Sitter o googlar lite o har hittat några tuningföretag som motoroptimerar Mazda 2, från 90 hk till 128hk med en öknining av Nm med 10 enheter. Är det någonting att rekommendera, håller siffrorna vad de lovar? Ev. risker med detta förfarande?
Motoroptimering på Mazda 2 automat?
Uppdaterat: 2019-06-11 21:59
Kommentarer
Kort och gott, men kanske ett tråkigt svar, så är det olagligt med motoroptimering utan att blanda in biltillverkaren samt bilbesiktningen och få godkänt av dessa.
Om man väljer att bortse från att det är olagligt, finns det några fördelar med ett sådant ingrepp? Trodde dock inte att det var möjligt med en sådan effekthöjning på en vanlig sugmotor..
Det är väl samma motor i 90 och 120 hk versionerna av Mazda 2 bara att den svagare har en annan programvara som stryper effekten
Pröva en 120hk version så kan du få en försmak av hur din bil blir.
En liten trimning är väl ett av dom mindre lagbrotten som man gott kan leva med.
Potentialen borde rimligen inte vara så stor eftersom det är en sugmotor vi talar om - eller ?
Även tidigare version av Mazda 3 hade ju 2 l motorer med 2 olika effektuttag men den praktiska skillnaden upplevde vi som minimal och jag vill minnas att vridmomentet var detsamma på båda varianterna.
Ingenjören i mig får fnatt när jag ser uttryck som "en öknining av Nm med 10 enheter".
Det är som att fråga hur många Celcius det är ute idag. Det heter: en ökning av vridmomentet med 10Nm. Storhet och enhet ska vara rätt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Storhet
Trots att jag felformulerade mig grovt så gick ändå budskapet fram..
@DrTorben: Jag förstod enbart för att det fanns information om effekt (hk) på en biltidningshemsida som gjorde att jag förstod att det var en motor det handlade om. Annars hade det kunnat varit tex åtdragningsmoment för skruvar eller böjmoment av golv eller takbalkar.
Kan bara bedöma skillnaden med Mazdas 2 l motor till Mazda 3 som också finns i 2 effektnivåer men där man rent praktiskt knapp känner nån skillnad alls - i motsats till t ex VWs 1,2 TSI och deras 1,5 TSI där skillnaden är påtaglig i en Golf. Men det är ju turbomotorer.
Så klart att det blir skillnad, men beror ju på hur du kör. Kör du alltid som med en vridmomentstark turbomotor som har en karaktär som en dieselmaskin så märker du nog knappt nån skillnad. Men använder du den på ”rätt sätt” och varvar till rött innan du växlar när du vill ha lite fart på bilen så märks nog en klar skillnad.
Men med
@GRP: 10nm är inte långt, det behövs mikroskåp för att se.
Det är inte olagligt att göra det.
Dock så måste du ha biltillverkaren godkännande, vilket är svårt.
Bilar som lämnas in på service blir ju då och då uppdaterade i mjukvaran. Då får man efter några år betala extra för att dom på tuningsföretaget skall rätta till det igen. Brukar ingå två år grattis uppdatering.
Man måste registrera om bilen med rätta siffrorna.
I ditt fall så blir det inte bara 10nm meter utan närmare 40hk också.
Sedan försäkringen kan bli problem, dom letar inte aktivt efter sådant men skulle dom misstänka eller leta efter det så hittar dom alltid det.
Har kikat själv på detta och läst väldigt mycket samt pratat med tidning firmorna själva. Oftast står dom för garantin och täcker upp mycket. Vid nyare bil är det tom upptill fyra år.
Olagligt, ja. Men det finns grövre brott man kan ägna sig åt.
Kan vara trevligt, ja absolut
Det där med att registrera om bilen funkar inte, då måste man ha papper på de nya effekt- och avgasvärdena. Funkar bara med t.ex. Polestar (Volvo) eller M-power (BMW) finns kanske någon mer tillverkare med ”original” trim.
Håller med GRP - byt bil istället om behovet av mera hästkrafter känns övermäktigt. Tror fortfarande inte att "chipstrimning" av sugmotorer ger speciellt mycket.
Men Pi
Självklart ger det en skillnad. Åtminstone den skillnad som är på motorn i dess olika effektuttag (90 kontra 115 hk) + lite till. Om det är värt det, tja det är väl upp till användaren att avgöra.
