Vi Bilägares forum

MB SLK 350

MB SLK 350

Så, då var bilen hemma. Det blev en SLK 350 med en V6 på 272 hk (samma effektuttag som på min dieselrova). Bilen är från 2005 och har gått 11.000 mil. Silver med svart läder, AMG -fälgar (lite solkiga) och uppgraderade bromsar. Knappt ett enda stenskott värt att nämna, en liiiten skråma på höger dörr - annars i stort sett som ny.

Vagnen går som ett skott - 100 km/h på drygt 5 sekunder. Lådan (7 växlad) växlar "hårt" när man drar på, annars märker man inte växlingarna. Ljudet vid dryga 6.000 varv är hårresande. Stötig? Japp, med 40-profil fram och 35-profil bak blir det så. Överraskande tungstyrd - hur tänkte man där? Men vägkänslan är riktigt bra.

Man kör nedcabbat i upp till 100 utan problem - och då kan man prata med passageraren. I stort sett dragfritt och då ska man veta att jag är 191 cm i strumplästen. Med cabben uppe, så är det som vilken bullrig bil som helst. Hela grejen med bilen är ju cabben. Att köra den upp - och ner - är en lisa för en teknisk själ. Halleluja!

Bilen har Blåtand (som inte funkar med telefoni - vete fan varför man ö.h.t. har för nytta av detta), "Airscarf" (varmluftsblås i nacken), navigation, HK stereo och en massa annat godis.

Om jag ångrar att jag inte köpte en SL? Nope.

Bilder i nästa inlägg, jag ska ta bättre bilder senare. "Översiktsbilden" med Fabian är för att visa hur liten bilen är. Coolt att lägga armbågen på bakluckan när man ska backa;-)

Uppdaterat: 2017-06-18 18:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-06-18 18:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis! Blir en härlig bil att glida runt i i sommar, håller tummarna för bra väder.

Uppdaterat: 2017-06-18 19:38
Badman skrev:

Grattis till ett kul köp.
Ren nyfikenhet, hur mycket slantar behövdes?

125k.....

Uppdaterat: 2017-06-18 19:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gillar mest nyckeln på bilderna... Snacka om kulturkrock...

Skämt å sido. En riktigt fin bil. Grattis till denna. Hoppas ni får många trevliga mil tillsammans. Är den svensksåld eller importerad? Fullservad och en bunt med reparationskvitton?

125 k för 11 000 mil känns ju som ett riktigt bra pris f.ö.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-18 20:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, kul att du uppskattade nyckeln. Bilen är faktiskt importerad 2014 av de "seriösa" Skånska Bil;-) Men allt som följde med bilen indikerar att 11.000 mil är korrekt. Även ratt, pedalgummin och sidovalken på förarstolen pekar i den riktningen. Och bilen har de rätta "stämplarna" m.a.p. service.

Uppdaterat: 2017-06-18 20:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis! Jag funderade på en sån när de kom. Minnet påstår att SLK350 var den med mest motor och manuell låda. Nån gång ska jag skaffa en MB. Kanske när jag blir gammal...

Uppdaterat: 2017-06-18 22:15

Skoj, grattis till "nya" bilen. Fast nyckelringen måste du väl ändå göra något åt? Av någon anledning måste jag ha en snygga nyckelringar till mina bilar.

Vet inte om du har gjort dig av med motorcyklarna än, men vi får hoppas att en cabriolet är tillräckligt för att kompensera. Var med Miatan på första träffen med MX-5 Racing Club nyligen, vi var ett gäng som körde runt en handlingsbana (fyra stycken, alla andra körde konbana) och alla var gamla motorcyklister men lagt av med det.

Lycka till med bilen!

Uppdaterat: 2017-06-19 07:43

Kul val! Har också spanat på SLK men det blev annat istället.

Uppdaterat: 2017-06-19 07:50
*Robban

Ja, det är ganska mycket motorhuv på den här bilen;-) Robban, vad blev det i stället?

Här en film på hur cabben funkar: https://www.youtube.com/watch?v=VGroZjoJPHg

Uppdaterat: 2017-06-19 13:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Apropå styrningen, så visar det sig att bilen har "Parameter Steering" (variabel styrning), men nog är den lite trög vid parkeringsmanövrar.... I fart däremot krispig och (för mig) helt perfekt. Bifogar några bättre (tja, jag hade inte kameran med mig så det blev mobilen) bilder.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-06-19 18:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Mercan såg riktigt fin ut Audi. Välkommen till cabriolet klubben.

