Vi Bilägares forum

Mercedes-Benz C220 CDI Bluetec Kombi -15

Mercedes-Benz C220 CDI Bluetec Kombi -15

Hej,

Är ny på detta forum men har läst det under en längre tid.

Jag tog ut en ny tjänstebil i mitten av februari efter att ha funderat en längre tid på vad jag verkligen ville ha för någon bil. Tittade på en Audi A4 Quattro men tyckte att designen och inredningen var för gammal samt att det snart kommer en ny bil inom kort. Även en Volvo V60 D4 med nya motorn och automatlådan var ett alternativ som jag kollade på. Den tillsammans med Ocean Race paketet var den bil jag verkligen ville ha men då leasingavgiften var mycket högre än mitt slutgiltiga val så gick den tyvärr bort. Jag har också en förkärlek till att äga saker som inte så många har så blev mitt val ganska enkelt. En Mercedes-Benz C220 CDI Bluetec kombi. Utöver det gamla Fleetedition paketet (gick att beställa fram till 31 dec 2014) valde jag två saker, automatlåda och det nya Burmester surround paketet.

Då jag alltid googlar efter diverse forum med information från verkliga ägare så blev mina sökningar en besvikelse. Det finns helt enkelt inte så många trådar om denna modell. Så om det är någon som har några frågor om hur bilen fungerar så går det bra att ställa dessa här!

Min utrustning:
149)Polarvit
(001)Tygklädsel, Aberdeen, svart
(FLEET)FleetEdition
(055)Ändringsår 04/2
(235)Aktiv Parkeringsassistent inkl. PARKTRONIC
(258)Kollisionsvarnare COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
(287)Baksäte fällbart/delbart 40/20/40
(345)Regnsensor för vindrutetorkare
(357)Garmin® MAP PILOT navigation
(440)Farthållare TEMPOMAT
(485)Komfortavstämt chassi
(522)Audio 20 CD Soundsystem med pekplatta Touchpad
(580)Klimatanläggning 2-zoners, THERMATIC
(628)Adaptiv ljusbildsreglering
(642)Adaptiva LED-strålkastare med ILS
(670)Restvärmefunktion
(70R)Lättmetallfälgar 40,6 cm (16 tum) i multiekerdesig
(873)Eluppvärmbara framstolar
(876)Interiört belysningspaket
(916)Bränsletank med utökad volym, 66 liter
B03)ECO start-/stopfunktion
(H80)Interiörpaneler i svart pianolackoptik
(K11)Adaptiva bromsljus, blinkar vid kraftig inbromsnin
(P65)Säteskomfortpaket
U22)4-vägs elinställbart svankstöd
(U60)Fotgängarskydd med aktiv motorhuv
30P)Förvaringspaket
427)Automatväxellåda, 7G-TRONIC PLUS
(810)Burmester® Surround Soundsystem
(B59)Körprogramsväljare AGILITY SELECT

Jag har rensat ut onödig utrustning så som "Modellår 2015", "Diselpartikelfilter" och etc.

Så ställ era frågor om ni har några!

Uppdaterat: 2015-09-16 16:39

Kommentarer

Är du nöjd med bilen?

Uppdaterat: 2015-03-22 14:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag är otroligt nöjd med bilen, just nu väntar man bara på att få slänga på sommardäcken så man slipper dubbljudet.

Det är såklart ingen raket men bra med vrid och växellådan växlar mjukt och fint. Det jag nog är absolut mest nöjd med är LED-strålkastarna tillsammans med ILS. Väldigt smidigt att helljuset alltid är på då man ligger och kör på motorvägen. Känns lite sjukt att bilar som man kör ikapp får en "svart ruta" runt bilen och att det lyser upp runt om bilen istället, samt att den stänger av vissa delar av ljusbilden så mötande bilar inte blir bländade.

Burmester systemet är såklart inte så illa det heller. Orginalljudet i denna är förskräckligt och jag kan inte förstå hur Mercedes kan montera ett sådant ljud i en så kallad premiumbil.

Det jag är minst nöjd med är utseendet på akterdelen, känns väldigt anonym och tråkig.

