Vi Bilägares forum

KIA OPTIMA SW

KIA OPTIMA SW

Som kombi-älskare och Kia-beundrare var jag tvungen att kika närmare på den nya skönheten. Bilens former är bildsköna, jag är mycket förtjust. Provkörde en 1,7 CRDI GT-LINE. Motorn surrade som ett bi, automatlådan var honungslen och "drottningen" rullade lätt och mjukt. Jag gillar interiören. Materialkvalitén är hög och utseendet hänförande. Förträfflig känsla för detaljer. Knapparnas position/utspridning är väl genomtänkt. Allt är synligt och inom räckhåll. Bagageutrymmet är en sak som jag fäster stor vikt vid. Vi är en familj om 2+2 och åker iväg på bilsemester varje sommar. Fanns inget att anmärka på. Rymligt, funktionellt (med alla möjliga krokar, skenor, uttag för laddning, handtag för fällning av baksätet osv) och gediget. Inga blänkande muttrar som riskerar tidig korrosion eller repnings känsliga ytor. Rullgardinen som man kan täcka lasten med har sina "spår" som den följer när man drar ut den eller fäller den tillbaka. Man riskerar inte att repa insidan. Visst är det enkelt men mycket smart och långt ifrån alla tillverkare har det så. Utrustningsnivån är hög (mer än tillräcklig för min egen del). Skulle jag samanfatta den här bilen så är den som klippt och skuren för en vanlig "Svensson" som jag. Enda nackdelen är ju priset...

Uppdaterat: 2016-09-18 15:04

Kommentarer

Håller med om att nya Optima verkar fin!
Håller också med om priset. Många starka konkurrenter för de pengarna.

Uppdaterat: 2016-09-18 17:31

Vänta bara några månader så kommer ett mer eller mindre ständigt "erbjudande" med avsevärt lägre pris...:)

Uppdaterat: 2016-09-18 18:21

Tycker också den verkar trevlig, och priset tycker jag också ligger rätt till.... Men vill kolla på den närmare så man ser om känns plastig.

Uppdaterat: 2016-09-18 19:03
Pär

Hur är ljudkomforten jämfört med konkurrenterna i klassen?

Kan man få den med 4wd?

Uppdaterat: 2016-09-18 19:17

Jag kollade lite snabbt på Optima i helgen och måste säga att det är den Kia med bäst känsla i interiören så här långt.
Satt in i baksätet på en GT-line och jag säger som Saabnisse; det var som "en tysk träbänk", hårt och platt, tyvärr.

I nuläget fås den endast med en 1.7-liters dieselmotor á 141 hk eller 2.0-liters bensinare á 245 hk. Ej AWD.
Läs själv här: http://www.kia.com/se/modeller/optima-sportswagon/

Uppdaterat: 2016-09-18 20:34
Power to the people

http://www.expressen.se/motor/kia-optima-kombi--betyg-i-10-kategorier/
Fjädringen var något stötig på dålig asfalt vilket drar ner betyget, kanske har Kia försökt att kompensera för den extra kombivikten lite för mycket.

Uppdaterat: 2016-09-18 20:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Läser i VIB att dieselmotorn har 340 nm från 1750 varv och att den paras med en DCT som har torrlameller. Man undrar lite då hur lådan håller i längden.

Uppdaterat: 2016-09-18 21:40

Jag skulle inte bekymra mig om det förutsatt att bilen inte rycker, slår in växlarna eller läcker olja. Är bilen servad regelbundet efter Kias serviceplan så är min nyfikenhet angående växellådan stillad. Vill inte sockra och hävda att komforten är bäst i klassen (smaken är som baken) men jag med mina 177 centimeter kände välbehag som förare, främre passagerare och i baksätet. Sätenas utformning och stoppning, sömmarnas placering, baksätets lutning osv är gjort med omsorg och omtanke. Så ja, komforten i Optiman tilltalar mig personligen.

En liten kosmetisk förändring kan göras för att förbättra komforten i baksätet (platsen i mitten). Golvet borde vara plant...

God Natt

Uppdaterat: 2016-09-19 00:55
Peugeote-Pär skrev:

Tycker också den verkar trevlig, och priset tycker jag också ligger rätt till.... Men vill kolla på den närmare så man ser om känns plastig.

