Lite diskussion om nya modellen.
Här en ganska detaljerad video i högupplösning som börjar med nya grillen, han tycker lite som jag, att det är på väg åt rätt håll även om man kan tycka grillen är lite för mycket. Med nummerskylt så torde den dessutom automatiskt bli lite mer nedtonad så man ska nog inte överdriva.
https://www.youtube.com/watch?v=LZSZa3B2hXk
Kommentarer
Garanterat en fantastisk bil på alla sett o vis. Men tyvärr på tok för dyr för mej. Men Toyota e problemfria o en lexus är lite lyxigare så där får man lite extra på köpet. Fina bilar!
Bra att de nu mer har lagt in ljusboomerangen i lampinsatsen. Ser tyvärr inte klokt ut när den sitter utanför :P Sabbar IS'ens front iallafall.
Från sidan var den trevlig annars. Kantigheten från NX är kul. Och bakifrån är den trevlig med. Fronten från sidan är bättre imho än NX då man verkar tonat ner djupet i kilformen.
Men herrejösses! Ni vet nog vad som åsyftas :P Nej tack :P
Jag tycker de borde låta de individer som designar instrumentpanelens olika delar träffa varandra och samordna färg och materialvalen. Det borde gå att göra behagligare att titta på.
Snett bakifrån ser den ändå rätt OK ut.
Interiören går an men exteriören är helt enkelt grotesk. Men som AL säger så kommer nog Jänkarna att älska den, de gillar allt som är stort och groteskt.
Hackenbush, tycker inte den är så grotesk alls, mer fulsnygg. Och gränserna brukar ju flyttas fram och vi svenskar brukar gilla amerikanskt dessutom. Märker dock att det tycks vara mycket provocerande när ett japanskt märke sticker ut hakan, hade detta märke varit tyskt så tror jag tongångarna hade varit annorlunda. Så det är lite frågan om vem som tillåts ta plats.
Vad jag kan hålla med om Vidstige är att "skönheten ligger i betraktarens ögon" och att många tycker att den är snygg har jag inga problem med.
Personligen skulle jag själv aldrig kunna tänka mig att köpa en sådan. Stilen tilltalar mig inte. Jag är nog för gammal för den designen.
Jaguar E-type är den typen av design jag gillar, med långa svepande linjer istället för en massa skarpa veck och kanter.
Lexus har anlitat Jude Law för en serie reklam som kallas Lexus Life RX. Lexus verkar satsa hårt nu!
Här är en första video.
https://www.youtube.com/watch?v=qF9NTslNGpY
Så här beskriver Toyota nyheten.
Den brittiske skådespelaren Jude Law har inlett ett samarbete med biltillverkaren Lexus, under arbetsnamnet ”The Life RX”. Bland annat medverkar han i en film, där tittaren på ett spektakulärt sätt får följa en parkeringsvärd som bjuds på en upplevelserik och lyxig resa.
Samarbetet med Jude Law bygger på storytelling, dvs att skapa och berätta en historia kring Lexus premium-SUV RX. Tanken är att ge en inblick i en känd persons lite mer extravaganta livsstil, där även bilvalet spelar en viktig roll.
Inom ramen för detta samarbete kommer en rad olika och spektakulära aktiviteter framöver, där målgruppen får ta del av ”The Life RX”, genom bland annat interaktiva videor och filmer.
Den första filmen, som börjar visas runt om i Europa på onsdagen, är inspelad på franska Rivieran och bland kullarna i italienska Fiuggi-regionen. I filmen får tittaren följa en parkeringsvärd på ett hotell, genom dennes ögon, när denne får nycklarna till Jude Laws Lexus RX och sedan får uppleva en extraordinär resa som ger honom en känsla av både lyx och äventyr. Filmen finns på www.youtube.com/LexusEurope.
Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik. Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över åtta miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.
Tror nog ändå att jag gillar nya RX.
Inte för att den är direkt snygg, lite för spretig design och hjulhusen får däcken att se oproportionerligt små ut, utan för att den sticker ut lite i dagens bilflora.
