja, jag tycker också det vore ett misstag om man inte förnyar Avensis. Om storleken är ett problem kan man ju fråga sig varför man låter en modell växa sig för stor? Lärde man sig ingen av Camry, eftersom man gör om misstaget med Avensis? Inte bra för andrahandsvärdet när en modell läggs ner... Upplever att Avensis varit en populär modell, speciellt när den var mindre. Men nu verkar den dala i försäljning... Noterar även att introduktionspriset förlängts för 2a(?) gången, vilket förmodligen inte gjorts om den sålt enligt förväntan.

Om den läggs ner blir närmaste tänkbara RAV4 och Auris. Auris känns för liten för mina behov, speciellt motormässigt. Men med en större maskin i Auris kombi så tror jag den skulle kunna ta över Avensis roll. Med gällande SUV-trend så blir det förmodligen RAV4 som tar över försäljningen, speciellt hybriden. Men att lägga ner Avensis lär inte göra att det går bättre för Toyota, precis som det inte går bättre för Honda utan Accord.

Uppdaterat: 2016-01-04 20:08

junkers - var hittade du denna text?

Uppdaterat: 2016-01-04 20:15

http://www.autoyotareview.com/2015/09/2016-toyota-avensis-release-date.html

Uppdaterat: 2016-01-04 20:24

Tack junkers! Intressant! Låter som ryktet är sant då...

Uppdaterat: 2016-01-04 20:50

Kanske är för sent nu att köpa Aftonbladets extra tidning bil nr 1 men där finns ett test med Avensis. Dock CVT med bensinmotorn. Sällskapet är dock riktigt stort, Audi A4, Mercedes C180, Bmw 318i och Subaru Levorg. Man skulle tro att Avensis skulle göra bort sig helt men faktiskt inte, och då är man ändå extremt negativt som vanligt till CVT och en sugmotor. Plus ändå för komfort och lite annat. Priset centralt förstås. Och man nämner driftsäkerhet men ger väl inte så mycket plus för det.

Med 1,6 diesel och manuell låda tror jag den ändå är riktigt gångbar, mycket bil för pengarna helt klart. Sen får man ta att fronten är som den är, känns lite Saab 9-5 desperation över den. Alltså när GM gjorde en ansiktslyftning, såna halvmesyrer fungerar aldrig bra utan förvärrar snarare.

Uppdaterat: 2016-01-04 23:14

Yaris lider nog inte av problem med leveranstider utan snarare av problem med att det är just en Yaris - alltså att det finns åtskilliga bilar i den klassen som är mycket trevligare. Auris har däremot förbättrat sig men det som mest talar för den är HSD-drivlinan - om man kan leva med att inte kunna dra normala bilsläp.

Uppdaterat: 2016-01-05 13:25

Efter att ha kikat lite så har ju trots allt Avensis ökat sett över året, om man väljer att titta enbart på december så är nog en stor del av förklaringen Rav4 som ökar med nästan 250 bilar från förra året, sen tror jag att en del upptäckt Auris som blivit riktigt tyst och bekväm och som också ökar i försäljning med ca 180 bilar, Yaris däremot tappar ca 210 bilar, en del kanske kan förklaras med leveranstider då man säkert vill sälja ut 2015 års bilar

Uppdaterat: 2016-01-05 13:27

Tydligen inte så illa som det först lät. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_manad_1/topplistor_1/topplistor_per_manad_2015
Sett över hela året har faktiskt Avensis ökat från 2846st 2014 till 3144st 2015. Däremot minskade marknadsandelen från 0,94 till 0,91%...
Men tydligen ska alltså Avensis läggas ned 2018...

Uppdaterat: 2016-01-05 18:07

Innan faceliften så var ju Avensis en riktigt prisvärd, större kombi så det är kanske under den tiden som merparten av försäljningen skett (har inte orkat kolla alla månader).

Uppdaterat: 2016-01-05 19:06

Så kan det vara Pi. Det var ju rejäla rabatter på utgående generation Avensis! (Jag orkade inte heller kolla mer än den sista, för december och hela året.)

Uppdaterat: 2016-01-05 19:33

Tredje månaden i rad nu med usla siffror så det kan nog bekräftas att priset är för högt för en faceliftad ganska gammal bil.

Uppdaterat: 2016-03-01 19:07

Avensis är väl en ´no good for nothing´i drabbningen. Så om den säljer dåligt ska väl inte vara så överraskande?

Uppdaterat: 2016-03-13 01:58

Nu är rabatterna på Avensis tillbaka, 20000-35000 kr rabatt på Active, Active Plus och Executive. Finns väl ett tydligt drag av "desperation" hos Toyota att sälja fler Avensis. Hade de haft en automat till diesel hade den kanske sålt mer?

Uppdaterat: 2016-03-22 18:09
Power to the people

En prisjustering för privatpersoner kan man tänka, tydligen ingen vidare lyckad som förmånsbil då.

Uppdaterat: 2016-03-22 18:26

Provkörde en 2.0 aut kombi i helgen och jag tyckte den var riktigt trevlig. Tyvärr är rattstången för kort för att jag ska sitta helt perfekt, så därför går den bort för min del. Kanske fler långa nordbor som ratar den av samma orsak? Rattjusteringen verkar anpassad för korta japaner... ;-P Annars tycker jag stolarna blivit bra efter senaste uppdateringen! Att kunna få eljustering på dom utan att få med glastaket "på köpet", som inkräktar för mycket på huvudutrymmet, vore ett annat önskemål.

Uppdaterat: 2016-03-22 19:07
Vidstige skrev:

En prisjustering för privatpersoner kan man tänka, tydligen ingen vidare lyckad som förmånsbil då.

Nä, tråkigt nog är den väl inte så lyckad som förmånsbil då många företag har krav på "119-grammare" som utsläppsgräns - då är bensin+CVT diskvalificerad tyvärr. Synd på en trevlig bil i övrigt!

Uppdaterat: 2016-03-22 19:16
Power to the people