Bilen står nu på laddning i garaget. Laddboxen ger ca 19A vid 230V och ca 20 km/h. Sålunda blir den inte fulladdad över natten om man kommer med tomt batteri. Inget stort problem för mig, jag har gott om tid numera;-)
Jag har ju beskrivit bilen och hur jag ser på den i en annan tråd. Så då får det bli det "dåliga" som har uppenbarats idag.
Backkameran geggar igen ganska omgående i detta vädret. Kasst. Vidare är väl 360-vyn sådär, samtidigt som om man togglar över till bara backkameran får en lite märklig vy. Vanesak?
Vindrutetorkarna är aktiva (regnsensor) även när man lagt i P-läget. Vad jag förstår, så slutar de inte jobba förrän man låst bilen. Öppningen av bakluckan med foten funkar ca 50% av gångerna.
Det finns ingen möjlighet att säkra lasten med fällda bakre ryggstöd, annat än med några rejäla krokar. Jag saknar den typ av säkring som man har på de flesta kombibilar (balken till insynsskyddet förankrat i de fällda ryggstöden och ett nät uppdraget till taket). F.ö. är "hatthyllan" ganska billig i sitt utförande.
Det finns inget förvaringsfack i mittkonsolen, bara 2 mugghållare där den bakre mycket effektivt döljs av armstödet. Jo, det finns ett just bakom växelspaken, men det är avsett för trådlös laddning av telefonen. Frunken går inte att stänga genom att "släppa ner" den som man kan på andra bilar. Det krävs att man med två händer trycker ner luckan över de två låsen. Inte helt lätt om man står där med en laddkabel i handen...
En av bilderna visar på något som jag inte förväntade mig och som dessutom är nästan utrotat - strålkastarspolning.
Kommentarer
Ja, det går ju som sagt inte att editera första inlägget i en tråd.... Bilden på 360-vyn är i själva verket otroligt knivskarp. Varför det blir så i inlägget vet nog inte ens ViB.
Lite udda att displayen visar bilen i en annan färg än den faktiska bilen? Brukar inte Volvo system visa bilen i aktuell färg? Eller inbillar jag mig bara det då min V90 var vit?
Det där med fotviftningen skulle jag nog säga inte är att den inte fungerar mer än 50 % av gångerna utan det är en vanesak, går att läsa spaltmeter om det angående Volvo med, jag trodde med min var kass när jag fick V90:n men när jag väl lärt mig "rätta knycken" funkade det varje gång. Om jag inte minns fel hade Christer här på forumet samma med sin XC60?
Frunken måste jag stänga likadant på Teslan, med två händer över låsen. Dock har jag aldrig mina laddkablar där utan i bagagets sidofack som jag tycker är bekvämare att komma åt med elluckan. Kanske Polestar inte har nåt sidofack där bak?
Om jag inte minns fel från tester så visar de att du kan lyfta ur den bakre mugghållaren som är mittarmstödet och ha förvaringsfack där?
Kul annars, hoppas verkligen du blir supernöjd!
Jo, det finns sidofack bak. Får se var kablarna hamnar när jag bott in bilen. Mugghållaren ska jag omedelbart kolla! Tack för tipset.
Glömde en sak. Det finns ännu igen fungerande app till bilen. Helt otroligt!
Grattis till bilen!
Det där lär bli en udda upplevelse jämfört med vanliga bilar.
Grattis till en riktigt snygg bil.
Kul med ny bil och med ny teknik
Ser fram mot att höra dina synpunkter och hur den blir att leva med
Ja grattis.
Tycker mig känna igen husen runt bilen på 3e bilden, det är möjligtvis inte Backa industriområde i Göteborg ??
Du är skarpögd;-)
Grattis till snygg bil!
Precis som Henrik M säger så hade jag problem med fotviftningen i början och det jag inte gjorde rätt var att jag inte steg bakåt tillräckligt, typ 2 steg. Om man inte går bakåt tillräckligt så känner dom vanliga sensorerna i bakre kofångaren att man står där och bilen vägrar öppna bakluckan.
Wow, grattis! Nu får man hälsa på alla svarta P2:or i Göteborg! :-)
Mitt företag ligger där.
Aha! Men nog såg jag en annan logga på din arbetsbil än vad grannen har?
Jo, det är nog inte samma gata, det finns ju ett gäng likvärdiga tvärgator, vi ligger på nr 7 om jag mins rätt.
Grattis till nya bilen och lycka till.
Hoppas du slipper elbils strulet som dom flesta fabrikaten mer eller mindre har med all mjukvara.