Uppdaterat: 2015-03-22 15:25

Du skulle ha lagt på lite större fälgar, ser lite billigt ut på en MB C-klass när man har så pass små fälgar.... Men annars en kanon fin bil. Grattis

Uppdaterat: 2015-03-22 15:43
Pär

Ja det är alltid kul när det är någon som är nöjd med sin bil jag kan också gratulera.
Och i motsats till Peu.. -Pär som väljer fälgar efter utseende, i stället för komfort och funktion, tycker jag du valt helt rätt.
Och inte behöver du bry dig om utseenet på akterdelen, det är ju inget som du ser!

Uppdaterat: 2015-03-22 16:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker om att ha en bil som ser okej ut men fälgar är något jag faktiskt aldrig har brytt mig om, vet inte varför men ja så är det bara för mig :). Jag gillar komfort framför sportighet också så jag tror 16 är fullt godkänt, vet att denna har 17" eller 18" som standard men på Fleet Edition har de snålat in med en del saker, har till exempel inte heller "strutarna" i mätarhuset.

Uppdaterat: 2015-03-22 18:54

Grattis till en fin bil!
Jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på er som får så fina tjänstebilar, ni slipper kapitalkostnaden och den dyra värdeminskningen, service etc.

Uppdaterat: 2015-03-22 20:37

Jo fast det är en sanning med lite modifikation, jag får betala ett förmånsvärde som är ca 2400kr/mån netto och sedan ett visst löneavdrag på ca 2000kr/mån brutto så det är inte gratis direkt. Men jag tror inte jag hade kunnat köpa samma bil för samma kostnad privat. Sen är det självklart bekvämt att bara behöva betala bränslekostnaden och inte några andra omkringkostnader som service, tvätt, däck osv.

Uppdaterat: 2015-03-22 20:55

Kan ju bjuda på lite bilder med kanske :)

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-03-22 21:00

Helt klart snygg som vit, köper själv ofta vita bilar!

Uppdaterat: 2015-03-22 21:05
Pär

Det var faktiskt det enda jag inte själv fick välja då alla bilar i företaget ska vara vita. Men jag hade nog valt en vit i vilket fall.

Uppdaterat: 2015-03-22 21:07
SiggeNn skrev:

Man "får" inga tjänstebilar.
Det är istället för lön. Många tror att de är billigt med tjänstebil men för många är det förmånligare att själv köpa bilen.

Ja det är många av mina vänner som tror att man bara "får" bilen men så är det ju inte riktigt.

Uppdaterat: 2015-03-22 21:08

Jag är fullt medveten om att tjänstebil kostar pengar, men att privat finansiera denna bil: lån 80% av bilens pris+20% kontant+värdeminskning+service+ev rep.kostnader Alt. leasing kostar betydligt mer. Jag skulle gärna ha en sådan bil för de kostnader som du redovisar.

Uppdaterat: 2015-03-22 22:08

Men man måste vara medveten om att man sänker den pensionsgrundande inkomsten.

Uppdaterat: 2015-03-22 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Burmester systemet låter väldigt bra, dock kan det bli väldigt mycket bas ibland även på låga inställningar, men med lite trixande så är det ett klockrent ljud faktiskt. Systemet har fått otroligt bra recensioner också, det är ett lite mer avskalat system än det som är installerat i S-klass. Om jag inte minns fel så ligger det i S-klass på 1200w eller mer medan C-klass "bara" har någonstans mellan 600-700w. Även högtalargallren är otroligt fina med den fina perforeringen. Sen att man kan använda gallret som rivjärn är en annan sak.

Uppdaterat: 2015-03-22 23:12

Har kört en 220 Cdi sedan -14 och vet inte hur stora skillnaderna är mot den nya men jag tycker att den nya modellen är snyggare.
Motorn ansåg jag också var en pärla och när man är van vid betydligt svagare motorer så har man lite svårt att se varför någon behöver än mer effekt än dessa 170Hk.
Dessutom rullade bilen förbluffande snålt. Tror att många glömmer bort dessa bilar till förmån för Volvo. Att någon som faktiskt själv får välja bil föredrar en V60 före denna MB är för mig en gåta.
Troligtvis missförstod jag dig men du skrev även att du har en förkärlek till att ÄGA saker som inte så många har. Det finns många som anser att man skall äga allting men då det kommer till bilar i den här klassen och adderar omständigheterna med att den skall användas i arbetet så är det klart fördelaktigare att bilen leasas utav företaget.

