Skulle köpa köpa en Renault Magane demo men den var såld. Peter Warren är Sydneys största bilhandlare och säljer i stort sett alla märken. Deras anläggning i Warrwick Farm är som en småstad. De hade även en Peugeot 308 Allure+ Kombi 1,6 turbo bensin 6-växlad automat. Demo 2016 årsmodell. Har gått 700 mil. 150 hk och 0-100 på 8 sekunder får duga åt en gammal gubbstrutt som som mig. Pluset i modellnamnet betyder att den har 18 tums hjul och full läderklädsel. Gillade även säljarens stil. Han erbjöd mig att låna bilen över helgen och ta en ordentlig provtur. De var dock rätt tuffa på priset. Lyckades bara pruta $900 (ca. 6000:-). Dock är den redan $10 000 billigare än en sprillans ny. Så nu har vi två småfranskor i familjen.
Köpte en Peugeot.
Uppdaterat: 2017-08-05 23:41
Kommentarer
Har hyrt en sådan dock diesel i 70 mil och trevlig bil var det.
Grattis till nyförvärvet! Nya 308 är omtyckt, jag tycker den ser bättre ut än 508. Ger mycket för pengarna.
Nu får du stå ut med än mer gliringar om franska bilar... ;-)
Bra försäljare, det borde vara obligatoriskt att få låna bilen över en helg innan köp. Det handlar ju ofta om mycket pengar, och man vill ju "känna in" bilen rejält innan köp.
Många höjda ögonbryn bland kompisarna. Peugeot är ett ännu mindre märke i Australien än Renault. Peugeot sålde bra för några år sedan men sedan rasade försäljningen efter dåligt skötta kvalitetsproblem och många missnöjda ägare. Märket har nu en ny importör de har ökat nybilsgarantin från 3 till 5 år med obegränsad milbegränsning. Jag tittade även på en Golf Comfortline Kombi utrustad med ¨parking assist¨. Även det en demo. 2016 års modell som hade gått 900 mil. Dock bjuder VW fortfarande bara på 3 års garanti. Eftersom bilen är ett år gammal så är det bara två år kvar på garantin. Min nya Peugeot har fyra år kvar.
Grattis till bilen Peter!
Är det förresten inte en Bmw motor den där 1,6 turbon?
Har väl varit en del kvalitetsproblem på dom har jag för mig.
Lite sent nu kanske efter köp men kan ju vara värt att kolla upp vad det var exakt.
Och tätare oljebyten vara en bra idé, om t.ex. serviceintervallerna överskrider 1500 mil.
"Peugeot sålde bra för några år sedan men sedan rasade försäljningen efter dåligt skötta kvalitetsproblem och många missnöjda ägare."
Varningen står skrivet i svart på vitt och vad hjälper då ett byte av importör? Fel tär likt förbannat på humöret och Peugeot dras med alla möjliga fel vilket är vida känt.
Grattis ändå och att jag hoppas verkligen att du har tur med denna bilen för Peggorna är fina bilar när de fungerar.
Här i Sverige hade Peugeot och Opel en kort period 5 års garanti - sen drog man ner den till 3 år igen. Tror att bl a dessa märken verkligen skulle vara i behov av minst 5 års garanti för att hitta flera kunder - oavsett att det finns märken med kortare garantitid.
Provkörde också Peugeot 308 kombi inför senaste bilbytet och gillade den rätt bra men med den utrustning jag ville ha, bl a autobroms, adaptiv farthållare och dragkrok, tyckte jag att priset drog iväg lite för långt för den bilen. För de som nöjde sig med "inroparen" gav den dock mycket bil för pengarna. Lycka till med din nya bil, Peter. Den är nog bekvämare att ta sig i och ur än den V60 du talade om tidigare.
Här står lite om problemen men kanske är lugnt efter 2010 då.
http://allaboutdieselz.blogspot.se/2016/02/choose-wisely-bmwpsa-16-prince.html
Choose wisely! BMW/PSA 1.6 "Prince"
This engine is in production since 2006 and it's risky to buy until 2010. Models: Peugeot 207, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 5008, Peugeot Partner, Citroen C3 (and Picasso), Citroen C4 (and Picasso), Citroen C5, Citroen Berlingo, Mini Cooper, Mini Cooper S.
