Idag fick jag möjlighet att köra en provtur med Mazdas nya elbil MX-30. En på det stora hela trevlig upplevelse - annat kan man inte säga. Interiören är av modern Mazda-standard - alltså en klart högre upplevd kvalitet jämfört med de japanska konkurrenterna i samma klass. Helt klart en lättkörd bil som man snabbt kommer överens med även om det som för det mesta finns detaljer man kan vara tveksam till - i mitt fall främst farthållarreglaget på den högra rattekern. Nåja - sånt är högst personligt. Den kan knappast betraktas som en familjebil med de smala, bakåtvända bakdörrarna och det relativt dåliga benutrymmet bak. För mig som är kort så fungerade det bra bak när jag ställt in framstolen så den passade mig men för de som är säg 1,85 så tror jag att det blir svårt att sätta sig bakom sig själv. Dessutom väldigt instängt i baksätet så det får nog betraktas som ett nödsäte. Fram satt i alla fall jag bra med på det stora hela en bra förarmiljö. En mycket lättläst HUD kompletterade den vanliga instrumenteringen. Mazda är helt klart mest "tysk" i förarmiljön av de japanska märkena vilket i alla fall jag uppskattar.
Körde min vanliga testslinga på ca: 2,5 mil varav ungefär hälften är 80/100-väg (mest 100) - resten 30--70. Snittet blev 1,54 kWh/mil men när jag avlutat det snabbare avsnittet så låg den på ca: 2,4 kWh/mil så lite högre fart kostar uppenbarligen.
Sen till det som många kommer att klaga på och det är ju räckvidden på en laddning - typ 23 mil. Det är absolut kort när man jämför med de flesta nyare elbilar men frågan är ju hur ens egen körprofil ser ut. Bilen kostar trots allt i sammanhanget "bara" 350.000 kr - alltså f n 290.000 kr netto. Klarar man sig med den räckvidden och de utrymmen som bilen erbjuder så skulle jag säga att detta är ett utmärkt alternativ för bilen är allmänt trevlig att umgås med och utan de "konstiga" formgivning som fortfarande en del elbilar har. Kan komplettera med att bagaget höll normal standard/storlek för C-klass-bilar.
Mazda MX-30 - kort provkörning
Uppdaterat: 2020-09-28 16:59
Kommentarer
23 mil, det innebär väl 16-17 mil vintertid? Det är för kort för mig, även om jag inte behöver särskilt mycket så måste jag kunna köra en sträcka på 15 mil och vara säker på att ta mig hem utan laddning.
Synd den verkar ju vettig annars. Det är ju samma med Honda-e, den har ju också ett litet batteri.
De bakhängda bakdörrarna var ju vanliga på amerikanska trettiotalsbilar och med ett stort baksäte gav de ett bekvämt insteg, men är baksätet litet verkar det mest vara en gimmick?
Glömde skriva att en av försäljarna påstod att denna bil kommer i "Long Range-utförande" så småningom - gissningsvis om ett år eller så. Men då lär väl prislappen också hänga med upp.
Baksätesutrymmet räckte som sagt för mig men jag är kort så för resliga människor är det nog inget.
Men f ö en relativt "normal" elbil utförande-mässigt utan speciella gimmickar annat än bakdörrarna a'la BMW i3.
Till vardags skulle den nog fungera för mig (med framfällt baksäte - behöver rätt bra bagageutrymme även till vardags) men kanske inte så rolig de gånger man behöver ta sig en bit hemifrån. Med 10 mils ytterligare räckvidd till samma pris borde det kunnat bli en succé.
Den är snygg och det är också något som säljer, men Mazda har gjort många snygga bilar, men det som stört mig genomgående är oljudet, hur var det här?
Här finns ju ingen dånande förbränningsmotor.
Tyckte spontant att den gick tyst även på 100-sträckan så helt OK för mig i alla fall. Sen är den ju inte lika rapp som en del konkurrenter men fullt tillräckligt för oss som inte ser vägen som en racerbana.
Den är väl ganska jämförbar med e-Golf, eller hur?
e-Golf är nog totalt sett rymligare medan denna kanske känns lite "roligare". Men räckvidden lär väl röra sig i samma härad.
Läs gärna denna Norska test
Millionbilskomfort för under 300.000kr
Och Nisse, dom skriver ”en av de komfortablaste bilarna dom testat”
https://motor.no/biltester-elektrisk-front/millionbil-komfort-til-under-300000-kroner/181078
Long Range är väl med räckviddsförlängaren, dvs wankelmotorn?
Ja, det lär framtiden få utvisa, Grosser. Kanske enklare med högre kapacitet än räckviddsförlängare - dessutom blir den väl av med elbils-premierna. Den som lever får se...:)
Blev du sugen Pi?
pinjong - nej, inte direkt. Nuvarande bil är bara drygt året gammal så en får nog rulla nåt år till. Men för den som bilen passar (bl a max en 2 pers familj) så var den trevlig.
Fördelen med E-Golf är ju att den är som en "vanlig bil", och inte har några konstigheter som t.ex. knäppa bakdörrar, vilket inte var nån hit på i3 heller för den delen.
Jag tror nog att gemene man lättare lockas av en bil som inte är tillkrånglad.
Min kollega sa spontant om i3: - varför har de gjort den så konstig?
Håller med dig hultarn men för de som bara är 1--2 i familjen så kanske den bakvända bakdörren inte är nån avgörande nackdel - då kanske man ser andra fördelar i t ex en MX-30. Högst personliga avväganden men en barnfamilj skall nog inte i första hand fundera på en MX-30.
Jag gissar att insteget i framsätet är ganska okej i MX-30? Golfen har lågt insteg, inget att snacka om, märks stor skillnad mot min tidigare V60cc
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.