Klurar lite på en Toyota Auris TS hybrid. Den nyare facelift-modellen.
Har idag en Avensis -11.
Märker när jag varit och kollat på Auris att det ju är mindre benutrymme bak. Däremot känns själva sittdynan djupare.
Ena barnet (5 år) sitter framåtvänd. Andra (2,5 år) sitter i en iso-fix bakåtvänd stol. Har inte provmonterat ännu.
Tänker om någon annan har lite praktiska erfarenheter av barn i kombination med Auris TS?
Någon vagn har vi sällan med oss.
90% av tiden kör jag bilen själv, därav tankarna på en lite mindre bil.
Sedan klurar jag på krocksäkerheten... Auris är ju mindre och lättare, och dörrarna verkar tunnare. Avensis är ju känd för sin krocksäkerhet, vilket är viktigt för mig i bilvalet.
Kommentarer
Danne, kolla om du kan hyra den ett dygn eller en helg, bästa är att testa IRL själv.
Vi lånade en sån ett par dagar och åkte till affär och testade stolar (2st bakåtvända i baksätet) och vi kom fram till att det inte skulle gå så det blev en till Prius ist. Det var större skillnad på utrymme i baksäte än vi trodde till Prius fördel faktiskt. Vi testade enligt säljaren på barntillb.affären den minsta isofixstolen som fanns och ändå gick det inte i Auris men i Prius kan vi ha en betydligt rymligare stol till och med.
Stort tack för svar, var precis det jag misstänkte. Ska klura på en Prius istället.
Om du absolut måste ha en HSD så kan du ju även testa C-HR även om den inte är så "jättestor". Nu kanske jag inte hade så stora förhoppningar när jag provsatt den men jag tyckte den var hyfsat rymlig baktill. Och måste det inte vara en Toyota med HSD så finns det ju en hel del andra lite mindre bilar som ändå har rymligt baksäte.
Nu verkar Auris TS redan vara avfärdad, men nämner detta ändå.
Provkörde för några år sedan ganska många kombibilar i samma storleksklass. Auris var den enda där jag inte kunde ha ett babyskydd monterat i baksätet bakom förarstolen när jag skjutit den bakåt tillräckligt långt för att sitta bekvämt. Notera också att jag inte längre än 175 cm och att ett bakåtvänd barnstol är betydligt mer skrymmande än ett babyskydd.
Var lite insnöad på att båda barnen skulle sitta i baksätet. Men tänkte nu på att om man har den bakåtvända stolen bak, och sedan den framåtvända i framsätet så behövs ju inte så mycket utrymme där (stolen kan skjutas fram en hel del). Sambon sitter nog lika gärna där bak. Airbag verkar gå att stänga av med nyckel.
Har kört Toyota de senaste 5-6 åren, och dessa år är de mest problemfria i mitt billiv - så jag väljer sannolikt att fortsätta med Toyota. Skulle väl vara Mazda eller Subaru som vore alternativ, men de är ganska dyra.
AMS testade Auris ts hybrid mot Prius (med fler) för något nr sedan. Så klart handlar det om vad man vill lägga för peng, vad man har för behov. Men jag blev väldigt förtjust i nya priusen. Som för övrigt finns som beg -16 för runt 230-250 tusen. Och inga närmare 300 med lite utrustning.
Jag gillar Aurisen men får grått hår med vetskapen att priusen är så mycket mer "på" att så ofta som möjligt nyttja el.
Prius med takbox vid behov, kanske värt att iallafall prova :)
Lycka till!
Nya Priusen är den snålaste bil Auto Motor & Sport nånsin testat. Den drog 0,45 i deras test.
Hade helt avfärdat nya Prius då jag först tyckte den såg hemsk ut (tittade på den för några månader sedan). Nu har jag "smält" dess design och börjar gilla den. Har läst lite tester och den verkar ju riktigt bra. Lite dyr för mig kanske. Fast å andra sidan kör man ju billigt.
danne, jag har själv gen3 och har provkört gen4. Designen är udda, både invändigt och utvändigt, lite synd, för det är verkligen en kanonbil på alla sätt annars. Svårslagen när det gäller flexibilitet, bränsleffektivitet, driftsäkerhet, körsmidighet. Skattesmitarbilen nr1, särskilt om man köper den begagnad. :)
Fast knappast barn.
Är det samma "fantastiska" bil som vi sett bilder på Shogun - som mer eller mindre saknar bagageutrymme ? Eller har dom upptäckt den "fadäsen" och gjort om/gjort rätt ?
Ja finns ingen logik i att hoppas på att Prius som laddhybrid ska vara en räddare när den vanliga Prius säljer dåligt.
Snarare borde väl Toyota i såna fall inse att tiden sprungit ifrån Prius och lägga ner modellen.
Istället återkomma med en laddhybrid som inte har sämre bagage pga batterierna.
Men det Toyota framförallt behöver göra är att se till att den drivlinan som sitter i nya Prius snabbt hamnar i Auris.
Antingen i form av nuvarande modeller eller en helt ny generation av Auris.
Galet att man fortsätter sälja Auris med gamla HSD.
Toyota är otroligt sega på att skifta modeller, som att man helt skiter i Sverige och EU.
Enda ljuset i mörkret just nu är nya C-HR, men inte alla som gillar crossovers.
C-HR verkar vara rätt snål vid stadskörning, kompisen har haft sin i en vecka nu. Ser betydligt bättre ut än Auris, dock ännu törstigare vid motorvägshastigheter.
junkers, på motorväg är nog däckvalet viktigt, ser väl löjligt ut att ha för smala energidäck där med hög profil.