Uppdaterat: 2017-06-19 19:36

Tack Diesel. Om det hade varit plåcab på Boxstern........

Uppdaterat: 2017-06-19 19:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja grattis till cabgänget, en sådan här var en dröm, men den föll på avsaknaden av baksätet.
Men behoven ändras ju så småningom.

Uppdaterat: 2017-06-19 19:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi, Boxster 986 finns som plåtcab dock en ovanlig kombination. Men SLK är definitivt ett bättre val när det gäller komfort.

Uppdaterat: 2017-06-19 21:35

Diesel: Va? Menar du Hard Top? För inte finns den med fällbar top som på min bil?

Uppdaterat: 2017-06-19 23:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Plåttaket eller Hardtop som finns på vissa Boxster 986 är inte fällbar utan måste plockas bort manuellt och lämnas hemma om man vill åka utan tak. Så takkonstruktionen på din SLK är betydligt mer praktisk.

Uppdaterat: 2017-06-19 23:42

Så då har jag rotat runt i bilen rätt friskt. Upptäckte att bilen fått en "touch" på höger framflygel. Höger framskärm är bytt och huven och stötfångaren är om lackerad. Vilket förklarar det man kan ana i #2 - plastkåporna har "mässlingen". Sannolikt efter att man maskat dåligt vid lackeringen. Man kan även se att höger lyse är "klarare" än vänster, så något har hänt med bilen. Det lustiga är att "mässlingen" inte syns på något annat än plastdetaljerna - elektrostatiskt? Nu tar jag tag i detta och (för min egen skull) vaccinerar bilen med tjärborttagningsmedel;-). Testat detta på en panel och det funkar bra. Där kom f.ö. förklaringen till frånvaron av stenskott. Sannolikt har denna reparation gjorts för typ 5 år sedan (d.v.s. innan ankomst till Sverige). Rambenen är f.ö. inte bytta, så skadan var nog mest kosmetiskt.

F.ö. har bilen tre (3) "spelare", en singel CD, en 6-växlad CD-spelare och en DVD-spelare (i skuffen - navigationen). Hela bilen måste ha varit rejält high-tech när det begav sig.

Jag har Googlat runt på BT-anslutning till bilen och det visar sig att man behöver en "puck" som ska dockas med den gamla telefonanslutningen i mittfacket. MB säljer sådana för typ 3k och begagnade kostar typ hälften. Dä köster å ligge på topp;-)

I övrigt så är jag rejält imponerad av kvaliteten på bilen - ner i minsta detalj. MB kunde om man ville. Detta utesluter inte rejäla verkstadsnotor i framtiden - men jag är beredd;-)

Uppdaterat: 2017-06-20 19:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Apelsinskal finns inte på bilen - det går inte att se utifrån att den är ommålad. Jag upptäckte ommålningen tack vare att det som ligger innanför skärmen (runt skruvarna) hade klarlack. Det ska de inte ha som original. Även skruvarna hade liiite skav som indikerade återmontage. Men f.ö. så håller jag med dig - en 12 år gammal bil är en 12 gammal år bil.

Happy, än så länge. Vi får se hur länge det varar. Balansaxeln.........................

Uppdaterat: 2017-06-20 20:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Balansaxeln slits inte. Däremot så är det hög varning på drevet till densamma. En batch på några 10.000 var nämligen felhärdade och kommer ofelbart att haverera över tid. Hoppas det inte blir under mitt ägande, för det kostar i runda slängar 50k att åtgärda. Alla motorer är inte påverkade - men vem vet vilka?

Uppdaterat: 2017-06-21 20:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det låter spännande Audi.
Men är man rädd för höga utlägg får man nog nöja sig med ordinära amerikanska gjutjärnskaminer.

Uppdaterat: 2017-06-21 21:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, jag tycker om spänning;-) Men inte så spännande att jag köpte en SL500 - även om jag var redigt sugen;-))

Uppdaterat: 2017-06-21 22:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har jag krupit (jo det är en låg bil) runt bilen ett antal varv och det är ju faktiskt imponerande hur MB fått plats med allt. Det finns inga utrymmen som inte är utnyttjade - och ändå har man skohornat ner en V8 (AMG) i samma kaross.

Bilen, som har 11k på mätaren och är 12 år gammal är helt rostfri. Den är i själva verket som ny. Enda rosten är en av huvlåsningsmekanismerna i huven som är lite anfrätt. I övrigt - som ny. Detta på en MB från de "rostiga" åren.

Under bilen har jag inte kunnat inspektera detaljerna, den är så låg att man inte kan kika på annat än utsidan av trösklarna. Men det man ser ser bra ut;-)

Det var f.ö. länge sedan jag längtade efter en tur med en bil. Det gör jag nu;-)

Uppdaterat: 2017-06-24 21:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Fantastiskt kul med denna "Silverpil". Den går som ett skott och ta mig f-n om jag inte skulle kunna tänka mig en rejäl tur vart som helst med denna vagn. Frun planerar redan vissa utflykter - och inte mig emot. Bilen är redigt kul - jag har svårt att tänka mg tillbaka till mina motorcyklar. Skuffen klarar 2 kabinväskor med nedfälld cab och kanske 2 ytterligare med cabben uppe.

Uppdaterat: 2017-06-26 20:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kul att du är nöjd med din SLK Audi, på köpet får du ett härligt mullrande motorljud från AMG V8:an.

Uppdaterat: 2017-06-26 21:32

Är väl antagligen lika kul som min Mustang, V8 rules!

Uppdaterat: 2017-06-26 22:52

Ja, vi får hoppas att du inte drabbas av det där med drivningen av balansaxeln, men är det inte på dem som är något nyare? Kompisen åkte på en rejäl smäll med sin S 350, tror den är en 2009. (kan ha fel). Räkningen slutade på 70k, men efter en massa grymtande och protesterande fick han ner priset till 40k. Illa nog. För övrigt går bilen fint.
För övrigt "lurade" han in svägerskan i MB-träsket, så nu kör hon en SLK som sommarbil, men med fyran under huven. Silver som din.

Önskar dig fint väder och mycket njutning! :-)

Uppdaterat: 2017-06-27 07:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grattis till en fin bil av samma årgång som min silverpil, vi får dela med oss av erfarenheterna med åldrande lyxbilar, i mitt fall är det än så länge odelat positivt, har inte hittat några tecken på skador eller omlackering än, förutom en spricka bred som ett hårstrå i plastkåpan över vänster sparklåda, helt rostfri under.

Det enda jag möjligtvis saknar är den amerikanska V8:ans skönare ljud, annars går den ju bra.

Trodde väl aldrig att jag skulle hamna i en Mercedes...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-06-27 09:06

Nåjo, bilen går som ett skott - utan V8. Det är en V6 på 3,5 l med 272 hk - och rejält snabbare än en SL500. Drevet till balansaxeln är en sak som (vad jag kunnat Googla fram) är högst aktuell på denna vagn.

Jag kommer att hålla er uppdaterade på alla (jo, det lär bli ett och annat) problem som uppstår. Millenia - vi får trösta varandra allt eftersom;-) Hittills har jag fått några "Malfunctions" av och till. Efter att ha smällt igen bakluckan väl häftigt fick jag två felmeddelanden: 1 höger skyltbelysning ur funktion, 2 vänster skyltbelysning ur funktion. Försvann efter omstart - och lamporna lyser. Har även fått meddelande om att ljussensorn "kräver service", men det har försvunnit efter omstart. Känsliga maskiner dessa MB;-) Tidiga Can-bus, kan jag tänka mig....

Sen fick luften (ja, det där med automatisk AC) spel när jag tryckte på "Defrost" och sen tryckte bort funktionen. Kul mest hela tiden;-) Funkar bra nu efter "omstart". Det kan bli några omstarter då och då - har jag räknat ut.

Uppdaterat: 2017-06-27 20:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Millenia, vad fick du pynta för din Silverpil? Och vad menar du med amerikansk V8? Din har väl en en V8?

Uppdaterat: 2017-06-27 20:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Millenia, vad fick du pynta för din Silverpil? Och vad menar du med amerikansk V8? Din har väl en en V8?

Det är tändföljden som skiljer och ger mullret.

Uppdaterat: 2017-06-27 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp det låter gött.

Uppdaterat: 2017-06-27 22:32

Audi - Jag gav 195.000:- i januari 2016, en snabb titt på blocket indikerar att den fortfarande står sig rätt bra, hittar ingen CLS 500 som gått mindre än 10.000 mil under 200.000:-

V8, javisst!

