Vi Bilägares forum

Hyundai Tucson Active+

Hyundai Tucson Active+

Hejsan allihopa!

Jag har börjat söka efter SUV bilar och kommit fram till att allt mera bilförsäljare börjar sälja sina Tucson Active+ för bra pris. Dock har jag försökt leta på nätet information kring Active+ men kommer ingenstans då det varken finns någon review, snack eller annat om det förutom ViBilägare. Jag har sett att det är lite skillnad mellan Active+ med Comfort+ men hur är det egentligen. Är det verkligen mer värt att köpa en Comfort+ istället för Active+ då priset är rätt stor skillnad. Vad har ni åsikter kring Active+? All sorters information kring bilen hade varit utmärkt!

Uppdaterat: 2016-08-12 15:22

Kommentarer

Vet att Deeds här på forumet har beställt den modellen. Läs mer i den här tråden: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/ny-bil-bestalld

Uppdaterat: 2016-08-12 15:33
Power to the people

Jag har köpt en Active + som kommer i slutet av aug.

Active+ är en "specialmodell" som du inte kan beställa av Hyundai centralt. Dessutom så finns/fanns bara ett speciellt antal för försäljning. Bilförsäljaren sa att denna bil inte kommer att kunna beställas framöver. En "limited edition" ungefär.

Skillnaderna på Active+ och Comfort plus är följande:

Active+ - Mekanisk handbroms

Comfort Plus - Elektronisk handbroms

Active + - Vanlig hederlig nyckel

Comfort Plus - Nyckellöst system

Active+ - Vanlig "mekanisk" baklucka

Comfort Plus - Elektrisk baklucka med handsfree funktion.

Active + - Halogen

Comfort Plus - Halvljus i LED

I övrigt så tror jag att de är lika.

Pris:

1.7 CRDi (141hk) 7-DCT 2WD Active + - 279.000:-

1.7 CRDi (141hk) 7-DCT 2WDComfort Plus- 319.900

40.900 i skillnad mellan de två. Jag valde att vara snål ;)

Uppdaterat: 2016-08-12 16:10

Din kommentar postades medans jag skrev grosser ;)

Uppdaterat: 2016-08-12 15:37

På Hyundais hemsida ser det ut som att det är LED-halvljus till comfort plus.

Uppdaterat: 2016-08-12 15:41
Deeds skrev:

Jag har köpt en Active + som kommer i slutet av aug.

Active+ är en "specialmodell" som du inte kan beställa av Hyundai centralt. Dessutom så finns/fanns bara ett speciellt antal för försäljning. Bilförsäljaren sa att denna bil inte kommer att kunna beställas framöver. En "limited edition" ungefär.

Skillnaderna på Active+ och Comfort plus är följande:

Active+ - Mekanisk handbroms

Comfort Plus - Elektronisk handbroms

Active + - Vanlig hederlig nyckel

Comfort Plus - Nyckellöst system

Active+ - Vanlig "mekanisk" baklucka

Comfort Plus - Elektrisk baklucka med handsfree funktion.

Active + - Halvljus i LED

Comfort Plus - Halogen

I övrigt så tror jag att de är lika.

Pris:

1.7 CRDi (141hk) 7-DCT 2WD Active + - 279.000:-

1.7 CRDi (141hk) 7-DCT 2WDComfort Plus- 319.900

40.900 i skillnad mellan de två. Jag valde att vara snål ;)

Oj vad snabbt du svarade! Läste precis igenom din post och ser att du lär få den dem närmaste dagarna! Det känns väldigt bra och se den bilen jämfört med CR-V, RAV4 och sportage. Sportage är bra bil men mycket dyrare med en automatare samt mindre utrustningar. CR-V är ungefär på samma prisklass DOCK har Tucson bättre användning så som elvärme i främre fönster vilket är jättebra under vintern (Blivit sen väldigt ofta pga av det haha). Men men.. Som jag ser är det 40K billigare helt enkelt att det är mer elektroniska saker så som handbroms osv. Är inte risken större att det kan gå snett? Isåfall är ju Active+ hur bra som helst?

