Ny DKW hämtad, en "Audi A4 Avant 3,0 TDI quattro Sport Proline Edition 272 hk tiptronic"
Lite extra :
- Led lysen (Matrix)
- Sportstolar i läder/alcantara
- Utfällbar dragkrok
- Parkeringsvärmare (värme; defrost eller kupéuppvärmning, kyla: fläkt som kyler kupén)
- Extra tank för SCR (24 liter)
- Audi connect safety and service
- Assistanspaket City (filbyteshjälp, dörröppningsvarning, "cross traffic assist rear" och backkamera + sensorer fram och bak)
- Akustikrutor (främre sidorutor, bak är det standard, likaså framrutan)
- Audi sound system
Bilen helt OK, men lirar inte i samma liga som en A6:a. Vad som är riktigt bra med min nya vagn är motorn. Den är en juvel och jag som tyckte min gamla 218 hk var fantastisk. Svårt att beskriva, men j-vlar vad den drar iväg, speciellt märks detta vid omkörningar. Kul!
Automaten, som är konventionell, är 8-växlad och verkligen "mjuk" i växlingarna. Men jag håller nog min gamla 7-växlade DCT som bättre - eller i alla fall mer agil och mer direktkopplad till gaspedalen. Med en god segdragning, så växlar den ner först vid 825 varv/minut = 70 km/h på 8:an.
Annat som skiljer: ljudsystemet är sämre - saknar subwoofern. Trodde att den ingick i "Audi Sound System", men så var det inte. Sen är ju luftfjädring något som man borde ha - har jag upptäckt. Den gamla vagnen hade det, den nya rullar med stålspiraler. Swemba varnade mig, men skillnaden är faktiskt inte så stor att jag känner mig besviken.
Till min förtvivlan levererades bilen på Hankook-däck, men de funkar bra - vilket bekräftas av AMS test i nya numret (kom 4:a av 10 testade däck). Jag har testat greppet och det är helt OK.
Uselt (verkligen) är att man inte kan koppla upp sig med Android Auto. Hur f-n tänkte man där? Fjärrkontroll av värmare och lås funkar dock med en app. Bra är att röststyrningen nu är på en helt annan nivå än i gamla bilen - nu kan man ju prata med bilen - som även pratar tillbaka och på svenska.
Lyset är ännu inte testat, men det ska bli spännande att se hur det funkar. Förbrukningen är som förväntat lägre än på Gamla Bettan. Bilden i nästa inlägg visar att man sannolikt kan köra den under halvlitern vid normal körning. Det som bilden visar var inte något som kan betecknas som "normal körning", det förekom en hel del rotande i städer och en radda med plattan i mattan (omkörningar).
Kommentarer
Sen saknar jag en större tank. Min förra var på 73 liter och den nuvarande endast 58 liter. Även med en lägre förbrukning, så blir tankstoppen frekventare.
Guld är det elektriska insynsskyddet - på gamla bilen var det en källa till irritation. Insteget är lägre, men det är faktiskt inget som jag reflekterat över. Funkar helt OK. Även avsaknaden av adaptiv farthållare är inget som jag saknar. Den (adaptiv farthållare) funkar nog bäst om man rullar på i högerfilen. Det gör jag ju inte;-)
Bakkamera är guld, men då den inte är infällbar så har jag mina dubier kring hur den funkar när väglaget är kasst. Varför kunde man inte göra som VW gör - fixat det med en lucka? Knasigt....
Ja Audi, det har verkligen hänt en del med DKW sedan VW tog över.
Jag kommer ihåg en jobbarkompis på 60-talet som hade en sådan här: https://m.youtube.com/watch?v=rOVKUDcYTr0
Den var helkul utom i regnväder, suffletten läckte enormt, man blev lika våt om den var uppe eller inte när det regnade. Röd och helstålkaross, faktiskt väldigt snygg, lite sportbilsstuk.
Men den gick jämt och bekvämt och den hade ett väldigt trevligt ljud, tum tum-tum--tum, osv.
20 hk och nästan litern oljeblandat per mil.
Se där, en DKW med samma utrustning som min - inget reservhjul;-) I övrigt är det väl en viss skillnad....
