Med risk viss risk för att få på skallen men jag måste nämna eller varna för att Kia och Hyunday PHEV laddhybrider inte har någon elektrisk värme eller möjlighet att förvärma bilen med den elektriska laddsladden som följer med i köpet och ingen bränslevärmare finns heller instalerad.
Detta gör ju att bensin motorn startar vare sig man vill eller inte när det är kallt ute eller bara för att få bort frost eller imma på rutan.
Detta med integrerad elvärme finns på dom flesta andra fabrikat eller kanske till och med alla som säljs i dag.
Detta att dom inte har någon värme alls fast batteriet är fullladdat när man kör på el är en aha upplevelse för många som inte fattat det och lösningen är en vanlig defa/calix 230v lösning för 7000-10000 kronor extra på priset.
Det många inte fattar först är att man måste ta fram två sladdar för att få en varm förvärmd laddad bil.
Och det många kommer på i efterhand är att det ofta inte finns två utag att stoppa in dom två skladdarna i.
Att ta grannens uttag i parkeringshuset funkar tills han blir förbannad.
Ja vem vill egentligen köra iväg med en elektrisk laddhybrid på morgonen och motorn startar på 1800 tomgångsvarv för att enbart producera värme och ventilation..
Inte jag i alla fall..
Och PHEV blir lite av en livsstil säger en del och bara att bita ihop och stänga av allt som tar ström för att inte bensinmotorn skall starta och köra på el en mil tills bilen är iskall och igen immad för att då slå på värmen och bensinmotorn.
Ja allt funkar, bara att ta på Hellyhansen och björn murra på skallen.
Ja inget fel på bilarna i stort och visst blir det en hyggligt låg förbrukning ändå fast bensinmotorn går på tomgången halva vintern men nog är det väl är en väldigt dålig och sniket utförande på en bil som säljs i svensk vinter.
Kommentarer
Halleluja, prisad vare Golf GTE :)
Inte alls Guran utan den har en massa brister som halvkass räckvidd på ren eldrift men den har elektrisk värme och möjlighet till förvärmning med laddsladd, batteridrift, eller bränslevärmare.
Mb och många andra phev i dag har väl samma typ elvärme och möjlighet till förvärmning av cupen.
Jag har svårt att tro att du tycker Kia/Hyundai phev har en bra lösning att inte leverera original elvärme och att man måste ha dubbla sladdar❓
Ja det är väl ganska dumt när ändå sladden är inkopplad.
Och det var ändå tur att du hyrde en fungerande bil och inte en ofärdig ID3, bara för att det var billigt :)
Men hade du lagt på nån tusenlapp i månaden och valt en MB A-klass så kunde du troligen bara kört på el.
Det finns för och nackdelar med alla bilar. Visst sjutton saknade jag möjligheten att förvärma min KIA, men mitt motorsinne tyckte ändå det var bra att motorn gick en stund när det var kallt. Då slapp man låta bli att göra omkörningar som man väl låter bli när man har en kall motor i en VW. De startar väl också motorn när man gasar fullt?
MB:n kör värmen elektriskt, men startar ändå motorn när man åker iväg och stänger av den efter nån km. Vet inte varför den gör så och det är inget jag egentligen funderar över. Hade jag velat åka enbart på el hade jag väl köpt en elbil?
Ja Guran A-class som laddhybrid som jag lånade var riktigt fin och den var riktigt fulländad med lång räckvidd på el och en riktig laddhybrid med till skillnad från flera andra.
Men det avgörande för mig var att jag inte ville krypa över 3tusen för leasingen och då mb hade hamnat på drygt 4t för samma körsträcka och eftersom jag räknade med att gte räckvidden skulle kunna funka för mig så blev det som det blev.
Ja innan man köper en laddhybrid bör man vara extra medveten om sin körprofil och extra medveten om dom eventuella mindre bra egenskaper som kan följa med vissa laddhybrider som inte finns på många andra och på elbilar.
Jo Mäkinen så är det och jag har också motoröra som gör att jag väljer min körning och undviker en kickdown med iskall motor.
Men det som är en viss skillnad är att din Mb och även gte har nästan dubbel elmotor effekt mot tex en Kia.
Det är ju ganska avgörande för användbarheten när man vill undvika bensinmotorn och när du kör upp på motorvägsuppfarten och för att slippa att bensinmotorn går igång.
Grannen köpte sig en KIA Niro laddhybrid före jul. De laddar mer eller mindre varje dag, men står och skrapar rutorna varje dag också. Ingen förvärmning där inte, utan motorn går på direkt. Jag ser dem varje morgon från frukostbordet, och har faktiskt funderat på varje de skrapar rutorna när de samtidigt har laddkabeln ansluten. Men nu förstår jag varför.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.