This 1.6 L petrol engine is called VTi or THP in case of Peugeot or Citroen vehicles.This engine is pretty dynamic and it's fuel economy is one of the best in it's class, until the typical BMW Group problems are starting to appear; the 2006 to 2010 models entire timing system (especially the timing chain) is getting loose which is resulting a misaligned timing system; in case of turbocharged versions, the too much soot formation/sediment is leading to different type of problems, just like self-ignition, a rough/jolting idle or pretty much anything else. The golden rule in this case is to buy one as new as possible; the newer it is, the more reliable and less problematic it will be, because the developer is constantly working on fixing these issues. In case of the 1.4 VTi which is having a very similar construction, these problems are not present (mainly because there is no turbo charged version of it), but even in this case if you are hearing rattling from under the bonnet, the timing system must be replaced!
Grattis till en trevlig kärra, Peter i Sidney!
Är själv nöjd 308sw-ägare sedan två år och nästan 7000 mil.
Enda smolket i bägaren är att bakaxeln drabbats av missljud o ska bytas på garantin. Tydligen ett inte helt ovanligt fel på tidiga årsmodeller av nya 308an. Men då din är en 2016 är det säkert ingen fara.
T68 Ni pegga ägare är ett särskilt släkte. :-o
OK, har du sagt A får du säga B. Vilka "är alla möjliga" fel?
Ett snabb koll i 308-tråden ger vid hand gnissel från bromsar och bakaxel på tidiga exemplar.
Men vilka är alla andra fel?
Intressant också att Opel o Peugeot fått så mycket kritik för att ha kortat garantitiden från 5 till 3 år, när så många andra märken erbjuder endast 2 år...
Här i Australien är det mig veterligt bara Volvo och VW som bara lämnar 3 års garanti. VW syskonet Skoda bjuder på 5 år. Bäst är KIA som lämnar hela 8 år. Tyvärr säljer inte varken KIA eller Hyundai några kombibilar längre på de australiska marknaden.
Peter, dock är väl en SUV en slags kombil, antar att Kia eller Hyundai har det down under?
Jag är bara en enkel, vanlig dödlig bilägare som tycker att 308an varit en prisvärd, komfortabel och bränslesnål bil som fungerat utmärkt i två år. Visst är det trist att den nu drabbats av ETT fel. Men då det ska åtgärdas på utan knussel på garantin så är jag inte beredd att ändra åsikt om bilen riktigt ännu :-).
Är också ägare av samma modell dock 1.2 litersmontorn på 130 hk.
Problemfritt ägande i 2 år och 3070 mil än så länge. Men alla bilar ska vara problemfria nya.
Det finns inga dåliga bilar i dag
Första 10-15000 milen bör ju vara tämnligen bekymmersfritt och kostnader förutom service.
Vidstige, nej inte i de australiska lagmakarnas ögon. SUV finns inte som registreringsalternativ. Sedan, wagon, ute och panel van är de enda alternativ som finns. Min hustrus Captur är en sedan på registreringsbeviset. Vi har lite andra parkeringsregler här och för att kunna parkera i sk. loading zone så måste bilen vara registrerad som en wagon eller ett kommersiellt fordon. För att kunna sköta mitt jobb så måste jag kunna parkera i en loading zone. Det är på gränsen till omöjligt att parkera inne i stan om man har en vanlig bil. Om man åker in i ett parkeringshus får man nästan ta ut ett lån på huset.
Det tar tid att rabbla upp och i slutändan är det ju då jag som påstår och därför är allt högst tvivelaktigt och då ingen annan vet något om detta, aldrig hört talas om! Utan att jag hänvisar till denna länken: http://www.autoinsider.co.uk/problems/car-problems-1167-308-1.php
Kort o gott en massa elfel och missljud, som vanligt alltså och fullt normalt om man tänker på allt annat tok som också uppstår.