Grattis till den fina bilen!

Uppdaterat: 2015-03-23 07:48

Grattis till en riktigt tjusig bil!

Uppdaterat: 2015-03-23 11:46

Låter kul att du är nöjd med din! Jag har en som jag också är lika nöjd med.

Vad gäller Burmester så tycker att denna stereo borde vara standard. Man är mer eller mindre tvungen att köpa till denna för att inte få ett dåligt ljud. Ändå tycker jag ljudet kunde varit ännu bättre. Basen är lite matt, mer åt muller hållet. Lite som en blöt filt över. Tycker att standardstereon i min förra Mercedes var väl så bra.

LED ILS är helt suveränt bra. Jag hade ILS på mina xenon förut och det fungerade så där. Dessa nya LED som istället skuggar där de inte ska blända har fört helljuset till en helt ny nivå. Lika så att LED inte måste bli varma först för att lysa med full styrka är också bra. Färgtemperaturen är också mycket bättre än xenon. Gräset efter vägen får en mer naturlig grön färg än vad man varit van vid tidigare.

Uppdaterat: 2015-03-23 12:33
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!
Mistro skrev:

Har kört en 220 Cdi sedan -14 och vet inte hur stora skillnaderna är mot den nya men jag tycker att den nya modellen är snyggare.
Motorn ansåg jag också var en pärla och när man är van vid betydligt svagare motorer så har man lite svårt att se varför någon behöver än mer effekt än dessa 170Hk.
Dessutom rullade bilen förbluffande snålt. Tror att många glömmer bort dessa bilar till förmån för Volvo. Att någon som faktiskt själv får välja bil föredrar en V60 före denna MB är för mig en gåta.
Troligtvis missförstod jag dig men du skrev även att du har en förkärlek till att ÄGA saker som inte så många har. Det finns många som anser att man skall äga allting men då det kommer till bilar i den här klassen och adderar omständigheterna med att den skall användas i arbetet så är det klart fördelaktigare att bilen leasas utav företaget.
Grattis till den fina bilen!

Jag tror motorn är samma gamla spis som har funnits nu ett tag, och så som du säger går den smidigt och snålt. Körde den 120mil på en helg längst motorväg och medelförbrukningen låg på 4,9l/milen. Sen är jag ingen fortkörare heller utan håller den hastighet som är märkt.

Jag kan också tillägga att jag körde volvon ca 4 månader innan jag ens sett denna, det jag gillade bättre med Volvon var nog motorn och de stolar som är i Ocean Race paketet men annars är denna nog bättre på de flesta punkterna. Gillar verkligen inredningen och har inga problem med att mittkonsolen är så bred. Många verkar ha lite problem med detta att det själ benutrymme.

Sen att äga saker som inte många andra har så går ju såklart en Volvo av alla slag bort :).

Uppdaterat: 2015-03-23 18:04
Thommys skrev:

Låter kul att du är nöjd med din! Jag har en som jag också är lika nöjd med.
Vad gäller Burmester så tycker att denna stereo borde vara standard. Man är mer eller mindre tvungen att köpa till denna för att inte få ett dåligt ljud. Ändå tycker jag ljudet kunde varit ännu bättre. Basen är lite matt, mer åt muller hållet. Lite som en blöt filt över. Tycker att standardstereon i min förra Mercedes var väl så bra.
LED ILS är helt suveränt bra. Jag hade ILS på mina xenon förut och det fungerade så där. Dessa nya LED som istället skuggar där de inte ska blända har fört helljuset till en helt ny nivå. Lika så att LED inte måste bli varma först för att lysa med full styrka är också bra. Färgtemperaturen är också mycket bättre än xenon. Gräset efter vägen får en mer naturlig grön färg än vad man varit van vid tidigare.

Ja standardljudet till denna är en skam för Mercedes, fattar inte att de kan tillåta sånt skräp komma ut. Jag kan hålla med att basen är lite mer som en brummande bas. Det känns lite som att ljudet ibland är klockrent för vissa låtar medan det låter lite sådär på andra låtar. Men jag har märkt att ljudet blir mycket bättre om man kopplar telefonen till bilen via USB, då kommer även omslagsbilder upp på displayen. Sedan har jag fått tips om att avaktivera den dynamiska volymen samt att surround alltid ska vara aktiverat.

