Börjar få mersmak på det här att köra elbil nu, så har nu även provat Jaguar I-pace. Jämfört med Tesla Model 3 så tycker jag att den hade bättre stolar med lite fler inställningsmöjligheter, däcksljudet var också mer väldämpat, var mer ett susande i I-pace jämfört med ett sjungande ljud i Model 3. Då ska man också betänka att denna I-pace rullade på ordentligt breda sommardäck. Elmotorn hördes dock betydligt tydligare i I-pace, lät som en tunnelbana när man gasade på. Motorbromsningen inte alls lika kraftig som i Tesla och man fick använda de vanliga bromsarna ganska mycket. När man bromsade hörde ett skumt skrapljud. Styrningen kändes bra överlag, men bilen var ganska "camber-känslig" och tenderade att följa vägbanans lutning lite väl mycket. Mer än vad jag minns att Model 3 gjorde. Väghållningen var det dock inget fel på och den var riktigt kul att köra på kurvig väg. Dock tyckte jag att fjädringen var onödigt hård, även i komfortläget så var den hårdare än min X3:a som rullar på standardchassi. Och eftersom I-pace har ganska låg tyngdpunkt, så borde den inte behöva ha så hård fjädring. Sammantaget en mycket trevlig bil, men på tok för dyr. Över 800tkr i grundpris. Så mycket bättre än en Model 3 är den inte.
Kommentarer
Riktigt kul att du fastnat lite åt detta hållet! :) Och kul läsa dina provkörningsupplevelser. Dock gör du lite fel enligt mig som jämför I-pace med Model 3, den ska mer jämföras med Model S, både vad gäller utrymmen, prestanda och pris. Jag som jaguarälskare sen gammalt hade så gärna velat att I-pace var kanon. Men vad man läser sig till iaf så har den haft rätt stora problem med laddningen samt att det visat sig betydligt "törstigare" än Model S. När jag testade I-pace kom jag inte ner under 280 wh/km under en ändå hyfsad runda. Nu när jag lärt mig min egen bil lite skulle jag uppskatta att den ligger på 225 under samma förutsättningar. Har du förresten testat Model S med luftfjädringen? Vore intressant höra vad du tycker om den i sin avvägning.
Jo, köra elbil är riktigt kul. Min 190 hk diesel kändes som den gått sönder när jag körde iväg efter provkörningen. Hände ju ingenting när man gasade :-)
Tycker nog att I-pace ändå ligger närmare Model 3 storleksmässigt, även om den prismässigt ligger närmare Model S. Model S har jag bara testat en gång och det var en lite väl kort tur för att kunna utvärdera den ordentligt. Kanske tar en tur till framöver. Dock har jag lite svårt för den. Provsatt den nyligen i MoS för att jämföra med Model 3 och kände mig enormt instängd jämfört med den luftiga Model 3. Fönsterlinjen och instrumentpanelen kändes som de var alldeles för höga.
Jag tycker nog att köregenskaperna på I-pace är värdiga en Jaguar, (har dock i ärlighetens namn inte kör så många andra Jaguarer, bara F-pace), men Tesla ligger ju långt före när det gäller laddinfrastruktur. Jaguar hjälper en ju inte alls där utan på långresa får man lösa laddningen själv. En förhoppning är väl att Jaguar går med i IONITY-nätverket.
Sen tycker jag att Jaguars användargränssnitt var i det närmaste värdelöst. När jag åkte iväg med bilen ville jag sänka fläkthastigheten, eftersom fläkten lät väl mycket. Var tvungen att stanna bilen för att komma på hur jag skulle göra. Man var tvungen att dra ut temperaturvredet och sedan vrida för att styra fläkten. Teslas pekskärm är ett under av användarvänlighet i jämförelse.
Förstår inte heller varför I-pace har en "kardantunnel" i baksätet, vad har de där för någonting. Varför inte ett helt slätt golv?
Sen är det ingen höjdare med minimala ytterbackspeglar när bilen har ganska risig runtomsikt. Men biltypen gillar jag lite bättre än Model 3. Lite bekvämare in och ursteg utan att det påverkar köregenskaperna negativt. Får se om Jaguar släpper en variant med mindre batteri för lite mindre slantar. För en privatköpare så är den fortfarande väldigt dyr. Ska jag vara riktigt ärlig så skulle jag nog ha svårt att motivera bilbyte för resten av familjen också, för den är inte rymligare än X3:an, har inte bättre fjädringskomfort och är inte enormt mycket tystare. Den största skillnaden är det som händer när man trycker på högerpedalen :-).
Prövade Kona Electric, även i den ”billiga” bilen som låter som om dubbdäcken är på, när det visar sig vara dubbfria, har en riktigt kul gaspedal. Hej vad det går, men oljudet tar dessvärre bort njutningen.
Kollat lite på skoj på I-pace konfiguratior, men herregud vad dyr den är! 870 tkr i grundpris och vill man ha lite bättre stolar så kostar det 78 tkr(!), eftersom 18-vägs stolarna bara finns med något extra fint läder. BMW:s komfortstolar (som jag dessutom sitter bättre i) framstår som rena fyndet i jämförelse. Även Volvos stolar är bra mycket billigare. Tur att man har en bil som är relativt ny och som man trivs med, för att byta bil i dagsläget är då inte det lättaste. Nog bäst att hålla liv i den man har tills det politikerna kan "bestämma sig" vilket drivmedel som gäller i framtiden. Skulle absolut kunna tänka mig en elbil och Jaguaren gav ordentlig mersmak, men inte för 870 tusen.
Jag parkerade bredvid en I-Pace i förrgår och gick ett varv runt bilen. Herresatan så ful den är bakifrån. Det får en Vel Satis att framstå som vacker.
Den hade mycket hellre fått se ut som F-type.
Allt är en fråga om smak, jag tillhör ju dem som anser att Vel Satis är en av de vackraste bilar som kommit från det landet iaf :)
Håller med om att den inte är jättesnygg bakifrån. Sen är jag lite störd av den obefintliga bakåtsikten, men det är väl därför man har backkamera. Tycker dock det är kul att Jaguar vågar göra en bil med ett lite annorlunda formspråk jämfört med traditionella bilar. De skulle ju kunna ha satt en elmotor i en F-pace och nöjt sig med det. Istället valde de att göra något helt nytt och annorlunda och de tycker jag de ska ha en eloge för. Jämfört med I-pace så känns BMW:s kommande iX3 rätt tråkig, kommer ju se ut som en vanlig X3:a fast med elmotor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.