Ljudet hos amerikanska V8:or ska även vara ett resultat av vevaxelns utformning där vevslängarna är förskjutna i förhållande till varandra, skruva upp ljudet och lyssna några sekunder in på filmen; https://www.youtube.com/watch?v=SSHS3T0lN-8

Bilen på filmen? En veteran jag köpt, den är på väg från USA :-)

Uppdaterat: 2017-06-28 07:17

Jaha, det där med tändföljd och vevtappar hade jag ingen susning om. Tack för infon. Själv tycker jag att de V8:or från Audi jag kört låter rätt så gott även de. Intressant är även att min V6:a låter - intressant - på höga varv. Det är svårt att beskriva ljudet, men håret på armarna reser sig när 6.000 rpm passeras;-)

Millenia, du får banne mig starta en tråd om din Dodge när den anländer. Cool kärra!

Uppdaterat: 2017-06-28 18:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tack!

Nu hamnar jag litet utanför ämnet, men i alla fall...

Jodå, jag ska rapportera när den så småningom landat i Sverige,
såhär ser den ut när den står i Florida, den snabbaste bil som gick att
köpa i USA 1978, snabbare än Corvette, Trans Am och Ferrari 308;

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-06-28 19:00

Jag har läst på lite om Lil - intressant och ser fram emot vidare läsning.

I övrigt pågår felsökning kring dålig mottagning på FM-bandet. Jag misstänker att antennkabeln har lossnat från antennen eller från stereomodulen. Inte helt lätt att komma åt dessa delar - ska Googla lite. Mysko dock att program högre upp i frekvenslistan funkar bra (P1 suger, Lugna favoriter låter bra).

Sen finns det "Aux-anslutning" i menyn, men jag hittar inte uttaget. Bruxet (på tyska) som kom med bilen var för en senare stereo - sålunda värdelös. Googling igen.

Uppdaterat: 2017-06-28 19:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Aux-anslutningen hittad - i handskfacket. Jävlar vilket ljud det blev i skällan! Internet är guld!

Uppdaterat: 2017-06-28 20:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Du hann lösa det innan jag hann svara, handskfacket är det!

Jag har inga problem med mottagningen(i Shlm), P1 borde väl låta bättre än de
kommersiella kanalernas svagare sändare?

Jag har ett telefonhållare i facket mellan sätena, undrar vad det satt för lur där, Nokia?
vore kul att sätta dit en bara för att den ska se litet mer komplett ut.

Uppdaterat: 2017-06-29 07:02

Om det sitter en laddkontakt i telefonhållaren så är det väl hyfsat enkelt att avgöra vad facket är anpassat för eftersom dåtidens ladduttag ofta var märkesspecifika.

Uppdaterat: 2017-06-29 09:51

Telefonhållaren är ingen telefonhållare - inte i min bil i alla fall. Uttaget är till för en "puck" som ger BT-anslutning till telefonen. Fins begagnade för 1.500 och nya för 2.800:-. Se biler.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-06-29 12:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vad gäller mottagningen på radion, så kan det efter Googling vara säkring nr 8 (antennförstärkaren) som gått. Nu gäller det bara att hitta den (sitter i skuffen någonstans....).

Uppdaterat: 2017-06-29 12:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Säkringen lokaliserad och den var intakt. Skruvade av den yttre antennen och konstaterade att den inre signalkabeln (kärnan) har en koppling till antennen själv, det ser ut som en mycket liten klokoppling i antennen. Jag har aldrig sett något liknande och det verkade vara lite ärg där. 5-56 och koll efter nästa utflykt.

Hittade f.ö. en MB-specialist på Tjörn (där vi har bilen) som verkar vara det självklara valet för kommande behov. http://www.mercedestjorn.se/
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-06-29 18:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Själva telefonhållaren, med en Bluetooth-knapp;

Bild borttagen.

Aktiverade Bluetooth i Command, bilen hittade inte min telefon, men däremot alla pumpar på macken där jag stod,
hmmm, fattar ingenting...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-06-29 20:50

Gapskratt och rejäl underhållning! Att äga en gammal MB kräver nerver;-) Fortsättning lär följa....

Uppdaterat: 2017-06-29 22:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

En perfekt cabbdag med en radda mil på Orust. Vägarna där är lappade och lagade så det blev lite stötigt. Mötte faktiskt en dubblett på vägen hem - samma modell och samma färg. Nåväl FM-mottagningen är lika usel som vanligt. Jag har Googlat mig vansinnig för en lösning på alla möjliga sidor - även de tyska. Bilskrället är tydligen välkänd för "varierande" mottagning och igen vet varför. Det lustiga är att igår så var resan ut till Björholmen på Tjörn perfekt m.a.p. mottagning - hemresan, ja det var mest tyst. Men på denna bil kan man med fördel lyssna på motorn.

