Vi privatleasade nyligen en Qashqai från den sista versionen av den gamla. MY21 och trodde vi gjorde en bra deal när återförsäljaren hade många lagerbilar på senaste årsmodell och ett, vad som då verkade vara rimligt pris.
Visade ju sig att Nissan valt att ta bort en hel del funktioner och säkerhetsfunktioner på senaste årsmodellen.
Man har tagit bort:
* Döda-Vinkel Varning
* Pro-Pilot
* Styrassistent
* Aktiv Parkeringshjälp
* Adaptive Cruise Control
Trots massa efterforskningar om vilka funktioner bilen hade och jämförelser på nätet och Youtube, så är vi nu i efterhand rätt besvikna. Trots att vi ändå valt Tekna-utrustningsnivå som ska vara den högsta nivån eftersom Tekna+ är borttagen så saknar bilen många rätt självklara funktioner som i princip alla andra tillverkare har numera, speciellt om man väljer en bil byggd 2021 och väljer ett högre utrustningspaket.
HUR kan en tillverkare ta bort en massa stödsystem och istället fokusera på utseendet. Säkerhet är väl viktigare än att det är läderklädsel fram och bak t.ex.? Jag som kör en hel del motorväg tog för givet att det fanns Adaptive Cruise åtminstone.
Nu är bilen så pass nyleasad att det inte gått 14 dagar ens och vi funderar faktiskt på att nyttja ångerrätten. Det var ändå tänkt att vi skulle ha bilen i 3 år och det är rätt lång tid om det inte känns bra, plus att den redan nu känns rätt utdaterad invändigt.
Någon som har samma erfarenhet av detta?
Kommentarer
Det är väl skrämmande lågt av företagen men dom resonerar väl som att det är ögat och bilden som säljer.
Och adaptiv cruise/farthållare är väl ett måste 2021 och egentligen sedan många år.
Tre år med en bil som känns fel med fel utrustning är olidligt lång tid.
Ja faktiskt riktigt dåligt. Det är väl inte ofta som den senaste årsmodellen av en bil är sämre än den föregående. Det är väl lite det som är grejen med ny årsmodell, att den ska vara bättre.
Nu kommer ju visserligen Qashqai i ett helt nytt utförande snart. Men det förklarar ändå inte att man väljer att göra den sista, så pass klen. Det är väl i en "Last Edition" som man ska pumpa in all möjlig utrustning, som också gör den lite mer omtyckt på marknaden för äldre modeller sen. Kan man ju tycka
Kan ni lämna tillbaka så gör det. Men dåligt att det inte framgick vad som ingick i bilen?
Utrustningslistan måste ni väl ha fått innan ni skrev på?
Jo till viss mån. Men vissa saker tar man ju ändå för givet på en ny bil. Och det är ju främst skillnaden mellan årsmodellerna som är det märkliga. Varför ska jag lägga till en extra kostnad för ett Tekna-paket, när det enda som nu skiljer det paketet mot det näst bästa är strålkastarna och säten. När det i tidigare modeller skiljde betydligt mer mellan de olika nivåerna av utrustning som ju är brukligt.
T.om på Nissans Hemsida om man bygger sin bil så står det att t.ex Dödavinkeln-varnare, Cross Traffic Alert och Aktiv Parkeringshjälp m.m ingår i Tekna. Vilket det inte gör. Vi har ju tittat på hemsidan för att få oss en bild av bilen och dess funktioner också, och kan ju konstatera att broschyrer och annan info inte är uppdaterad ordentligt. Sen skulle vi kanske ha frågat återförsäljaren mer. Men han kunde ju också ha informerat om skillnaderna.
Jag är inne på min tredje privatleasade bil, utifrån det så skulle jag säga att om du kan nyttja ångerperioden så gör det illa kvickt. Tror inte du har en chans att hävda något längre fram att bryta avtalet, om du nu inte har gjort en ordentligt koll på vilken utrustning som bilen har som du beställde. Du har ju faktiskt skrivet under ett avtal, och jag tror med bestämdhet att du har fått en utrustningslista bifogat till avtalet. Annars är det mycket märkligt.