Uppdaterat: 2016-08-12 15:51
Vidstige skrev:

På Hyundais hemsida ser det ut som att det är LED-halvljus till comfort plus.

Helt rätt. Jag har bytt plats på dom. Rättar till det snart.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:06

Deeds, noterade det bara för att jag lovat mig själv att aldrig köpa en bil igen utan LED-halvljus.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:09

Rättat!

Uppdaterat: 2016-08-12 16:11

Jag har Halogen på Rion idag och det fungerar kanon. Jag har även en fet ledramp som ljusbombar framför bilen vid helljus. Har haft LED-halvljus innan men känner inget "måste" med det. Halogen kan ge riktigt bra ljus med rätt lampor.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:12
Thrillofit skrev:

Vidstige wrote:Deeds, noterade det bara för att jag lovat mig själv att aldrig köpa en bil igen utan LED-halvljus.

Men har inte Tucson Active+ LED på alla sina lampor?

Bakljus och varselljus är LED

Hel och halv är Halogen.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:13
Vidstige skrev:

Deeds, noterade det bara för att jag lovat mig själv att aldrig köpa en bil igen utan LED-halvljus.

Deeds skrev:

Rättat!

Men har inte Tucson Active+ LED på alla sina lampor?

Då jag kollade upp utrustningar ifrån: http://www.hyundai.se/bilar/tucson-active

LED-bakljusgrupp

LED-varselljus (fram)

Uppdaterat: 2016-08-12 16:13
Thrillofit skrev:

Oj vad snabbt du svarade! Läste precis igenom din post och ser att du lär få den dem närmaste dagarna! Det känns väldigt bra och se den bilen jämfört med CR-V, RAV4 och sportage. Sportage är bra bil men mycket dyrare med en automatare samt mindre utrustningar. CR-V är ungefär på samma prisklass DOCK har Tucson bättre användning så som elvärme i främre fönster vilket är jättebra under vintern (Blivit sen väldigt ofta pga av det haha). Men men.. Som jag ser är det 40K billigare helt enkelt att det är mer elektroniska saker så som handbroms osv. Är inte risken större att det kan gå snett? Isåfall är ju Active+ hur bra som helst?

Så ser jag det också.

På den i40 jag har idag så har jag nyckellöst. Visst det är trevligt men absolut ingen dealbreaker. Har dock hänt mer än en gång att man öppnar bakluckan med fickan om man har lite tajtare byxor :P

Den automatiska handbromsen kan jag verkligen leva utan. Jag föredrar spaken.

Enda som jag kan sakna är den automatiska bakluckan. Den öppnas helt automatiskt bara man står bakom bilen med nyckeln i fickan. Inga fjantiga bensvep osv. Men 41k är den inte värd.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:17
Deeds skrev:

Thrillofit wrote:Vidstige wrote:Deeds, noterade det bara för att jag lovat mig själv att aldrig köpa en bil igen utan LED-halvljus.

Men har inte Tucson Active+ LED på alla sina lampor?

Bakljus och varselljus är LED

Hel och halv är Halogen.

Såg det precis. Glömde att det fanns funktion för snabbare sökning (CTRL + F). Men tror inte det är något riktig behov av det. Om det är inte något som jag har missat.. då jag kör knappt under natten/kvällen.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:17

Deeds, tänker framförallt på att slippa byta lampor.

Vet inte hur ofta man ser enögda i trafiken.

På min svågers Prius så noterade jag att han var enögd nyligen, nåt som han missat.

Vi kollade på instrumentpanelen men ingenstans där fanns nån varning för det.

Hans Prius har halogen, min Prius har LED.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:17
Vidstige skrev:

Deeds, tänker framförallt på att slippa byta lampor.

Vet inte hur ofta man ser enögda i trafiken.

På min svågers Prius så noterade jag att han var enögd nyligen, nåt som han missat.

Vi kollade på instrumentpanelen men ingenstans där fanns nån varning för det.

Hans Prius har halogen, min Prius har LED.

