Testkörde denna idag lite snabbt med 1,2t bensinmotorn och CVT-lådan Xtronic.
Kampanjpris just nu på Hedins bil.
Mycket bil för pengarna, trevlig att köra, bra sikt.
Dessutom gott om plats för benen i baksätet och rätt tyst kupé.
Verkar vara lite svårsåld så inte så många som upptäckt bilen kanske.
Föredrar denna låda framför dubbelkopplingslådan som Renault kör med till samma motor.
Xtronic-lådan hade inte virtuella växlar i D-läget som jag först trodde det kunde vara utan bara om man växlar manuellt stegvis (drar spaken i sidläget för det). Då finns 6 virtuella växlar för aktiv körning.
CVT klart mer positiv med en piggare motor med bra vrid från låga varv som denna har lilla turbomotor har.
Kommentarer
Perfekt att byta Opeln mot!
Absolut, bra tips av dig junkers!
Tyvärr verkar dom inte vilja byta in bilen trasig, utan står ännu länge fast vid att det kostar 27,000 kr och att inbytespriset på Astran är 100,000 kr.
Kampanjpriset är 170,000 kr. Då blir det alltså nästan 100,000 kr i mellan. Enl dom är alltså Astran bara värd 70,000 kr i praktiken. Tycker inte det känns seriöst även om nu inte Opel ska lastas för problemet med kopplingen.
Oseriöst!
120000:- för astran och 15000:- för reparation hade varit mer rätt troligen.
Kolla resp-priset på annan verkstad.
ja, 70,000 i mellan inkl rep hade jag tyckte varit ok.
En notering, 1,2t motorn har maxvrid 190 med manuell låda, men med CVT är den bara 160.
Antagligen har man strypt för att skona lådan.
Till dieseln finns ingen automat, dåligt kan jag tycka.
Jo - som jag nämnde i en annan tråd så är släpvagnsvikten starkt reducerad för Pulsar med CVT så nåt "fuffens" är det nog....
Samtidigt skall det sägas att den manuella lådan i Pulsar inte är nån "pärla" - där har dom mycket att lära av t ex den manuella i Kia Rio som är extremt lättanvänd. Ja - den manuella i Pulsar (i alla fall den jag körde) var såpass o-exakt att den föll som tänkbar bil av den anledningen. Och CVT-lådan hade som sagt mycket begränsad släpvagnsvikt så den gick också bort. Bilen f ö var rymlig för sin storlek, gick hyggligt tyst och hade en rätt OK instrumentering inkl färddatorn samt för mig bra förarstol. Dock samma brist som t ex Toyota avseende farthållaren som inte fungerar under 40 km/t vilket jag tycker är dåligt.
Börjar förresten tveka lite på en ny Puslar som bästa köp här, ska kolla in beggade gen2 av Auris HSD halvkombi från 2013. Går att hitta nu för kring 150,000 kr.
Det har snarar med hur de programmerat cvt'n att göra. Effekten är vad som är intressant när man har cvt. Därav de ofta ganska höga varvtalen.
Höga varvtalen?
Toppeffekten är samma oavsett låda.
När jag körde bilen så upplevde jag inget stor behov att varva motorn högt, dvs den hade bra med kraft på lägre varv. Helt klart turbons förtjänst.
...men trots allt har man låg max släpvagnsvikt (vill minnas att försäljaren sa 500 kg) med CVT så nåt är det uppenbarligen som begränsar detta i denna bil.
Lät väldigt dyrt.
en bil som saknar mycket av det som den senaste uppdaterade har och är tre år gammal, dessutom bara 40-45000:- billigare än en ny.
Ett riktigt uselt köp i mina ögon. Den nya har dessutom halvförsäkring i tre år, nya däck och fri skatt.
Du kan få köpa min i januari nästa år för 180000:- med GPS och vinterdäck utöver allt som finns i Active plus, den har rullat ca 1600-1700 mil då. Vit sportkombi.
junkers, är väl värt att betala lite extra för att slippa saftey sense skiten. ;)
Vad gäller din bil så var det ett bra erbjudande men min mor envisas med att vita bilar är farliga och jag orkar inte argumentera emot. Dom vill dessutom ha en halvkombi.
Sen kommer väl priserna på gen2 Auris gå ner nu när C-HR är dyker upp.
Förstår förresten inte riktigt hur Toyota ska lyckas sälja Auris då, i alla fall inte halvkombin.
Håller med Junkers - det är alltför dyrt för en rätt liten bil som inom kort är 4 årsmodeller gammal. Det skiljer helt enkelt för lite till en ny med bl a fulla garantier. Kanske inte en ny Auris HSD men det finns ju andra bilar trots allt - och med bra garantier och som säkert fungerar bra för dina föräldrar....