Ja det lutar nog åt det. Vi är bara inne på dag 4 med bilen och vad gäller ångerrätt så har vi rätt till det utifrån villkoren. Dock har vi kört några km över vad som anses som "provkörning" på 30km. Men någon enorm värdeminskning är det väl inte tal om direkt, tror vi kört 34km och om återförsäljaren nu vill propsa på det så kan det väl max handla om en hundralapp kanske som jag åläggs att betala.
Det finns ju betydligt mer välutrustade bilar till ungefär samma peng som vi skulle betalat för denna. Vi ville ha snabb leverans så därför blev det kanske lite förhastat. Betalar nog hellre för en hyrbil någon månad medans jag väntar på en bil jag faktiskt trivs med och i.
Ett ordspråk jag tagit till mig genom åren är "Assumption is the mother of all fuckups".
Som andra sagt är det nog enklast att vända sig till handlaren och ångra det hela så snart som möjligt om det verkligen är möjligt.
Fick nu infon att det skulle kosta mig 15.000 för att nyttja ångerrätten.
Någon som tycker detta låter rimligt? Vi har alltså haft bilen i mindre än en vecka och kört ca 6mil nu.
De menade på att ägarbytet står för den största värdeminskningen. Men det är väl inte mitt fel precis, och så ska väl det framgå i villkoren för ångerrätt också och inte bara att det kan uppstå kostnad för brukande som anses mer än normalt för en provkörning
Det skulle jag nog kolla upp lite mer ingående, var får de det ifrån att de kan debitera 15.000kr. Vad står det i avtalet och vad säger lagen om ångerrätt på privatleasade bilar?
Det jag skulle kollat upp är om ångerrätt gäller vid detta bilköp, enligt konsumentlagstiftningen gäller ångerrätt endast bilköp via distans eller auktion, om jag kommer ihåg rätt vill säga.
Jag ställer mig stark frågande till om det ö.h.t. går att ångra ett bilköp/leasing. Reklamera, ja naturligtvis, men ångra? Vidare föreställer jag mig att leverantören kan lasta på en massa avgifter - om det nu skulle vara möjligt att ångra sitt köp. Leveransservice, rekonditionering, listan kan göras mycket lång.
Men visst är det en intressant frågeställning.
Så här står det gällande ångerrätten:
"Leasetagaren är ansvarig för samtliga kostnader i samband med utövandet av ångerrätten och återlämnandet av fordonet. I enlighet med gällande lagstiftning ansvarar leasetagaren vidare för fordonets värdeminskning i den mån den beror på att leasetagaren hanterat fordonet i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Detta innebär att anspråk kan riktas mot leasetagaren och att ett avdrag för värdeminskning kan ske vid återbetalning av vad som betalats, varvid körd sträcka samt skador, onormalt slitage, förändringar och kostnader för tvätt/rekonditionering etc. utöver vad som kan anses normalt vid en provkörning beaktas. För en personbil bedöms maximalt tre mils körning räcka för att prova fordonet"
Så ångerrätt har man ju enligt distansavtalslagen. Men just som du nämner så kan ju återförsäljaren lägga på vilka avgifter de vill och det står ju inga siffror om vad ångerrätten kostar, bilmässigt så att säga. Bara att avtalet som sådant kan ångras utan kostnad. Som i mitt fall då man hävdar att ägarbytet innebär en värdeminskning då det var en lagerbil eftersom två återförsäljare stod som ägare tidigare osv. Men det känns som ett försök att lura mig egentligen. För det förfarandet omnämns ju överhuvudtaget inte i villkoren för återlämnade.
Intressant, tack för info. Men som jag skrev, någon måste nog ta kostnaden för att köra en leasad bil ut ur bilhallen - om det inte är ett fel på den som kan reklameras. Den kostnaden lär nog inte säljaren av bilen ta. Ganska säkert lär inte leasingbolaget ta den heller.
Tråkigt för dig. Vilket inte ska läsas som "skyll dig själv".
Ja tyvärr sitter du nog i en rävsax som är svår att ta sig ur. Säljaren vill naturligtvis ha tillräcklig ersättning för sina utlägg och de behöver givetvis inte vara rent materiella, han måste ju räkna in all arbetad tid och alla utlägg och även om det han begär kan verka högt behöver det inte vara oskäligt.