Tyvärr så har jag sett bilar med LED som är enögda och då blir det dyrt om du inte har garanti.. Visst dom är lätträknade när det gäller framljus men i bromsljusramper på bakluckan så tycker jag att var och varannan bil lider av pricksjukan. Jag kan garantera att LED inte är några evighetsmaskiner. De kommer att gå sönder som allt annat..och det blir dyrt när det händer.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:22
Deeds skrev:

Thrillofit wrote:

Oj vad snabbt du svarade! Läste precis igenom din post och ser att du lär få den dem närmaste dagarna! Det känns väldigt bra och se den bilen jämfört med CR-V, RAV4 och sportage. Sportage är bra bil men mycket dyrare med en automatare samt mindre utrustningar. CR-V är ungefär på samma prisklass DOCK har Tucson bättre användning så som elvärme i främre fönster vilket är jättebra under vintern (Blivit sen väldigt ofta pga av det haha). Men men.. Som jag ser är det 40K billigare helt enkelt att det är mer elektroniska saker så som handbroms osv. Är inte risken större att det kan gå snett? Isåfall är ju Active+ hur bra som helst?

Så ser jag det också.

På den i40 jag har idag så har jag nyckellöst. Visst det är trevligt men absolut ingen dealbreaker. Har dock hänt mer än en gång att man öppnar bakluckan med fickan om man har lite tajtare byxor :P

Den automatiska handbromsen kan jag verkligen leva utan. Jag föredrar spaken.

Enda som jag kan sakna är den automatiska bakluckan. Den öppnas helt automatiskt bara man står bakom bilen med nyckeln i fickan. Inga fjantiga bensvep osv. Men 41k är den inte värd.

Håller med. Har själv automatiskt baklucka nu men för vara helt ärlig. Så använder jag mest andra rad säten då det är lättare att sätta in saker (Då jag sällan har tuffa/stora saker). Dels för det tar 3 sekunder för öppna bakluckan haha. Och som du säger. 41k är inte värt det. Jag är mest imponerad över rattvärme, värme i fönstren, backkameran, bra display med TomTom helt ärligt. Dock en sak som jag har glömt fråga. Hur är det med förarsäten? Elektroniskt eller manuellt?

Uppdaterat: 2016-08-12 16:20
Deeds skrev:

Vidstige wrote:Deeds, tänker framförallt på att slippa byta lampor.

Vet inte hur ofta man ser enögda i trafiken.

På min svågers Prius så noterade jag att han var enögd nyligen, nåt som han missat.

Vi kollade på instrumentpanelen men ingenstans där fanns nån varning för det.

Hans Prius har halogen, min Prius har LED.

Tyvärr så har jag sett bilar med LED som är enögda och då blir det dyrt om du inte har garanti.. Visst dom är lätträknade när det gäller framljus men i bromsljusramper på bakluckan så tycker jag att var och varannan bil lider av pricksjukan. Jag kan garantera att LED inte är några evighetsmaskiner. De kommer att gå sönder som allt annat..och det blir dyrt när det händer.

Du verkar ha gjort en rejäl research på det hela! Hur som helst så undrar jag om du vet om förarsätet är elektroniskt? Inte något direkt krav men skulle vara mycket skönare då vi är två styck som turas om i bilen.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:34

Jag tror att det är mekaniskt inställbart förarsäte. Dock kan jag intyga att stolarna är otroligt sköna. Jag har faktiskt inte provat just Active+ men jag har testat comfort-versionens stolar som ska vara liknande och det va en mycket trevlig upplevelse :-)

Edit: kollat upp detta och det är manuella stolar i både Active+ och comfort plus.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:47
Deeds skrev:

Jag tror att det är mekaniskt inställbart förarsäte. Dock kan jag intyga att stolarna är otroligt sköna. Jag har faktiskt inte provat just Active+ men jag har testat comfort-versionens stolar som ska vara liknande och det va en mycket trevlig upplevelse :-)

Underbart, som tur är det endast ryggstödet som behövs ändras då. Men jag hoppas du uppdaterar i ditt inlägg om bilen. Eventuellt bilder också! Hittade en active+ för 265k. Bör kanske gå för den redan nu?

Oj. Konstigt att Comfort+ har manuellt då vi snackar om 41k skillnad ju!