Här har du ett bättre köp:
https://www.blocket.se/ostergotland/Toyota_Auris_HSD_Hybrid___1533mil_67881650.htm?ca=16&w=3
Eller varför inte:
https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3_2_0_Core_120hk_Automat_67875541.htm?ca=16&w=3
Om man uinte vill ha vit:
https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3_KombiSedan_Core_2_0_120hk_Automat_67739028.htm?ca=16&w=3
Mazdan såg fin ut också. :)
Precis. Antar att du vet vad vridmoment och effekt är?
Eftersom en CVT i större utsträckning jobbar med effekt i stället för vrid jämfört med andra växellådor blir följden också att varvtalet generellt är högre.
Beror på vad du menar med varvtalet generellt är högre, man kan ju köra mer på låga varv tack vare att lådan har steglösa växlar. Sen beror det ju på hur stark motorn är en klen motor gör ju att man måste varva mycket.
Mazda 3 skall du helst upp i Vision-nivån - Core är den enklaste och det fattas bl a Xenon-ljus och lite annat.
Vi har en sån i röd-metallic - väldigt läcker när den är nytvättad och nyvaxad...:)
Det är precis tvärtom! Med andra typer av växellådor kan du utnyttja vridmomentet och segdra på låga varv. Med CVT beror motorns varvtal på vilken effekt som efterfrågas. Hur mycket varvtalet går upp beror självklart på motorns totala effekt .. precis som på andra typer av växellådor, men "generellt" så ligger CVT-försedda bilar oftare och längre på höga varvtal.
Swemba, beror ju dels på hur den är programmerad och dels på hur du gasar. Förstås med hänsyn till motor. Man kan då få bilen att gå på lägre varv överlag i körningen än med nån annan låda, allt annat lika.
Nu vet jag inte hur olika CVT tål vrid men dom verkar generellt sitta på rätt effektsvaga motorer, ofta med dåligt bottendrag (små icke överladdade motorer som går på bensin). Och då kan den snabbt varva upp motor som du beskriver och sen ligga kvar på höga varv hela tiden. Motorljudet blir typiskt då och inte så roligt kanske. Så det blir ju då som du beskriver.
Jag vet att Audi sålts med CVT och då med starkare motorer vad jag förstått. Då kan man köra på lägre varv men med konstat driv, det är riktigt najs. Det är så jag brukar köra min Prius och där får jag ju då hjälp av elmotorer för att kunna hålla låga varv. Min korta provkörning med Pulsar gav intrycket att det är möjligt där också, tack vare turbon då.
Fick höra nu att försäkringsbolaget sagt nej till att hjälpa. Så man kommer ta Hedins pris på 27,000 och sen avvakta nåt år. Och aldrig återvända till Hedins, dom har gjort bort sig. Skitföretag!
Tråkigt, jag hade åtminstone hört med en annan verkstad först dock.
Och ingen annan verkstad än Hedins klarar att byta kopplingen, eller?
Dumheter att inte kolla med nån annan verkstad, tyvärr.
Jo kan tycka dom kunde vara lite mer aktiva, dom hade förvisso bett om ett kostnadsförslag från Speedy men inte fått nåt så kanske är svårt nu under semestertider. Och dom måste nog agera, hyrbilen kostar och dom kan kanske inte ha den hur länge som helst även om försäkringen täcker en del.
Du får väl hjälpa dom, Vidstige.
Nåja - om det är ett "brukar-fel" och inte garantirelaterat så får jag nog till viss del hålla med SiggeNn. Men frågan är väl i så fall om det verkligen är ett "brukar-fel".... Men åter - kolla men nån annan seriös verkstad innan ni accepterar denna enorma kostnad för att byta koppling. Och sen bör du nog se till att ge dina föräldrar en körlektion hur man använder koppling och manuell växellåda så att inte detta upprepas om 2000 mil igen. Lite märkligt dock om dom ändrat "kör-stil" från sin förra Corsa till den nya Astran.... Det är inte så att t ex din mamma tagit över mera av körningen sen dom bytte bil så att det i princip är en "ny" förare i Astran jämfört med Corsan ? Det är nog inte helt ovanligt att damerna får ta över en stor del av körningen när herrarna blivit lite äldre - och då kanske damerna inte kört så mycket innan dess....
Även om det kostar lika mycket hos en annan verkstad (vilket jag tvivlar på) hade jag valt bort Hedin Bil i alla fall, särskilt då du som jag har uppfattningen att Hedin Bil är ett skitföretag. Skulle inte ge en krona till dem.
Eftersom ni fått ett pris av Hedins så måste det också finnas en spec över vad som skall repareras. Om vi förutsätter att specen är riktig (vilket i o f s inte är säkert - dom kan ju ha saltat även den) så är det ju enkelt att ta in offerter från ett par andra verkstäder. Säkert snabbt intjänade pengar och sen är det ju som muskorv säger - har man tappat förtroendet för ett företag så vill man ju inte fortsätta att göda dom.