Det är klart att de vill få skäligen betalt för sin fina produkt. Vad jag menar är att något lägre pris, (om möjligt) hade sopat banan med konkurrenter som mondeo, avensis, mazda 6, superb, insignia, 508 osv. Utförandet GT-LINE med 1,7 CRDI kostar > 330.000 SEK.

Uppdaterat: 2016-09-19 01:00
Vidstige skrev:

Läser i VIB att dieselmotorn har 340 nm från 1750 varv och att den paras med en DCT som har torrlameller. Man undrar lite då hur lådan håller i längden.

DCT med torrlameller är nog ok för de flesta, men för taxi har det ju medfört problem, och det gäller nog krypkörning i Stockholmsköer också.
Där är det bättre med våtlameller.
DCT med torrlameller kan ju jämföras med en manuell låda där man slirar på kopplingen vid trafik.

Uppdaterat: 2016-09-19 09:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, kan tycka att alla bilar idag borde ha en elmotor som avlastar vid krypkörning (och som då även återvinner retardationskraften). Kia har ju det i nya bensinhybriden, får se den tekniken även kommer till diesel.

Uppdaterat: 2016-09-19 14:05
Vidstige skrev:

saabnisse, kan tycka att alla bilar idag borde ha en elmotor som avlastar vid krypkörning (och som då även återvinner retardationskraften). Kia har ju det i nya bensinhybriden, får se den tekniken även kommer till diesel.

Kommer säkert så småningom.

Uppdaterat: 2016-09-19 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provkörde en Optima SW 2.0T GT i helgen och det var en trevlig upplevelse. Satt bra i dom el justerbara skinnstolarna och bilen var pigg. Det fanns tre körlägen och i sportläget var den brutal! :D Blev något överraskad vid första gaspådraget när motorn lät nästan som en V8!!! När jag stannade öppnade jag dörren och varvade - och fick då höra motorns rätta ljud... Lät mer normal 4-cyl motor. Så ljudet i kupén var alltså syntetiskt... Även om den lät tufft så kändes det lite löjligt. Men det går kanske stänga av... Bilen har väldigt tydliga och trevliga instrument, har trevlig interiör, går tyst (bortsett från "motorljudet") och ligger bra på vägen. Men den var lite väl stötig på ojämn asfalt... Den är extremt lättstyrd, vilket på ett sätt är skönt, men jag hade föredragit något mera motstånd uppe i fart. Hann inte undersöka om det fanns någon inställning för detta. En sak som störde mig var en lite skarp plastlukt i bilen, som upplevdes värre i den bil som stod i hallen. Förmodligen för att det var varmare där. Hur blir det då en varm sommardag? Sen är det ju det här med prislappen... Känns som steget upp till en V90 är så litet att jag absolut skulle välja en sån istället. Den gick mycket bekvämare på dålig asfalt och man slipper plastlukt.

Uppdaterat: 2016-09-21 19:56

V90 säljs med stora rabatter så i verkligheten skiljer det ingenting alls med samma utrustning mot denna.
Det är snarare så att V90 har mer utrustning för pengarna.
En fyrhjulsdriven V90 med 150hk diesel och 8-växlad automat kostar färdigprutad 319000:- och 324000:- med businesspaket.
(Det är det jag betalat, sedan har jag köpt lite utrustning till...)
Denna finns väl inte med fyrhjulsdrift.

Väljer man 2-hjulsdriven V90 med 150hk diesel och manuell med business så gissar jag att man kan få loss den för ca 295000:-

Uppdaterat: 2016-09-21 19:58

Den enda V90 jag såg i utställningshallen kostade 630.000 kr - något saftigt kan man tycka om det går att få en hyfsat välutrustad för ca: 300.000 kr. Förstår inte riktigt taktiken med detta - det borde vara större möjlighet att få intresserade spekulanter med en V90 för säg 299.000 kr som ögonfångare i hallen.

Uppdaterat: 2016-09-21 20:01

Japp, lite konstigt är det men sanningen är den jag anger.
Ca 10% på listpriset verkar ganska enkelt att få på en V90 så priset blir riktigt ok.
Standardutrustningen är dessutom bra, speciellt med business som endast kostar 4900:- extra.