Jag håller med om att färgtemperaturen är mycket bra. Jag tror nog att LED-Strålkastarna är en av de bättre funktionerna hela bilen. Nästan så att det är lite synd att det går mot ljusare tider ute :). Detta bör vara ett av de första valen då man bygger sin bil.

Vad tycker du är bäst/sämst med bilen?

Uppdaterat: 2015-03-23 18:26

NiklasEr

"Det känns lite som att ljudet ibland är klockrent för vissa låtar medan det låter lite sådär på andra låtar." Så upplever jag det också. Tycker också att det sällan blir bra ljud i från radion heller. Jag undrar om detta med frontbas verkligen är så bra. Jag brukar skruva och laborera en del med equalisern för att få till ett bättre ljud för olika musik. Jag ska prova med USB-anslutning det har jag inte gjort än.

Jo, jag tycker också att jag inte kört tillräckligt i mörker med LED innan ljuset är här igen.

Vad som är bäst och sämst:
Jag är nöjd med körställningen, inställningarna och ratten, instrument och knappar. Allt är lätt att förstå sig på och mycket snygg designat. Växellådan sköter sig mycket fint och körkänslan är mycket god, lika så högfartsstabiliteten. Den känns mycket trygg och tysk på den punkten. Jag gillar också designen på bilen. Snygg som få. Av tillval jag lagt till så gillar jag luftfjädringen. Den ger fin komfort men framför allt, vilket jag värdesätter extra, är att bilen går att höja när jag kör på sämre vägar (jag bor så till). Upplever inte att den blir nämnvärt sämre i komforten eller stabiliteten då den höjs heller. Låg förbrukning är ett stort plus, framför allt med tanke på prestanda och 4-hjulsdrift.

Det jag kritiserar är framför allt två saker. Det ena är att Audio 20 är långsam. Man är så bortskämd idag med smartphones snabba reaktioner att bilens system känns föråldrat redan som nytt. Att t ex söka efter en sak i den digitala instruktionsboken tar sådan tid att man använder handboken betydligt snabbare. Lika så om du försökt att surfa via Audio 20 (med smartphone som internetdelare) går så långsamt att allt lika gärna kan kvitta. Bara att flytta markören tar en evighet och sedan att ladda ner sidor på det..., nej nej, det gör en bara arg. Det andra jag inte gillar är ljudkomforten i kupén. Det finns ett jobbigt bakgrundsresonansljud i bilen som hörs som mest i farter mellan 20-70 km/h. Det låter som det kommer från framvagnen. Ljudet har samma klang som du får om du tar ett pumpat bilhjul och låter det studsa mot garagegolvet, alltså själva klangen som hörs men då är konstant i bilen. Jag har samma oljud oavsett vinter eller sommardäck. Det hörs att det förstärks över dåliga broskarvar och minskar vid järnvägsövergångar med gummivägyta (relativt nytt material).

En sak som du nämnt tidigare är detta med den breda mittkonsolen. Det trodde jag var det stora att övervinna när jag köpte bilen. Men inte, jag tänker knappt på det utan sitter rätt bra med benen.

Sedan kan jag vara lite tveksam till styrhjälpmedlet som håller bilen i filen. Det är säkert, eftersom det hela tiden ser till att man håller sig på vägen och det hjälper till vid sidvind så att man knappt känner av den. Bilen klarar ju att t ex styra genom en kurva helt själv men tillåter inte att du släpper händerna från ratten mer än ca 15 sekunder. Jag tycker att det blir lite motsträvigt att ratta. Hela tiden känner man i händerna de små korrigeringar som systemet gör. Körningen blir mer vilsam med detta avstängt men då inte lika säkert. Men man kanske vänjer sig.

Uppdaterat: 2015-03-23 20:17
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Grattis till det fina bilvalet, likt sina föregångare så är den senaste generationen C-klass ett mycket kompetent motorvägs- och landsvägslok.

Uppdaterat: 2015-03-23 22:44

Här är en annan sak jag inte tycker är så lyckat heller. När man har polariserande glasögon på sig så blir HUD svår att se. Här har jag tagit en bild genom polaroidglasögonen (mätaren syns lite bättre i verkligheten än på bilden dock), jämfört med utan glasögon. Vinklar man på huvudet 90° åt sidan så framträder HUD igen. Med andra displayer är det tvärt om. Då syns de som bäst när huvudet är upprätt och sämre när huvudet vinklas, så som det bör.

Utan glasögon
Bild borttagen.

Med Polaroidglasögon.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-03-24 10:33
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Jag har nu till och från jobbet försökt att höra det ljud som stör dig Tommys men jag kan inte höra något alls, över brofästen och andra ojämnheter i vägen så låter som som en vanligt dovt "donk". Du kanske har utvecklat en superhörsel? =). Testat någon fler C-klass om du hör samma tendens där?

Håller med dig att instruktionsboken, internet etc. är segt som sirap men annars tycker jag att byten mellan telefon, media, radio går snabbt och smärtfritt.

Sen kan vi med lätta konstatera att du har en bra mycket bättre utrustad bil än mig :), hade velat ha AMG stolarna i mörkrött skin men allt sånt godis hade kostat mig alldeles för mycket tyvärr. Min kostade innan rabatt 421 000kr och efter rabatt 342 000, hade bara 7,5basbelopp men då VD:n kör samma så tyckte han att det var helt okej. I slutändan så är det jag som betalar kalaset i vilket fall.

Sedan har jag ett litet störningsmoment då jag bromsar första gången varje morgon efter att bilen har stått still. Bromsarna har en tendens att tjuta lite men försvinner efter första inbromsningen.

Uppdaterat: 2015-03-24 19:39

Man kan i alla fall konstatera att Mercedes-handlarna "bjuder" på friska rabatter vid företagsförsäljningen - som runt 20 % i detta fall. Undrar om man som privatköpare kan förhandla sig till samma rabattnivå...

Uppdaterat: 2015-03-25 12:54

Här finns prislistan för sk. Fleet Edition-modeller: http://www.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/tjanstebilar_/oversikt/fleeteditions/oversokt.html

De säljs bara till juridiska personer enligt Mercedes.

Uppdaterat: 2015-03-25 13:09
Power to the people

Bussigt av dig NiklasEr att lyssna efter ljudet. Jag provkörde 2 olika bilar innan jag beställde min och hade reagerat om jag hört det som låter i min bil. Jag ska be och få provköra en till för att lyssna, annars kommer jag att lämna i min till verkstaden.

Möjligt att det har med 4MATIC eller Airmatic att göra.

Något ljud från bromsarna har jag däremot inte. Men jag har läst på utländska forum att vissa haft synpunkter på det.

Jo jag har valt till en del utrustning till min bil. Jag äger den privat.

Uppdaterat: 2015-03-25 13:22
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Självklart så ska man pruta till sig ett bättre pris när man ska köpa en MB som privatperson... När dom ger så stora rabatter till företag så skjuter dom ju sig själv i foten om dom inte ger alla andra bättre priser.

Uppdaterat: 2015-03-25 19:28
Pär

Nja man får nog finna sig i att de som köper större kvantiteter får bättre rabatter än den som bara köper en. Gäller det mesta och även bilar.

Uppdaterat: 2015-03-26 11:06
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Ett klassiskt Mercedes fenomen. Den fuktiga luften kondenserar på stjärna och släpper mot mitten av rutan. Borde även hända de som kör Rolls-Royce.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-04-09 10:50
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Nu har skatteverket äntligen vaknat och kräver att de priser som fleet säljs för ska gå att köpa för som privatperson annars kommer skatten att höjas till privatprisnivån!

Uppdaterat: 2015-04-11 17:47

Junkers: Förmånsvärdet beräknas på det pris en privatperson får betala för bilen och inte det som företaget får betala så det är ingen nyhet.
Standardljudet är ok men jag hade föredragit Burmester men jag prioriterade Distronic som tillsammans med ILS ger en otroligt avkopplad körning.
Det som har imponerat mest är bränsleförbrukningen, 0,40 i förbrukning är inga svårigheter att nå (mätt vid pump, 0,41 enl färddator) med automatlåda.