Snälla, du har trollat nu flera år här, du har en troll-ikon etc.
Du skriver aldrig ett seriöst eget inlägg utan kritiserar bara andras.
Du hoppar in i en tråd där vi diskuterat ett problem och tar sen mitt sista inlägg och tror att det sammanfattar upplevelsen.
Ska du vara här så byt avatar och börja diskutera saker seriöst, nu trollar du bara.
Jag vill inte ha ditt jävla trollande i min tråd, försvinn!
Shogun, ok ska försöka mejla det även om det ju är svårt att bedöma skadan, dom ville byta mycket lät det som.
Vad gäller Hedins eller öknamnet Hedenhös som jag försökte lansera så var det många saker som gjorde att jag tycker dom är kassa. Inte bara då att dom vägrar gå till mötes vid ett inbyte, inte ville kontrollera bilen ens enl den tid man bokat, vägrar byta in bilen innan rep, vägrar sänka repkostnaden om man samtidigt byter in mot en ny bil etc. Eller för den delen att dom tar 27,000 kr för att byta koppling på en vanlig Golf-klass bil som har nybilsgaranti. Dom är även allmänt aviga mot äldre märket jag, knappast en vinnande strategi nu när alltfler äldre har pengar och är aktiva upp i åren.
Var inne på en söndag, enormt stor hall, många säljare men inga kunder alls nästan. Frågade lite om CVT-växellådan men säljaren visste inte och var inte intresserad av hur lådan fungerar. Så dra ner på personalen och utbilda dom som är kvar i kundvård och bilkunskap, snälla. Här kan vi snacka om enkla jobb (som det heter numera i politiken)... Målet måste vara att göra kunderna nöjda så dom återkommer också, behövs inte alltid så mycket, kan räcka med ett litet köttben och servicevänlighet. I detta fall kontaktades även en chef på firman men dom "kunde inte göra nåt". Så håller fast vi att det är skitföretag även om det kan låta "orättvist". Sen fick jag intrycket att om man som kund bråkat mycket så hade dom vikit sig och det gör mig ännu mer irriterad då ju äldre inte orkar bråka eller om man är typiskt svensk och inte vill "bråka".
Har dom offererat ett jobb för hela 27.000 kr så är ju det minsta man kan begära en exakt spec på vad dom avser göra. Så har du inte fått nån sån - kräv den. Annars är det väl lika bra att lämna det företaget bakom sig direkt. Det finns säkert massor av andra verkstäder (även icke Opel) som är villiga att ta stafettpinnen.
Så här fick jag det beskrivet nu, dom har konstaterat att kopplingen är bränd.
Kostnad för byte är 19,000 kr.
Sen behöver eventuellt svänghjulet bytas också enl dom, kostnad 8000 kr.
Som sagt - kolla med en annan verkstad också. Är bilen okörbar så får du väl beskriva felet på bästa sätt eller helt enkelt begära offert baserat på den beskrivning du fått från Hedins. Men det jag personligen skulle göra i din/er sits är att avbryta affärerna med Hedins eftersom ni inte har nåt förtroende för dom. Tror knappast att nån verkstad är dyrare in alla fall...
Kan detta vara själva kopplingssatsen - http://www.mister-auto.se/sv/kopplingssats/luk-622-3160-09_g479_a006622!3160!09.html
Kanske detta svänghjul - http://www.mister-auto.se/sv/svanghjul/luk-415-0465-10_g577_a006415!0465!10.html
Inte sökt speciellt noga...
...och hur var det Vidstige - är det i huvudsak en annan förare av denna bil än av deras föregående Corsa ? Eller nåt annat som hänt som förändrat hur man kör bilen ?
Jag håller med Pi i ett tidigare inlägg, det går inte att hänga ut Hedins Bil innan en eller fler andra verkstäder fått yttra sig över kostnaderna för byte av koppling.
Sedan att du fått en uppfattning om att de har en dålig kundservice är något som inte direkt hör till sakfrågan.
Misstänker man att svänghjulet behöver bytas är det knappast fråga om handhavandefel.
Förstår inte heller riktigt ts/Vidstiges logik, inte heller att gå bananas för att någon vill diskutera. Är det inte det som är meningen liksom?
Det är riktigt Vidstige, men jag försvarar absolut inte Hedins Bil, jag ville bara att det skulle vara intressant med ett utlåtande från en annan verkstad om kopplingsbytet.
Sedan är det ju riktigt att det handlar om Pulsar, men det blir ju ofta utvinklingar som kan vara lärorika att få behandlade.
Jag har personligen inte provat Pulsar, den senaste var en ny Astra, fin bil men alldeles för låg taklinje!
Alfa Giulietta är bekvämare att ta på och av sig och den är rolig!
