På ingång Q1 2022.
Vad tror ni? Blir det elbilarnas Volvo 240?
Ska prissättas "attraktivt". Utpris ca 30.000 euro i Tyskland. Räckvidd 440km wltp. Bör ge ca 31 mil i verkligheten med 62kwh.
Verkar bli i storlek med Golf Kombi.
Själv har jag längtat efter en "no nonsense" elbilskombi med dragkrok.
Verkar vara väldigt lagom. Lagom stor, lagom batteri, lagom med effekt.
Kommentarer
Håller med dig till fullo Lason1 - dina önskemål är rätt lika som mina. Kan i o f s gärna klara mig med en sedan-modell men hellre denna än en klumpig SUV...:) Blir priset "rätt" och bilen f ö är vettig så kan det bli eldrivet även här.
Om inte finns elbil med kombi om framtid då kan vara halv kombi istället.
Jag vill ha el småbil med kombi med dragkrok minst 750 kg eller högre med komfortabelt, klarar räckvidd 50 mil och rimligt 300.000 kr. SUV är högre och är inte bättre komfort och klumpig.
Det kan du glömma GF.
En småbil med batteri som klarar 50 mil.
Det blir en stor tung småbil.
Även om kostnaden för batteri går ner så är dom tunga.
Du får nog nöja sig med Max 40 mil, men mer troligt 30.
Jag har svårt att fatta varför man måste ha ut så många mil, de flesta skulle nog klara sig med tio mil speciellt om det gäller en småbil, det skulle hålla ner både vikt och pris.
Behöver man längre sträcka kan man ju välja en större bil, svårare är det inte.
Jag är en av de som gärna skulle vilja ha en liten bil med någorlunda lång räckvidd. Jag ser ingen anledning att frakta runt en massa luft.
10-20 mil är för lite för man vill ha lite marginal när man kommer hem.
Jag har runt 30 i min. Skulle inte vilja ha mindre men behöver väl egentligen inte mer.
Känns som MG är en hyfsad balans. Det lite större batteriet behövs ihop med dragkroken.
Läser man på sajten så kommer den att ha lite klena 500 kg som max släpvagnsvikt - en lite udda gräns kan man tycka.
Är det inte någon självladdande japan som bara får ha 175kg på kroken?
Eller har jag fel där.
Där tror jag du har fel saabnisse - i alla fall om vi talar om nya bilar. Vasr nåt sånt på Auris HSD vill jag minnas. F ö måste jag säga att jag inte blev imponerad av kunskapen hos den lokala MG-säljaren. Frågade vilka serviceintervaller som MGs elbilar har men det visste han inte. Han gissade på 1 år/1000 mil (!) eftersom de flesta leasing-avtal låg på 1000 mil och bilen skulle in varje år... Påpekade att Tesla inte har några stipulerade serviceintervall ö h t. Själv gissar jag på 1 år/1500 mil efter att ha spanat lite på nåt forum i Norge där dom klagade på höga servicekostnader hos de auktoriserade verkstäderna.
F ö hade dom bara plugin-hybriden i visningshallen.
Finns säkert och VW som bara får ha cyklar på dragkroken.
Guran
Vilken skulle det vara menar du? E-Up?
Guran avser nog Id.3 som kan levereras med dragkrok för t ex cykeltransport men som inte har någon specificerad dragkapacitet.
Tidigare Auris hybrid hade max 350 kg dragvikt.
Exakt, även Kona Electric är en lättdragare som bara får dra 300kg
Fast 500kg räcker gott och väl för att köra skräp till tippen, det som 90% av alla som behöver dragkrok gör.
Fast många "trädgårdssläp" är 750kg och för att få köra det på en 500-krok behöver man BE om jag inte minns fel... Då får man ju köra med aktuell totalvikt, medan på B-kort så är släpet 750kg oavsett last (upp till 750kg...)
Då minns du fel. Du får dra släpvagnen så dess totalvikt är 500kg oavsett körkort.
Är det tyngre än 500kg oavsett körkort, får du inte släpa runt det med bilen som har Max dragvikt 500kg.
Är det alltså så Guran, då har det ändrats genom åren...
Ja, varför skall det vara enkelt detta med släpvagnsvikter.... Gissar att även många poliser har svårt att veta de aktuella och gällande regelverket.
Regelverket är inte så komplicerat. Tågvikt 3,5 ton på B, 4250 på B96 och 7 ton på BE taget efter 2012.
På alla körkorten utom BE räknas tågvikt som bil totalvikt och släp totalvikt.
Om bilen väger 1900kg totalvikt och har en släpvagnsvikt på 2000 kg är den maximala totalvikten på släpet (3500-1900=)1600 kg på B
Samma bil får dra 2350 kg på B96, men eftersom den är begränsad av tillverkaren till 2000kg är det det som gäller, men du får köra ett släp med en totalvikt på 2350 om det inte är lastat till mer än 2000kg
Med BE får du koppla vilket släp du vill oavsett totalvikt sålänge det passar på kroken men det får inte väga mer än 2000 kg totalt när du kör det.
På B och B96 räknar man alltid med totalvikt på släpet oavsett hur mycket last det har, på BE räknar man på bruttovikten, alltså vad släpet väger just nu.
Maximal släpvagnsvikt är vad bilen är konstruerad för och det kan vara lägre än den teoretiska släpvagnsvikten.
Jag med mitt BE skulle alltså få hämta bilsläpet på 480 kg tjänstevikt på väg hem från jobbet, koppla av det och sätta det på jeepen och lasta och slipper därmed en extra resa. Smidigt va?
Eller så läser man här
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/
"Vad tror ni? Blir det elbilarnas Volvo 240?"
En sak är säker i alla fall, Volvo kommer inte tillverka framtidens 240.
Bilen finns i Sverige nu, någon som hunnit kolla på den? Har visst fått Vehicle-to-load också, vilket gör den än mer intressant.
Nackdelen är laddporten i nosen och att 80kW snabbladdning är väl klent numer men man kan inte få allt. Räckvidden ska däremot vara okej med upp till 40 mil, verkar dock sakna värmepump så det blir fler månader räckvidden blir kortad.
Torrsimmade MG5 lite på eCarExpo i Göteborg. Intressant och inte - på samma gång. Det är min slutsats.
För dyr för vad den ger känns det som - långt ifrån de 30.000 Euro som nämndes tidigare i tråden. Och ännu inget leasing-pris.
Priset är på tok för högt i Sverige.
Privatleasing 2995:- för 1000 mil
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/mg/mg5
OK, hittade så sent som idag inga privatleasing-priser på MGs hemsida.
Ja fattar inte att priserna blir så extrema i Sverige...
Alla anpassar sig till bonus summan, det är ett av problemen. En fundering är, varför tror ni att ni får mer i denna bil än ni betalar för bara för att det är den första kombin som går på el. Det är trots allt en bil från ett land som producerar "billiga" produkter. Har man kört MG Marvel kan man lätt konstatera att man rätt och slätt får vad man betalar för, och inget annat.
Vill man ha en kombi, skulle jag vänta på nya Opel Astras Sportstourer som är på gång i elversion. Den är både snygg och troligtvis värd sina pengar mer än en MG 5.
För ett extremt lågt leasing-pris (a'la det MG erbjöd förra våren) kanske man kunde testa denna bil men nästa bil jag köper, om det blir en elbil, tror jag att jag kommer att behålla betydligt längre än jag gjort med mina bilar de senaste decennierna och då vågar an ju inte köpa ett Kina-märke som relativt nyligen introducerats på den svenska marknaden. Och då menar jag vad jag skrivit - alltså köpa bilen för att behålla den ett antal år.
Efter att ha kört nästan alla elbilar på marknaden, rekommenderar jag tyskt, eller svenskt.
Inte i absoluta framkanten tekniskt (batteri/motorer) ännu, men en sak är klar, de kan bygga BRA bilar!
En bil är mycket mer än batteri/motorer.
De flesta elbilar har grava brister, oftast inom ergonomi (knappar, reglage, brist på knappar och ett GUI som är svårt att fatta = stör föraren istället för att hjälpa)
Sen har vi krocksäkerhet, rostskydd, sittkomfort mm. Listan kan göras lång
Men Sverige är ju inte det enda landet med bonus. Systemen ser olika ut i alla länder, men en snabb googling ger att Sveriges 70tkr bonus ligger i mittfåran. Men vet inte vad Lason1 ovan jämförde med heller?
Ett besök hos den lokala MG-handlaren avslöjade att även MG har stora leveransbekymmer - t ex för Marvel som beställs idag så kan man räkna med att den dyker upp i slutet av året. Vem vill vänta så länge på en högst medioker produkt ? Hörde mig även för hos Renault-handlaren om den nya Megane-E och han bedömde leveranstiden till 3--4 månader efter beställning och den skulle finnas för provkörning runt månadsskiftet mars-april. Den får också dra 900 kg jfr 500 kg för MG 5.
Och vem vill ens köpa en medioker produkt oavsett leveranstid? Tänker Renault.
Aldrig gillat franska bilar
Mc - svårt att veta om den är medioker eller inte innan den ens börjat säljas. Marvel kanske passar bättre på din beskrivning!
Var förbi Hedin bil idag för att förhoppningsvis få provköra MG 5. Jodå, det skulle gå bra sen man skrivit under alla papper som man måste godkänna först. Gick därefter ut till bilen, öppnade och satt mig i den. Började med att ställa in ratten men hoppsan - den gick inte att låsa utan vlnglade ut och in och upp och ner...Skumt... Gick in i affären igen och till "försäljaren" som då sa - "Ja, dettas fungerar inte men vi har beställt reservdelar". Men tydligen tyckte dom att bilen var körbar trots detta vilket inte jag tyckte så dom fick tillbaka nyckeln. Ridå för den provkörningen.
Pi
Verkar ju vara ett pajasföretag. Hur kan man ens erbjuda provkörning med en trasig bil?
Axa - verkligen märkligt. Idag rapporterade en av sönerna att han såg samma bil ute på vägarna igen och jag är högst tveksam till att dom reparerat den ännu. Men med "fjortisar" som bilnasare på denna firma blir det nog som det blir.
Då är det bäst man ser upp när man är ute och åker. ;-)
Den jag fick prova saknade också en del grejer, jag fick låna den enbart för att en vän jobbar därinne och en kollega hade glömt att ställa om klockan till sommartid så demon va dubbelbokad.
Är annars praxis att man släpper iväg produkter som kan sakna småsaker till ÅF så den kompletteras där om man har större brister i fabriken.
Fast låsningen av rattinställningen/rattstången är knappast att betrakta som "småsaker" utan det borde föranleda att man ställer undan bilen till dess det är åtgärdat. Gissar att man fått körförbud vid nån form av poliskontroll.
Det var en helt ny komponetbrist
MG 5 testas mot Fiat 500, Mazda MX 30 och Aygo X i seaste TV.
De har testat MG 5 2 gånger tidigare och imponerats av att bilen klarar 80 km/h vid älgtest, men övrigt har de inget positivt att säga om den, särskilt nu när den kostar 6.795 mån/leasing.
Men nu har MG 5 fått nya däck från fabrik, Kinesiska Maxxis Premitra 5 och klarar bara 72 km/h, godkänt, men inte mer. Bilar som klarat 80 kan räknas på ena handen.
Tidigare hade MG 5 Michelin Primacy 3 originalmonterat.
När de frågar generalagenten, vet de inte ens om att bilen har andra däck.
Själva testen undrar ni då ?? Ingen vann, man gav segern till Aygos större syskon Yaris som för bara några tusenlappar är en bättre bil.
Kul o notera är att testen kördes i en tempo lämpligt för elbilar, 10 grader, både MG och Mazda drog klart under WLTP 1,44/1,79 1,42/1,79 Fiat 1,49/1,44
Det gynnade även Aygo som trots konstant ylande motor (CVT) dog 0,41 mot uppgivna 0,50.
Milkostnad:
Fiat: 62,66
MG: 53,35
Mazda: 47,93
Aygo X: 36,87
Mazda hade nog tagit hem segern om den haft batteri/laddning värt namnet.
Nu fick du in en strike, Rikard...:)
Jo, ingen aning varför ??
Du har antagligen för bråttom när du sparar? Sedan kan du väl radera ditt oönskade inlägg eller åtminstone redigera och sudda.
Försent nu, går inte redigera längre. Såg det inte när jag postade =(
Rikard - ViB hade problem, det blev en felsignal vid publiceringen och då räckte det med att man gjorde en "refresh" (utan att först backa) så publicerades det en gång till. Vi får väl se om problemet kvarstår när jag nu trycker på "Spara"-knappen...:)
Edit: Jodå - det kvarstod, tyvärr.
Jag har tagit bort dubbletter så fort jag märkt dem!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.