Uppdaterat: 2015-04-12 15:01

Gissar att du kört väldigt lugnt när du lyckas komma ner i 0,41

Uppdaterat: 2015-04-12 21:12
Pär

Nja, körde mjukt men om det var 90 satte jag farthållaren på 100 (5km/h för fort)men följde trafikrytmen. Om jag skulle köra eco driving finns det nog möjlighet att köra på höga 0,3.

Uppdaterat: 2015-04-12 23:06
C220 skrev:

Junkers: Förmånsvärdet beräknas på det pris en privatperson får betala för bilen och inte det som företaget får betala så det är ingen nyhet.
Standardljudet är ok men jag hade föredragit Burmester men jag prioriterade Distronic som tillsammans med ILS ger en otroligt avkopplad körning.
Det som har imponerat mest är bränsleförbrukningen, 0,40 i förbrukning är inga svårigheter att nå (mätt vid pump, 0,41 enl färddator) med automatlåda.

Ja men Mercedes, Audi och BMW har fifflat med detta!
Skatten har beräknats på Fleet-modellens pros men en privatperson har inte fått köpa den modellen utan en likvärdig modell som kostat mellan 60000:- till 100000:- mer!
Jag har själv nekats att köpa.
http://www.expressen.se/motor/skattechock-for-nya-tjanstebilar/
http://www.aftonbladet.se/bil/article20604702.ab

Uppdaterat: 2015-04-12 23:59

Jag betalar idag ett förmånsvärde som motsvarar bilens pris till privatperson och jag önskar att du hade rätt för då hade jag sparat många fina tusenlappar men tyvärr är det inte så. Att företag kan få köpa till ett rabatterat pris hänger nog ihop ned att de räknar med att ta igen det på service etc.

Uppdaterat: 2015-04-13 18:20

Reglerna säger att det pris som förmånsvärdet ska beräknas på är det pris som en privatperson kan köpa bilen för sedan är det totalt ointressant vilka rabatter företagen får.
Fleetmodellerna går inte att köpa som privatperson utan en likadan bil kostar 60-100 000:- mer för en privatperson, det är ren fakta och jag har själv försökt att få köpa vilket är omöjligt.
Därmed har de satt systemet ur spel.

Läste du ens artiklarna!?

Uppdaterat: 2015-04-13 18:33

Jag läste artiklarna och konstaterar att det finns faktafel i dem. Ja, företag erbjuds rabatterade bilar som du som privatperson inte får köpa men den anställde får skatta för det pris som en privatperson får betala, jag skattar för en bil värd ca 60kkr mer än vad företaget betalade för.
Den bil jag har kostade i grundutförande 299000kr för företag men det förmånsgrundande priset är 338000kr, du måste skilja på pris och förmånsgrundande pris.

Uppdaterat: 2015-04-13 21:27

Det du anger är en rabatt som inte är det minsta problem OM en privatperson hade fått köpa bilen för 338000:- men sanningen är att en privatperson får betala 399000:- det är det som det handlar om.

Här har du en annons som inte är förenlig medskatteverkets regler:
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_Benz_C_220_BlueTEC_FLEET_EDITION_58146337.htm?ca=16&w=3
Mercedes uppger att bilen kostar 336900:- vilket är det som du som tjänstebilsåkare betalar förmånsvärde för (sedan bryr jag mig inte om vad företaget betalar för den), problemet är den sista raden i annonsen""Priset avser juridisk person.", det går alltså inte att som privatperson köpa bilen för det priset vilket är ett KRAV från skatteverket.
Jag har mailat ett par handlare och frågat om jag får köpa och svaret är nej! Priset för privatperson är ca 399000:-

Detta är utstuderat fusk för att ligga under 7,5 basbelopp!

Här är en mailkonversation, svaret från ÅF överst:

Hej,
En sådan bil skulle hamna på ca 399.000:-

Med Vänliga Hälsningar

********************
Roy Andersson Bilbolaget AB
Sapphultsgatan 6-8
464 34 MELLERUD
0530-444 40 Växl
0530-444 49 Dir
0530-444 45 Fax
************@roybil.se

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: annonssvar@blocket.se [mailto:annonssvar@blocket.se] För *********
Skickat: den 14 maj 2014 21:27
Till: ***********; **********@roybil.se
Ämne: Ang. Mercedes-Benz C 220 Blue TEC Sedan Fleet Edit

Vad skulle en sådan här fleet kosta för en vanlig privatperson?