Mer sånt tack...
Just skådisar i bilreklam är väldigt i ropet just nu.
Matthew McConaughey gör en i USA uppmärksammad film för Lincoln.
Kevin Spacey kör Renault Espace.
Nicholas Hoult för Jaguar.
För att inte tala om Volvo...
En tysk tillverkare hade inte släppt ut en så rörig design, möjligen med Maybach som undantag.
Inte direkt ful, men absolut inte vacker i mina ögon då jag gillar mer lite rundare mjukare former. Med denna utstickande design ser den snabbt gammal ut också som allt annat som sticker ut. Bra ändå att det finns modeller som skiljer sig lite från mängden, annars lite tråkigt om alla skulle köra runt i likadana bilar.
Har man en vit kommer det att se ut som om man har parkerat en gigantisk stormtrooper på garageuppfarten.
Den exteriöra designen kommer att splittra läger personligen förstår jag mig inte på Japansk design filosofi men det är min åsikt.
Reklamfilmen som Vidstige bifogar i sitt inlägg är en typ av marknadsföring som jag tror kan ge en positiv injektion för Lexus försäljning.
Säkert en utmärkt bil som tyvärr förfular tillvaron för alla som inte är klarsynta.
Det verkar som Lexus design enbart är till för att sticka ut, ungefär som Ford gjorde med Edsel när den presenterades, den ansågs så ful att den lades ner efter några år och har nu blivit ett hett eftertraktat och dyrt samlarobjekt.
Vill Toyota kanske återupprepa den händelsen?
Tänk att det endast pratas om utseendet på detta högteknologiska underverk.
Enligt mig den absolut minst intressanta aspekten av den här bilen.
Vi snackar alltså om en rejäl fyrhjulsdriven lyxsuv med en 3.5L V6:a kopplad mot ett uppenbarligen fantastiskt hybridsystem eftersom det presterar 313hk och 5.3L/100km med 122g co2/km. Om jag har fattat de nya reglerna rätt så ska den alltså kvala in som miljöbil och bör vara skattebefriad i 5år.
Det är inget mindre än otroligt!
Ful eller snygg det skiter jag fullständigt i, ett stycke Japansk högteknologi när det är som bäst är vad det är enligt mig.
Shogun
Vorsprung durch altes hype...
Jo efter att ha vant sig vid hybridtekniken känns inte nån bil som har en knattrande motor som är igång hela tiden modern eller hightech överhuvudtaget.
Har även en plug-in och där tar man det ju verkligen ytterligare ett steg när man kan åka långa sträckor utan knatter :)
Traktormotorer hör hemma i, ja just det, traktorer ;)
Sticker ut ut mängden, ja. Det gör även Haggis, skäggiga damer och hemorojder. Vet inte om det alltid är så himla positivt ;-)
Swemba, och du som ondgjorde dig över lite kritik mot A6 i tråden om den, nu ser vi att du själv är värre.
Garanterat en sjuhelsikes kärra. Men väldigt dyr. Men om 10 år kanske man har råd med en. Lexus håller länge. Det e ju en Toyota. Hade gärna haft en sån här. Även om jag tycker den e ganska ful framefrån. Men det finns annat som uppväger det.
Leifer, Jag kommenterade citatet "sticker ut i mängden" som ständigt framhålls som något positivt. Jag menar att det inte alltid är så.
Håller du inte med?
Swemba, frågan var varför tråden om A6 ska vara helt fri från allt som kan uppfattas som kritik mot det stackars fina bilmärket Audi och den fina bilen A6 medan det ska överdrivas åt det grövsta med kritik när det gäller Lexus. Du får gärna förklara din reaktion där när jag och Pi kom med lite kritik mot A6. Och då vill jag ändå gratulera ditt köp och jag skrev senare i den tråden att din bil såg riktigt fin ut.
Jag tycker visst nya Lexus-grillen både kan problematiseras och kritiseras, men ska det vara seriöst så kanske man ska försöka med nåt bättre än det du skrev.
