Jag noterade att KIA har gått ut med priset på Niro Plug In hybrid nu: Lanseringspris 298 900 kr.
Inte billigt, men för rätt förhållanden är det nog en vettig bil.
http://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-plugin-hybrid/upptack/
Kia Niro Plug In
Uppdaterat: 2017-09-06 11:02
Kommentarer
En standard-Niro kostar ca 230.000 så fördyringen är ca 65-70.000 kr. Pengar som är svårt att köra in. Lite lustigt att tillverkare av dieselmotorer menar att deras kunder inte vill betala 15-20.000 kr mer för en större, bättre och effektivare avgasrening och alltså hellre tar extrakostnaden för hybridisering. Så resonerar exempelvis Volvo.
Intressant bil så klart, särskilt med sladd. Sedan avgår ju 20 000 kr i premie med.
Går det att dra släp och ha taklast?
Med Ioniq plugin går det inte enl AMS.
Taklast vet jag inte, men det står släp upp till 1300 kg.
Jag kunde dock inte konfigurera in en dragkrok i "Bygg din bil".
70000 kr är väl bensin för 10 kmil ungefär? Förutom tystnaden då och ett bättre miljösamvete.
100 kg taklast och 1300 kg släp.
Sen kanske prisskillnaden till Optima Hybrid är lite i minsta laget om man vill ha lite mera utrustning än i instegsmodellen - vilket säkert de flesta vill. Optiman i högsta utrustningsnivån kostar 369.900 kr och Niro i sin högsta utrustningsnivå 338.700 kr.
Det går på "pappret" men frågan är berättigad då hybridlinorna är sällsynt svaga men ändå är det som ska ersätta dieslarna dvs de ska ge samma låga förbrukning. Vad jag vet så överförbrukar mildhybriden och laddhybridens förbrukning beror ju på hur man använder bilen i vardagen (RDE). Bensinmotorn verkar vara en klen historia på drygt 100 hk och utan eget vridmoment, bara 147 Nm, så hur bra den drar släp/husvagn vete tusan.
Var hittar du det priset på Optima PHEV? Från 394 tycker jag det ser ut att stå? Då är det sedanen jag tittar på.
Gillar inte Niro. Såg den som ett alternativ, så har passat på att provköra eftersom en hundägare/bekant längre ner på gatan skaffade en. Bullrig i form av enormt mycket vägljud och vindbrus, ryckig växellåda och svårt att hitta en bekväm körställning. I och för sig inte plug-in då, men har svårt att tänka mig att så mycket av de sakerna förändras i en plug-in. Men grannen gillar den, rullar sällan långa sträckor ( de har en Sorento också) och de får plats med bilbarnstolar, hund och barnvagn till minstingen. De tycker det ger mycket bil för pengarna.
Kollade upp "tystnaden" för skojs skull och visst är Niro tyst när den går i batteridrift men annars är den deklarerad till db 72. Min diesel ligger på 68 db. CO2 för Niro är 111.4 för Niron och 114 för min diesel. Den helt avgörande skillnaden är förstås NOx. Niron 3.8 och min Euro5-diesel på hisnande 147.9! (Nya dieselmotorer har dock visat sig klara ca 20 mg/km NOx i tunga bilar.)
Jag drar regelbundet släp med en Dacia 0,9tce och den har max 140 Nm. Niro har 170 Nm från elmotorn också och en DCT-låda som håller varvtalen i gynnsamma lägen.
Självklart funkar det bättre att dra med en ML63 AMG eller en X5 M50d.
Jag läser att det är 29 gram CO2 för Niro Plug In. Att man dessutom slipper sitta och skaka av dieselvibrationer är inte att förglömma.
Även jag tyckte att den vanliga Niro var bullrig när jag körde en sån senast. Det var när min Optima var på service och den är betydligt tystare.
Absolut är stödet från elmotorn avgörande men hur långt räcker det om du tar en dagsetapp med husvagn? Jag förmodar att laddhybriden ganska snabbt "säckar ihop" lite beroende på tempo och vägtyp. Det blir luskörning i backar och jobbigt att hålla farten. Gissar att det samma gäller din Dacia om du har lite högre vikt bakom.