Själv skulle jag, om jag inte gillar affären, bita i det sura äpplet, betala och svära en stund, men sedan göra som kungen, vända blad och gå vidare, det finns alltid en ny leverantör!
Gör ett försök att pruta - kanske till 10.000 kr - och tar dom det så skall du absolut dra dig ur affären. Det kanske du skall göra ändå men ett motbud kan man alltid ge.
Håller helt med Pi, man kan inte förlora på ett motbud!
Jag skäms lite för att jag inte föreslog det, jag brukar alltid pruta och ofta går det.
Leasingkostnad brukar hänga samman med bilens ursprungliga pris.
Är det billigt så bör man kolla extra. Var väl endast VAG som skeppade ut en massa subventionerade ID.3 och gamla Golf GTE innan årsskiftet som kunde varit ett kap om man står ut med att vara försökskanin, men många verkar var ytterst missnöjda med den billiga affären.
Själv så skyr jag allt vad leasing heter. Finns alltid någon som skall tjäna pengar på affären.
Jag skulle ha parkerat bilen på Hammarkullen en vecka . Problem solved.
Jag säger det rakt ut.
Alltså att först anta att saker ingår i bilen. Stort misstag, trodde nästan att alla kollade upp det men blev nu motbevisad.
Värdeminskningen kan dom dra på med ganska rejält, såpass mycket att det är orealistiskt.
Självklart skadar det inte att ta kontakted handlaren igen. Kör så lite så möjligt, få mil mindre värdeminskning.
15.000 var det som gällde.
Fast jag kan ju dock ställa mig tveksam till avtalets formulering, när det inte framgår att nyttjandet av ångerrätten medför kostnader för värdeminskning av bilen. I avtalet nämns enbart kostnaden för skador, rekond/tvätt etc. Ingenting om värdeminskning i den omfattningen.
Och om det nu är ägarbyte som är problemet så borde ju antal mil inte göra någon större skillnad, så länge det är rimligt såklart. mer än på några hundralappar kanske. En ny bil med t.ex 100km på mätaren tappar väl inte 15.000 i värde på ett par dagar.
Det är klart att jag kollade upp det först. Men det är ju oftast inte förens man sitter i bilen med påskrivet avtal som man börjar inse att det inte var som man trott. Men visst, jag borde naturligtvis varit noggrannare i min kontroll av bilens funktioner och egenskaper innan jag skrev på något.
Men av just det skälet har vi ju också ångerrätt i Sverige, en ganska generös rätt för konsumenten. Men i det här fallet slog det ju lite fel.
Mitt största "problem" är dock det faktum att den här årsmodellen är sämre än föregående. Hade jag vetat det så hade jag kunnat välja en annan bil eller en 2020. Som sagt så är det väl inte särskilt brukligt att den senaste årsmodellen är sämre.
Som andra har skrivit försök med ångerrätten. Om du vill teckna en ny leasing bil så kanske det går lättare att göra det med den firman också. Byt, byt och kommer inte tillbaka.
Nja, ångerrätt har du standardmässigt bara på s k distansköp så har du varit hos handlaren i hans lokal och inhandlat varan så beror det på den handlarens villkor om du har ångerrätt eller ej.
Där håller jag inte riktigt med när jag sätter mig i rollen som nybils-köpare. Om bilen är registrerad flera veckor och kanske t o m månader innan mitt köp/övertagande och dessutom rullat t ex 10 mil så skulle jag absolut kräva ett hyggligt prisavdrag. Sen kanske det skulle vara lite annorlunda om jag skull hyra/leasa bilen eftersom den då inte är min egendom.
Både bil och avtal är beställd och signerat online/digitalt. Så ångerrätt pga distansköp gäller. Det följde dessutom med information om det.
Men kostnadsfri ångerrätt är det ju inte när värdeminskningen räknas med.
Eftersom det stod i villkoren att en normal provkörning är 3 mil, och jag kört 6 mil så diffar det ju bara 3 mil och detta kan ju inte kosta 15.000kr.
Bilen levererades i slutet på Feb i år och har stått hos två återförsäljare totalt sedan dess. Men oavsett, så borde ju inte det påverka mig om jag ångrar mig. Det man borde baserat kostnaden på för ångerrätten är ju enligt de punkter som står i villkoren. Inget annat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.