Det blev plan b för ett par mån sen. Mercedes-b-klass-250-e-hybrid var påtänkt m diffade tyvärr ett par cm så hundburen fick i så fall gå på tvären. Så grymt imponerad av den bilen. Rymligaste baksätet jag sprungit på....o tyst.
Nåja miljön står högt i kurs å där är helt klart fords hybrid toppen då elbil inte är ngt för oss än. Kört 280 mil m snitt på 0.32 inkl eldrift. Utan batteri kör vi på 0.42 vilket är klart imponerande. Upp till 120 cirka går bilen ofta enbart på el där det platt och utför vilket gör att soppanålen knappt rör sig...delsträckor om ca 30 mil går ca 16-17 på el. Hade man undvikit motorväg så lätt några mil till...
Gnällts lite på den sega drivlinan...klart mercedes var klart rappare...närapå hysterisk m fullt batteri. Forden klarar dock omkörning mkt rappt tycker jag så känner inte att den är trött. Snarare maskerar den tysta drivlinan fartökningen så man blir lite lurad. Vid fullgas bölar denlite charmigt för att sen bli helt tyst igen när du lättar på pedalen.
Rymlig i kupé och bagage m flexibelt skjutbara baksäte.
Då vi behövde ledljus tvingades vi tyvärr på en del andra paket som jag eg inte ville ha.
Elstol. Välj om möjligt bort. Motorn under gör att vinkeln bak blir för flack för en lång person. Sitter mkt bättre i den manuella stolen. Samma bekymmer hade mondeon jag hade 2012.
Sportchassie. Bilen går stötigare såklart. Stör inte jättemkt kanske m standard är bra mkt bättre.
Idiotiska m snygga 19 tum. Trodde komfort o ljudnivå skulle bli katastrof men det visade sig fungera helt ok. Men troligt bekvämare utan.
Vi kör ca 3 ggr i veckan på enbart el. Upp till 6 mil inga problem m end el inställt
Långkörare enstaka helg samt semester.
Vi tog en på leas a 4500 kr mån inkl försäkring o service. 1500 mil ingår. All utrustning utom drag. Designpack på köpet fast ej beställt....19 tum hjul osv...fast kostn a 360 kr skatt.
Ca 20-25 kr att tanka elen fullt.
Vinterdäck köper jag själv.
Ngn som undrar ngt?
Kommentarer
Det här är en snygg modell tycker jag, som hamnat en smula under radarn. Många tar en RAV4 istället? Det var ju en del problem med batteriet i början också.
Leasingpriserna är riktigt bra tycker jag, och de recensioner jag läst har bedömt bilen som lika snål som (eller snålare än) RAV4? Kul att det faktiskt är så i verkligheten för er!
Det där ”extra” som jag får intrycket att du kanske egentligen inte vill ha, följde det med i paket med LED-lyktor?
Körde rav 4 mkt som hyrbil. Gick att ligga kring 0.55 m oförsiktig körning. Dock otroligt bullrig så skulle aldrig stå ut även om drivlinan trevlig.
Tyvärr ingick det mesta lulllull i kombo m ledljus. Haft halogen på en mondeo 2017 och det var knappt en såg ngt alls. Halvljus på denna riktigt bra. Hel också ok men tycker inte riktigt ljusbilden är bra. Massor m ljus m skulle vilja ha mera på vägen då den verkar skjuta iväg högt. Sett att vibilägare upplevde ngt liknande vid ljustest. Strippade bilar har legat för 3795 leas ...kör man mest i stan så är det def prisvärt.
Hade flera upptäckt Toyotas drivlina för över 10 år sen så hade vi sparat en hel del på miljön....enkel. driftsäker och förbaskat snål.
Kugan är nog enda bilen som gjort mig positivt överraskad när den gäller förbrukningen...har ju också lekt en del under perioden samt ngn nattkörning som gick lite fort....borde kunna få ner den ytterligare för jag märker att man blir triggad att tänka om på ett positivt sätt. Så fort du kör vettigt och smart tänds skylten....elektrisk körning...det blir billiga mil om man tänker rätt.
Dessutom de hemska däcken a 19 tum är på 225/55 som följde med är ju relativt smala och höga vilket jag tror håller bullret i schack. Går ner till 18 el 17 till vintern...bör bli betydligt tystare också...
Jag har också tittat på bilen en gång. Jag blev verkligen imponerad av hur mycket utrymme den har. Jag funderar redan på att köpa den som en andra bil. Hur är stöveln? Får dina hundar plats i den? Hur stor är din hundlåda?
Letar efter en hybridbil med mycket utrymme. Jag skulle vara mycket tacksam för ditt svar.
Jag har en labbe m normalstor bur. Tror 80 lång. Jag brukar dock skjuta fram ena halvan på baksätet några cm för mera marginal men inte nödvändigt. Benutrymme onödigt stort egentligen så man jan lätt pria bagage om man vill. Flexibelt värre.
Vi är nöjda än så länge. Förbrukningen totalt sett väldigt förmånlig och komforten god. Men känn efter att du sitter bra i förarstol o undvik elstol. Risk för fel vinkel ben tycker jag.
Det låter ju bra fast det är en suv.
6 mil på el är ju helt okey.
Kan man förvärma bilen via app när den står på laddning?
Vet du hur service intervallen är och vad den kostar ?
Se inlägg 1 avseende förbrukning. Långkörning innebär ofta ca hälften el eller mer på el trots tomt batteri.
Vi kör ju leas men en gång om året alt 1500 mil har jag för mig. Pris oklart.
Förvärma bilarxhar jag aldrig haft behov av. Start och köra direkt funkar bäst och drar minst energi totalt sett. Rump å rattvärme på. Flera bilar jag haft tidigare inkl denna har dessutom uppvärmd framruta vilket löser ev is blixtsnabbt. Hade en modeord 2011 en gång m fjärrvärme på diesel men skämdes sådant när den stod å stank i vilkakvarteren så använde den väldigt sällan eller max tio min.
Vilka framstolar har du i din Kuga. Jag var och tittade på en laddhybrid(har haft de två andra generationerna Kuga), men upplevde att framstolarna var lite mjuka i kanterna. Det kanske är en annan sak med andra framstolar, tror de sitter i business edition(typ ser ut som sportstolar)
St line x stolar....läder m eljustering. Tycker migxsitta betydligt bättre i standard stolen som går att sänka mera och vinkla kraftigare. Vår tidigare mondeo m standardstol 2016 var grym jämfört m denna somna lite medioker. Gick ner till 18 tum på v däck m lite mera höjd så komforten blev ngt mjukare över gupp osv. Klart bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.