Nåja Guran - är man sugen på en piggare bil än den 90 hk Mazda 2 med momentomvandlar-automat som man har så skall man nog ändå överväga bilbyte. F ö finns väl ingen garanti att Mazdas 115 hk variant av den motorn är exakt samma frånsett effektuttaget och alltså bara är en skillnad i programmeringen. Vi har som sagt en Mazda 3 2,0/120 -15 och provkörde varianten med runt 150 hk i "samma" motor men skillnaden fanns mera på papperet än i verkligheten. Jag skulle inte vara främmande för att det kan upplevas likadant i denna Mazda 2. Kan ju vara så att de lägre effektuttagen hos Mazda är lite underspecade - vad vet jag... Men visst - hittar man en Mazda 2 automat med 115 hk så kan man ju absolut provköra men frågan är om Mazda i Sverige ö h t importerat automaten med 115 hk-motorn...
Det är väl ganska ofta över ett visst varvtal det blir skillnad mellan två motorer där den ena är strypt. Man styr ner laddtryck eller backar spjällöppningen och vips har man två modeller.
Enklast är att ställa frågan på något Mazda forum i stället och kanske finna någon som har erfarenhet. Men oavsett så är ju skillnaden framförallt toppeffekten och eventuell märkt skillnad infinner sig när motorn går på höga varvtal.
...och då är frågan - hur väl märks skillnaden i en automatväxlad bil där automaten antagligen är anpassad till den lite svagare motorvarianten. Tror som sagt inte att 115 hk och automat tagits in till Sverige ens. Hade en bekant som var intresserad av den senaste versionen av Mazda 2 med automat så vi kollade då vilka versioner som fanns och jag är hyfsat säker på att det bara var 90 hk som fanns med automat.
Är den anpassad till en svagare motor lär det bli en jäkla sprutt med mer effekt.
Vore värre om man man gjorde tvärt om.
Nä, tror inte att den optimeringen ger så mycket. 10 newton lär knappt märkas alls förutom på riktigt höga varv men gillar man att varva ur så varför inte? Givetvis beroende på priset för åtgärden också förstås och nån ökad risk för att motorn skulle kunna ta skada tror jag inte på. Mazdas bensinare hör ju till de allra mest skottsäkra på marknaden.
Kör själv en 2a med 115 hästarn och visst är den relativt pigg men skillnaden till den 90-hästars automat jag provade innan jag hittade "min" är väl bara från 4000 rpm och uppåt men då motorn är så pass flexibel så drar jag ur den emellanåt bara för att den nästan uppmuntrar till sådana busfasoner emellanåt. (ja, förlåt att jag tycker om att KÖRA bil...).
Främsta anledningen till att jag valde 115 hk-versionen, (som helt riktigt bara sålts med 6-vxl manuell låda i Sverige), var att få den omfattande utrustningen som ingick i 115 Optimum. En i de flesta avseenden alldeles förträfflig kärra för mina numer förändrade behov och en som fler borde upptäcka.
Håller med, Mazda 2:an är en synnerligen trevlig liten körglad bil. Hade en 90hk till låns några dagar för ett par år sedan, körde ca 60 mil mestadels landsväg och motorväg i bra marschfart. Snål på soppan, under halvlitern, och förvånansvärt komfortabel, satt helt ok trots att jag mäter dryga 190cm, för att var så liten och kompakt.
Guran:
Jag åkte till Mazda-handlaren för att kolla på en 3:a i första hand men då hade de inte hade nåt demo-ex av den inne så då blev det så att jag provade en 2:a istället. Jag är också strax norr om 190 lång och blev väldigt förvånad hur så pass bra jag satt i den ändå. På riktiga långstyrningar finns det givetvis bättre alternativ men jag har iaf aldrig suttit bättre i en lika kompakt bil som Mazda 2.
Trång bak dock och litet bagage samt bullret, annars bara plus.. Och en snittförbrukning strax under 0.6 med övervägande stads/kortkörning och med relativt tung gasfot är jag extremt nöjd med.
Be om att få "nöjd kund garanti" så får du tillbaka pengarna för optimeringen du gör ifall du inte skulle bli nöjd. Att det är olagligt kan du skita i. Moraliska människor som aldrig kör för fort, aldrig fuskar på deklarationen och aldrig optimerar sina bilar, kommer aldrig att förstå oss som gör det och inte bryr sig om att det är olagligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.