En sak att tänka på är att backkamera inte ingår utan endast sensorer, där skiljer den sig annars så är det mesta man behöver med.

Jag har lagt till metallic, halvskinn, kurvljus, DAB, parkeringsvärmare med on-call samt några småsaker till.
Som synes inga måsten.

Sedan är det enormt mycket säkerhetsrelaterade funktioner som är standard på V90.
Autopilot är också standard liksom 8" + 9" displayer.
Navigation är också standard i enklare utförande som laddar ned kartor online.

Uppdaterat: 2016-09-21 20:10

För att nyansera lite så har Kian betydligt mer utrustning i vissa hänseenden och betydligt mindre i andra så det är mer en smaksak av vilken utrustning som man prioriterar.
Larm mot tonade rutor
Läderklädsel mot autopilot och stora djur undvikande
Osv...

Kan tycka att Kian är snyggare utvändigt och V90 invändigt.

Uppdaterat: 2016-09-21 20:26

Avsevärt mycket vatten hinner flyta genom Nissan innan man kan jämföra en LIKVÄRDIG Kia med en LIKVÄRD Volvo och säga att Volvon är billigare eller mer prisvärd. Enkelt exempel är Sorento och XC90. Volvo V90 tillhör samma segment som Audi A6 t.ex. Så jämförelse med Optiman är inte på sin plats kan jag tycka. Kan tillägga att personligen så hade jag valt Optiman (för 330.000 SEK) före V90 10/10. Några extra centimeter benutrymme, några millimeter tjockare sittdyna kan jag vara utan. Det här med premium känsla eller körupplevelse är försumbart eftersom jag är förtjust i Kias produkter.

MVH

Uppdaterat: 2016-09-22 09:50

Jag har inget att anmärka på, vare sig däckbuller eller motorljud.

Uppdaterat: 2016-09-22 12:49

Det passerade nyss en Optima sedan utanför fönstret med halvmeterstora bokstäver på sidan om Plug In.
Är kombin också på gång med sån drivlina?

Uppdaterat: 2016-10-20 09:34
L. Mäkinen skrev:

Det passerade nyss en Optima sedan utanför fönstret med halvmeterstora bokstäver på sidan om Plug In.
Är kombin också på gång med sån drivlina?

Ja, under nästa år talas det om.

Vi Bilägare skrev:

Men Kia har ett ess i rockärmen. Nästa år kommer kombin som laddhybrid. Med ett förmånsvärde på 988 kr/mån är den värd att vänta på för tjänstebilskunderna. En provkörning av Optima laddhybrid kommer snart.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-kia-optima-sportswagon-2016

Uppdaterat: 2016-10-20 10:05
Power to the people

Kombin tycks ha satt fart på försäljningen iaf. 20:e plats i september med ökning 226 procent. Kan inte påminna mig att jag ö h t sett Optima i statistiken förut. Som Kia-ägare känns det kul.

Kan som kuriosa nämna att jag ägde min första Passat när den låg på typ 30:e plats.

Uppdaterat: 2016-10-27 17:59

Jag provade Optima Plug In för en stund sen (inte SW). Den var laddad till 80% och det var runt 10 grader varmt ute så bensinmotorn var igång i början. Den lät dock inte speciellt mycket och jag TROR att den bara laddade batteriet och skapade värme till kupén. Provturen blev lite blandning av "stad", landsväg och motorväg. Ganska behaglig bil och borde kunna köras på el ganska stor del av tiden även av mig. Jag frågade om möjligheten till dragkrok och ett svävande svar var att det var meningen att det ska gå framöver, men för stunden var det inte så.
Snittförbrukning på 2,6 under min halvtimmestur säger absolut ingenting då det bara var en random åktur.

Det bästa och sämsta med bilen har med ratten att göra.
Bäst=rattvärme
Sämst=styrningen är död i mittläget, vrider jag några grader på ratten är det för att jag vill svänga.