Om VAG-vurmare inte störs av inlägg som det som c k här skrev, hur kan man då gnälla över när samma meningslösa skitinlägg uppträder i trådar som handlar om VAG???
Ska nån gå in en tråd som handlar om Audi och skriva att VW är så fula att man kräks? Och vad har Toyota med Lexus RX 450h att göra?
Kom igen nu, ska vi hålla på med såna här skit 2016 också???
@Leifer, Återigen, det var uttrycket "sticker ut i mängden" som jag kommenterade. Inte Lexus utseende.
Swemba, resonemanget "sticker ut ur mängden" handlade just om design. Och den nya grillen är en del av den designen.
Tidigare fick Lexus mycket kritik för att designen var för anonym, nu är kritiken för att den sticker ut för mycket.
Kanske kommer man träffa mer rätt framöver och hitta en bättre balans mellan dessa två. Märket är ändå ganska ungt och letar fortfarande efter en design som fungerar för så många som möjligt, fungerar i alla världsdelar, men som samtidigt är både egen och snygg. Inte lätt.
Jag tycker ändå nya designen är lite fulsnygg så för mig funkar den även om det kanske är rätt osvenskt att ta plats och sticka ut. Å andra sidan verkar ju svenskar inte ha nåt problem med tyska märken, som just har och har haft mycket av den varan. Audi började med en större grill som väckte känslor på 00-talet, du har den på din nya bil. Är du missnöjd med den?
Saken är ju också att en stor grill syns i backspegeln och det blir då smidigare på motorvägen då folk flyttar på sig mera när man kommer. En bil som signalerar hög status ger ju alltså nånting till föraren. Folk är oerhört statusmedvetna i trafiken. Prova att köra i Stockholm med en liten småbil av sämre märke, man blir ofta behandlad som skit!
Motsatsen till anonym är inte att sticka ut. En design kan vara unik och märkesspecifik utan att sticka ut (t ex Audi och BMW)
En design kan således också vara anonym trots att den sticker ut.
Swemba, många som klagat på Audis design på senare år för att den är för tråkig och just anonym. Går inte heller att se skillnad på nya och gamla modeller, t.ex. nya Audi A4. Så både plus och minus, beror på vad man är ute efter. Att ensidigt hylla Audi och Bmws design tycker jag inte funkar. Bmw har aldrig riktigt tilltalat mig designmässigt f.ö.
Som exempel är nya Volvo XC90 klart vassare designmässigt än Audi Q7. Och frågan är då om inte Lexus RX 450h även slår Audin. Folk sneglar ju på alternativen och Audi har ingen fullträff i Q7.
Audi Q7 är ju en av de allra fulaste bilarna på marknaden medan XC90 i segmentet är klart snyggast både ut men framförallt invändigt.
Lexus tycker jag är kul att den sticker ut och jag gillar den utvändiga designen, invändigt verkar tiden stått stilla dock och infotainment är under all kritik.
Och jag skrev att XC90 är snyggast!
junkers, jo Volvo har verkligen utvecklats enormt på senare år. XC90 är snygg men även gamla XC60 var helt ok. Jag gillar sån design där bilen ser ut som en solid enhet.
Hittade ett test på RX 450, XC90 och Q7 det gick ju bra trots att många testare brukar dissa hybrider
http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/comparison/2016/more-than-enough-lexus-rx-vs-volvo-xc90-vs-audi-q7-car-april-2016/
Intressant kommentar till artikeln!
"Wow. If British automotive journalism can't think of a reason to put the Lexus 3rd behind its European counterparts it must be really really good. Similarly if they can't find a reason to save an Audi from the 3rd place it must be quite a bit worse than the other two. Frankly I like both the rather simple and elegant XC90 interior and the crazy RX interior. They represent a good contrast to one another and both are interesting to look at on the outside too. If I were in the market for this segment I would be happy with either one. The less said about the oversized Q3 the better."
Känns som att den kan passa in på Svensk biljournalistik också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.