Ganska ointressant. I alla fall för mig.
Vad jag förstått har bensinmotorn i Niro Hybrid direktinsprutning.
Så kan ju vara en del skadliga partiklar när den går på bensin.
Toyotas motsvarighet saknar direktinsprutning och har därmed inte samma problem med partiklar.
Mäkinen - laddade ner prislistan ifrån Kia's hemsida.
29 g/km CO2 är väl en genomsnittssiffra enligt NEDC? Och det kan man förstås utnyttja som "skatteförmån" tills WLTP slår igenom och kommer med mer verklighetsnära siffror. Det finns bilar med dieselvibrationer men de flesta idag är moderna dvs tysta och vibrationsfria lite beroende på tillverkare. Taxikunder skulle knappast acceptera att "sitta och skaka".
Kampanjpris på sedan-modellen tydligen. Kanske inte så många som vill ha just den.
Kia har alltid "kampanj-priser" - t o m på många nyintroducerade bilar i många fall vilket mitt specade "kampanj-pris" på nya Niro Plugin bekäftar. Och billigaste Niro kostar 215.000 kr jämfört med billigaste Niro Plugin som kostar 299.000 kr - f ö är båda s k "kampanj-priser". Alltså en skillnad på runt 85.000 kr.
Jag har då aldrig kört en dieselbil som inte skakar när man står vid rödljusen. Ännu värre är det med start-stopp-funktion eftersom dieslar verkar starta extremt hårt.
Att Optima sedan är så billig visste jag inte, men folk här vill ha kombi och dragkrok och då blir det svårsålt för sedanen. Jag tittade på KIAs promo-sida för Optima specifikt och där är priset ett annat.
Kör man en laddhybrid i konstant uppförsbacke lär batteriet krokna, men de laddar ju när det går nerför så att det finns kraft kvar större delen av tiden.
Pi, staten har dopat plug inpriset med 20 000 kr också.
Mäkinen - men du menar inte att dessa 20.000 kr redan är avräknade på det pris som tillverkaren uppger i sina prislistor ? I så fall är det närmast ett bedrägligt förfarande tycker jag.
Pi,
Tvärtom, jag menar att för köparen ska man räkna bort de 20 000 kr som staten bidrar med och som antagligen KIA höjt priset med. Den är gissningsvis prissatt efter vad man tror kunderna vill betala och inte beroende på vad den kostar att producera och frakta.
Skillnaden till den oladdbara blir något mindre.
Jag skulle förstås hellre sett att det fanns en VW Golf variant "LE", dvs en tysk bil utan sportambitioner med laddhybriddrivlina och plats för en hund och en matkasse.
Jag tror dig givetvis men du pratar om gamla tider skulle jag gissa. Eller så har du ägt typ en Landrover Defender eller motsv. med föråldrad teknik. Jag har start-stopp men använder det aldrig eftersom det inte ger något. Lider eller märker inte alls av att bilen står på tomgång.
Drar man husvagn så motsvarar det "konstant uppförsbacke" pga vagnens tyngd och vindmotstånd. Skulle gärna ta del av någon test som visar på att laddningen då är hållbar i en laddhybrid.
Med nya bonus malus får man väl 60,000 för plugin, kanske värt att vänta om man har möjlighet med köpet?
60.000 som bonus gäller vid 0-utsläpp dvs ren el- eller vätgasdrift.
Mäkinen - kollade just på Hyundais hemsida och där är man tyvärr inte riktigt lika ärliga med prissättningen på plugin-hybriden resp den elektriska varianten. Där uppger man priset efter statens bidrag med en liten asterisk efter som sen förklarar detta. Att det skall vara så svårt att uppge det pris man skall betala till bilfirman. Nu har jag inte köpt nån bil med statligt bidrag men för nåt år sen tyckte jag det verkade som att man fick den statliga rabatten i efterhand - är det fortfarande så ? I så fall är det ju högst oärligt att dra av den redan på den annonserade priset. Dessutom kan ju dessa bidrag förändras - vilket dom också gjort under de senaste dagarna.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Miljo/Klimat/Miljobilar1/supermiljobilspremie1/
Som jag misstänkte då, pinjong. Och det har väl ifrån tid till annan varit stopp i utbetalningen för att årets kvot blivit uppfylld. Så att annonsera om ett pris som biltillverkaren inte själv kan stå för känns faktiskt ohederligt.
