Var i Holland över helgen och besökte Amsterdam med omnejd. Denna gång blev det en Mercedes E200 i hyrbilslotteriet. Fick en gratis uppgradering. Lite intryck:
+ Bilen gick mycket tyst på den Holländska släta asfalten. Motorljud och vindbrus var mycket väldämpade. Ljud från andra bilar hördes knappt alls.
+ Fjädringen var väl avstämd, skön komfort utan för mycket gung. Inget smällande från hjulupphängningen över huvudtaget.
+ Bilen går mycket riktningsstabilt och man behöver knappast någon lane-keep assist i en sådan här bil. Det krävs ytterst små rattrörelser för att hålla kursen.
+ Drivlinan gjorde sitt jobb väl utan knot. Motorn i E200 var fullt tillräcklig för motorvägs- och landsvägskörning. Den nya 9-växlade automatlådan är också ett stort lyft mot den gamla 7-växlade. Snabba och sömlösa växlingar.
+ Interiören är mycket snygg och lyxkänslan är påtaglig. Känns som att åka Business-class.
- Blev inte riktigt vän med stolarna, trots gott om inställningsmöjligheter. Skulle velat ha mer förlängningsmån på sittdynan.
Dessutom kändes ryggdynan lite smal.
- Har lite svårt för dessa uppdragna midjelinjer, sluttande vindrutor och små skottgluggar till sidorutor. A-stolpen var nästan i pannan.
- Så fort det kom en kurva så saknade jag min X3:a. Det krängde rätt ordentligt och viktförflyttningen gick ganska långsamt. Detta är framförallt en bil för rask och avslappnad motorvägskörning på relativt raka vägar.
Kommentarer
Har aldrig suttit bra i en MB stol, men vi har alla olika kroppar, så man ska väl inte träta om det.
Läste just om en som beskrev väghållningen på en enkel E klass med "som ett strykjärn i kurvorna"
Jag gissar att han inte åkt i en BMW ;)
[quote=Rikard].
Läste just om en som beskrev väghållningen på en enkel E klass med "som ett strykjärn i kurvorna"
Jag gissar att han inte åkt i en BMW [quote]
Allt beror ju på vad man jämför med. Men så värst platt gick det inte. Är ganska imponerad att min X3:a känns plattare i kurvorna. Trots att den är 20 cm högre.
Vad är det för automatlåda i mercorna? Är det dubbelkoppling?
Merca från C-klass och uppåt, dvs dom med längsmontrrad motor, har Mercedes egen 9-växlade converterlåda
A och B klass har vad jag vill minnas DCT-låda.
Det är som sagt en 9-växlad traditionell automatlåda. Och den växlar riktigt snabbt och snyggt. Dock känns 9:an lite väl högt växlad. Den gick inte i förrän över 100 km/h.
Är det dct i MB vito också? Åkte med en kollega i hans vito och den växellådan betedde sig lite märkligt. Vid acceleration så lät det som att lådan slirade flera sekunder på växlarna och varvtalet var nästan konstant, bara måttligt ökande innan det kom ett ryck som när man släpper kopplingen på en manuell. Fick uppfattningen att det var en dct där kopplingen inte alls lirade som den skulle. Bilen har dock några år på nacken. Mest nyfiken på om det sitter dct i den eller om lådan är på upphällningen.
Det är mer av en överväxel, och därav den låga förbrukningen. Min GLC varvar knappt 1300r/m i 100km/Tim på 9-an och man måste köra närmare 100 innan den går i. Men det är väl oxå en bra finess när man har 8 andra växlar att använda innan man når landsvägsfart.
Nej i Vito sitter det (tyvärr) ingen DCT. I de nyare så sitter MB:s 7-växlade låda och i de gamla så är det MB:s gamla 5-växlade automat som har gigantiska avstånd mellan växlarna och varvar nästan 3000 rpm i 140 km/h. Har kört en del Vito eftersom en vän till mig har en och det är, enligt mig, en riktig skitbil. Viano eller V-klass, som den heter numera, är samma skitbil med lite lyxigare inredning. Antar att den säljer bara för att det sitter en stjärna i fronten.
Okej, då är jag med. Den var riktigt märklig den lådan. När han gasade så var det som man brukar se när gamlingar slirar på kopplingen på samma varvtal och bilen tar fart och sedan släpps kopplingen abrupt och varvtalet går ned och växeln ”tar” så att säga. Den kanske bara är slut i lådan så den slirar mycket kanske..
Är ju convertern som ”slirar” och lockuppen som går i lite abrupt. Så där var ju alla gamla automater mer eller mindre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.