Tja, man få räkna med några buggar och sannolikt annat också. men bilen är ju j-vligt snabb;-)
Nu får du nog ta och släppa lite på gasen! :)
Och med förbrukning inom normalområde!! :)
365 km/tim i medelhastighet är ju värre än Bejje-fart!
Full fart spar tid :)
Tiden rinner fort när man är pensionär så det gäller att ta vara på den...:)
En ny nollning av färddatorn löste problemet, så nu är bilen normalsnabb;-) I övrigt har jag sakta men säkert börjat ställa om till "elbil". Bl.a. så har allt jag alltid haft under golvet i bagageutrymmena i mina bilar (spolarvätska, brandsläckare, reflexväst o.s.v.) nu hamnat i frunken i sällskap med laddkabeln med Schuko-kontakten. Ordinarie laddkabel får bo i det vanliga bagageutrymmet. Frunken är besvärlig att öppna/stänga, jämförelsevis.
Tack vare Henriks tips, så har jag nu även ett mindre stuvutrymme i mittkonsolen. Bra är också att man kan konfigurera bilen ganska mycket m.a.p. assistenter och sådant. Adaptiv farthållare är avstängd, lika så filhållning och Pilot Assist. Säkerhetssystemen är ju dock intakta. Radion befarade jag att den skulle vara över internet, men så är det inte. Det finns en låda med både DAB och FM-radio någonstans i bilen. Tyvärr måste man trycka på play i radioappen varje gång man startar bilen för att lyssna. Görkonstigt. H/K speldosa är minst lika bra som Burmestern i Märsan.
Jag saknar varvräknare ;-) och har ännu inte använt bilens bromsar. Mysko.... Bilen har panoramaglastak, oklart vilken funktion den tillför bilen, mer än att göra den tyngre. Jag ser inget av det när jag kör bilen, i alla fall.
Glastaket är för att det ska kunna regna inne i bilen när man har klivit in med blöta skor några gånger. Då fryser fukten på insidan av taket och sen droppar det i nacken när det tinar.
Hmm, jag har haft 7 olika bilar med panoramatak och många till med vanlig glaslucka, aldrig någonsin vart med om att det "regnat" eller droppat inne i bilen pga. det. Jag tycker det är härligt och ger en rymdluftighet och lite lyxigare känsla och något jag helt klart väljer till om det inte är standard när möjlighet finns. Helst vill jag dock ha det öppningsbart och inte fast.
Aha. Tänkte inte på det, men det är ju en alldeles utmärkt förklaring. Mikroklimat i bilen - grönt värre. Kan man odla cannabis i baksätet?
Audi, Varför stänga av adaptiv farthållare?
Grattis till inköpet! Ska bli intressant att följa dina erfarenheter! :-)
Jag tycker inte om den eftersom den är helt dum i huvudet. Jag föredrar att köra mina bilar. Dessutom kan jag garantera att jag kommer längre på en laddning utan adaptiv farthållare.
Det experimentet har jag gjort vid olika tillfällen, huruvida bilen går snålare eller ej beroende på farthållaranvändande eller ej. På fossilbilar gick det oftast att köra dem märkbart snålare utan farthållare. Elbilen jag har nu märker jag ingen som helst skillnad på över några mil.
Nyfiken fråga, ingen kritik, vad är det med Polestars/Volvos Pilot Assist du tycker är dumt? Jag förutsätter att det är samma system....
Jag respekterar om du inte tycker om funktionen i stort men nyfiken på om det är just Volvos system du inte tycker om eller om du inte gillat det i övriga bilar och nu inte gett det en chans ens?
Min egen erfarenhet är att Volvos adaptiva farthållare är den bästa på marknaden, mycket bättre än Mercedes och Bmw:s som jag med kört en hel del. Även vad gäller semiautonoma körningen håller jag Volvos högt, skulle säga på andra plats av alla de jag kört.
Ligger man med adaptiv farthållare efter en bil på motorvägen som lättar på gasen för att svänga av, så bromsar bilen. Går det ut en bil i vänsterfilen (när man själv ligger där för omkörning i lite högre hastighet), så bromsar bilen. Svänger bilen i vänsterfilen (och man själv ligger efter i samma fil och för omkörning) in i högerfilen tar det en evighet innan farthållaren reagerar och gasar på. Det senare speciellt irriterande om man hinner upp den med lite högre hastighet. Ligger man efter en bil som kör ryckigt, blir den egna färden lika ryckig.
Nu kommer vän av ordning att gasta att "man ska hålla avstånden", men har man bara lite inlevelseförmåga, så tror jag man fattar. Möjligen har en adaptiv farthållare på en elbil lite mindre inverkan på förbrukningen än på en fossilbil, tack vare regenereringen.
Vad gäller Pilot Assist, så föredrar jag att placera bilen på vägbanan precis där jag vill ha den - både i längs med och tvärs med vägen;-)
Jag håller med dig till stor del, de bilar med en sämre adaptiv är sjukt sega i reaktionerna vad gäller att öka på när bilen framför försvunnit. Allra värst var en Passat jag hade som hyrbil där man höll på att få panik innan nåt hände....men även BMW minns jag som sega där även om det var en 2019 jag körde senast så de kanske har programmerat om dem.
Volvo är snabbare där än de andra fossila jag kört, sen har du ju en mer reaktionssnabb drivlina nu så kan ju vara värt testa iaf nån dag om du känner för det. Teslan sticker nästan väl snabbt ibland när den framför viker undan så man knappt är beredd.
Vad gäller otyget med folk som inte kan vänta till avfarten med att sakta ner, (vilket jag inte förstår då jag än så länge aldrig stött på en avfart som inte har plats nog att sakta ner på först efter man gått av motorvägen), så löser iaf jag det med en dutt på blinkersspaken så saktar den inte ner, alternativt men innefattar fotarbete så lägger du bara foten på gaspedalen så är problemet borta. Men ja, jag håller med dig som de småsakerna, däremot anser jag att det blir ett större eller mindre problem beroende på hur bra eller sämre programmerad/utförd adaptiv det är. För egen del som ligger så mycket på vägen så anser jag att fördelarna väger upp det lilla minst 100 ggr, men ska inte försöka övertala dig att dela den uppfattningen.
Volvo bättre? Jag vet inte, men nog blir man jävligt less på de Volvo som tar en evighet på sig att gasa förbi när själv gått åt sidan för att släppa förbi den. Man hinner ta en kopp kaffe innan man ser att det blir gaspådrag i eländet - och sen fastnar man bakom en annan bil innan eländet har tagit sig förbi.
Men visst, jag ska testa det på en längre styrning.
Trodde du hade gott om tid nu som pensionär? ;)
Sen beror det ju på vilken inställning de har på den adaptiva hur reaktionssnabb den är, jag kör alltid på den "aggressivaste" inställningen.
Men kul, ge Pilot assist en chans så blir det intressant läsa efteråt. Enda som är synd är att den är så beroende av linjer för att styra själv. Där har ju andra löst det bättre.
Hur ”aggressivt” bilen ska gasa går att ställa in på både BMW och VW.
Tycker att adaptiv farthållare är skönt att ha på landsväg. Uselt på motorväg.
Visst är det så, men de är toksega i reaktionerna även på den aggressivaste inställningen, iaf på de jag kört. Där är som sagt en del andra märken bättre. Ja alla tycker som sagt olika, jag kör motorväg ungefär 50-100 mil i veckan och använder det varenda meter, perfekt i kombination med automatiskt filbyte och semiautonoma system.
Men off-topic nu, tillbaks till Audis Polestar.
Grattis får jag säga m, ska bli spännande och följa ditt elbikståg Audi. Kan hålla med om backkameran blir smutsig direkt frugan har samma problematik med sin XC40. Har du hunnit med något räckviddtest?
Tack. Nej inget räckviddstest ännu, det får anstå till helgen. Har bara kört här i stan och på vältrafikerade kringvägar i regn och +3 grader. Då drar den strax under 30 kWh/100 km. Vintertid räknar jag med att komma mellan 20-25 mil på en tank och då från 80-90% till 20%. Jag gissar på 22-24 kWh/100 km. Vi får se om det stämmer.
Grattis till den ”Nye Svarten” en nu kamrat på vida färden.
Håller med dig, som du säkert redan vet, om att själv få köra bilen verkar vara ett snart bortglömt och underskattat nöje ;)
Håller nog med Henrik M om hans uppfattning om adaptiv farthållare. Om man nu inte gillar hur den adaptiva farthållaren uppträder i vissa situationer så är det ju bara att ta över med gasen lite nedtryckt eller koppla ur den med vänster tumme, åtminstone på Volvo. I övrigt avlastar den föraren precis som avsett, tycker jag. Kommentarerna om att man "vill köra bilen själv" låter lite som när ABS och ESP kom som standard och vissa var sååå negativa till tekniken.
Däremot har jag bara provat pilotassisten lite och tyckte det var lite läskigt så där har jag mera att testa innan jag använder det som standard i min vardagliga körning.
Som kommentar till Henrik M:s troende att färgen på bilsymbolen i 360 graders visningen i Centrumdisplayen hade samma färg som bilens, så är den vit på min XC60 fast bilen är röd.
Då var det jag som hade tur bara som köpte en som hade samma färg som bilen på skärmen! :) Lite B kan jag dock tycka....hur är det på andra bilar där bilen syns på skärmen? Tesla ser man den aktuella bilens färg och vilket fälgval m.m.
Sa han som inte använder Pilot Assist. F.ö. betackar jag mig för passningen om att vara negativ till säkerhetshöjande teknik. Har man följt vad jag har skrivit tidigare, så borde man fatta bättre.
Jag har noterat att enpedalskörning möjligen kan ge några extra meters kortare bromssträcka när håller på att åt skogen. I samma ögonblick som man börjar ta bort foten från bromspedalen, så börjar ju bilen att bromsa ganska kraftigt. Således påbörjas inbromsningen innan man påbörjat nedtryckningen av bromspedalen.
BMWs 3d view är rätt häftigt. På syrrans Audi är det rätt färg på bilen.
Edit: A6 2020
Mercedes billigare modeller har fel färg på 360-bilden om man inte har en vit bil.
Samma som Volvo då. Jag har ett svagt minne att den XC90 jag körde runt mycket med var svart även på skärmen så kanske bara de "mindre" serierna där med då precis som Mercedes.
Nörd-varningen på Tesla kommer när man även kan skifta vilka hjul som ska synas på skärmen beroende på om man har sina vinter eller sommarfälgar på.
Slå på vänsterblinkern så ”lurar” du systemet. Det finns en inprogrammerad funktion som påbörja acceleration då den tror du tänker byta fil.
Angående funktionen kan jag rekommenderar den vid kö-körning. Då är Queue Assist en trevlig hjälp.
MVH AL
Jag är medveten om funktionen, men tycker det är lite oartigt att blinka vänster när man ligger bakom någon. Jag skulle uppfatta det som att man signalerar "flytta på dig, sin sölkorv";-). Det är så jag själv använder vänsterblinkers när folk inte förstår att bilen skall framföras i högerfilen när man inte kör om någon.
Kökörningsfunktionen hade jag redan på min A6 Allroad 2015.
Blev en t.o.r. till Tjörn idag (drygt 12 mil). Plaskvåta vägar och +1 grad. Allt från stadskörning, motorväg och småvägar med +5 km/h mot skyltat. 24,5 kWh/100 km - vilket var i linje med det förväntade - torra vägar hade plockat ner förbrukningen en del. Så min prognos på att komma (utan ångest) 20-25 mil mellan stoppen håller nog.
Googles "färddator" i centraldisplayen förutser ankomsttid och kvarvarande kräm fantastiskt precis. Djupt imponerad och fattar faktiskt inte hur det funkar. Förardisplayens info om kvarvarande körsträcka stämmer desto sämre....
Ratten är snodd rakt av från Volvo, man har bara bytt logga på "tutan". Det är väl förklaringen till att höger- och vänsterpil på vänstra rattekern inte har någon funktion. Kul är ju att Google är med och åker. Vi hade en diskussion i bilen om T.S. Elliot och när han dog. Det var bara att fråga "Hej Google, när dog T.S. Elliot" och få svaret "T.S. Elliot dog 1965".
Det är mycket jag inte begriper i bilen, t.ex. så har den en app för radion. Appen ligger inbäddad i operativsystemet som är "Google" - men den appen kommunicerar ju med den fysiska radioapparaten. Att Spotify funkar via sin app, har jag inga problem med att fatta. Men resten? I alla fall - det är ju precis så här det ska funka i en bil!
360-kameran är väl OK, men man har missat att ha en särskild ruta i displayen för den bakåtriktade kameran. Det går visserligen att toggla fram bara den, men då tappar man "översikten" eftersom man bara ser just backkameran. MB:s lösning är mycket bättre.
Sen lyser det en grön ikon i förarinstrumentet som talar om att "positionsljusen" är tända. Den lyser oavsett vad jag gör. Jag hade en liknande upplevelse i min Saab 900 från 1994 - den slocknade heller aldrig och jag löste det med en liten bit svart eltejp.
Mycket nöjd - än så länge;-)
Edit: glömde att säga att bruxet inte är bra. Spartanskt, minst sagt.
Går inte pilarna att programera till nått ??
Det går på min bil,,knapparna kan vara lite olika saker.
Nej, det går inte.
Audi, du kan väl fråga Google om dina knappar. Du kanske får svar :)
Ja en vettig manual som Volvo har borde väl finnas även till denna Polestar, tycker man.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.