Uppdaterat: 2016-10-28 12:57
Shogun skrev:

Micke82 wrote:Avsevärt mycket vatten hinner flyta genom Nissan innan man kan jämföra en LIKVÄRDIG Kia med en LIKVÄRD Volvo och säga att Volvon är billigare eller mer prisvärd. Enkelt exempel är Sorento och XC90. Volvo V90 tillhör samma segment som Audi A6 t.ex. Så jämförelse med Optiman är inte på sin plats kan jag tycka. Kan tillägga att personligen så hade jag valt Optiman (för 330.000 SEK) före V90 10/10. Några extra centimeter benutrymme, några millimeter tjockare sittdyna kan jag vara utan. Det här med premium känsla eller körupplevelse är försumbart eftersom jag är förtjust i Kias produkter.
MVH
Micke82.
Jag frågar igen, hur upplevde du vägljudet/bullret från 18"hjulen på olika underlag på Optima sw?

e på
Jag har test kört och väg ljudet helt okey men det enda jag reagerade på var ett högt insugnings ljud vid acceleration och hård belastning.

Uppdaterat: 2017-03-23 09:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bra att veta om läsning omdöme och betyg.
Laddhybrid är väldigt snål men negativ är för dyr och tråkigt att köra.
http://www.carbuyer.co.uk/reviews/kia/optima/hybrid/review

Uppdaterat: 2017-10-09 21:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kian som sedan säljs för 299000:- nu.. det är ett bra pris.. SW är nästan 100 tusen dyrare..

Uppdaterat: 2017-10-09 23:14
mw73 skrev:

Kian som sedan säljs för 299000:- nu.. det är ett bra pris.. SW är nästan 100 tusen dyrare..

369.900 kr är Kias officiella kampanjpris i alla fall....

Uppdaterat: 2017-10-09 23:36

Det finns en 4-5 Optima PHEV (demobilar med låga mil) ute till det priset på Blocket just nu, så om det är en generell sänkning av priset känns lite svårt att avgöra... MEN det är mycket bil för pengarna!

Uppdaterat: 2017-10-10 08:11
Power to the people

Min Optima PHEV sedan kostade 336 kkr med vinterhjul för ett halvår sen. Då hade den gått 100 mil som demo. Jag har noterat att det ibland är svårt att få med sig saker i bilen. För nån månad sen köpte jag en gräsklippare och det var precis så att den gick in i bagageutrymmet. Gångjärnen tar väldigt mycket plats eftersom det är en enkel konstruktion. Annars föredrar jag sedan framför kombi så jag slipper en massa högfrekventa ljud som ekar mot sidorutorna.

Uppdaterat: 2017-10-10 08:49
junkers skrev:

För att nyansera lite så har Kian betydligt mer utrustning i vissa hänseenden och betydligt mindre i andra så det är mer en smaksak av vilken utrustning som man prioriterar.
Larm mot tonade rutor
Läderklädsel mot autopilot och stora djur undvikande
Osv...
Kan tycka att Kian är snyggare utvändigt och V90 invändigt.

Kanske du har läst om Teknikens Värld. Nr: 14. 22 juni 2017. Ang test med Kia Optima för undanmanövertest gick dålig 68 km/h än din Volvo V90 klarar 77 km/h är riktigt bra.

Uppdaterat: 2017-11-12 14:32
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kan bli så att V90 byts mot Optima PHEV pga tjänstebil ändå.

Uppdaterat: 2017-11-12 15:20
junkers skrev:

Kan bli så att V90 byts mot Optima PHEV pga tjänstebil ändå.

Var det din privatbil med V90 byts mot tjänstebil Optima SW PHEV?
Om tjänstebil du får och om inte nöjd kan man byta någon annan bättre bil?
Flesta gäller 3 år företagsbil varje bilbyte.
Finns några enstaka företagsbil som kan byta bil minst varje år.

Uppdaterat: 2017-11-12 15:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Privat mot tjänstebil.

Uppdaterat: 2017-11-12 18:12
junkers skrev:

Privat mot tjänstebil.

Ok, då har du vinst under 300.000 kr när man säljer Volvo istället köpa en ny dyr Mustang 2018.
Lycka till med nya spännande med Mustang och en tjänstebil Kia Optima SW PHEV.

Uppdaterat: 2017-11-12 18:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Inte 100% klart än men troligen blir det så.
Vi ska ha laddhybrider är policyn och Optiman rullar ju långt på el till ett lågt pris för företag.

Lite synd för Volvon är riktigt bra och fortfarande grymt snål.

Uppdaterat: 2017-11-12 19:07