Vi Bilägares forum

Kia Venga - eller hur Herr Volkswagner en dag blev herr Kiander.

Kia Venga - eller hur Herr Volkswagner en dag blev herr Kiander.

.Litet synpunkter/erfarenheter efter snart 5 år och snart 5 000 mil. Tidigare haft Passat B6 150 hk med 6-växlad manuell låda.

Kia klassar Venga som (mini) MPV. Vi uttyder det som Mysig PensionärsVagn!

Kampanjpris 160 000 (ordinarie uppåt 190 000) inklusive komfortpaket med bl a ACC, farthållare, rattreglage, p-sensorer bak och vinterhjul. P-sensorerna (har inte haft sådana tidigare) kommer väl till pass. Behövs knappast fram p g a kort överhäng. Rattreglagen för farthållare/-begränsare är väl sisådär. Bättre med spak.

125 hk och 4-växlad automatlåda med momentomvandlare. I branta uppförsbackar (tänk Autobahn, t ex i höjd med Fulda) med farthållaren inställd på 120 km/h växlar lådan ned till 3:an litet väl tidigt, med högt motorvarv som följd. Förmodligen bättre med den nya 6-växlade automatlådan. Lådan växlar mjukt och ger bra motorbroms i branta utförsbackar med 3:an eller lägre ilagd. Motorn pinnar på hyfsat med plattan i mattan och orkar med marschfart på uppåt 160 km/h utan att krokna. Skulle dock inte vilja ha den med manuell låda eftersom det krävs relativt högt varvtal för att få vridmoment.
Relativt hög bränsleförbrukning, uppåt 0,9 l/mil i stadstrafik, något bättre på landsväg. Ligger genomgående över B6:an-

Sätena ser litet spinkiga ut och klädseln har litet nylonkänsla. Funkar dock helt OK för långa dagsetapper.

Kupén är avsevärt kortare än på Passat men ger likvärdigt utrymme för fyra vuxna. Benutrymmet är bra tack vare att sätena är högt placerade över golvet. Bagagerummet är säkert åtskilligt mindre än på B6:an i liter räknat, men rymmer 4 stora hardcases, vilket B6:an inte gjorde. Dock med hatthyllan borttagen.

Sikten snett framåt är den största minuspunkten. Tjocka A-stolpar med stor lutning och bakom dem ”spegelstolpar” som skär av mycket sikt. Dåligt. Baksätespassagerarna har begränsad sikt åt sidorna, och kan känna sig litet instängda, på grund av att fönsterytorna smalnar av rejält bakåt. Detta tycks mest vara en modenyck. Varför?

En annan svag punkt är vägbullret, som dock minskar avsevärt på slät vägbana som skiljer sig från den grova som är vanlig i Sverige.

Har knappt behövt tillgripa garantin ännu. Efter en vecka råkade vi dra ur batteriet när innerbelysningen stod på i några dagar, vilket gick på mobilitetsgarantin. Alltså ingen batterisparfunktion för innerbelysningen, dock för ytterbelysningen. Har för första gången dimstrålkastare, som enligt min mening är felkopplade eftersom de slås på före dimbakljuset med samma vred. Dimbakljuset borde komma förs eftersom det är det jag använder mest.
Enda garantiåtgärden har varit att fixa VF fönsterhiss som rappade och lät illa.

Ingen rost har synts till än, bortsett från några smärre stenskott på motorhuven.

Sammanfattningsvis: Bra pang för pengarna, synd på sikten snett framåt och vägbullret.

Alternativen för fem år sedan:
Chevrolet Orlando bensin automat (min 60 000 dyrare). Bäst benutrymme fram, sämst i rad 2, fanns inte utan rad 3. Utgick från marknaden när GM drog tillbaka Korea-Chevorna från Europa. Litet synd, men typiskt för GM:s ibland huvudlösa modell-/märkespolitik

Kia Sportage bensin automat (ca 100 000 dyrare). Bra benutrymme fram, trängre i baksätet (hård panel baktill på främre ryggstöd), lång leveranstid, utgick.

VW Golf Plus (ca 60 000 dyrare) sämre benutrymme

VW Tiguan (ca 160 000 dyrare)

VW Touran (ca 100 000 dyrare)

Nissan Qasqai, sämre benutrymme fram, gillar inte CVT.

