Detta skulle vara värdens bästa bil, varför finns kvitton på 780.000 ?? bilen är ju knappt inkörd. Har jag tolkat fel när jag hör ordet värdens bästa, och tolkat det till nått som är så påkostat att det aldrig borde gå sönder ??
Eller har man blåst ägaren på servicekostnader i det blå ??
https://www.blocket.se/eslov/Volkswagen_Phaeton_6_0_W12_420HK_kvitton_pa_7_66317781.htm?ca=11&w=3
Kommentarer
Det var ju en sådan Jes Pedersen köpte och som han skrev en del om när han var kvar här på forumet.
Jag provsatt den och den var verkligen något extra.
Det är dock knappast samma bil, hans var köpt i Tyskland.
Men reparationer för den summan?
Då måste ju det mesta vara bytt!
Det vore intressant att se vad som omfattas.
Drygt två mille på 20000 mil, det blir ju en skaplig milkostnad!
Dessutom var Jes bil en diesel.
Just det Jes i Ängelholm minns längesen.
Ja det stämmer, hans åsikt var ju att "riktiga karlar luktar diesel!".
Saknar honom och hans humor. Inget fjäsk där inte.
Jag tror att slitagedelar till såna där kan kosta en del. Även om det ser ut som en uppblåst Passat är den väl mer släkt med Bentley Continental och tunga bilar brukar slita framvagnsdelar. Sen är det säkert en annan timtaxa på Din Bil när man har en sån inlämnad än en Golf. Det är nog få mekaniker som har utbildning på modellen.
Ja så är det säkert.
Jag minns att Jes skrev om att han bytt bromsbelägg och köpt det från Tyskland till helt andra priser än vad som gäller i Sverige.
Jo, men service och slitagedelar borde inte kosta 780 papp på 20" mil.
Låt oss gissa på att servicen i genomsnitt kostar 10" var 3000 mil, det blir 60" om den kostar 20" blir det 120"
Då är det fortfarande 650" som gått till nått annat.
Tyvärr har firman som säljer bilen dålig kamera, så det går inte att se på bilden vad det står på papperna.
Sen kan man undra varför dom inte rekondar en bil i den klassen, bilen är ju på sin höjd bara tvättad.
Kanske en "kompis" som gjort sakerna och tagit extra betalt på pappret *ler*
Kollade lite på delar, framvagn, bromsar, hjulager mm är samma som tex Audi A6, och kostar inte mera än till nån annan vanlig bil, märkesdelar. Finns även lågpris, tex en framvagnspinne för 150;-
Mördande reklam har tutat i folk att bilen är exklusiv och och släktskapet med Bentley.
Men den är till stor del byggd på vanliga folkvagnsdelar.
Kamkedjesats finns för 4000:- Jag gissar att motorn varit ur för byte, för det är samma prylar i den motorn som övriga VAG bilar, skillnaden är bara att man satt ihop 2 motorer.
Jodå, det saltas rejält med priserna när det blir "exklusivt"
Jag minns för länge sen när kompisen jobbade på VAG-verkstad, och en Porsche 924 kom in. Den byggde ju till stora delar mekaniskt på Passat m.fl bilar ur VAG-sortimentet.
Bromsbeläggen fram kostade 3 ggr så mycket som till Passat, men det var bara förpackningen som var olika, beläggen var stämplade med samma reservdelsnummer!
I annonsen medföljer en gratis Carfaxrapport som väcker en fråga, vad hände med bilen i Italien innan den exporterades till Danmark?
Som redan påpekats så stiger reservdelspriserna rejält i s.k. exklusiva modeller men man får även ha i bakhuvudet att firman kanske helt enkelt blåljuger i annonsen och hoppas på att ingen potentiell kund begär att faktiskt få läsa kvittona, Ucar har inte det bästa ryktet i bilhandlarbranschen.
Låter uppenbarligen skumt om det inte är ett riktigt måndagsexemplar... går väl att ringa bilfirman och fråga vad det är som är gjort/bytt.
Firman har haft bilen sen 26 April 2016 och är obesiktigad....verkar inte va världens mest lätt sålda bil....dom har ja även "prutat" 30 000:- på ursprungspriset......
Den har ju kostat samma i två år nu, de får nog sänka den till under 50000:- för att bli av med den.
16 år gammal lyxbil är oftast nästan värdelös.
Köper man den här till rätt pris får man säkert en bil för lång tid framöver som slår det mesta!
Om inte annat får grannarna nått att prata om, en kompis har 3st A8 på tomten, han är lite tillbakadragen så de flesta vet inte vem han är, men det har pratats på byn "Han har nog mycket flis"
Men han har köpt alla 3 bilarna för mindre är jag gav för min 12 år gamla BMW, ägare som håller på att ruineras av bilarna har nästan gett bort dom.
Fanns en VW Phaeton V6 från 2005 som bara gått 6400 mil, svensksåld och 2 ägare, blå metallic såg helt ny ut med svart läderklädsel. Fast den blev osåld efter 3-4 månader. Ägaren tog bort annonsen. Hade regnr då jag kollat upp bilen. Kollade upp igen när han tog bort bilen och den var osåld. 87 K var begärt pris. Tänkte och tänkte men kom till slutsatsen att det blir för dyrt när något måste bytas eftersom jag inte mekar själv.
Har en bekant som har en A8, när det var dags för kamremsbyte bleknade han: 22.000 kr!
Det är närmare 10 år sen, men han har fortfarande inte bytt.... han kör till det skramlar till, och skrotar sen bilen. Den är inget värd.
Lite synd, för det är ju en trevlig bil annars.
Men, som sagt: gamla lyxbilar kan vara riktiga malströmmar.
Jag träffade en gammal kompis för några veckor sen och hon hade en Phaeton att frakta matkassar och ungar med. Hon tyckte det var en bekväm bil, men inte lika kul som RS4:an hon hade förut. Hennes man är dock i bilbranschen och har bra kontakter för service och liknande.
Förutom sin Phaeton V10 diesel, har han även en Q7 Diesel och en Passat Diesel, så han står själv för en majoritet av kväveoxidföroreningarna i nordvästra Skåne ;)
Nåja, han kör nog bara en i taget och dieseltankern han kör släpper nog ut betydligt mer.
Liksom alla tusentals tradare som kontinuerligt far kors och tvärs över Sverige!
Det är ju tvärtom. Ju fler bilar man har - desto mer miljövänligt.
Varför?
Jodå, om någon annan äger bilarna så körs de allihop samtidigt, medan en ägare kan bara bruka en bil i taget...
Det brukar jag hävda när folk förvånas över mitt bilbestånd. :-)
.
Jag tolkar det som någon har blivit total lurad.
Det kan iofs kosta skjortan och lite till för biltypen oavsett fabrikat män ändå.
Världens bästa ur aspekten hållbarhet och driftsäkerhet är förmodligen inte en bil med många finesser och speciallösningar utan snarare en enkel och robust konstruerad bil som producerats många år. Vet inte om det finns någon sådan i lyxbilskategorin. Finns ju en Youtuber som berättar om sitt begagnatköp av en Rolls Royce Phantom och de reparationerna är inte att leka med.
"https://www.youtube.com/watch?v=VM_RddsAdz4"
Den är 13 år gammal och gått över 7700 mil och kostar 707.000 kr.
Finns ju feta modeller av Toyota LC och motsvarande Lexus, dom är inte kända att behöva gå sönder för det, snarare tvärs om, utnämns ofta till värdens bästa bil.
Och dom rasar inte lika snabbt i värde, åtminstonde inte LC!
TV hade en lista på bilar som visar en trend på att öka i värde, med statistik från Blocket.
LC var en av dom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.