Äntligen verkar det som problemen med kopplingshydrauliken på min Ford Focus som jag tidigare skrivit om är på väg att lösas. Det har varit problem med passande reservdelar som ställt till det.
För det första finns det tydligen två typer av slavcylindrar som är original, men bara den ena hittar man vid första sökningen i Fords digitala reservdelskatalog. Men inte heller den andra versionens slanganslutning passade och verkstaden blev mycket konfunderad.
Men jag är inte den som ger mig och gick på min intuition och hittade snart fyra olika så kallade piratslavcylindrar som var helt annorlunda i utförandet än original så jag skickade över bilderna på dessa till verkstaden som sedan kunde konstatera att någon tidigare ägare monterat in en piratdel i min bil och dessutom fusklagat denna då den fått sprickbildning som man svetsat.
Nu får verkstaden byta hela slavcylindern och inte bara anslutningen, vilket kräver att hela växellådan tas ur bilen, vilket är komplicerad på alla framhjulsdrivna bilar eftersom även drivaxlarna måste dras ur slutväxeln och samtidigt är det lika bra att byta kopplingslamellerna.
Detta betyder att reparationen kommer kosta femsiffrigt räknat i svenska kronor, men så är alla framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor och Ford Focus anses vara en modell som det varit minst strul med och som är bland de mest ekonomiska bilarna i sin klass i dag. Så byt alltid till originaldelar om du byt kopplingskomponenter i en bil med en sådan konstruktion.
Det är ingen konst att hitta moderna bilar som har betydligt större problem och det handlar nästan alltid då om ännu mer komplicerade elsystem än Ford Focus, framvagnar som verkar vara underdimensionerade för påkänningarna och ju starkare motor desto större blir nog problemen då, och så rost. Ford Focus har ju inga plastapplikationer på tröskellådorna, men det är vanligt på många andra bilar och då är det tyvärr inte frågan om man får rost, utan när det inträffar.
Nu kan jag sannolikt köra vidare med min bil ett tag till och glädjas åt de fina vägegenskaperna och den smidiga och bränslesnåla motorn, men kommer ändå att hålla ögonen öppna efter en fin Volvo 940 kombi med automatisk växellåda. Det är i och för sig en tråkig bil som dessutom är bränsletörstig, men den har superkvalitet och är lätt att underhålla själv för ägaren och därmed totalekonomisk och till på köpet får man ett synnerligen bra lastutrymme. Men sådana bilar är en bristvara på marknaden i dag liksom även Volvo 745 och 245 som även de är mycket attraktiva för mig.
Kommentarer
Skönt att det löste sig. Kör försiktigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.