Pegga folk de är duktiga på att sila.....
Hultarn. Det är inget konstigt detta med garantitider för att en del märken behöver verkligen all tid som de bara kan erbjuda för att folk ska kunna våga sig på ett köp.
Den långa garantitiden den är ju i grunden en snedvridet sätt att sälja på, tillverkaren erkänner där att han är en suspekt figur som saknar både ryggrad o heder.
Du har alltså inget annat än fördomar och en länk till en utländsk sida att komma med? (som dessutom har listor av problem för alla fabrikat, nyare som äldre bilar)
Du kan inte acceptera att en Pegga-ägare kan vara nöjd utan att göra dig lustig? (på tal om ryggrad och heder...)
Du verkar inte heller uppskatta lång garantitid, vilket de flesta annars ser som en tillgång. Koreanerna har ju insett att det är ett bra argument, och jag tycker det är konstigt att inte t.ex. VW, MB och Volvo också inser det.
Hultarn. Jaha se där, den konstiga utländska sidan den dög inte....blir jag förvånad?
Jag vet inte jag om jag gjort mig lustig annat än över T68 inlägg #9. Med sådana vänner så behöver man inga fiender...welcome too the Peugeot club! Ja va fan det var bara bakaxeln som rök! Det är vanligt!
Du vet att jag som också nu köpt ny bil hade svimmat över att bli serverad en sådan sanning men det är klart att jag köper ej franskt, mitt hjärta klarar inte....den typen av humor. Jaehh... jag måste skratta lite...
Det handlar inte om att den utländska sidan inte duger (för det gör den), men på samma sida hittar du fel och problem på alla fabrikat (som jag nyss påpekade), även det märke du kör. Så vad är unikt för just franska bilar med hänsyn till det?
Skönt att du kan skratta, vi andra gör det också. Åt folk som sprider floskler och fördomar.... :-))
Opel bytte väl ut sin 5-års nybilsgaranti mot 3-års fri service, det är i alla fall vad som gäller sedan något år tillbaka.
Hmm. 3 års fri service är på min Skoda under 3000:-
På nåt sett skulle jag nog ta 5års garanti i stället.
mso1000, får gratulera om du bara betalar 3000 kr för att serva din bil under 3 år. Båda våra bilar(1st Ford o 1st Opel) skall in på service, minst 1 gg/år enligt servicebok. Kostar definitivt mer än 1000 kr per gång. Du åker billigt vill jag säga!
Hultarn. Men att det gör det för att jag gav dig dem exempel som du påstår att jag bara kör fram som en floskel!
Jag har levererat och att det är nu ditt problem att du numera är i avsaknad av humor och takt o ton, jag ser att du var bättre förr.
Med lite mer ofärgade glasögon så är jag faktiskt en vän, jag har erfarenhet av Peugeot både själv och igenom andra och att det har inte slagit ut väl under 30 år kan jag säga.
Du är välkommen när jag öppnar Toyota Auris VVTi 1.8 Hybrid tråden och jag lovar att jag korsfäster inte oavsett vad som kommer, du vet att jag har stort hjärta och äger humor.
Jo vi pegga-ägare är nog lite småtokiga. Men att Peugeot skulle han mycket mer fel än andra märken...? Tveksamt. Här är en tysk J.D powers-undersökning där Peugeot har klart mindre problem än genomsnittet.
http://www.jdpower.com/press-releases/jd-power-2017-germany-vehicle-dependability-study
Det bekräftar säkert tesen att de flesta märken numera är tämligen likvärdiga kvalitetsmässigt. Sen kan man som undertecknad vara lite skeptisk mot t ex franska bilar men i grunden är min skepsis inte speciellt väl underbyggd och säkert till stor del nån form av "minne" av hur dessa bilar fungerade för länge sen - men även det minnet kan ju vara felaktigt. Men det påverkar helt klart valet av märke om det till slut står t ex emellan en fransk och en japansk bil. Där är man lite feg helt klart.
