Kan Kia-ägarna (de som servar bilarna på märkesverkstäderna) presentera sina synpunkter angående bilägandet? Är ni nöja med glesa serviceintervaller (ni som har 3000 mil/2 år) eller har det medfört plötsliga bekymmer. Är servicekostnaderna rimliga? Någon som har fått byta garantibelagda delar titt som tätt? Alla Kia-ägarna jag känner är nöjda med sina köp men ingen av dem har någon längre redogörelse att offentliggöra.
Kommentarer
Vi har haft en liten Picanto under snart 4 år och det enda problemet har varit ett skumt fel med "stereon" - och då bytte dom den utan knot. Servicekostnaderna har varit synnerligen överkomliga och serviceintervallet är 1 år eller 1500 mil på vår bil.,
Servicekostnaden hittills på vår Picanto:
* 1 år/1500 mil - 1171 kr
* 2 år/3000 mil - 1537 kr
* 3 år/4500 mil - 1578 kr
Inte mycket att klaga på med dagens verkstadspriser.
Man bytte kanal kanske?
Nä - man bytte radioenheten.
Jag försökte skoja Pi, hoppas du förstod det.
Sålde precis en Ceed SW årsmodell 2012 (en av de sist byggda innan nya Ceed). Bilen köptes som demobil då den gått 200 mil och såldes vid ca 9000 mil. Kostnad för värdeminskningen blev nästan exakt 100 000 kr under 3 år och 8 månader.
Servicekostnader under 3,5 års ägande:
År 2013 vid 1200 mil: 3296 kr
År 2014 vid 3300 mil: 3507 kr
År 2015 vid 6000 mil: 2887 kr
År 2016 vid 8500 mil: 3267 kr
Dvs. ungefär 1,5 kr per mil. Inga verkstadskostnader utöver vanlig service samt byte av halvljuslampor. Inga bromsdetaljer utbytta, men då kör vi mestadels motor- samt landsväg.
Snittförbrukning från första till sista tanken (liter vid pump kontra trippmätaren): 0,597 liter/mil
Bromsljuset på bakluckan fick bytas vid de två första servicetillfällena eftersom det tenderade att spricka vid utloppet för spolarvätska. Togs på garanti utan minsta krångel.
Klarlacken på tröskeln vid förardörren släppte direkt efter leverans, lackades om på garanti. Bakluckan lackades också om på garanti pga. lacksläpp ("galvblåsa"). Rails byttes utan kostnad eftersom lacken släppte från det underliggande godset (aluminium). Ett tankband byttes på garanti då det var dåligt.
Kort och gott: mycket problem med lacken men inga driftstörande sådana. Om man är pedantiskt lagd och vill ha en bil med fin lack skulle jag inte rekommendera att köpa en tre år gammal KIA. I övrigt en bra bruksbil som startade och gick i alla lägen. Ganska bullrig och inte särskilt förfinad i drivlinan, men det betalar man inte heller för.
Jag har en Kia Rio -2014 som i skrivande stund gått 4.000 mil. Köpte den ny för 132.000:-
Serviceintervallet är 1 år eller 1.500 mil. Jag har servat 2 gånger och priserna har varit mycket humana. 1:a servicen va på 1.300:- och den senaste nu på 1.700:-
Inga fel på bilen alls hittills. Allt tuffar och går som förväntat.
Jag skulle rekommendera Kia alla dagar i veckan. Kvalitetskänslan som de flesta klagat på är nu mycket bra och den känns faktiskt bättre än mycket dyrare bilar i samma klass. Har ännu inte stött på en bil med en mer distinkt växellåda än Kians. Inte ens BMW's berömda lådor slår Kia på fingrarna.
Ja, i alla fall Kia Rios 5-växlade är nästan en dröm att växla. Motsatsen är t ex Nissan Pulsars 6-växlade till bensinaren...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.