Sen är väl karossformen inte idealisk vad gäller luftmotstånd.
Så på motorväg vinner man nog extra mycket på att försöka köra lite långsammare, kanske 100 istället för 110 om möjligt (verklig hastighet).
Kul att den är snål i staden, borde vara snål på landsväg också!
Håller helt med, en ny Auris kombi med smartare paketering av batterierna än i den nya plug-in Prius som visats hade sannolikt sålt som smör. Såg nya Prius igår igen i stan och det är bara att inse att designen inte är för alla. En Auris hade nått ut till en bredare kundkrets.
Gissar att en ny Auris borde komma runt 2018 då den fick en facelift nyligen.
Drivlinan i Prius plug-in hade varit grym att få i C-HR och enligt rykten arbetas det på just det.
junkers, jag är nyfiken också på hur "gen 4" av 2,4 liters HSD varianten kommer se ut. Enl rykte ska den komma redan i år och hamna i t.ex. RAV4. Oklart än hur snål den drivlinan kommer vara men kan bli en riktigt bra kombination av lagom snål och ändå rätt pigg. Dvs snålare och piggare än nuvarande. Sen kan man förstås även då tänka sig en plugin variant med den generationen HSD.
Alla Toyota utom C-HR är just nu ointressanta eftersom de känns oerhört daterade.
Förvisso men inredningen får man tråkslag av
Som att titta på när målarfärg torkar.
Shogun, alltid knepigt det där, ska man ha "allt i ett" eller två bilar?
Läste ett test av GT86 nyligen. "Nästan lika rolig som en Miata" var deras slutsats. Jag håller inte med.
Hur är det med plats för barnstol i GT86, även om det inte var just en GT86 utan en Auris som TS undrade över så kanske ni kan, när ni ändå är och OT:ar, ta med grundfrågan i OT:t... Eller starta en egen tråd om vilken målarfärg som torkar snabbast ;-)
Jaha, så GT86 är alltså det roligaste Toyota presterar!
Allt annat är torkande målarfärg?
Och på vad sätt hjälper det TS?
Jag kan ge TS ett råd, prova först en annan bil, det finns många roligare bilar än Auris även om den anses vara en bra bil.
Och det är den säkert.
Vad gör en bil rolig? Och varför måste en bil vara "rolig"? Jag var NOLL bilintresserad innan jag skaffade Prius, tyckte det var skittråkigt att köra bil. Nu tycker jag det är roligt! Och det beror inte på att den går som ett troll eller tar en kurva som en hypersportbil om man säger så.
Den har helt andra kvaliteter och utmanar mitt intellekt på ett sätt som ingen konventionell bil gör.
HSD..., du har alltså inga som helst erfarenheter av bilkörning!
Bara transport.
Ok, det är ju sunt, jag förmodar att du ser fram mot självkörande bilar.
saabnisse, fördomarna haglar, man får bara inte tycka det är kul eller trevligt att köra HSD.
Det krävs dessutom en hel del teknik att köra en CVT, nybörjare göre sig icke besvär eller skylla sin okunskap på tekniken. Man blir inte automatiskt mästare på CVT bara för att man provat en gång lika lite som man skulle vara mästare att köra en manuell låda om man tidigare bara kört konventionella automater. Det är märkligt detta att folk tror att man bara kan CVT från början och att det är fel på tekniken när man inte kan hantera varvtal i motorn, full gas är det enda man klarar och sen ska det klagas på brum. Fascinerande.
Med HSD har man dessutom en elmotor som skjuter på direkt från låga varv, så det gäller att köra så att man harmoniserar dom två olika motorerna (bensin och el) med varandra.
Vidstige, jag svarade HSD.... som var noll bilintresserad.
Och då kan jag ju ge dig en fråga, är det till dessa du vänder dig?
Tack Vidstige!
Saabnisse.
Jag har alltså hållit på med racing/motorsport i olika former i större delen av mitt liv och gör det fortfarande men jag tycker inte personbilar kvalar in i kategorin racingfordon utan jag kan uppskatta andra kvaliteter i en personbil helt enkelt.
En konventionell bil är just det, konventionell. Gammal tråkig teknik, i princip oförändrad sedan Hedenhös.
Körupplevelsen är helt annorlunda med HSD, avkopplande! Och jag gillar det! Tycker till och med att det har blivit kul att köra bil.
saabnisse, man kan vara bilintresserad och köra HSD!
Själv är jag lite entusiast av avancerad teknik. Gillar high tech.
I fallet HSD är det lite extra fascinerande då man ju både har gjort en avancerad drivlina samtidigt som man förenklat den mycket.
Låter säger motsägelsefullt men det är så det är uppbyggt när man kolla in detaljerna.
Det också som gör den så driftsäker.
Har mentalt svårt numera att tänka mig att gå tillbaka till en bil som t.ex. har massa remmar i motorn, känns fruktansvärt omodernt. Och såna kan ju ha en hel del missljud.
Ct 200h har jag provat. Jag har ingen aning om vad det var för utförande, men säkert inte F-sport för den hade inget med sport att göra, men det betyder ju inte så mycket, var och varannan tillverkare smetar dit en sportbeteckning på sina bilar helt i onödan.
Men bilen var riktigt trevlig, gick tyst och jag satt bra. Den kändes lite trång, men ok, det är ju en liten bil.
saabnisse, där kan jag hålla med dig, tycker inte HSD och CVT riktigt passar för aktiv sportig körning, i alla fall inte i traditionell mening. Då vill man förmodligen ha fasta växlar m.m.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.