Hittade f.ö. denna uppgradering som ska kollas närmare: http://www.soundpressure.se/Dynavin.N6-SLK.Mercedes

Redigt kul med en bil som går som ett skott - prestanda när det begav sig måste ha varit nära superbilarnas. Idag är min dieselrova lika snabb: 0-100 på ca 5,5 sek. Inte utan att jag blir lite intresserad av att testa den den på bana. Jag tror att den skulle prestera ganska bra där med låg vikt och feta däck.

Uppdaterat: 2017-07-01 21:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har jag fått en gul motorlampa - det gav rysningar. Tipsen i bruxet och på nätet var att tanka bilen (1/4 tank kvar) och att kolla att tanklocket sluter tätt. Efter att ha gjort detta och startat om maskinen några ggr så var allt som det skull igen. F.ö. ingen "Limp Mode" när lampan lyste. Nåväl, det där med balansaxeldrevet fick mig att köpa en OBD2 och kolla felkoderna. Det visade sig att det fanns bara en permanent (inga pending ö.h.t.) kod läsbar P0015 = en kamaxelgivare som rapporterade fel. Inga av de fruktade P1200 och P1208 = motor ut - reparation - motor in = 60k. Så det är bara att byta kamaxelgivaren - pice of cake. Men nog ska jag be gubbarna på MB-verkstaden här på Tjörn att kolla drevet i fråga. Om det är OK så är det en prishöjare om man ska sälja bilen vad det lider. Men just nu finns det inte på en skala från 0-10.

Har gått igenom koderna som finns på motornhuvens undersida och i serviceboken. Bilen har förutom de vanliga "gadgetsen" som Navi, Airscarf, garageöpnnare och annat även AMG-pakatet. I detta fall innebär det 18" med ytterst lite svål kring fälgarna, sport chassi och förstärkta bromsar. Inte undra på att den är stötig och framför allt möjlig att rasta på bana.

Stolarna är ett under i sig - skalstolar i alu med läderklädsel. De har f.ö. även sidokrockskuddar.

Några bilder följer.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-07-03 19:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Cabbar brukar ju per definition flexa, men så icke här. Bilen är klippstabil in i vilken kurva som helst. Med eller utan tak.

Att jag skulle köpa mig en MB var något som inte fanns på min karta, men nu får jag vika ner mig - bilrackaren är redigt kul. Bonus är att frun gillar "den lilla söta bilen" och nedcabbat funkar mycket väl.

Baksidan är hur man sätter sig i bilen. Det krävs ett visst mått av vighet:-) För att inte säga hur man tar sig ut ur eländet;-)

Jag har ännu inte klurat ut hur man putsar bakrutans insida....

Uppdaterat: 2017-07-03 21:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Bonus är att frun gillar "den lilla söta bilen" ...

Inte bara en bonus - en förutsättning. ;-)
Du vet: "Happy wife = Happy life"

Uppdaterat: 2017-07-05 16:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efter en liten tur till Lysekil med övernattning är vi nu tillbaka på Tjörn. All körning nedcabbat - frun slog på Airscarfen några gånger. Hon tycker det är kul och fräckt - dock får de tjocka och långa dörrarna minuspoäng. Packningen var en kabinväska, en stor ryggsäck med kamerautrustning och en mjuk väska - inga problem, även som nedcabbat.

Jag har köpt Armour All:s läderrengöring och kört det på allt läder - välbehövligt. Men jag har även - håll i er nu - köpt Sonax vax. Jag ska vaxa bilen! Jag tror det är 10 år sedan jag vaxat en bil men nu ska det ske - Silverpilen ska vaxas!. Får se om inte Bengtsson (Fabian) och Svarta Malin åker med i svängen. Hur kan en Merca-cabb påverka en latmask som mig på detta sätt - otroligt, men sant;-)

Uppdaterat: 2017-07-06 17:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bilen vaxad och fulfixad! Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så hade en del plastdetaljer i motorrummet fått mässlingen. Detta efter att höger framskärm bytts och lackats om tillsamman med motorhuven. Dålig maskning i kombo med elektrostatiska effekter gjorde att det inte såg så kul ut. Men nu har jag som sagt fulfixat detta;-)
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-07-08 18:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Solbrillor på! Det blänker vackert! :-)

Uppdaterat: 2017-07-08 18:17
Power to the people