Uppdaterat: 2016-08-12 16:48
Thrillofit skrev:

Du verkar ha gjort en rejäl research på det hela! Hur som helst så undrar jag om du vet om förarsätet är elektroniskt? Inte något direkt krav men skulle vara mycket skönare då vi är två styck som turas om i bilen.

Yes, jag har gjort grundlig research på denna. Jag stog nämligen i samma val och kval som du. Active+ kontra Comfort plus.

Jag kommer att lägga ut en liten recension om bilen när jag fått den, med bilder. Jag betalar 286.900:- för min. Priset är högre på grund av svart pearl-lack. 265k va en jättebra pris och jag tror verkligen att andrahandsvärdet kommer att vara bra på denna bil.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:54
Deeds skrev:

Yes, jag har gjort grundlig research på denna. Jag stog nämligen i samma val och kval som du. Active+ kontra Comfort plus.

Jag kommer att lägga ut en liten recension om bilen när jag fått den, med bilder. Jag betalar 286.900:- med min. Priset är högre på grund av svart pearl-lack. 265k va en jättebra pris och jag tror verkligen att andrahandsvärdet kommer att vara bra på denna bil.

Yes! Kommer sitta uppdaterat här och hålla koll! Vi får se men är väldigt tacksam att du svarade på alla mina frågor och även så snabbt!

Uppdaterat: 2016-08-12 16:54
Vidstige skrev:

Deeds, noterade det bara för att jag lovat mig själv att aldrig köpa en bil igen utan LED-halvljus.

Ett problem med LED lampor är att de alstrar ingen värme.

Till följd av att snö som lägger sig på strålkastarna, blir kvar på dessa. Vilket medför en säkerhetsrisk, speciellt vid ymmigt snöfall.

Fördelar är LED lampor trivs bäst på parkeringsljus och halogen på halvljus.

Det är upp dig/er vad vill ha smak för oavsett valt olika utrustningar.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Verkar som om den "billiga" Tucson för 265k på blocket är såld.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-12 16:57
GF skrev:

Vidstige wrote:Deeds, noterade det bara för att jag lovat mig själv att aldrig köpa en bil igen utan LED-halvljus.

Ett problem med LED lampor är att de alstrar ingen värme.

Till följd av att snö som lägger sig på strålkastarna, blir kvar på dessa. Vilket medför en säkerhetsrisk, speciellt vid ymmigt snöfall.

Fördelar är LED lampor trivs bäst på parkeringsljus och halogen på halvljus.

Det är upp dig/er vad vill ha smak för oavsett valt olika utrustningar.

Wow vilken ren och fin svenska du drog till med nu GF.

Forsätt så ;)

Uppdaterat: 2016-08-12 16:59
Thrillofit skrev:

Yes! Kommer sitta uppdaterat här och hålla koll! Vi får se men är väldigt tacksam att du svarade på alla mina frågor och även så snabbt!

Inga problem alls. Det är därför vi är här ;)

Uppdaterat: 2016-08-12 17:00
Deeds skrev:

Verkar som om den "billiga" Tucson för 265k på blocket är såld.

Goddamnet! Well. Annars finns det för den priset du sa som är ungefär 279k tror jag. Kände att det var lite too good to be true. Men jag väntar på din sammanfattning innan jag har en fullföljd beslut på allting! Men som sagt. Det ligger mellan CR-V, Tucson och RAV4. Tucson är den som har fasnat men är dyrast av dem alla. Vet du hur mycket skatt på ungefär du lär betala?

Uppdaterat: 2016-08-12 17:01
Thrillofit skrev:

Goddamnet! Well. Annars finns det för den priset du sa som är ungefär 279k tror jag. Kände att det var lite too good to be true. Men jag väntar på din sammanfattning innan jag har en fullföljd beslut på allting! Men som sagt. Det ligger mellan CR-V, Tucson och RAV4. Tucson är den som har fasnat men är dyrast av dem alla. Vet du hur mycket skatt på ungefär du lär betala?

Skatten ligger på 2.041:-

Deklarerad förbrukning är på 0.46. Misstänker att du kommer ligga runt 0.55.

