Nevs är som bekant en elbilsbiltillverkare som verkligen ligger rätt i tiden men trots detta hörs tyvärr inte mycket om dem i nyhetsflödet varför jag undrar om någon på detta fora vet hur det går för dem? Jag hoppas innerligt att det går bra för dem och att de får fram elbilar till oss svenska och internationella bilköpare.
Kommentarer
Nevs är ett företag som tydligen består mest av prat om vad de ska göra, förmodligen för att kunna snacka till sig mer kapital.
Det de har presterat är ändå en prydlig sandhög i Shanghai https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=https://www.nevs.com/&prev=search
Stoor, du kan anmäla dig som intresserad på deras hemsida och få information om vad de eventuellt kan tänkas lyckas med.
Visst är det fascinerande att ett företag som inte verkar få just någonting gjort kan fortsätta att existera. Det vore kul om de kunde slå hela världen med häpnad och faktiskt börja sälja något som dels folk vill ha och dels företaget klarar av att leverera.
Minns IT-boomen på 00-talet, då pengar östes över nystartade dataföretag med grandiosa visioner. Mycket snack och lite verkstad var det, men det tog ett snabbt slut 2010 med IT-kraschen på börsen. Tycker att nån liknande guldålder gäller även nu för tillverkare av kommande elbilar...
Ja vad de arbetar med kan man verkligen fundera över eftersom all påstådd expansion verkar ske i Kina.
Ett rykte jag hört påstår att produktutveckling sker i Trollhättan för tillverkning i Kina, men det verkar vara svårt att få det bekräftat.
Att det inte ser ut att hända något är nog "bara" för att deras fokus är på den Kinesiska marknaden, inte europeiska. De har ju en fabrik i Tianjin där de skall börja bygga elbilen på den "gamla 9-3" plattformen i höst. Sandhögen som det skämtas om från Saabnisse är ju där den nya fabriken skall färdigställas. De utvecklar också en ny plattform, tror den heter Sango eller något liknande, för den gamla 9-3 plattformen håller inte för de vill göra framåt. Vet inte hur djupt Trollhättan är engagerad i detta med tanke på att deras FoU-anläggningar skall tydligen finnas både i Sverige och Kina, och huvudkontoret i Trollhättan.
Optimus, sandhögen var inget skämt.
Jag ser det som bevis på att de lyckats bygga annat än luftslott!
OK Saabnisse, jag kunde inte annat än tolka din text som ett skämt, med tanke på vad du skrev. Den som lever får se om de lyckas förvandla sandhögen till en fungerande bilfabrik.
Den första modellen har de ju redan visat, det är ju en batteri-SAAB 9-3 och den skulle ju tillverkas till en ny mer passande plattform tagits fram.
Nåja, det har det pratats om ett bra tag nu.
Vi får hoppas att det inte bara är prat!
Liket lever
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/nu-kan-man-boka-den-nya-el-saaben/
Den går att boka, ja.
Men kommer den någonsin att levereras?
John,
Länken påminner lite om den jag la in igår. ;-)
Gammal bil med tveksam prestanda lär bli svårsåld.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181101/elbilen-nevs-9-3-gar-att-forhandsboka-far-rackvidd-pa-35-mil/
Som fd SAAB-anställd kan jag inte annat än att hoppas att det skall gå vägen. Nu har de i alla fall öppnat bokning av bilar, ett steg i rätt riktning. Men det har varit sååååå många turer, så vet inte vad man skall tro.
Optimus, det är ingen SAAB som det går att boka.
Det är en Nevs som till utseendet påminner om en av SAABs modeller!
Men Saabnisse, vilken nyhet!!
Chefen: ”Nevs är ingen Tesla”
I intervjun öppnar Kai Johan Jiang också upp och berättar om Nevs strategi för att slå sig in på den tuffa elbilsmarknaden. Företagets största fokus är att få ned priset, som sägs landa på motsvarande 220 000 kronor.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/chefen-om-kopet-av-saab-angrat-mig-manga-ganger/
"Nevs är ingen Tesla – alla ska ha råd att köra den"
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181221/nevs-ar-ingen-tesla-alla-ska-ha-rad-att-kora-den/
Nu får vi höra från SR P1 att Nevs ägare investerar 20 miljarder och att tre nya fabriker ska byggas i Kina.
100 nya tekniker ska anställas i Trollhättan och 2023 räknar man med att, som världens största elbilstillverkare, tillverka 5 miljoner bilar om året.
Jo det låter bra, men jag skulle vilja se något konkret!
Nisse, misstänker att du menar 2023...
Skulle vara ganska tradigt och kännas osäkert att gå runt och sopa dagarna igenom på Stallbacka...
Ja Robban, det blev lite fel där, 2023 skulle det vara enligt radioreferatet, jag har ändrat nu.
Men visst, du har rätt, måste vara jobbigt om de bara finns städjobb på Stallbacka och de tekniska jobben hamnar i Kina, men nu avser man tydligen teknikutveckling i Sverige.
Det är nästan ett år sedan det skrevs några nyheter om Nevs här, men nu är det dags.
Nu hoppar Kai Johan Jiang av Nevs och kvar finns nu bara de kinesiska ägarna, byggföretaget som producerat grushögar i Kina.
https://www.dn.se/ekonomi/nevs-grundare-lamnar-foretaget/
Frågan är hur Nevs med en gammal SAAB 9-3 med 20 mils räckvidd på el, ska kunna konkurrera på marknaden som inom några få år enligt media kommer översvämmas av elbilar som är byggda från grunden just för eldrift. "Ett lycka till", kan ju behövas på vägen!
Det är förmodligen bara skrönor. Det har ju bara visats några få prototyper med 9-3 som bas och det är flera år sedan.
Om de överhuvudtaget får igång någon produktion kommer det säkert att bli med något nytt konkurrenskraftigt, annars är det ju meningslöst att försöka.
Hur som helst importerades det tidigare i år 10 nybyggda Nevs 9-3 EV från Kina till Sverige. Se https://teknikensvarld.se/10-nybyggda-nevs-9-3-ev-finns-i-sverige/
John, kan ju vara ett skal man testar ny teknik i. Det är ju billigare att använda något som redan finns till detta.
Om det nu är så att man verkligen kommer med en elbil så blir det säkert en helt ny design även om den gamla 9-3an är väl så snygg som vissa andra elbilar på marknaden.
Jag älskade 9-3ans design. Hade en själv, både 9-3 och 9-5, men utseende måste moderniseras med åren. Vissa kanske älskade hur Volvo 940 såg ut, men det skulle inte funka idag på en ny bil. På samma sätt måste 9-3ans utseende förändras för att komma in i framtiden. Kanske är det inte heller optimalt för en elbil, troligen inte.
Kanske finns en del Saab fans som absolut skulle köpa den med det chassi som använts, men om det ska sälja stort så måste det förbättras och förfinas, moderniseras.
Saab 9-3 Sedan (?) gillade jag designen på även om jag aldrig ägt nån.
Ja, sedanmodellerna av 9-3 och 9-5 OG är betydligt snyggare än kombimodellerna.
Men 9-5 NG är snyggare som kombi, men de är ju inte så många!
Och det har ju förstås inget med Nevs att göra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.