Vi Bilägares forum

Ljuger toyota eller är toyotafolket lurade och isf av vem?

Ljuger toyota eller är toyotafolket lurade och isf av vem?

Fredagen den 22:a november 2019 skriver Toyotas chefingenjör Shigeki Terashi följande i Dagens Industri på sid 14 citat " att Toyota skulle överge att tillverka och vidareutveckla dieselmotorer 2030 kommer inte att hända".

- Är detta sant eller inte? Jag trodde i min enfald att de bara skulle bygga bensin / fossildrivna hybridkärror...

Uppdaterat: 2019-12-27 20:24
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Jag tror att alla med sunt förnuft inser att dieselbil med tyngd och volym kommer att fortsätta att utvecklas så länge inte det finns alternativ.

Och det finns inte i dag.

Uppdaterat: 2019-12-27 20:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja då är du enfaldig, men i personbilar kanske. Men Toyota bygger ju en hel massa ”tyngre” maskiner. Inte fasen använder man annat än en dieselmotor i dessa tingestarna. Men i en lätt personbil ja, där har dom övergivit dieselmotor som drivkälla.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
mso 1000 skrev:

Jag tror att alla med sunt förnuft inser att dieselbil med tyngd och volym kommer att fortsätta att utvecklas så länge inte det finns alternativ.

Och det finns inte i dag.

Jag tror till och med att dieselmotorn kommer få en renässans, men då driven av HVO. Och även i mindre bilar. För även om en bensinare som t.ex. den du har som både är stark och snål på soppan så går den på bensin.

En diesel som körs på HVO är ju nästan CO2 neutral.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja det är inte helt omöjligt Guran.

Men i dag kostar dieselmotorn 10-20 tusen mer om den finns och skall du köra på hvo så blir det 1-21/2 krona mer per liter än bensin.

På en liten bil är det ingen ekonomi i diesel anser jag om man inte är riktigt miljöpartist.

Uppdaterat: 2019-12-27 21:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja det är inte helt omöjligt Guran.

Men i dag kostar dieselmotorn 10-20 tusen mer om den finns och skall du köra på hvo så blir det 1-21/2 krona mer per liter än bensin.

På en liten bil är det ingen ekonomi i diesel anser jag om man inte är riktigt miljöpartist.

Sant, men hur mycket extra kostar det med hybriddrift i olika former?

Uppdaterat: 2019-12-27 21:06
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong. Jag får inte ihop det hur det kan bli en bra reningsfunktion på avgaserna på en diesel hybrid när avgasrening kräver hög avgastemperatur.

Vi har ju ett hyggligt svalt halvår i Sverige.

Dessutom dieselhybrid blir än dyrare i tillverkning.

Uppdaterat: 2019-12-27 21:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Pinjong. Jag får inte ihop det hur det kan bli en bra reningsfunktion på avgaserna på en diesel hybrid när avgasrening kräver hög avgastemperatur.

Vi har ju ett hyggligt svalt halvår i Sverige.

Dessutom dieselhybrid blir än dyrare i tillverkning.

Är väl ingen skillnad mellan bensin och diesel beroende på avgastemperaturen för att katalysatorn skall funka.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Stoor,

Jag tror att du citerar professor Brännlund en smula fel. Jag har inte sett honom använda "klimatvidrig" någonstans.

Uppdaterat: 2019-12-27 22:39
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Pinjong. Jag får inte ihop det hur det kan bli en bra reningsfunktion på avgaserna på en diesel hybrid när avgasrening kräver hög avgastemperatur.

Vi har ju ett hyggligt svalt halvår i Sverige.

Dessutom dieselhybrid blir än dyrare i tillverkning.

.

Är väl ingen skillnad mellan bensin och diesel beroende på avgastemperaturen för att katalysatorn skall funka.

Ja tyvärr märker jag det på den lilla 1,0tsi också.

Det tar en bra stund innan den momentana förbrukningen på färdatorn går neråt efter kallstart.

Uppdaterat: 2019-12-27 22:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Glömmer vi inte någonting här. Hvo och dylikt går väl knappast att tillverka i sådan omfattning att det skulle kunna få någon påverkan på dieselmotorns popularitet?

Uppdaterat: 2019-12-29 13:03

Så är det Klabbe, det blir oerhört svårt att motivera biobränsle baserat på det som istället skulle vara "födoämnen".

Uppdaterat: 2019-12-29 14:14
Power to the people

Dock ingår ju redan förnybart i varierande inblandning i diesel för personbilar. Själv tankar jag Preem Evolution Diesel som innehåller minst 50% förnybar råvara från skogen.

Ska jag tanka HVO, som min bil inte formellt är godkänd för, så blir det en extra roundtrip på 3-4 mil vilket känns onödigt.

Uppdaterat: 2019-12-29 14:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Shogun skrev:

Stoor wrote:Shogun:

Artikeln om Toyotas nya fiffiga dieselmotor är länkad från 2015 men Toyotas / Lexus uttalande som shigeki Terashi gjorde alldeles nyss om Toyotas långsiktiga inställning till dieselmotorer ÄR från november 2019. Skaffa gärna DI och läs på INNAN du sätter dig framför datorn / telefonen och försöker totaihop något eget... ; o)

Stoor/Låg.

Vill bara ställa allt till rätta då du försöker få folk att tro att detta var en ny artikel från TV om Toyotas "nya" dieselmotorer för arbetsfordon typ HiLux och andra större suvmodeller för främst asiatiska marknaden. Och ja, tilldessa kommer Toyota nog fortsätta tillhandahålla dieselmotorer. Har du varit i tex Thailand på en semesterort i tex Phuket? Kan ju säga att inandas luften där inte känns speciellt fräscht och hälsosamt med alla dessa stora suvmodeller och pickuper i trafikbilden med dieselmotorer. Tur vi inte behöver dessa i trafikbilden i lika stor utsträckning som i asien här i Sverige och Europa från Toyota utan får klimatsmarta hybrider istället från Toyota med lägre co2 utsläpp än dieselbilar. Så fram för ökad försäljning av hybrider så sjunker utsläppen av bla Co2,även om försäljningen av dieselbilar sjunker. Och allt detta vet Shigeki Terashi mycket väl......därför har man tagit beslutet i Europa i personbilsmodellerna fasa ut diesel och sälja hybrider istället, så har man också de lägsta genomsnittliga utsläppen av Co2 av alla biltillverkare i Europa pga detta beslut.

Men herregud Shogun, vad är det som gör avgaserna ifrån Toyotas skämthybrider så mycket hälsosammare med deras bensinmotorer än en adblue renad och partikel renad diesel?

Ska det bli någon skillnad så är det väl en ren elbil som gäller, och där ligger inte ditt favomärke Toyota i framkant. Så det så!

Uppdaterat: 2019-12-30 15:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!