Är det någon som känner till vad det är som strular på Mazdadieslarna? En vän till mej ringde och sa att oljelampan lös och lämnade in den på verkstaden. Han blev då upplyst att han skulle bli kallad för "ombyggnad" men att han så att säga kom före.
Som jag förstått det är det en vaacumpump (vet ej funktion) som avger metallspåner, och de har mycket riktigt hittat metallspåner i motorn. De ska byta turbo, renovera/byta toppen och skölja motorn. Han upplystes om att han kommer märka stor skillnad på motorns prestanda efteråt.
Här hittar jag nåt liknande men ingen officiell information. Någon som känner till vad det är? Verkar ju helt klart vara ett seriefel.
http://forum.mazda6club.com/2-2l-diesel/359497-diesel-recall.html
Kommentarer
Pumpen används till bromsservot, det finns inget vaacum/undertryck i insugsröret på en dieselmotor som det gör på en bensinmotor.
Inte en aning. Men det är ju inte ett småfel han åkt på om man säger så...
Har jag svårt att tro eftersom Mazdas dieslar har ett unikt arbetssätt.
Om det är en psa-diesel eller inte har väl mindre betydelse....
Det är ju inte normalt så att dom är sämre, tvärtom så är dom duktiga på motorer, och speciellt diesel.
Men visst kan seriemässiga fel uppstå, oavsett märke, i det här fallet troligen på en serie undermåliga komponenter från en underleverantör....
Deras "halvtaskiga kvalite" ligger mer i hopsättningen av prylar, drivlinorna är oftast väldigt bra.
Men nu gäller det en 2014 års Mazda. Att PSA dieslar skulle vara sämre än Mazda vore väl konstigt? Är det nåt fransmännen gör så är det väl dieslar ända ner till de minsta bilarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.