Min i40 väger mer än tucsonen och har den "gamla" 1.7 liters motorn. Den drar mätt vid pump 0.53 så med lite högre luftmotstånd så bör man hamna runt där.

RAV4 har jag testat men den gav mig inget.. Den kändes lite "könslös" om du förstår vad jag menar. Det är alldeles säkert en kanonbil som tar dig från A till B på ett föredömligt sätt men någon upplevelse får du inte.

CR-V har jag tyvärr inte testat

I de tester jag läst så hamnar alltid Sportage och Tucson högt och tillsammans med kanonbra garantier så föll valet på en Tucson.

Uppdaterat: 2016-08-12 17:09

Gjorde en liten recension av Tucson när jag provkörde en förra året.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/test-av-hyundai-tucson

Uppdaterat: 2016-08-12 17:15
GF skrev:

Ett problem med LED lampor är att de alstrar ingen värme.

Till följd av att snö som lägger sig på strålkastarna, blir kvar på dessa. Vilket medför en säkerhetsrisk, speciellt vid ymmigt snöfall.

Det där stämmer inte, LED lampor för halvljuset blir ganska varma.

Dom drar mindre än halogen men definitivt inte noll.

Har inte haft nåt problem med isbildning alls, kör förvisso mest i Stockholm.

Har kört 3 år nu med LED-halvljus utan problem alls.

Uppdaterat: 2016-08-12 18:02
Deeds skrev:

Tyvärr så har jag sett bilar med LED som är enögda och då blir det dyrt om du inte har garanti.. Visst dom är lätträknade när det gäller framljus men i bromsljusramper på bakluckan så tycker jag att var och varannan bil lider av pricksjukan. Jag kan garantera att LED inte är några evighetsmaskiner. De kommer att gå sönder som allt annat..och det blir dyrt när det händer.

Är det halvljus eller DRL du sett som har problem?

Jag pratade bara om halvljuset.

Enl dom knapphändiga uppgifter jag hittat så ska det hålla bilens livslängd.

Skulle nån lampa gå sönder (är två på varje sida på min bil) så antar jag också att man får en varning om det på instrumentpanelen.

Uppdaterat: 2016-08-12 18:07

Apropå LED i diverse lampor. När jag var ute och körde idag reagerade jag precis som Deeds på att man nästan varje dag numera möter minst en bil där t ex varsel-LED-ljuset inte fungerar på ena eller andra sidan. Liksom vissa segment även i bakljus. Så nån evighetsmaskin är det absolut inte och risken är väl att det kommer att kosta en hel del den dan det går sönder.

Beträffande elhandbroms så har jag det i min Golf med nåt som heter Autohold (valbart). Så länge denna fungerar så är det en sak till man inte gärna vill vara utan när man väl vant sig. Varje gång man bromsat in till stillastående och haft bromsen aktiv till dess bilen står still, t ex vid "rödljus", så går Autohold in och aktiverar bromsen. Så stannar man t ex i en uppförs eller nerförsbacke så behöver man aldrig hålla ner bromspedalen utan bromsen sköter sig själv. Läste även i AMS (tror jag) att ett vanligt handhavandefel för de med DCT-lådor (DSG m fl) var att man i små uppförsbackar ligger och småslirar med automaten när man t ex väntar på grönt ljus. Det ev problemet är som bortblåst med Autohold om man bara lär sig att hålla bromsen nedtryckt till dess bilen stannat (det finns indikering i panelen) så man kan fundera lite över om det var orsaken till att denna funktion blev standard på Golf 7 - alltså p g a problemen med DSG7-lådorna...

Uppdaterat: 2016-08-12 18:45

Pi, du kan inte jämföra LED-lamporna som sitter i halvljusen med andra typer av LED, är en helt annan sak.