Alternativ framåt om jag måste byta: Kanske Suzuki S-Cross, om nu inte Venga kommer i ny version.

Uppdaterat: 2017-01-29 17:17

Kommentarer

Glömde det viktigaste, bilens höjd 160 cm som underlättar i- och urstigning för mig, 200 cm, och hustrun med knä- och höftproblem. Båda 60 plus.

Uppdaterat: 2017-01-29 20:59

Kul, bra och upplysande recension! Mer sånt här behövs på ViB!

Uppdaterat: 2017-01-29 21:06

Kul att läsa om dina erfarenheter. Var själv inne på en Venga för nåt år sen främst beroende på relativt bekvämt insteg och sitthöjd men "landade" istället i en Golf SV men att skriva positivt om en VW är ju inte att tänka sig i detta fora för då blir man tyvärr beskylld för att ljuga av ett antal individer. Och idag är nog inte heller prisskillnaden mellan en Venga och motsvarande Golf SV så stor som du redovisat. Men jag läser gärna om andras erfarenheter av olika bilmodeller för en kort provkörning säger ju tyvärr inte allt. Just motorsidan i Kia/Hyundai har väl inte varit de mest inspirerande delarna och inte heller speciellt snåla på dropparna så även det talade lite emot Venga för mitt vidkommande - liksom avsaknad av autobroms och adaptiv farthållare. Men f ö kändes den riktigt "rejäl" även i inredning och med hyfsad kvalitetskänsla i inredningen. Skall bli intressant att se om det kommer nån ersättare eller om det är Kia Niro som skall fylla upp det segmentet i deras modellutbud. En Niro som laddhybrid till vettigt pris skulle kunna vara ett mycket intressant alternativ. Vi har som jag nämnt flera gånger tidigare även en Kia på vår garageuppfart (och dessutom en Mazda) och den har hittills, efter drygt 4 år, uppfört sig exemplariskt så nån tveksamhet till märket som sådant finns inte hos mig.

Uppdaterat: 2017-01-30 10:27

Golf SV med 125 hk och automat hamnar på ca 255 papp med metalliclack. Normalpriset för motsvarande Venga med metalliclack och komfortpaket ligger på ca 188 papp, kampanj just nu 172 papp. Då har jag inte kollat i detalj vad som ingår på Golf.

Uppdaterat: 2017-01-30 17:44

Fast du behöver nog inte en SV med TSI 1.4/125 för att matcha Venga utan TSI 1.2/110 räcker nog gott. Sen har ju Golf mera säkerhetsutrustning liksom adaptiv farthållare och infällbar dragkrok med backkamera är vettigt prissatt. Och det finns en hel del prutmån..:) Visst är den dyrare än Venga men jag skulle nog ändå välja SV om valet stod emellan den och Venga idag. Men en nyare modell av Venga kan ju ändra förutsättningarna. Sen är ju SV lite större, typ 25 cm längre och har 7 cm ytterligare mellan hjulaxlarna, så helt jämförbara storleksmässigt är dom nog inte. Men Vengan var länge med i "matchen" även för mig.

Uppdaterat: 2017-01-30 17:57

Varför skulle jag matcha en 110 hk Golf mot en 125 hk Venga? Ville visa att prisskillnaden Golf Plus/SV - Venga är i stort sett densamma som för fem år sedan. Det var säkert så redan då att Golf hade mer utrustning. Att jag valde bort Golfen berodde i första hand på sämre benutrymme på förarplats och prisskillnaden var snarast en bonus.

Uppdaterat: 2017-01-31 13:10

Tillägg till recensionen: Fjädring/dämpning litet åt det hårda hållet. Sladdpareringen jobbar litet "trubbigt".

Uppdaterat: 2017-01-31 13:14

Klas - därför att en Kia med en 1,6 l/125 hk sugmotor nog på sin höjd är jämförbar med VWs 1,2/110 turbosnurra. Och den mindre VW-motorn har nog dessutom högre vridmoment. Men jag har som sagt inget emot Venga men vill bara säga att prisskillnaden nog inte riktigt är så stor som du nämnt - och att Venga i befintligt utförande saknar bl a både autobroms, adaptiv farthållare och en hyfsad multimedia-anläggning. Det behövs nog en ny version av Venga men frågan är om det kommer nån eller om Niro är att anse som dess ersättare.

Uppdaterat: 2017-01-31 16:50