Japp, Honda presenterar en ny dieselmotor när andra stryker den ur sortimentet.
Läste lite fort om den i TV nyss.
Den hade lite nya tekniska lösningar, bla är topplocket pressgjutet i aluminium som gör materialet hållbarare så man kan ha tunnare gods.
Motorblocket, också i aluminium har flänsar utvändigt för ökad stabilitet och minskat ljud.
Kolvarna är av smitt stål, som ökar värmeavledningen från förbränningsrummet. När hade motorer stålkolvar senast ?? Det var väl på den tiden kolvar hette kannor.
Alla glidande ytor bearbetas med en metod som gör dom extra glatta för minskad friktion, ingen beläggning, utan en finare slipmetod.
Motorn på 1,6 liter är ingen räcer, utan byggd för att vara ren, snål och tyst, 120 hk/300 nm 93g Co/km.
Provkörningen avslöjar att motorn helt saknar dieselknatter "Inte ens vid start i kyla låter motorn som en diesel"
Så när VAG tar bort dieslarna från småbilarna, kommer Honda med en ny, motorn ska finnas i Jazz och Civic.
Kommentarer
Jag tror att Honda gjort en uppgradering av sin Earth Dreams-motor som väl kom 2013 ungefär.
VW? https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-05/volkswagen-ceo-predicts-renaissance-for-embattled-diesel-cars
Jag tänkte mer på sverige, läste att bla uppdaterade Fabia bara får bensinmotor här.
Det som krävs är nog en helt nyutvecklad dieselmotor. Den ska vara lätt, ha all avgasrening nära förbränningsrummen så att avgasreningen startar direkt, självklart vara tyst, lukt- och vibrationsfri. Den bör emittera mindre mängder NOx och partiklar än en bensinmotor. Den måste kunna drivas på förnybara bränslen.
Idag finns ingen dieselmotor som uppfyller alla kriterier vilket inte är så konstigt. Att utveckla en ny motorgeneration kostar mycket och hittills har EUROx-ramverket styrt utsläppsambitionerna. Efter Dieselgate gäller helt nya utsläppsnivåer för att klara konkurrens med andra motortyper inklusive hybrider. De kommande tre åren lär väl visa vilken teknik som är ett vinnande koncept när fossila drivmedel är på väg att fasas ut.
Beskrev du inte nyss BMW's nya 20d?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/partner/20171128/bmws-overlagsna-avgasrening-infors-pa-allt-fler-dieselmodeller/
Misstänker att det blir ett helsicke för nästa generations beg bil ägare när bilen blir 13 år med 24000 mil på mätaren och då med all ny teknink
Vet inte om de är så överlägsna, de har ju erkänt att de fuskat med reningen så återstår väl att se om det stämmer eller inte...
För mig vore det skönt om någon kunde få dieselmotorer att sluta låta illa och skaka så förbannat. Det skär i mig när man ser nya bilar som låter som om de har inbyggd stenkross.
Jag blir lite fundersam.
"Kolvar av smitt stål som ökar värmeavledningen?"
Alla vet att aluminium är en avsevärt bättre värmeledare än stål, det måste vara någion annan anledning till materialvalet!
"Topplocket pressgjutet i aluminium", ja det är då ingen nyhet det har nog de flesta motortillverkare numera.
" Motorblocket, också i aluminium har flänsar utvändigt för ökad stabilitet och minskat ljud."
Att flänsarna ger stabilitet är säkert riktigt, men inte minskar de ljudet snarare tvärtom!
Däremot skulle ett gjutjärnsblock säkert minska ljudet, men det har ju en del andra nackdelar.
Nåja, det kan ju vara en bra motor, men inte beroende på argument från en reklambroschyr!
Tycker faktiskt att vår V90 inte låter särskilt illa, eller mycket.
Visst låter den, men långt ifrån det klassiska traktorljudet.
Tycker visa bensinare låter värre då de kan ha ett visst vinande väsande ljud.
Nu har jag aldrig kallstartat i -18 grader eftersom det inte är bra för motor eller miljö så förvärmer alltid.
Någon gång skall jag nog prova det också. Kanske.
Hmm, lite grann som att elbilar tjuter som lagertruckar? Du får nog testa en modern diesel. T ex ovan nämnda 20d från BMW. 14:30 in i klippet om den inte startar där automatiskt: https://youtu.be/3rB95RzbMR0?t=14m30s
Men åter. Honda utvecklar alltså en diesel och det visar ju att man antingen tänker försöka fånga upp de köpare som Toyota tappar genom att sluta sälja diesel i personbilarna. Eller så tror man att tekniken går att förbättra så mycket (till en rimlig kostnad) att man uppfyller de hårdare utsläppskraven.
Kul f.ö om dieselknattret helt eliminerats..
MVH AL
Pinjong, den motor du beskriver är PSAs nya och färska 1.5 BlueHDI gjord för de nya hårdare NOx kraven. Den har katalysator SCR, partikelfilter och NOx brännare, som en integrerad del av motorn för optimal temperatur. Detta är en ny motormodell och den sista nya dieselserien som PSA lanserar, då de skiftat sin utveckling till hybrider och elbilar. Nya 1.5 dieseln kan givetvis köras på 100 procent biodiesel, det kan redan de äldre. :)
Den nya 1.5 BlueHDI kommer till PSAs modellutbud från småbil till mellanklass. Den är i produktion och rullas ut under året i olika modeller.
Obs: Nya 1.5 BlueHDI ska inte förväxlas med den äldre 1.5 dieseln som var en något mindre 1.6 av den förra familjen, och den 1.5 versionen användes bara av Ford. Den nya 1.5 är inte relaterad. Men Ford kommer köra med den nya också i sina modeller.
Ja det blir spännande att prova och höra Honda dieseln och om den är tyst.
För 15 år sedan var det manligt med diesel oljudet nu vill man ha tyst under huven.
På tal om Toyota så köpte inte dom bmw dieslar i nån bil pga att dom inte hade snåla utveclklade dieslar.
Hino är väl mer truck.
Jo, jag funderade också om det där med kolvarna, och tänker att värmen inte fastnar i kolvarna lika lätt och åker ut med avgaserna ist.
Nått har dom väl kommit på, annars vore det väl ingen vits med stålkolvar.
När jag var i Thailand åkte vi i en större båt, nere i kölen där toaletterna fanns stod 2 st Hino V8 dieslar med varsitt rakt rör från turbon ut genom skrovet, jäklar vilket mulligt ljud det var.
Där var det ingen som pratade miljö.
Eller MBs nya 220d?
Tittade på Heino hemsidan och det leverer nog motorer till länder med mindre miljö krav än i Europa .
Minsta motorn 100 hk vägde 300 kg.
Nja, BMW är erkänt duktiga och deras 20d släpper ju ut mindre NOx än MSO's lilla trepip men den är inte utan vidare godkänd för förnybart bränsle tror jag. Mercedes ny OM-generation har också låga NOx-emissioner direkt från start, även om det är kallt. De testar fortfarande möjligheten att köra på förnybart så motorn är inte specifikt byggd för förnybart bränsle.
PSA:s motorer vet jag inte så mycket om annat än att de är godkända för HVO mm vilket är utmärkt. Men de satsar tydligen inte vidare särskilt på dieseltekniken trots sitt långa kunnande.
Det där som Mäkinen skriver om knatter eller vad var är en ganska grov generalisering. Mäter man dB inne i kupén vid 90 km/tim så är det inte specifikt dieselbilar som bullrar. HVO är såvitt jag vet lukt- och kladdfritt för den som är klumpig påfyllare.
Då hoppas jag att Ford anpassar den ytterligare efter sina krav. Det kan bli bra om de verkligen går in för det.
Tyvärr kan jag inte hålla 90 km/h överallt. De flesta åkturer jag gör startar någonstans och ganska ofta med att bilen står några sekunder på tomgång för jag vill att olja ska ha nått alla delar i motorn innan jag belastar den. Där har samtliga dieslar jag kört fört oväsen. Jag vet inte hur pass moderna dieslarna jag testat har varit. Det var för lite mindre än ett år sen jag funderade i de banorna. Då var BMW 320d bland de sämre vad gäller buller.
Ja här är bara att hålla med. Har en 320d- xdrive på firman som är en jäkla bullerburk. Men det är inte dieseln som är ärst utan vägljudet - säkert på grund av m-paketet.
Men även X1:an med motsvarande 2-litersdiesel är ljudlig. Men det är mest på tomgång.
i femserien tycker jag inte att man märker av dieseln på samma sätt. Den är bättre isolerad.
Men om Honda nu fått ordning på knattret är det ett vlkommet inslag som jag hoppas att fler tillverkare tar efter.
MVH AL
Det kanske är precis tvärtom mot vad artikelförfattaren antagit!
Kanske vill man behålla värmen i kolvarna bättre än vad en aluminiumkolv medger?
Dock är det alltid problem att blanda så skilda material som stål och aluminium, man måste ha ett tillräckligt kolvspel vid kall motor för att inte riskera "nypning" och det medför automatiskt för stort spel vid varm motor!
Nå, det kommer väl lite bättre underbyggda artiklar om den här motorn så småningom.
Jag kan inte ta Mäkinens resonemang på allvar. Om det inte går att jämföra fakta utan bara handlar om subjektiv upplevelse ja då är givetvis allt och inget rätt.
När det gäller helt nykonstruerade dieselmotorer så har VW:s CEO nyligen utlovat att en helt ny generation kommer inom något/några år. Med tanke på Dieselgate så vore det konstigt om inte VW verkligen anstränger sig för att bygga en helt ren motorserie som tar hänsyn till de egenskaper förnybart bränsle har med bl a högre förbränningstemperatur. De plockar självklart även ned Mercedes och BMW:s motorer och studerar noggrant deras lösningar. Sedan får patentlagen styra i vilken mån det går att tillgodogöra sig konkurrenternas idéer.
Pinjong,
Vad menar du? Gå ut på vilken parkering som helst och lyssna när bilarna startar. Inte sjutton är det trevligt att höra dieslarnas skrammel.
Det ska tilläggas att det är 100 % HVO de är godkända för och inte 100 % RME (första generationens biodiesel).
Diesel är dött Honda är fel ute
Jag tror att det ät ytterst få som är kapabla att dödförklara dieselmotorn.
Man bör komma ihåg att dieselmotorn har hög verkningsgrad och ju högre verkningsgrad ju mindre föroreningar!
Men dessa föroreningar ska naturligtvis reduceras så mycket som möjligt, helst till en noll-nivå.
Men det gäller ju faktiskt alla förbränningsmotorer!
Ähum, det där stämmer inte alltid. Jag lovar.
Jo Audi, slamret hörs alltid, men man reagerar olika på det.
Den enda möjligheten att bli av med det är en effektiv ljudisolering.
Det måste väl sitta foder i,alu stål kommer knappast funka.
Oavsett ytbehandling.
https://www.youtube.com/watch?v=74LhtEsExVM
Et lidt testkørsel...
saabnisse, det stämmer inte. Jag har en diesel som låter som vilken bensinare som helst vid valfri start i kyla. Min förr-förra A4 med 2-liters diesel - jag det var en annan femma.
PSA satsat definitivt på diesel ifall EU & Co ger grönt ljus och det är till 100% klart hur dessa testas. Detta kom fram i en intervju här för några dagar sedan, problemet är beslutsfattarnas slöa takt för slutliga beslut. PSA koncernens fabriker är i dagens läge sådana att dom kan lätt byta använd motorteknik men "dödar" beslutsfattarna diesel som sådant så kommer det nog inte nya.
Ja anser man att VAG:s diselsexa slamrar så har man tydligen inte hört den senaste motorn i drift. Även fyrorna tycker jag är väldigt lågmälda i nyaste Audiarana. Till och med min 2,2l riskokare är förvånansvärt mild i sin ton, beror på det låga kompet. Volvos fyror har jag dock reagerat på som ganska knattriga på tomgång. Stämmer inte med 0,5 millioners bilar.
Usch, den bilen hade nog varit bättre med en bensinare, Honda skall varvas :-)
Ja honda kan vara på ett bra spår men jag tror inte en enda Toyota kund skulle köpa en diesel faktiskt.
mso 1000, det är väldigt många av Toyotas kunder som köper diesel.
MSO. Toyota säljer dieselmotorer för över 100-150 miljarder varje år och man investerar stora summor i ny dieselteknologi. Att man tagit bort dem i Europa och från personbilarna handlar om att man vill få upp volymerna på hybriderna, d.v.s öka deras lönsamhet.
Honda har med denna satsning förstått att man kan ta några av de kunder som Toyota tappat givet sin strategi (c:a 300 000 på årsbasis sedan år 2007). Och på så vis kan man motivera investeringen.
Jag tror att Honda kan få fram en attraktiv modell som även attraherar EU-köparna. En Accord med fyrhjulsdrift och denna dieselspis skulle säkert kunna locka tjänstebilsköparna exempelvis. Eller varför inte Honda Legend?
MVH AL
Angående Toyota. Är det globalt, eller bara Europa man bestämt sig för att sluta med diesel ??
Rikard: Vet ej hur det ser ut på alla marknader, men i Australien, EU, Indien och Afrika så är det SUV/pickups som erbjuds med diesel, Personbilarna finns som bensin samt hybrid.
I Usa så är det bensin och hybrid som gäller över hela modellprogrammet.
Hmm. Ja det var kanske lite föhaststat sagt men många Toyota ägare stirrar sig blind på den för många inte så effektiva hybridtekninken som för många inte ger ett enda skit i besparing utan bara en halvtrång bil.
Med tanke på miljö borde man låta motorn värma up något innan färd.Samma for både diesel och bensinare.Slitage och hög bränsleforbrukning är uppenbar vid kall kjörning.
Dieselbilsförsäljningen minskar i Europa och minskningen i försäljning för Toyota i Europa beror på att kunderna valt antingen billigare eller dyrare bilar än Toyotas bilmodeller förklaras här.
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/
Dieselbilsförsäljningen i Europa rasar mest på ett helt decennium och då försöka öka sin försäljning av dieselbilar är nog ingen god strategi från någon biltillverkare.
https://cleantechnica.com/2017/11/27/diesel-car-market-share-fell-41-4-october-lowest-level-decade/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.