Uppdaterat: 2016-08-12 19:01

Tja - båda är ju av samma typ och "alla" LED anses ju outslitliga av vissa. Och eftersom det trots allt är lampor så är min gissning att dessa inte ingår i fabrikanternas garanti-åtaganden. I mina senaste bilar har jag bytt i genomsnitt 1--2 lampor under de 4--5 år jag brukar behålla bilarna - och då har dessa bilar uteslutande haft konventionella lampor. Så nåt stort jobb är det nog sällan med lampbytena. Sen kan t ex ett bra Xenon-ljus ge bättre ljusutbyte men bara för att det är Xenon eller LED så är det inte per automatik bättre halv/hel-ljus - även om det kan vara så.

Uppdaterat: 2016-08-12 19:12

Vi kommer inte ifrån det faktum att dioder (LED) är en integrerad komponent som inte är enskilt utbytbar i strålkastarinsatserna. De är inte befriade från att gå sönder av ex. spänningspåverkan eller mekanisk påverkan. Den svaga länken är förmodligen lödningar och kontakter.

Framtiden ser ljus ut för bilmekaniker specialiserade på finelektronik.

Uppdaterat: 2016-08-12 19:38
Power to the people

Man behöver inte ha elektrisk handbroms för att få hjälp vid start i backe. På min bil (med krycka) finns ett system kallat Hill-Start Assist som håller kvar bromstrycket efter att man släppt bromsen, för att hjälpa till vid start vid lutning.

Uppdaterat: 2016-08-12 19:46
Deeds skrev:

-.

Glömde fråga! Är det möjligt att streama musik via bluetooth (telefon iphone samt android)? då utan krångel m.m.

Uppdaterat: 2016-08-12 19:52
Thrillofit skrev:

Deeds wrote: -.

Glömde fråga! Är det möjligt att streama musik via bluetooth (telefon iphone samt android)? då utan krångel m.m.

Det är inga som helst problem! Den kopplar automatiskt upp varje gång du startar bilen efter att du "parat" den första gången. Sen trycker man bara på "Media" så är det bara att plöja Spotify på hög volym.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-12 20:02
Deeds skrev:

Thrillofit wrote:Deeds wrote: -.

Glömde fråga! Är det möjligt att streama musik via bluetooth (telefon iphone samt android)? då utan krångel m.m.

Det är inga som helst problem! Den kopplar automatiskt upp varje gång du startar bilen efter att du "parat" den första gången. Sen trycker man bara på "Media" så är det bara att plöja Spotify på hög volym.

Måste det vara Spotify eller kan det vara vad som helst så som Iphones musik app, youtube?

Uppdaterat: 2016-08-12 20:03

Pi, om du ska anklaga Anti för att vara bakåtsträvande så kanske du ska granska din egen retorik.

Och man kan då gissa att du själv inte har LED-halvljus idag. :)

Jag har aldrig påstått att LED aldrig går sönder, men det är en grym skillnad på LED och LED.

Och halvljusen snålar man inte, utan det är det bästa LED som finns som man satt dit där, det är jag övertygad om.

Nån som har möjlighet får gärna fråga Hyundai vad dom menar är livslängden på deras halvljus.

Uppdaterat: 2016-08-12 20:05
Thrillofit skrev:

Deeds wrote:Thrillofit wrote:Deeds wrote: -.

Glömde fråga! Är det möjligt att streama musik via bluetooth (telefon iphone samt android)? då utan krångel m.m.

Det är inga som helst problem! Den kopplar automatiskt upp varje gång du startar bilen efter att du "parat" den första gången. Sen trycker man bara på "Media" så är det bara att plöja Spotify på hög volym.

Måste det vara Spotify eller kan det vara vad som helst så som Iphones musik app, youtube?

Allt funkar!

Uppdaterat: 2016-08-12 20:06
Deeds skrev:

Thrillofit wrote:Deeds wrote:Thrillofit wrote:Deeds wrote: -.

Glömde fråga! Är det möjligt att streama musik via bluetooth (telefon iphone samt android)? då utan krångel m.m.

Det är inga som helst problem! Den kopplar automatiskt upp varje gång du startar bilen efter att du "parat" den första gången. Sen trycker man bara på "Media" så är det bara att plöja Spotify på hög volym.

Måste det vara Spotify eller kan det vara vad som helst så som Iphones musik app, youtube?

Allt funkar!

Super! Återkommer när jag kommer på mer saker! Haha.