Säkerhetsinformation från Blocket:

Meddelandet skickades den 14/5 2014 klockan 21:16 via webb-formuläret i din
annons http://www.blocket.se/vi/53776447.htm på Blocket.
Blocket kan därför inte kontrollera om e-postadressen ********** är
korrekt angiven.

Uppdaterat: 2015-04-13 22:55

Nu håller du på och förstör den här tråden som ska handla om C-klassen.
Den bilen som du ger exempel på kommer du absolut inte att få skatta för ett förmånsvärde på 7,5 basbelopp. Du måste skilja på pris och förmånsgrundande pris.

Uppdaterat: 2015-04-14 06:12

Och du VILL inte förstå, läs mitt senaste inlägg igen.
Tror du på allvar att skatteverket skulle reagera om det inte fanns ett problem.

Uppdaterat: 2015-04-14 18:11

NiklasEr: hos vilken handlare lyckades du få ner bilen från 421000 till 342000?? Jag ska i dagarna skaffa en tjänstebil i har fastnat för samma bil som du. Dock så landar den runt 400000 när jag plockar ihop den, och 7,5 basbelopp är Max chefen tillåter :)
En fråga förresten inte går de att få c 220 bluetec med fyrhjulsdrift ännu, tyckte någon skrev om de tidigare men kan ha missuppfattat.

Uppdaterat: 2015-04-22 20:29

C220 Bluetec 4-Matic finns med i listorna för Sverige så hör med handlaren om leveranstid. Om man ändå ska ha automatlåda så är tilläget för 4-Matic bara 20.000kr

Uppdaterat: 2015-04-22 21:07
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Har begärt offert nu så förökar se vad dom kan göra, tror den landa på ca 390000 när jag plockade ihop den. Bara att hoppas att man kommer ner till 7,5 basbelopp. :)

Uppdaterat: 2015-04-23 19:45

Inteenaning: Jag använde Veho Bil i Stockholm, men priset jag fick är inget speciellt mot vad andra får som ska köpa Fleet Edition, dock köpte jag min innan årskiftet då utrustningen var helt annorlunda mot för nu. Jag fick allt med och behövde bara lägga på automat och burmester. Tror den baseras nu på en avantgarde som man sen måste lägga på gps, led och etc. så det är nog därför den blir dyrare.

Uppdaterat: 2015-04-26 21:36

Jag gissar att Mercedes redan anpassat sig till Skatteverkets regler vilket innebär att man hellre höjer tjänstebilspriset än sänker för provatpersoner...

Uppdaterat: 2015-04-27 19:47

Ja det verkar som att de blivit dyrare. Körde fleetedition och la på led ljusen och kombipaket och landar runt 360.000.
Dock så stt den listad som grund 319.000 men handlarna begär 349.000 och säger att Skatteverket räknar förmånsvärdet på det och måste därför göra så. Blir svårt att klara detta på 7,5 basbelopp.

Uppdaterat: 2015-04-27 20:45
junkers skrev:

Jag gissar att Mercedes redan anpassat sig till Skatteverkets regler vilket innebär att man hellre höjer tjänstebilspriset än sänker för provatpersoner...

Ja det stämmer, i grund ligger den listad för 319000 men alla offerter jag fått in ligger den på 349000. Sen ger dom 30k rabatt men inget mer i stort sett kanske 3-7tusen Max. Vilket innebär att man egentligen bara fick 3000-7000 total rabatt. Mercedes blir de inte nu, får in den på basbeloppet men kan inte plocka på någon vettig utrustning. Blir nog BMW 320d xdrive touring istället.

Uppdaterat: 2015-04-30 05:34

Både MB och BMW blev ratade genom sitt höga pris i den här tråden: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/provkorning-av-ny-bil
MB C-klass är för liten och E blir för dyr. Synd för det är riktigt fina bilar.

Uppdaterat: 2015-05-08 10:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre