Vi Bilägares forum

Hyundai Ioniq - Årets bil i Norge.

Hyundai Ioniq - Årets bil i Norge.

Årets bil 2017 är avgjort i Norge och vinnaren blev Hyundai Ioniq.

Fin utmärkelse till ett märke på uppgång!

http://www.dinside.no/motor/dette-blir-lagt-merke-til-globalt/65379152

Hämtat från länken:

Årets Bil 2017 – Topp 3

1 - Hyundai Ioniq
Hyundai har laget et unikt konsept med én bil, og tre valgfrie drivlinjer. Her kan du velge om du vil ha bilen som en ren elbil, som hybrid, eller som ladbar hybrid. For å kunne velge den løsningen som er best for deg bør du først analysere eget bruksmønster. Deretter velger du den drivlinjen som passer bruksmønsteret best. At bilen er svært lettkjørt, godt utstyrt, har god garanti og meget gunstig pris gjorde at vektskålen tippet i Ioniqs favør.

2 - Mercedes-Benz E-klasse
En av verdens absolutt beste biler. Den leverer eksemplarisk på alle punkter, har mer sikkerhetsutstyr enn så godt som alle andre biler, og er en virkelig god ambassadør for det fremtidige Mercedes-Benz. Bilen er i tillegg klassens største, har kjøreegenskaper som burde være et forbilde for alle dens konkurrenter, og den leverer komfort og opplevd kvalitetsfølelse i særklasse. Ulempen er at en bil med fornuftig motor og riktig utstyrspakker i beste fall koster trekvart million. Den er med andre ord en bil for de få.

3 – Volvo V90
V90 deler mange av de samme gode egenskapene med E-klasse fra Mercedes-Benz. I tillegg har den et design som tydeligvis faller i smak hos veldig mange. Innvendig oser den kvalitet allerede før du får tatt i den, og Volvo har gjort veldig mye riktig for å tekke nordiske kunder. V90 ble også stemt frem som lesernes valg under årets avstemming, på samme måte som Volvo XC90 gjorde det i fjor. V90 deler plattformen og mye av komponentene med XC90, som ble kåret til Årets Bil i fjorårets konkurranse.

Uppdaterat: 2016-11-29 12:50

Kommentarer

Jag tittade på Ioniq hybrid igår och tyckte nog att materialvalen i inredningen lämnade en del att önska. Min förhoppning var att prova den elektriska varianten, men nån sån hade de inte i världsmetropolen Bålsta.

Uppdaterat: 2016-11-29 13:48

Sen hade Ionic samma gamla 50-talskonstruktion på handbromsen (fotbroms) som Niro - obegripligt på en modern bil som f ö har avancerad teknik. Och när övriga nya modeller från samma tillverkare har elmanövrerad handbroms. Om man absolut ville utesluta elhandbroms på de högteknologiska modellerna så kunde man ju i så fall behållit hand-kryckan.
F ö var det bekvämare sitthöjd/insteg i Niro än i Ionic. Men smaken är ju som baken...:)

Uppdaterat: 2016-11-29 14:05

Pi, kan ju handla om att det inte finns plats för handbroms men också att det är lättare att hantera en fotpedal. Jag har fotpedal på min Prius och tycker det funkar bra, använder den förvisso sällan, men i alla fall. Är ju lite så med automatväxlade bilar, man använder handbromsen sällan.

Vad gäller Ioniq så tror jag man kan få svårt att sälja bra, karossformen är lite för udda och kanske för mycket en kopia på Prius, hur bra man nu än anser man lyckats med den kopieringen. Men jag tror förvisso även senaste generationen Prius får svårt att sälja bra, konceptet är lite utslitet och idag förväntar man sig miljöteknik i konventionella karosser.

Uppdaterat: 2016-11-29 14:35

Vidstige - fast en elhandbroms hade ju helt klart tagit ännu mindre plats - om det var orsaken. Och den fungerar ju inte bara som en konventionell handbroms utan via Autohold även när man t ex bromsat ner och stannat vid ljussignaler eller liknande.
Nåja - allt är inte handbromsen men en bil med avancerad teknik f ö känns lite märklig när det sitter en handbroms-pedal i golvet a'la 50-tals USA-bil.

Uppdaterat: 2016-11-29 14:49

Pi, jo sant, kan hålla med om att en elhandbroms vore det bästa, vet inte varför man inte har det.

Uppdaterat: 2016-11-29 14:53

Ioniq har ju backstartsassistans (HAC), så avsaknaden av elektrisk handbroms är inget reellt problem. Men jag håller med Pi om att det är en.. hmm.. omodern lösning.

Uppdaterat: 2016-11-29 18:14
Power to the people

Fast Autohold hjälper till mera än s k backstartassistans eftersom den senare brukar vara beroende av att vägen lutar en del. Så för mig är valet helt klart och det kan absolut vara en s k dealbreaker - i alla fall när man testat elhandbroms med Autohold under en längre tid. Men det som stör mest är att detta är en rätt avancerad bil medan man behållit en 50-talskonstruktion för handbromsen - medan man levererar andra lite "enklare" bilar med just elhandbroms. Skulle vara intressant att höra orsaken - kanske bara är för att "flörta" med Prius-ägare så att dom känner sig hemma ? Fast det är ju en rätt begränsad kundgrupp så det låter mindre troligt.
Men nu blev det mycket handbroms...
Skall nog testa den vid tillfälle. Fick möjlighet att provsitta för nån vecka sen men då var bilen inte iordninggjord så det blev bara "torrsim". Fast rent bekvämlighetsmässigt (sitthöjd/insteg) så var Niro mera i min stil. Undrar när elbilen dyker upp i bilhallarna ?
Edit: Prisbilden för el-versionen ser riktigt bra ut i Norge. Man kan ju hoppas att den blir konkurrenskraftig även här.

Uppdaterat: 2016-11-29 19:57

Jag har någon typ av "autohold" på min Rio.
Även om jag har vanlig mekanisk handbroms så står bilen helt still om man stannar i uppförsbacke och släpper bromsen. När man gasar så släpper dock bromsen.

Uppdaterat: 2016-11-29 20:00

Såg att elversionen av Ionic tydligen har elhandbroms med autohold - så dom kan uppenbarligen även på den bilen. Då blir lösningen på hybriden ännu märkligare.
Deeds - du har inte "autohold" på din Rio utan det som kallas "backstartassistans". Autohold slår till handbromsen när du bromsat till stillastående oavsett om bilen står plant, lutar framåt eller bakåt. Och släpper den automatisk när man åker iväg - men på min bil så måste man ha säkerhetsbältet på. Har man inte det så får man lossa bromsen manuellt via en knapp. Visst är detta en funktion man kan vara utan men som vanligt - har man vant sig så är det lätt att sitta fast i beroendet...:)

Uppdaterat: 2016-11-29 20:18

Aha! Ok ok tack för klargörandet! Hade den riktiga autohold på i40 men använde den inte så ofta. Frun fick bara en massa "motorstopp" med den aktiverad. Hon va för snabb upp med kopplingen :P

Uppdaterat: 2016-11-30 07:29

Deeds - då berodde det nog m era på en halvdålig konstruktion på den bilen.

Uppdaterat: 2016-11-30 10:53

Jag fick inte "fru-stopp" med autohold men det krävdes en viss invänjning. Släpper man upp kopplingen snabbt så hinner inte bromsen att släppa helt. Min fru är lite hetsig i trafiken ;)
Jag använde funktionen lite då och då men fattade aldrig tycke för den. I kö-körning som det är mycket här i Oslo så var den bara ett störningsmoment.

Uppdaterat: 2016-11-30 11:41

Åter - beror nog på konstruktionen. Aldrig upplevt detta problem även om jag släppt kopplingen snabbt.

Uppdaterat: 2016-11-30 12:12

Ska inte säga att du har fel Pi...men.. när jag körde taxi för ett par år sedan så hade jag en Passat med DSG. Den hade autohold och när man stannade så drogs bromsen åt, när man sen gasade så släppte den igen. Det är ju inte en blixtsnabb funktion som explosivt släpper din broms? Om man har en manuell handbroms som man håller i åtdraget läge så kommer bilen att "bromsa" tills dess att den släpper. Ju mer du släpper, ju mer så tillåts du åka framåt. Samma sak var det med de (två) bilar men autohold som jag kört. Det är inte en långsam process men den tillåter inte heller att du kör "precis som om du inte har autohold".
Det kan ju inte bara vara jag som känner skillnad på att starta med autohold och starta utan autohold?

Nu är det ju ett par år sedan jag körde Passaten så som jag sa, jag säger inte att du har fel! Tekniken kan ju gått framåt. Du får dock gärna förklara vad som är bra med funktionen.. Fick aldrig riktigt med mig det när jag hade auto hold.

Uppdaterat: 2016-11-30 12:31

Jag har bara provkört några Golf med autohold funktion och där lyckades jag bli irriterad på den när jag skulle parkera. Antagligen skulle jag inte märka det lika mycket när jag vant mig vid bilen och inte kör lika överförsiktigt.
När jag övningskörde med en kamrat inför införskaffandet av mitt körkort hade han ändrat "handbromsstart i backe" till "Rivstart i backe". Då fick jag lära mig att starta i uppförsbacke utan att rulla bakåt, men med grussprut bakom bilen.

Uppdaterat: 2016-11-30 14:02

Med automat i en Golf (DSG) så kan det hända att det blir lite ryckigt när man skall starta och bromsen slagit till - inte mycket men speciellt märkbart när man vill smyga igång försiktigt.
Med manuell låda, som som på min bil, har jag inte märkt nåt besvärande under normal körning med autohold vid t ex rödljus. Om man stannar då så tänds en grön indikator men om man stänger av motorn så tänds en röd så frågan är om den möjligen har 2 lägen. Däremot så måste man ha säkerhetsbältet på för att den skall släppa automatiskt - annars måste man sköta detta med knappen vid växelspaken.
F ö måste man ha "bromsat till stopp" för att den skall aktiveras under drift - har du rullat till stopp så slår den inte till utan att du trycker på bromspedalen.
Jag skulle inte vara förvånad om orsaken till att Golf 7:an fått denna funktion redan från start kan ha att göra med problemen med DSG-lådan för nu behöver man ju inte "småslira" om man står i en liten uppförsbacke och väntar på "grönt ljus". Alltså för de slöa som inte "orkade" bromsa bilen i det läget...

Uppdaterat: 2016-11-30 16:44