Uppdaterat: 2016-08-12 20:08

Här ser man hur olika folk prioriterar vid bilköp, själv tyckte jag den skillnaden i utrustning lätt var värd merkostnaden. Sen tror jag inte man ska stirra sig blind på prisskillnaden vid nybilsköpet bara och säga att det inte är värt 41.000 kr extra......för helt klart lär den mer utrustade ha bättre andrahandsvärde, hur mycket går inte att sia om här, samt troligtvis vara mer eftertraktad och lättsåld den dagen man vill byta.

Ett av mina syskon snålade in och köpte en snikutrustad Volvo med kinetik-utrustning för 5 år sen istället för att lägga på 15.000 för momentumpaketet. Kinetikutrustade V70 är väldigt kalla på andrahandsmarknaden så när det var dags för byte fick hon 30.000 mindre betalt än vad hon hade fått för en momentum.....

Uppdaterat: 2016-08-12 20:19
Vidstige skrev:

Pi, om du ska anklaga Anti för att vara bakåtsträvande så kanske du ska granska din egen retorik.

Och man kan då gissa att du själv inte har LED-halvljus idag. :)

Jag har aldrig påstått att LED aldrig går sönder, men det är en grym skillnad på LED och LED.

Och halvljusen snålar man inte, utan det är det bästa LED som finns som man satt dit där, det är jag övertygad om.

Nån som har möjlighet får gärna fråga Hyundai vad dom menar är livslängden på deras halvljus.

Om jag minns rätt så skulle xenon-ljuset vara bilens livslängd. Alla biltillverkare vill tjäna pengar. Klart man har bra kvalitet i sina ljus men några Rolls-Roys LEDs lär det inte vara snack om. Min gissning är att de flesta använder sig av "amerikanska" (made in china) Cree-leds. Som Grosser skrev så kommer detta bli en lukrativ business för el-mekaniker.

Uppdaterat: 2016-08-12 20:20

muskorv - har också haft Hill start assist men elbromsen är vida överlägsen - och fungerar även i nedförsbackar. Och dessutom automatisk handbroms.

Uppdaterat: 2016-08-12 20:44

Jag tycker absolut att bra ljus är viktigt Vidstige men det jag vänder mig emot är att många tycks tro att bara för att det står LED så är livslängden oändlig. Det jag skulle gilla är om det kom LED-ljus med "standard-lampor" för att hålla nere kostnaden när dom trots allt går sönder - vilket dom kommer att göra.

Uppdaterat: 2016-08-12 20:50
Henrik M skrev:

Här ser man hur olika folk prioriterar vid bilköp, själv tyckte jag den skillnaden i utrustning lätt var värd merkostnaden. Sen tror jag inte man ska stirra sig blind på prisskillnaden vid nybilsköpet bara och säga att det inte är värt 41.000 kr extra......för helt klart lär den mer utrustade ha bättre andrahandsvärde, hur mycket går inte att sia om här, samt troligtvis vara mer eftertraktad och lättsåld den dagen man vill byta.

Ett av mina syskon snålade in och köpte en snikutrustad Volvo med kinetik-utrustning för 5 år sen istället för att lägga på 15.000 för momentumpaketet. Kinetikutrustade V70 är väldigt kalla på andrahandsmarknaden så när det var dags för byte fick hon 30.000 mindre betalt än vad hon hade fått för en momentum.....

Jag kan hålla med dig i sak men det innebär ju i teorin att man ska gå på fullutrustad direkt? Vart går gränsen för utrustningsnivån som är bra för andrahandsvärdet? Varje paket kostar ju "bara".....

Läste någonstans att extrautrustning får du inte speciellt mycket för när du byter in bilen. Minns inte vart den artikeln publicerades men det kanske finns någon annan som läst den?

Nu är ju inte Active+ en snikversion.

Active+ kan jämföras med just Momentum. Comfort är kinetik och premium är summum. Sen finns det ett mellanting som heter Comfort plus som jag ser ligger mellan momentum och summum.

