Jag har aldrig tidigare kört el-bil, bara åkt taxi med Toyota och förfärats över råmandet under motorhuven av och till.
Men, idag fick jag ett infall och gick in till den lokala Volvo/Renault/Dacia-handlaren och provade en Zoe.
Mycket märklig känsla första gången att starta en bil som inte startar, man mera aktiverar den.
Skum känsla när bilen skjuter fart helt linjärt och utan varierande motorljud eller växlingar, och kvick iväg var den.
Just pga avsaknaden av motorljud så låter/känns det inte imponerande, men den är snabbare än vad örat tror.
I övrigt var det som vilken bil som helst, förutom diverse instrumentgimmickar med överflödig info.
Spakar och reglade känns igen från syskonbilarna, och det är positivt att de inte krånglat till bilen som BMW gjort med sin i3. Jag fick plats bakom mig själv, men det var konstigt nog lite lågt i tak bak, förmodligen för att batteriet tar plats där man normalt har fötterna. Hela baksätet tycks vara uppflyttat pga det.
Men, det duger gott kortare sträckor och det är ju en liten smidig bil, ingen limo.
Skulle funka som andrabil hemma..
Kommentarer
Kul du tog dig ett sådant spontant infall :) Tror helt ärligt många skeptiska skulle få en lite aha-upplevelse om de testade en elbil. Sen självklart passar det inte alla än, men kul fler och fler testar och märker hur faktiskt fungerar. Här runt har Zoe blivit väldigt poppis som hemtjänstbil, så verkar hyfsat stryktålig med.
Hur fungerar växellådan på en elbil, om det ens finns någon? Eller ökar varvet på elmotorn linjärt?
Ja, den var oväntat kul att pila runt med, så annorlunda.
Jodå, samma sak här, många bilar i hemtjänsten.
Finns ingen växellåda så varvtalet ökar linjärt. Är väl bara en Amerikans elektrisk sportbil som har två växlar.
Behövs ingen.
Det vetetusan, man hör inget av elmotorn alls. En elmotor ger ju fullt moment från första varvet, och behöver inte växlas på samma sätt som en förbränningsmotor.
Det enda ljud som hördes var ett märkligt "starwars-ljud", det är en varning för omgivningen, bilen är ju så tyst. Men, det ljudet försvinner vid 30 km/h, och kan kopplas bort helt.
Tesla, killen ska ha den till att bygga om en Mitsubishi 3000 GT till eldrift med 1000 hk.
https://youtu.be/Pu7c3gbVJCc
Bilen ska användas för dragracing och kommer gå runt 15-20 mil på sina två batteripack från Chevy Volt plus några ackpaket från Tesla.
Ja, det är bra att se och testa om hur systemet fungerar och sen sist ska testa med bilen tungt drivning drar mer batteri och testa hur långt batteri räcker och tål temperatur både 30 grader kallt ute och 40 grader varmt ute om systemet fungerar eller inte gör om nytt ändring detaljer osv.
Just den initiala responsen är en av elbilens stora fördelar. Inga växlingssteg, däremot har man ofta en lägre begränsad toppfart typ 150-170 km/h på billigare elbilar.
Zoen är liten och pigg, funkar som förstabil för många i stan och pendlare osv.
Elmotor har linjäristering som styr reostat gaspedal via låg och höjs ström genom motor driven låg hastighet och hög hastighet och har bara EN växel D-läge. Elmotor har hög vridmoment från stillastående till topp hastighet.
Styrelektroniken är betydligt mer invecklad än så GF.
Hur detaljer invecklad om problem uppstår?
Ja det är ju ingen simpel reostat utan en högspänningsinverter som styr motorn. Otroligt mycket mindre som kan krångla på en elbil mot en fossilbil.
https://youtu.be/3SAxXUIre28
Kan vara ny utveckling är inte samma som jag har tidigare Märklin tåg för 80 talet har reostat. Det är många som jobbar hårt att hur systemet klarar för kvalitet framöver. Jag är inte bråttom att köpa elbil för att hur elsystemet fungerar på alla väder och hög miltal klarar.
Det är kul att läsa om sytemet fungerar och laddstation är utan problem flera städer innan bestämmer köper elbil.
Jag kör ju laddhybrid och problemet med en sådan är att den har allt det här en elbil har OCH allt som hör till en fossilbil. Mycket som kan krångla och potentiellt dyrt med tiden.
Elbilen är simpel och kommer med all säkerhet vara BILLIGARE än en fossilbil inom inte allt för avlägsen tid.
Den Zoe jag provade för några år sen ven ganska kraftigt precis som Nissan Leaf. Första elbilen jag provade var en BMW i3. Ful, men kul.
Denna Zoe hade inget som helst ljud från motorn, bara "varningsljudet" för omgivningen upp till 30.
Jag har inte fördjupat mig i hur de föder motorn, men misstänker att man varierar spänning, frekvens och amplitud med hjälp av strömriktare. Elbilar har som sagt mycket färre rörliga delar, och elektroniken sitter väl skyddad så den borde funka bra.
Man kan förstås förvänta sig att en strömriktare är dyr att byta.
Just den där linjära kraften gör den rolig att köra, det känns väldigt annorlunda.
Om bilen sedan lönar sig är en annan sak, batterihyran kostar (om man inte väljer att köpa loss batteriet).
Å andra sidan har man vid hyra obegränsad garanti på batteriet och även hjälp om man kör slut.
Här hörs det mysko varningsljudet, (särskilt vid 0:30 till 0:50) bra grej för elbilar är ju så tysta att fotgängaren inte hör dem.
https://www.youtube.com/watch?v=mNkGD_Sryxg
Ha ha, fick mig direkt att tänka på https://m.youtube.com/watch?v=uAjS-oyNjrg
Har kört en del Zoe genom Aimos bilar som finns i Stockholms innerstad.
Känns perfekt för kortare transporter i stan, dock kittlar den inte alls bilnerven eller väcker något ha-begär.
Fast elbilar kan kittla på annat sätt nämligen att försöka köra så "el-ekonomiskt" som möjligt...
Kommer en ny Zoë till hösten, tydligen med snabbladdare den här gången plus den vanliga 22 kWh laddningen, och större batteri.
Zoe finns även med olika effekt på motorn, mellan 89 och 106 hk, om jag minns rätt. Är ganska akademiskt, då den är kvick nog ändå. Det är mest vid omkörningar runt 100 som skillnaden märks sägs det.
Det dräller av dem i kommunernas tjänst, där får bilarna ofta mycket stryk, ska bli intressant att följa hur de tål den behandlingen.
Pi: ja, det är ju en sport i sig, lika väl som att försöka spara bensin/diesel. Skulle vara intressant att uppleva skillnaden i räckvidd vid olika körsätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.