Helt klart en fin bil att se på och åka i men för egen del fungerar det inte alls med deras heltillsnurrade instrumentbräda! Den kan jag inte förlika mig med.
Henrik M, enligt ett test i tidningen CarsGuide så tar det ca. två timmar att hitta rätt körställning men sedan är det världens bekvämaste bil. Att ha ratten under instrumenten kräver säkert tillvänjning. Jag har inte fått min bil än så vi får väl se hur det går.
Nä ursäkta från dålig koll.
2900:- på två år/max3000 mil.
Jag blev tvången att hyra en diesel för ca tre år sedan och i över 150 mil.
Jag var då imponerad över bilen och man vänjer sig vid allt så länge som man inte stör sig på nåt.
Tyckte den gick relativt tyst och fint och riktigt snålt vad jag minns.
Men som sagt jag har fördomar från 90 talet och då var det franska allt annat än en hit.
Tvärnit, din länk gör ingen skillnad på 308 och 308 II. De är väldigt olika bilar. 308 II bygger på en helt annan bottenplatta samt har andra motorer och elektronik. T ex PureTech-motorerna fanns inte till 308, de kom med 308 II.
Min Citroën har gått över 14 000 mil och enda anmärkningen på besiktningen var att ena parkeringsljuset slocknat, så ny lampa 15 kr och tog 5 sek att byta. Jag hade inte sett i sommarens sol och ljus att den pyttelampan inte lyste.. i övrigt inga anmärkningar, detta med parkeringslampan var enda anmärkningen på de 8 år jag haft bilen.. Ingen rost, bilen är i bra skick och allt fungerar som det ska. Bromsar har jag bytt runtom ett par år sedan. Ett länkage fick jag byta efter en dikeskörning en vinter, det var möte på smal väg och plogen hade plogat så man såg inte var vägbanan slutade så jag åkte ner i diket och fick bli uppdragen, det skadade ett länkage. Servicekostnaden ligger hos auktoriserad service på ca 2400 - 3500 kr, det är lite olika som görs vid olika miltal.
Bilar ska normalt servas varje år (oljebyte) även om man kör kortare sträcka än milintervallet, för oljan blir dålig.
Jag är inne på min tredje PSA-bil och har fullt förtroende för PSA, mina bilar har alltid fungerat bra. Och besiktningen är nöjd!
"Min bil har alltid fungerat bra"...
Vanligt argument - med vilket värde?
Men N-iklas, om jag inte är nöjd med mitt bilval så kommer jag att välja något annat nästa gång, fast det kanske inte gäller dig? Opel har alltid varit överlägsna och helt felfria kan jag tro... Suck
Robban, där blir ju då frågan vad som händer nu när PSA köpt Opel. Kommer Niklas och Raphael bli bästa vänner? ;)
Kommer det bästa från Opel dyka upp i Peugeot/Citroen och vice versa?
Vidstige, Det som kommer att hända är att Opels motorutveckling läggs ner. Inget märke i PSA gruppen har motorutveckling. Drivlinor utvecklas av PSA Powertrain Technologies och de levererar till alla märken i PSA-gruppen.
I övrigt så har varje märke sin egen design och produktutveckling, men märkenas olika utvecklingsavdelningar samarbetar med varandra. Tittar vi historiskt så har Citroën och Peugeot växlat i utveckling av plattformar. Varje märke har även teknik specifikt för märket, ett exempel är DS nya datorstyrda fjädringssystem och Citroëns egna stötdämpare med hydrauliska kuddar. Det är teknik som inte delas med Peugeot.
Varje märke har alltså sin egen profil, vilket varje märkes utvecklingsavdelning har ansvar för.
Sedär, de dyra "kvalitetsmärkena" ligger i botten, BMW näst sist. Audi och Volvo i närheten ihop med billigare bilar. Det kostar mer än det smakar...
Peter.
Det finns en annan tråd om Peugeot 308.
Där någon har skrivit in länk där du kan uppdatera gps'en själv. Jag gjorde det för drygt ett år sedan och sen dess har gps'n varnat för fartkameror.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.