Håller helt med dig Pi.
Testade hybridNiro i helgen, oerhört bullrig precis som många andra bilar från Kia tyvärr. Eftersom bullret framförallt kommer från hjulen är jag tveksam till om laddhybriden är tystare.
pinjong,
Jag provade några dieslar i våras när jag valde tjänstebil. Det var de vanliga varianterna från BMW, MB, Alfa, Jaguar och Audi.
Är 299 efter premien är det förstås inte lika bra. När jag köpte min elbil fick jag premien efter tre månader om jag minns rätt.
Som virrpannorna i styret håller på vet man inte vad som gäller om man inte får bilen samma dag som man bestämmer sig.
Nä, priset 298 kkr är utan premien inräknad. Däremot hos Hyundai annonserar dem priset med asterisk (*) vilket - jag håller med Pi om - är lite oärligt.
Angående supermiljöbilspremien så tycker jag att det finns en del pengar kvar i potten ändå för i år.
Tilldelade medel för 2017: 700 000 000 kr
Hittills nedsatt med: 216 807 294 kr
Kvarvarande medel: 483 192 706 kr
Ok men höjs inte bonusdelen även för plugin?
Kan man ju tycka eftersom avtrappningen i bonus utgår från ett högre belopp ja.
Har inte sett nåt om bonus-höjning för plugin-bilarna så troligen inte.
0-utsläppsbilar får 60.000 och de som släpper ut 60 g/km CO2 får 10.000. Då blir min tanke att det finns en glidande skala mellan 0 och 60 g vilket är ett område där en laddhybrid skulle kunna hamna, åtminstone enligt NEDC. Obs att det bara är min egen tolkning och att den kan vara helt fel förstås. Rätta mig gärna.
Personligen tror jag att det är just 0-utsläppsbilar som man primärt vill premiera och inte fossilbränsledrivna bilar som kan köras på el och stundtals ha 0-utsläpp. Som sagt - mitt eget troende men det vore inte helt ologiskt tycker jag. Men man borde även se över förmånsbils-beskattningen för plugin-hybrider som nog i egenskapen av förmånsbil har ett oförtjänt lågt förmåns-värde.
Tanken är helt riktigt att det ska vara en linjär skala:
Den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar tas bort och supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för bilar med mycket låga utsläpp. För bilar med noll-utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor. Bonusen trappas av linjärt upp till en utsläppsnivå på 60 gram där bonusen uppgår till 10 000 kronor. Vidare är kravet att bonus får medges med ett belopp som högst motsvarar 25 procent av bilens nypris. Gasbilar erhåller en bonus på 10 000 kronor. I dag får dessa bilar inte ta del av supermiljöbilspremien.
Saxat härifrån: http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/bonus-malus-och-branslebytet/
Där framgår att skatterna ska baseras på NEDC till 1:a januari 2020. Sen är det magiska året här då all lycka infinner sig och regeringens mål för arbetslösheten är nått.
Nu ska förslaget baxas igenom Riksdagen också.
Annie Lööf kör laddhybrid så hon ska nog se till att det blir billigt även för såna.
Då bäddar det för ännu mera fusk när det avser laddhybrider så länge som nuvarande mätmetoder för deras utsläpps-nivåer tillåts.
T ex specas nya Niro plugin för en utsläppsnivå för CO2 på 29 g/km vilket då borde ge köpare av dessa bilar en skatterabatt på i runda slängar 35.000 kr med en linjär skala mellan 0--60 g och bidrag fallande ifrån 60.000 kr till 10.000 kr för motsvarande skala. Undrar hur många Niro eller andra laddhybrider, och då kanske främst företagsbilar, som kommer att snitta på dessa utsläppsnivåer under sin livstid...
Det är precis där som jag är kritisk mot strategin som t ex Volvo nu går in för och där de säger att det är för dyrt att utveckla en riktigt ren dieselmotor. En diesel- eller hellre en biobränsledriven normaltung bil skulle förmodligen i väldigt många fall ge ett lägre genomsnittligt CO2-utsläpp jämfört med en laddhybrid med en rimlig bensinmotor. (Niro räknar jag som undermotoriserad). Målet är fortfarande på sikt ren eldrift förstås.
Jag skulle också gärna se något test för hur Niro laddhybrid klarar att dra 1300kg släp! En av få bilar som blir billig att äga som dragbil om bonus malus går igenom, men hur bra dragbil är den? Den låter "tunn" på pappret...
Missade var det stod något om Niro Plug-in i den artikeln, men jag får nog läsa den igen
Det tillhör got netikett att alltid redovisa vad i en länk man menar och hur det påverkar ens ståndpunkt. Det görs lämpligen med citat ur sidan man länkar till och några ord om hur man själv resonerar.
Att bara haspla ur sig länkar är trollbeteende.
----------
Det är ju inte direkt enorma skattekostnader på andra bilar än laddhybrider och elbilar med det nya systemet så behöver man en starkare dragbil lär inte det vara ett stort problem.
Eftersom jag oftast drar släp med virke eller grus på har jag för lite erfarenhet av tyngre släp med dålig aerodynamik. Annars hade jag gärna lånat en Niro och släpat runt nåt med.
Dock inte en husvagn. Nån måtta får det vara på hur man skämmer ut sig.
Förmodligen ingen eller 2 på 100.
Sjukt.
Beror på hur man definierar "inte direkt enorma skattekostnader"... Jag räknade på skoj på två objekt, både bensin och diesel, som jag skulle kunna tänka mig.
Ford Kuga 2.0D 180hk aut 4wd. Skatt idag: 2302kr/år. Ny skatt: 5284kr/år
Ford Kuga 1.5T aut 4wd. Skatt idag: 1680kr. Ny skatt: 7367kr.
Här straffas alltså bensin mer än diesel. Intressant...
Hyundai Tucson 2.0D aut 4wd. Skatt idag: 4179kr. Ny skatt: 9450kr!
Hyundai Tucson 1.6T aut 4wd. Skatt idag: 1768kr. Ny skatt: 7795kr.
Ganska hög skatt, jämfört med idag, tycker jag nog... Med reservation för om jag förstått dom nya reglerna rätt och räknat rätt...
Med tanke på detta tycker jag det vore mycket intressant att se hur en Niro laddhybrid klarar att dra 1300kg, eftersom den trots allt får dra det. Den kommer ju vad jag förstår bara att kosta 360kr i skatt i det nya systemet. Kan man dessutom få en mera miljövänlig dragbil är det ju bara positivt, förutsatt att den funkar hyfsat bra i alla fall.
Troll
Shogun - Mycket troligt... ;) Dom lär bli svårsålda efter 1 juli nästa år!
Hade ju inte kostat Shogun så mycket att poängtera att det var Volvo och diesel han var ute efter att påvisa eftersom det diskuterats att Volvo inte vill erbjuda en dieselhybrid... kan jag tycka...
Frågan är vad som händer med försäljningen av laddhybrider till privatpersoner när det här förslaget klubbas i riksdagen (det lär gå igenom); den störtdyker fram tills de nya reglerna gäller? För man vill ju hellre ha 35 kkr i rabatt än 10 kkr!
En viktig aspekt med bonus/malus, som jag inte sett diskuteras, är den om försäljning före resp. efter införandet. Ett riktigt bonus/malus-system är neutralt i meningen att inga pengar går in i eller tas ut från systemet (som bekant kommer staten att tanka ut pengar ur det svenska systemet). Men de beräkningar som görs före införandet bygger (väl?) på hur försäljningen ser ut då.
Det är lätt att tänka sig att systemet vrider försäljningen mot de rabatterade bilarna (vilket är syftet), och att försäljningen av de straffade bilarna sjunker (vilket också är syftet). Men då hamnar systemet i obalans; kostnaderna ökar och intäkterna sjunker. Hur hanteras det?
https://www.carwow.co.uk/kia/niro-plug-in
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.