Bara som ett litet försynt förslag från en gammal Alfisti.
Jodå, slirar man mycket på kopplingen kan svänghjulet bli överhettat och få ojämnheter så att det inte greppar. Det var ett vanligt problem på Mitsubishi Lancer EVO VI när de var nya.
Hyrde för ett tag sedan en Pulsar 1.2T med manuell växellåda. Pulsar med den motorn är inget fartmonster direkt men är fullt tillräckligt för biltypen, om man planerar sin körning kan man göra säkra omkörningar. Kupén tyckte jag var välisolerad och fjädringkomforten var bra. Det som var mindre bra med bilen var infotainmentsystemet som kändes gammalmodigt, grafiken var usel och skärmen var löjligt liten. Utrymmet i bagaget var bra men om fällde baksätena så skapade baksätena enorm tröskel. Det här med sittkomfort är högst individuellt men jag fick ont i ländryggen av sätena.
Jag såg en Nissan Pulsar häromdagen, den serju rätt ok ut. Den ska visst vara hyggligt tyst också har jag läst.
Jag trodde Sigge Nn var bannad. Fast då i annat förekommande nick eller flera rättare sagt. När sedan saabnisse försvar dessa troll börjar jag i alla fall fråga sätta om saabnisse är rätt man att vara moderator? Svaret är nej om jag fick yttra mig.
Har själv varit hon Hedenhös och sämre kundservice tror jag inte att jag upplevt och förstår därför Vidstige. Synd att saabnisse inte gjorde det.
Minimats, läs vad jag skrev i #44 och #47!
Det är inget försvar av något troll eller något företag.
Det går inte att hänga ut ett företag innan man jämfört med ett annat vid reparation av motsvarande sak.
Sedan kan man ha dåliga erfarenheter av ett företag, det har jag själv, men jag anlitar inte detta igen.
Mats, ja jag är också förvånad över brist på banning där och har mejlat Maria på Vi bilägare om det. Får se, har ju varit ett tyst ett tag nu så kanske kanske...
Vad gäller "Hedenhös" så har jag insett en sak nu, det verkar som dom olika enheterna för verkstad, försäljning etc jobbar som helt skilda ekonomiska enheter/företag. Då blir det ju omöjligt att göra en deal där dom tar in en bil som behöver repareras och byter in den mot en annan (hel) bil för kunden. Synd för som jag ser det så hade det varit win-win här. Alla hade tjänat på det ekonomiskt och dom hade dessutom fått en nöjd kund. Företaget är alltså inte kundorienterat uppbyggt då dom tappar helhetssynen och därmed blir ju kundorienteringen lidande hela vägen.
Så det kommer nog inte bli nån Pulsar och dessutom kommer ju snart Kias nya hybridteknik och då hamnar den väl även i Ceed längre fram. Så jag ska försöka se till att dom skaffar en hybrid. Nissan har inte den tekniken. Honda är också på gång så det är intressant om den kommer till Civic.
Det ska alltså vara golfklass halvkombi.
Dom som är intresserade av Puslar får gärna fortsätta skriva men tydligen blev det när jag slutade skriva, tråden dog.
Måste nog till stor del hålla med saabnisse i denna fråga. Och vi har båda föreslagit Vidstige gång på gång att dom skall kolla med andra företag avseende bilproblemet. Och tolkar jag Vidstige rätt så verkar det dessutom som att dom accepterat att det är "förarfel" som ligger bakom de aktuella problemen. Rätt eller fel men så tolkar jag inläggen i alla fall.
Pi, problemet är nu också hyrbilen och tid. Dom behöver ju en bil. Man har även bett om ett prisförslag från Speedy i Vällingby, den verkstad som fick bäst betyg men ännu ingen respons. Så jag tycker vi lägger ner diskussionen om det, tråden handlar om Pulsar. Vill ni inte diskutera Pulsar så föreslår jag att saabnisse stänger tråden då detta verkar vara laddade ämnen av nån konstig anledning. Mitt intryck av Hedins har inte ändrats heller av vad du och saabnisse skriver, läs om vad jag skrev i förra inlägget om hur företaget är uppbyggt istället och försök ta till dig det.
Vad jag kan utläsa är det Vidstige själv som börjar diskutera Hedin. Varför inte ta frågan istället för att tjura?
Jag tycker inte omedelbart att Hedin gör fel, dock en offert jag inte skulle ta
Till moderatorerna, radera inga inlägg nu eller redigera dom, låt dom stå kvar. Jag har precis mejlat Maria Dahlin så vi en gång för alla kan bli av med troll som SiggeNn. Stäng dock gärna tråden nu.
Jag följer tråden Vidstige. Du har framfört vissa meningar och fått följdfrågor men istället för att diskutera blir du arg och angriper folk med en klart förstörande attityd. Vad vill du uppnå egentligen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.