Fredagen den 22:a november 2019 skriver Toyotas chefingenjör Shigeki Terashi följande i Dagens Industri på sid 14 citat " att Toyota skulle överge att tillverka och vidareutveckla dieselmotorer 2030 kommer inte att hända".
- Är detta sant eller inte? Jag trodde i min enfald att de bara skulle bygga bensin / fossildrivna hybridkärror...
Kommentarer
Jag tror att alla med sunt förnuft inser att dieselbil med tyngd och volym kommer att fortsätta att utvecklas så länge inte det finns alternativ.
Och det finns inte i dag.
Ja då är du enfaldig, men i personbilar kanske. Men Toyota bygger ju en hel massa ”tyngre” maskiner. Inte fasen använder man annat än en dieselmotor i dessa tingestarna. Men i en lätt personbil ja, där har dom övergivit dieselmotor som drivkälla.
Jag tror till och med att dieselmotorn kommer få en renässans, men då driven av HVO. Och även i mindre bilar. För även om en bensinare som t.ex. den du har som både är stark och snål på soppan så går den på bensin.
En diesel som körs på HVO är ju nästan CO2 neutral.
Ja det är inte helt omöjligt Guran.
Men i dag kostar dieselmotorn 10-20 tusen mer om den finns och skall du köra på hvo så blir det 1-21/2 krona mer per liter än bensin.
På en liten bil är det ingen ekonomi i diesel anser jag om man inte är riktigt miljöpartist.
Sant, men hur mycket extra kostar det med hybriddrift i olika former?
Pinjong. Jag får inte ihop det hur det kan bli en bra reningsfunktion på avgaserna på en diesel hybrid när avgasrening kräver hög avgastemperatur.
Vi har ju ett hyggligt svalt halvår i Sverige.
Dessutom dieselhybrid blir än dyrare i tillverkning.
Är väl ingen skillnad mellan bensin och diesel beroende på avgastemperaturen för att katalysatorn skall funka.
Stoor,
Jag tror att du citerar professor Brännlund en smula fel. Jag har inte sett honom använda "klimatvidrig" någonstans.
Ja tyvärr märker jag det på den lilla 1,0tsi också.
Det tar en bra stund innan den momentana förbrukningen på färdatorn går neråt efter kallstart.
Glömmer vi inte någonting här. Hvo och dylikt går väl knappast att tillverka i sådan omfattning att det skulle kunna få någon påverkan på dieselmotorns popularitet?
Så är det Klabbe, det blir oerhört svårt att motivera biobränsle baserat på det som istället skulle vara "födoämnen".
Dock ingår ju redan förnybart i varierande inblandning i diesel för personbilar. Själv tankar jag Preem Evolution Diesel som innehåller minst 50% förnybar råvara från skogen.
Ska jag tanka HVO, som min bil inte formellt är godkänd för, så blir det en extra roundtrip på 3-4 mil vilket känns onödigt.
Men herregud Shogun, vad är det som gör avgaserna ifrån Toyotas skämthybrider så mycket hälsosammare med deras bensinmotorer än en adblue renad och partikel renad diesel?
Ska det bli någon skillnad så är det väl en ren elbil som gäller, och där ligger inte ditt favomärke Toyota i framkant. Så det så!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.