Uppdaterat: 2016-08-12 21:02
Deeds skrev:

Henrik M wrote:Här ser man hur olika folk prioriterar vid bilköp, själv tyckte jag den skillnaden i utrustning lätt var värd merkostnaden. Sen tror jag inte man ska stirra sig blind på prisskillnaden vid nybilsköpet bara och säga att det inte är värt 41.000 kr extra......för helt klart lär den mer utrustade ha bättre andrahandsvärde, hur mycket går inte att sia om här, samt troligtvis vara mer eftertraktad och lättsåld den dagen man vill byta.

Ett av mina syskon snålade in och köpte en snikutrustad Volvo med kinetik-utrustning för 5 år sen istället för att lägga på 15.000 för momentumpaketet. Kinetikutrustade V70 är väldigt kalla på andrahandsmarknaden så när det var dags för byte fick hon 30.000 mindre betalt än vad hon hade fått för en momentum.....

Jag kan hålla med dig i sak men det innebär ju i teorin att man ska gå på fullutrustad direkt? Vart går gränsen för utrustningsnivån som är bra för andrahandsvärdet? Varje paket kostar ju "bara".....

Läste någonstans att extrautrustning får du inte speciellt mycket för när du byter in bilen. Minns inte vart den artikeln publicerades men det kanske finns någon annan som läst den?

Nu är ju inte Active+ en snikversion.

Active+ kan jämföras med just Momentum. Comfort är kinetik och premium är summum. Sen finns det ett mellanting som heter Comfort plus som jag ser ligger mellan momentum och summum.

Det är såklart en balansgång det där vart gränsen går när paketen "betalar sig" eller blir en belastning.....,,det ändrar ju sig över tid vad folk anser är "nödvändigt" att få med när de handlar bil. Men jag håller med dig Deeds, gränsen finns ju där nånstans...de kända lite större bilmodellerna har man ju ganska bra koll på, men en ny modell eller nån som inte säljer så bra, där är det svårare veta hur man ska speca den...

Sen som jag skrev är det kul se hur olika folk prioriterar, själv tänker jag inte speciellt mycket på om mina "gadjets" kommer hålla eller inte, jag vill bara ha mer leksaker och finesser, i mig bor det fortfarande ett stort barn ;)

Uppdaterat: 2016-08-12 21:11
Henrik M skrev:

Det är såklart en balansgång det där vart gränsen går när paketen "betalar sig" eller blir en belastning.....,,det ändrar ju sig över tid vad folk anser är "nödvändigt" att få med när de handlar bil. Men jag håller med dig Deeds, gränsen finns ju där nånstans...de kända lite större bilmodellerna har man ju ganska bra koll på, men en ny modell eller nån som inte säljer så bra, där är det svårare veta hur man ska speca den...

Sen som jag skrev är det kul se hur olika folk prioriterar, själv tänker jag inte speciellt mycket på om mina "gadjets" kommer hålla eller inte, jag vill bara ha mer leksaker och finesser, i mig bor det fortfarande ett stort barn ;)

Jag vill också ha allt men mitt förnuft (läs fru) säger något annat ;)

Uppdaterat: 2016-08-12 21:14
Deeds skrev:

Jag vill också ha allt men mitt förnuft (läs fru) säger något annat ;)

Min sambo vill bara ha sitt att säga om färgen sen lägger hon sig inte i mer :)

Uppdaterat: 2016-08-12 21:22
Pi skrev:

Jag tycker absolut att bra ljus är viktigt Vidstige men det jag vänder mig emot är att många tycks tro att bara för att det står LED så är livslängden oändlig. Det jag skulle gilla är om det kom LED-ljus med "standard-lampor" för att hålla nere kostnaden när dom trots allt går sönder - vilket dom kommer att göra.

Och så måste det ju vara möjligt att byta dem utan att halva bilen måste demonteras först.

Det är inte ovanligt att byte av xenonlampor (som ju faktiskt går att byta) kostar 2000:- + kostnaden för lampan 1200:-.

Ockerpris för ett lampbyte!

Nu tror jag ändå att LED kommer att hålla betydligt längre än xenon, kanske bilens hela livslängd som förutsetts bli allt kortare....

Uppdaterat: 2016-08-12 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre