Mercedes går all in med dieselhybrid, noe som gir vesentlig mindre CO2 utslipp https://www.tv2.no/a/10132161/
Uppdaterat: 2018-10-09 22:09
Kommentarer
Gäst (ej verifierad)
Intressant och helt rätt med diesel i kombination med elmotor
Å passar ju extra bra i Norge där man har en liten elbil för att ta sig till jobbet å slippa bomavgifter, kan oftast ladda gratis på jobbet. Och en dieselbil för att ta sig upp till hytta på fjellet.
Även BMW är tydliga med att dom kommer fortsätta utveckla och har tilltro till dieselmotorer.
Lite fascinerande hur så många diesel-fantaster försvarar motorn i sin bil med så stor frenesi - känna nästan som att denna dieselmotor försvaras häftigare än en älskad familjemedlem. Märkligt - det är ju bara nåt som driver våra bilar framåt.
Dieselmotorn är i mångt och mycket överlägset vad gäller flexibilitet och potentiell 'miljöbrahet'
* Hyfsat effektiv
* Kan drivas på en mängd olika bränslen, däribland förnybar råvara
* Hyfsat låg förbrukning
* Lång räckvidd (jag kan utan problem sträckköra 100 mil med vår 60-literstank vilket innebär att på normala längre resor så är det 0 problem med att man måste hitta tankställe med allt vad det kan innebära av både tidsfördröjning och andra problem)
* Bränslet är lätt att transportera
* Lätt att lagra
* Lägre evaporativa utsläpp
* Starka motorer
* Billig väl beprövad teknik
Med mera
Finns en anledning till att diesel används i så många olika tillämpningar.
El är inte lika flexibelt och enkelt.
Bensin är inte lika flexibelt och enkelt.
Etanol är inte lika flexibelt och enkelt.
Vätgas är inte lika flexibelt och enkelt.
Sedan kan vätgas vara bättre i vissa samanhang, och bensin i vissa, och el i vissa och etanol i vissa, men det blir fortfarande en hel del kompromissande för övriga bränsleslag.
Så fantast eller inte - diesel är i dagsläget överlägset flexibelt och mångsidigt.
Se där - en till som måste försvara sin uppenbarligen kära dieselmotor. Eller kanske bara sitt val i den aktuella bilen.
Uppdaterat: 2018-10-10 10:23
Gäst (ej verifierad)
PI
Jag har en av varje
Bensinturbo i den lilla Astran
Dieselturbi i GLC:n
Bådar motorerna passar bra i den bil den är monterad i.
Har dock lägre förbrukning i GLC:n än Astran
Skiljer knappt 1-dl på likvärdig landsvägskörning 0,52 kontra 0,6
Snittförbrukning är i dagsläget 0,59 och 0,62
Hade jag valt en bensinmotor i GLC:n så hade snittet legat runt 0,8
Så det handlar inte omnattvförsvara ena eller andra. En dieselmotor passar betydligt bättre i en tyngre bil med högre luftmotstånd. Där ger sig den högre verkningsgraden bra tillkänna
Så kan det absolut vara Guran men ändå - det känns som att många här försvarar sin dieselmotor mera än de skulle försvara en familjemedlem... Det är trots allt bara en motor. Och man måste inte ha stora och tunga bilar som tydligen kräver dessa motorer. Sen ligger väl t ex Toyotas senaste hybrid-drivlinor ungefär i paritet med många dieselmotorer när det gäller verkningsgraden.
Eller är det så att försvaret för dieselmotorer egentligen snarare är ett försvar för sina stora och tunga bilar - som annars skulle betraktas som riktiga miljö-svin ?
Uppdaterat: 2018-10-10 11:13
Gäst (ej verifierad)
Pi skrev:
Så kan det absolut vara Guran men ändå - det känns som att många här försvarar sin dieselmotor mera än de skulle försvara en familjemedlem... Det är trots allt bara en motor. Och man måste inte ha stora och tunga bilar som tydligen kräver dessa motorer. Sen ligger väl t ex Toyotas senaste hybrid-drivlinor ungefär i paritet med många dieselmotorer när det gäller verkningsgraden.
Eller är det så att försvaret för dieselmotorer egentligen snarare är ett försvar för sina stora och tunga bilar - som annars skulle betraktas som riktiga miljö-svin ?
Nu vet jag inte om Toyotas hybridlina ligger på topp om jag skulle välja en hybrid. Tråkig att köra och ganska medioker effekt av hybriden på landsvägskörning
Där skulle jag nog välja Hyundai/Kia i dagsläget. En Ionic plug in hade det troligen blivit om jag valt en hybrid i dagsläget.
Ser inte vitsen med att köpa en komplicerad Toyota hybrid när jag kan köra betydligt snålare och med trevligare egenskaper i en Diesel bil. Lexus/Rav 4 är några törstiga rackare med medioker prestanda.
Jag tycker att stora 8-cylindriga bensinmotorer är trevliga med sitt naturliga vridmoment och sin härliga gångkultur men jag gillar varken vikten eller bensinförbrukningen.
Lite fascinerande hur så många diesel-fantaster försvarar motorn i sin bil med så stor frenesi - känna nästan som att denna dieselmotor försvaras häftigare än en älskad familjemedlem. Märkligt - det är ju bara nåt som driver våra bilar framåt.
Ja den inställningen brukar man ha om man inte är ett dugg intresserad av bilar.
Vi andra som gillar bilkörning i allmänhet och motorer i synnerhet väljer den motorkaraktär som passar oss snarare än det som har billigaste prislappen. Jag finner karaktären av en 2-liters överladdad bensinare som roligare, men en 2-liters diesel är mer avkopplande att köra. Med dieseln saknar man i princip aldrig kraft, och man kommer 50-70% längre på varje tank än motsvarande bensinare. En dieselmotor är betydligt stöddigare byggd, har bättre hållbarhet, går tystare.
Om du FXX tror att undertecknad är helt ointresserad av bilar så tror du nog väldigt fel - det har varit en stor del av mitt liv och jag har utövat olika grenar av bilsport under mina lite yngre dagar. Och med det i bagaget så blir det rent logiskt ännu svårare att älska dieselmotorer. Men nu var det inte mina motorpreferenser det gällde utan de som uppenbarligen är väldigt förtjusta i dessa oljebrännare och försvarar dessa med snart sagt alla medel.
Det var din sista kommentar att det bara är något som driver bilen framåt som jag reagerade på. Så brukar människor resonera kring motorval, och bilval för den delen. En plåtlåda med en motor. Har man nån form av intresse så brukar det avspegla sig i bilval och motorval. Hade jag inte haft minsta intresse så hade jag tvingat hustrun åka oktavia med moppemotor. Nu finns det nån form av intresse så det blev lite starkare motor, lite roligare kaross-stuk, en massa lulllull och 4wd.
Varför skall man inte 'försvara' en motorkonstruktion som är så pass flexibel och tålig som den är?
Det finns i dag inga alternativ som är lika flexibla, pålitliga och användarvänliga.
X - hur många här går i direkt svarsställning när det gäller t ex bensinmotorer kontra stora dieselmotorer med mycket vridmoment ?
Försvinnande få men försvaret kanske mest beror på försvar av sitt eget val av stor och tung bil som kräver motsvarande motor - men vad vet jag ? Lite intressant är det dock att se.
Sen ser jag inte nån sanning alls i "Det finns i dag inga alternativ som är lika flexibla, pålitliga och användarvänliga.". Det skulle kunna sägas samma sak om en bra bensinare - eller varför inte en hybrid.
Titta högre upp igen på listan jag skrev om dieselmotor...
Jag hade en lättare bil förut, Mazda 6. Skulle gärna haft diesel i den om det funnits.
Jag har nu en tyngre bil ja, med lägre förbrukning än Mazdan. 0,67 på 1.700 mil inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Mazdan låg på 0,76 med elvärmare och mer fördelaktigt körmönster än vi haft hittills på nuvarande bil.
Varför skulle jag då vilja ha bensin? Som dessutom luktar apa vid tankning, är äckligt brandfarligt och innehåller en hel drös fler farliga ämnen än dieseln och som är mer miljöskadlig än dieseln. Långturer som sagt, över två dl lägre per mil på nuvarande mot Mazdan, som var lätt och manuellt växlad.
Förkastligt att man svartmålar dieseln och nästan hyllar bensinen som media gjort. Tvärt om vore mer lämpligt i det fallet, och att trycka på de alternativa drivmedelsformerna som en dieselmotor kan hantera.
Batteri är bra på mycket ja, men inte lika flexibelt och synnerligen otrevligt när det börjar gå fel i batterierna men även i bilen i övrigt då man jobbar med drygt 350 V. Ja, jag vet, säkerhetssystem finns för vissa scenarior men säkerhetssystem har alltid svaga länkar. Otrevligt om det börjar brinna och man sprutar vatten på 350 V med flera hundra ampere...
Diesel, tja, släcker man i dag tämligen lätt. Du kan själv släcka en riktigt stor dieselbrand med en handbrandsläckare.
Ren etanol är skitläbbigt när det brinner då lågorna inte syns så bra.
Alla bränsleslag har sina nackdelar såklart men diesel har ändå en stor mångsidighet som faktiskt saknas på de andra planen. Det är ju just därför den används i så många olika tillämpningar och med olika typer av 'dieselbränsle'.
X - hur många här går i direkt svarsställning när det gäller t ex bensinmotorer kontra stora dieselmotorer med mycket vridmoment ?
Försvinnande få men försvaret kanske mest beror på försvar av sitt eget val av stor och tung bil som kräver motsvarande motor - men vad vet jag ? Lite intressant är det dock att se.
Sen ser jag inte nån sanning alls i "Det finns i dag inga alternativ som är lika flexibla, pålitliga och användarvänliga.". Det skulle kunna sägas samma sak om en bra bensinare - eller varför inte en hybrid.
Eller vänd på det Pi. Varför går vissa till attack så fort det skrivs något positivt om diesel???
Uppdaterat: 2018-10-10 20:38
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Gäst (ej verifierad)
Stort tung bil är väl inte enda anledningen
Första riktigt bränslesnåla bilen på marknaden var väl Lupo 3L med jusst dieselmotor och ingen stor och tung bil, med en förbrukning som än i dag knappt någon klarar av att komma under.
Bensin var ju nästan död, förutom i mindre billiga bilar, tills VW koncernen avslöjades med en smart programvara som trotts låg förbrukning klarade att ge låga NoX utsläpp i tester. Sedan ser vi ju alla resultatet av medias makt och folk som köper större bilar, för att dom har behov av det, men tack vare indoktrinering väljer en törstig bensinmotor.
Visst en körglad prestandabil klär ju bäst i en yster bensinmotor med minst 6 cylindrar.
Bmw satsar på fortsatt utveckling av sina högpresterande dieslar för att klara utsläppskraven med bibehållen prestanda.
Jag kan förstå att folk vill ha dieselmotorer om de konstant kör långa sträckor i jämn hastighet, men det är ju inget som gör en gladare annat än när räkningen kommer. Det är en disharmonisk motorgång som skänker befriande känslor varje gång den stängs av.
Uppdaterat: 2018-10-10 22:54
Gäst (ej verifierad)
L. Mäkinen skrev:
Jag kan förstå att folk vill ha dieselmotorer om de konstant kör långa sträckor i jämn hastighet, men det är ju inget som gör en gladare annat än när räkningen kommer. Det är en disharmonisk motorgång som skänker befriande känslor varje gång den stängs av.
Va, hör du motorn i din bil?
Förövrigt tycker jag att V6 dieseln i Audi låter ganska så trevligt.
Jag hör min diesel, men kan inte påstå att jag känner den. Skulle vara små, knappt märkbara, vibrationer i ratten på tomgång möjligtvis. I en MB S-klass diesel hör man knappt motorn alls.
Tänkte på Mäkinens kommentar idag när jag baxade min dieselbil ut från en parkering. I just de där lågfartslägena hör jag ju tydligt motorn och kan inte säga att jag lider eller störs av det så att jag t ex inte hör annat såsom radio eller passagerare. När farten ökar över 10 km/tim så hör jag annat från bilen. Växellådans vinande, kanske kamremmen och så småningom däckens kontakt med vägen - men inte motorn särskilt. Inte heller några vibrationer från stol, pedaler, ratt eller växelspak. De finns säkert men är obetydliga. Så var Mäkinen hämtar sina intryck vete tusan. Kanske sextiotalet?
Ett tillägg till ovanstående är väl iofs att kökörning där man kör en billängd, stannar, kör en billängd till osv är ganska jobbig. Särskilt med en manuellt växlad bil men det är ju även då dieselmotorn hörs. Vid de tillfällena hade jag gärna kört på eldrift.
Huruvida man hör motorn eller ej beror väl på bilens isolering? Min lilla Seat med 1,2 bensin lever som bara den på tomgång. Direktinsprutning låter en hel del! På motorvägen hör jag knappt vad dom säger på P3 om asfalten är grov. I Golfdieseln hör jag bara 4-åringen från baksätet när han håller låda, den rullar väldigt odramatiskt på motorvägen. Inga varv på motorn, massivt vridmoment så inga nedväxlingar när man ska göra omkörningar, bara ett härligt tryck i sätet och varvräknaren rör sig knappt. Lugnt och harmoniskt skulle jag sammanfatta dieselåkandets karaktär.
Tyvärr har den lågvarvstarka motorkaraktären i kombo med dsg en farlig effekt på hastigheten. Den växlar upp väldigt fort och med högt vridmoment på låga varv så uteblir fartkänslan och det händer ganska ofta att man kommer på sig själv att det går lite för fort.
Ja, min diesel varken hörs eller känns. Varken på tomgång eller under färd. Det senare är lite tråkigt, då min förra A6 Allroad morrade fint vid "plattan i mattan". Jag bjuder gärna in Mäkinen på en tur, så får han känna/höra;-)
Däremot så både känns och hörs (rejält!) min bensinare - men det var nog inte det Mäkinen syftade på.
Uppdaterat: 2018-10-11 19:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Som jag berättat tidigare testade jag ett knippe dieslar för 18-20 månader sen i prisklass 7,5 pbb. Jag hade ett krav på under 120 g/km och var nära att välja en Giulia, men hade blivit knäpp av skakningarna.
Uppdaterat: 2018-10-11 21:35
Gäst (ej verifierad)
Guran skrev:
Första riktigt bränslesnåla bilen på marknaden var väl Lupo 3L med jusst dieselmotor och ingen stor och tung bil, med en förbrukning som än i dag knappt någon klarar av att komma under.
Ja, 20 år efter första årsmodellen av VW Lupo 3L ligger den fortfarande tvåa på Spritmonitor (efter Audi A2 3L som har samma drivlina). Se https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html
Det är en trevlig och ganska pigg bil som tankad med HVO ger ett utsläpp på runt 10 g/ km fossilt koldioxid. Jag vet för jag har själv en. Att man inte lyckats tillverka en snålare bil än Lupo 3L/ A2 3L på 20 år är inget annat än skandal, då tekniken finns, men viljan uppenbarligen saknas, vilket är oklart varför.
Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)
John2008 skrev:
Guran wrote:
Första riktigt bränslesnåla bilen på marknaden var väl Lupo 3L med jusst dieselmotor och ingen stor och tung bil, med en förbrukning som än i dag knappt någon klarar av att komma under.
Ja, 20 år efter första årsmodellen av VW Lupo 3L ligger den fortfarande tvåa på Spritmonitor (efter Audi A2 3L som har samma drivlina). Se https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html
Det är en trevlig och ganska pigg bil som tankad med HVO ger ett utsläpp på runt 10 g/ km fossilt koldioxid. Jag vet för jag har själv en. Att man inte lyckats tillverka en snålare bil än Lupo 3L/ A2 3L på 20 år är inget annat än skandal, då tekniken finns, men viljan uppenbarligen saknas, vilket är oklart varför.
Skandal vet jag inte. Men ett resultat av ökade krav på avgasrening. Alla dessa ökade krav genererar ökad förbrukning. Sen har vi säkerhetsknarkandet uppe på det som bara ger tyngre och tyngre bilar. Se bara på Volvos senaste modeller. Visst är det krocksäkra bilar men dom väger ju mer ön dom flesta andra motsvarande bilar.
Som jag berättat tidigare testade jag ett knippe dieslar för 18-20 månader sen i prisklass 7,5 pbb. Jag hade ett krav på under 120 g/km och var nära att välja en Giulia, men hade blivit knäpp av skakningarna.
Inte för att jag vet med säkerhet men dessa Alfa-modeller med bensin- eller dieselmotorer är väl avstämda för att förmedla mycket känsla från drivlina och väg? Detta för att ge föraren direkt kontroll om vad som händer både i motorrummet och i kontakten med vägen. Vill man ha dieselförfining så gäller nog tyska eller möjligen brittiska stålkälkar.
Vill man ha dieselförfining så gäller nog tyska eller möjligen brittiska stålkälkar.
En av de värsta jag testade var BMW 320d halvkombi. Testade även Audi A4, MB CLA och Jaguar XE utan att imponeras. Alfan var den som hade bäst känsla bakom ratten, men den avnjuts helst med bensinmotor.
En av de värsta jag testade var BMW 320d halvkombi. Testade även Audi A4, MB CLA och Jaguar XE utan att imponeras. Alfan var den som hade bäst känsla bakom ratten, men den avnjuts helst med bensinmotor.
Kommentarer
Intressant och helt rätt med diesel i kombination med elmotor
Å passar ju extra bra i Norge där man har en liten elbil för att ta sig till jobbet å slippa bomavgifter, kan oftast ladda gratis på jobbet. Och en dieselbil för att ta sig upp till hytta på fjellet.
Även BMW är tydliga med att dom kommer fortsätta utveckla och har tilltro till dieselmotorer.
All in med diesel är ju inte sant när det kommer bensinmotor också för finsmakaren.
Lite fascinerande hur så många diesel-fantaster försvarar motorn i sin bil med så stor frenesi - känna nästan som att denna dieselmotor försvaras häftigare än en älskad familjemedlem. Märkligt - det är ju bara nåt som driver våra bilar framåt.
Dieselmotorn är i mångt och mycket överlägset vad gäller flexibilitet och potentiell 'miljöbrahet'
* Hyfsat effektiv
* Kan drivas på en mängd olika bränslen, däribland förnybar råvara
* Hyfsat låg förbrukning
* Lång räckvidd (jag kan utan problem sträckköra 100 mil med vår 60-literstank vilket innebär att på normala längre resor så är det 0 problem med att man måste hitta tankställe med allt vad det kan innebära av både tidsfördröjning och andra problem)
* Bränslet är lätt att transportera
* Lätt att lagra
* Lägre evaporativa utsläpp
* Starka motorer
* Billig väl beprövad teknik
Med mera
Finns en anledning till att diesel används i så många olika tillämpningar.
El är inte lika flexibelt och enkelt.
Bensin är inte lika flexibelt och enkelt.
Etanol är inte lika flexibelt och enkelt.
Vätgas är inte lika flexibelt och enkelt.
Sedan kan vätgas vara bättre i vissa samanhang, och bensin i vissa, och el i vissa och etanol i vissa, men det blir fortfarande en hel del kompromissande för övriga bränsleslag.
Så fantast eller inte - diesel är i dagsläget överlägset flexibelt och mångsidigt.
Se där - en till som måste försvara sin uppenbarligen kära dieselmotor. Eller kanske bara sitt val i den aktuella bilen.
PI
Jag har en av varje
Bensinturbo i den lilla Astran
Dieselturbi i GLC:n
Bådar motorerna passar bra i den bil den är monterad i.
Har dock lägre förbrukning i GLC:n än Astran
Skiljer knappt 1-dl på likvärdig landsvägskörning 0,52 kontra 0,6
Snittförbrukning är i dagsläget 0,59 och 0,62
Hade jag valt en bensinmotor i GLC:n så hade snittet legat runt 0,8
Så det handlar inte omnattvförsvara ena eller andra. En dieselmotor passar betydligt bättre i en tyngre bil med högre luftmotstånd. Där ger sig den högre verkningsgraden bra tillkänna
Så kan det absolut vara Guran men ändå - det känns som att många här försvarar sin dieselmotor mera än de skulle försvara en familjemedlem... Det är trots allt bara en motor. Och man måste inte ha stora och tunga bilar som tydligen kräver dessa motorer. Sen ligger väl t ex Toyotas senaste hybrid-drivlinor ungefär i paritet med många dieselmotorer när det gäller verkningsgraden.
Eller är det så att försvaret för dieselmotorer egentligen snarare är ett försvar för sina stora och tunga bilar - som annars skulle betraktas som riktiga miljö-svin ?
Nu vet jag inte om Toyotas hybridlina ligger på topp om jag skulle välja en hybrid. Tråkig att köra och ganska medioker effekt av hybriden på landsvägskörning
Där skulle jag nog välja Hyundai/Kia i dagsläget. En Ionic plug in hade det troligen blivit om jag valt en hybrid i dagsläget.
Ser inte vitsen med att köpa en komplicerad Toyota hybrid när jag kan köra betydligt snålare och med trevligare egenskaper i en Diesel bil. Lexus/Rav 4 är några törstiga rackare med medioker prestanda.
Jag tycker att stora 8-cylindriga bensinmotorer är trevliga med sitt naturliga vridmoment och sin härliga gångkultur men jag gillar varken vikten eller bensinförbrukningen.
Ja den inställningen brukar man ha om man inte är ett dugg intresserad av bilar.
Vi andra som gillar bilkörning i allmänhet och motorer i synnerhet väljer den motorkaraktär som passar oss snarare än det som har billigaste prislappen. Jag finner karaktären av en 2-liters överladdad bensinare som roligare, men en 2-liters diesel är mer avkopplande att köra. Med dieseln saknar man i princip aldrig kraft, och man kommer 50-70% längre på varje tank än motsvarande bensinare. En dieselmotor är betydligt stöddigare byggd, har bättre hållbarhet, går tystare.
Om du FXX tror att undertecknad är helt ointresserad av bilar så tror du nog väldigt fel - det har varit en stor del av mitt liv och jag har utövat olika grenar av bilsport under mina lite yngre dagar. Och med det i bagaget så blir det rent logiskt ännu svårare att älska dieselmotorer. Men nu var det inte mina motorpreferenser det gällde utan de som uppenbarligen är väldigt förtjusta i dessa oljebrännare och försvarar dessa med snart sagt alla medel.
Det var din sista kommentar att det bara är något som driver bilen framåt som jag reagerade på. Så brukar människor resonera kring motorval, och bilval för den delen. En plåtlåda med en motor. Har man nån form av intresse så brukar det avspegla sig i bilval och motorval. Hade jag inte haft minsta intresse så hade jag tvingat hustrun åka oktavia med moppemotor. Nu finns det nån form av intresse så det blev lite starkare motor, lite roligare kaross-stuk, en massa lulllull och 4wd.
Varför skall man inte 'försvara' en motorkonstruktion som är så pass flexibel och tålig som den är?
Det finns i dag inga alternativ som är lika flexibla, pålitliga och användarvänliga.
X - hur många här går i direkt svarsställning när det gäller t ex bensinmotorer kontra stora dieselmotorer med mycket vridmoment ?
Försvinnande få men försvaret kanske mest beror på försvar av sitt eget val av stor och tung bil som kräver motsvarande motor - men vad vet jag ? Lite intressant är det dock att se.
Sen ser jag inte nån sanning alls i "Det finns i dag inga alternativ som är lika flexibla, pålitliga och användarvänliga.". Det skulle kunna sägas samma sak om en bra bensinare - eller varför inte en hybrid.
Titta högre upp igen på listan jag skrev om dieselmotor...
Jag hade en lättare bil förut, Mazda 6. Skulle gärna haft diesel i den om det funnits.
Jag har nu en tyngre bil ja, med lägre förbrukning än Mazdan. 0,67 på 1.700 mil inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Mazdan låg på 0,76 med elvärmare och mer fördelaktigt körmönster än vi haft hittills på nuvarande bil.
Varför skulle jag då vilja ha bensin? Som dessutom luktar apa vid tankning, är äckligt brandfarligt och innehåller en hel drös fler farliga ämnen än dieseln och som är mer miljöskadlig än dieseln. Långturer som sagt, över två dl lägre per mil på nuvarande mot Mazdan, som var lätt och manuellt växlad.
Förkastligt att man svartmålar dieseln och nästan hyllar bensinen som media gjort. Tvärt om vore mer lämpligt i det fallet, och att trycka på de alternativa drivmedelsformerna som en dieselmotor kan hantera.
Batteri är bra på mycket ja, men inte lika flexibelt och synnerligen otrevligt när det börjar gå fel i batterierna men även i bilen i övrigt då man jobbar med drygt 350 V. Ja, jag vet, säkerhetssystem finns för vissa scenarior men säkerhetssystem har alltid svaga länkar. Otrevligt om det börjar brinna och man sprutar vatten på 350 V med flera hundra ampere...
Diesel, tja, släcker man i dag tämligen lätt. Du kan själv släcka en riktigt stor dieselbrand med en handbrandsläckare.
Ren etanol är skitläbbigt när det brinner då lågorna inte syns så bra.
Alla bränsleslag har sina nackdelar såklart men diesel har ändå en stor mångsidighet som faktiskt saknas på de andra planen. Det är ju just därför den används i så många olika tillämpningar och med olika typer av 'dieselbränsle'.
Eller vänd på det Pi. Varför går vissa till attack så fort det skrivs något positivt om diesel???
Stort tung bil är väl inte enda anledningen
Första riktigt bränslesnåla bilen på marknaden var väl Lupo 3L med jusst dieselmotor och ingen stor och tung bil, med en förbrukning som än i dag knappt någon klarar av att komma under.
Bensin var ju nästan död, förutom i mindre billiga bilar, tills VW koncernen avslöjades med en smart programvara som trotts låg förbrukning klarade att ge låga NoX utsläpp i tester. Sedan ser vi ju alla resultatet av medias makt och folk som köper större bilar, för att dom har behov av det, men tack vare indoktrinering väljer en törstig bensinmotor.
Visst en körglad prestandabil klär ju bäst i en yster bensinmotor med minst 6 cylindrar.
Bmw satsar på fortsatt utveckling av sina högpresterande dieslar för att klara utsläppskraven med bibehållen prestanda.
Jag kan förstå att folk vill ha dieselmotorer om de konstant kör långa sträckor i jämn hastighet, men det är ju inget som gör en gladare annat än när räkningen kommer. Det är en disharmonisk motorgång som skänker befriande känslor varje gång den stängs av.
Va, hör du motorn i din bil?
Förövrigt tycker jag att V6 dieseln i Audi låter ganska så trevligt.
Man både känner och hör dieslar.
Eller också har man blivit paranoid och överkänslig mot dieslar, p.g.a. sin förkärlek till bensinare och andra drivsätt.
Jag hör min diesel, men kan inte påstå att jag känner den. Skulle vara små, knappt märkbara, vibrationer i ratten på tomgång möjligtvis. I en MB S-klass diesel hör man knappt motorn alls.
Tänkte på Mäkinens kommentar idag när jag baxade min dieselbil ut från en parkering. I just de där lågfartslägena hör jag ju tydligt motorn och kan inte säga att jag lider eller störs av det så att jag t ex inte hör annat såsom radio eller passagerare. När farten ökar över 10 km/tim så hör jag annat från bilen. Växellådans vinande, kanske kamremmen och så småningom däckens kontakt med vägen - men inte motorn särskilt. Inte heller några vibrationer från stol, pedaler, ratt eller växelspak. De finns säkert men är obetydliga. Så var Mäkinen hämtar sina intryck vete tusan. Kanske sextiotalet?
Ett tillägg till ovanstående är väl iofs att kökörning där man kör en billängd, stannar, kör en billängd till osv är ganska jobbig. Särskilt med en manuellt växlad bil men det är ju även då dieselmotorn hörs. Vid de tillfällena hade jag gärna kört på eldrift.
Huruvida man hör motorn eller ej beror väl på bilens isolering? Min lilla Seat med 1,2 bensin lever som bara den på tomgång. Direktinsprutning låter en hel del! På motorvägen hör jag knappt vad dom säger på P3 om asfalten är grov. I Golfdieseln hör jag bara 4-åringen från baksätet när han håller låda, den rullar väldigt odramatiskt på motorvägen. Inga varv på motorn, massivt vridmoment så inga nedväxlingar när man ska göra omkörningar, bara ett härligt tryck i sätet och varvräknaren rör sig knappt. Lugnt och harmoniskt skulle jag sammanfatta dieselåkandets karaktär.
Tyvärr har den lågvarvstarka motorkaraktären i kombo med dsg en farlig effekt på hastigheten. Den växlar upp väldigt fort och med högt vridmoment på låga varv så uteblir fartkänslan och det händer ganska ofta att man kommer på sig själv att det går lite för fort.
Ja, min diesel varken hörs eller känns. Varken på tomgång eller under färd. Det senare är lite tråkigt, då min förra A6 Allroad morrade fint vid "plattan i mattan". Jag bjuder gärna in Mäkinen på en tur, så får han känna/höra;-)
Däremot så både känns och hörs (rejält!) min bensinare - men det var nog inte det Mäkinen syftade på.
Som jag berättat tidigare testade jag ett knippe dieslar för 18-20 månader sen i prisklass 7,5 pbb. Jag hade ett krav på under 120 g/km och var nära att välja en Giulia, men hade blivit knäpp av skakningarna.
Ja, 20 år efter första årsmodellen av VW Lupo 3L ligger den fortfarande tvåa på Spritmonitor (efter Audi A2 3L som har samma drivlina). Se https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html
Det är en trevlig och ganska pigg bil som tankad med HVO ger ett utsläpp på runt 10 g/ km fossilt koldioxid. Jag vet för jag har själv en. Att man inte lyckats tillverka en snålare bil än Lupo 3L/ A2 3L på 20 år är inget annat än skandal, då tekniken finns, men viljan uppenbarligen saknas, vilket är oklart varför.
Skandal vet jag inte. Men ett resultat av ökade krav på avgasrening. Alla dessa ökade krav genererar ökad förbrukning. Sen har vi säkerhetsknarkandet uppe på det som bara ger tyngre och tyngre bilar. Se bara på Volvos senaste modeller. Visst är det krocksäkra bilar men dom väger ju mer ön dom flesta andra motsvarande bilar.
Inte för att jag vet med säkerhet men dessa Alfa-modeller med bensin- eller dieselmotorer är väl avstämda för att förmedla mycket känsla från drivlina och väg? Detta för att ge föraren direkt kontroll om vad som händer både i motorrummet och i kontakten med vägen. Vill man ha dieselförfining så gäller nog tyska eller möjligen brittiska stålkälkar.
En av de värsta jag testade var BMW 320d halvkombi. Testade även Audi A4, MB CLA och Jaguar XE utan att imponeras. Alfan var den som hade bäst känsla bakom ratten, men den avnjuts helst med bensinmotor.
Ja det är inte din grej helt enkelt.
https://www.dinside.no/motor/kjempe-offensiv-fra-mercedes---vi-har-kjort-de-forste/70302274
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.