F.ö. så upplever jag min nya vagn som tystare än den gamla, vilket kan vara hänförbart till akustikrutor fram.
Jag har nu kollat upp vad "Audi Sound System" innebär och det är aktiva högtalare med en sub. Ska kolla hur bilen blev bekräftad när jag är tillbaka på firman på måndag, men jag är ganska säker på att jag specificerade rätt. Återkommer om detta.
Det var fel bild förut, så här såg den ut, möjligen något mörkare röd http://www.rmsothebys.com/lf11/london/lots/1939-dkw-f8-meisterklasse-cabriolet/851081
Men den hade reservhjul!
Där var den bättre utrustad än din nya.
Rätt kul förresten, en sådan här spånkorg i hyfsat skick kostar idag 20 ggr mer än när den var ny.
Och cabben med plåtkaross kan kosta upp mot 200000:-!
Snacka om prisutveckling.
Verkar som VW, av någon anledning, slutat med att gömma kameran under VW-märket... Kollade nyligen på en Golf och kameran satt numera öppet. Blev det för dyrt? Det var ju en supersmart idé.
Grattis till nya bilen förresten! Den ser trevlig ut.
Verkar inte vara en bil för 7.5 basbelopp precis.....
Var det den faceliftade Golfen, Rutger ? För i vanliga Golf 7:or så sitter kameran bakom emblemet - en mycket bra lösning. Har hittills inte behövt torka av linsen en enda gång trots runt 3500 mils körning. OM man tagit bort den smarta placeringen så är det säkert som du antyder att det blev för dyrt.
Nä, det är den inte;-) Per princip är den på tok för dyr för vad man får. Men jag klagar inte....
Jag slapp f.ö. inte de där eländiga paddlarna bakom ratten. De ingår i alla rattar där automat är närvarande. Helt idiotiskt - och går således inte att välja bort. På min gamla A6 fanns det inga.....
Grattis till den nya bilen Audi A5 SB, funkar Led matrix strålkastarna bra i mörkret ?
När jag ser bilen i profil tänker man sig inte en vagn med 0-100 på 6,4 sekunder. Den ser ut som vilken 2,0d som helst vilket jag tycker är lite extra charmigt. En riktig ulv i fårakläder. :-)
Om man som undertecknad är komfortälskare tolkar jag det du skriver som att A6 är att föredra?
MVH AL
SiggeNn: jag hade inte någon reflektion ö.h.t. när det gällde fälgarna när bilen beställdes. Till saken hör att jag är "o-svag" för fälgar - utom när det gäller hur de kan tvättas. Här är väl "tvättningen" så där... Äsch.
Måste dock tillstå att de där eländiga Hankook-däcken är rätt bra. Jag har som sagt testat dem (på torr väg) och med m.v.g. som resultat.
Har inte testat detta ännu.
Du har fel. Det är 5,4 sekunder som gäller;-) Det är en viss skillnad....
Komfortälskare väljer med fördel A6 Allroad - vad gäller vanliga A6 så har jag ingen erfarenhet.
Ja jäklar, såg nu att det finns två versioner, en på 218 och en på 272 som gör det på 5,4.. Ännu bättre då:-)
Hur stor tycker du att skillnaden är i komfort så här långt? Jag vet ju att du kör mycket, ångrar du dig eller är det värt det varje gång du trycker ner gasen?
MVH AL
A.L: jag är helt nöjd. Bilen är fantastisk och en milslukare av rang. Det jag hänger upp mig på är några petitesser - se ovan.
Plattan i mattan - hej och hå - allt är förlåtet;-)
F.ö.så jag imponerad över att man kan köra en 1.8 tons 4WD med närmare 300 hk på under halvlitern. Oavsett vad man tycker om DKW som märke - en prestation.
Audi, skulle du använda alla 300 kommer det att gå virvlar i tanken!
Japp! Roligare virvlar är svåra att finna;-)
:-D
Det drar bara en massa soppa har jag fått höra sedan jag började med turbosaabar.
Sten Wennlo tyckte det var kul med virvlarna och dess konsekvenser. Jag har gått några golfrundor med honom och även svingat en och annan bägare - virvel även där. En fantastisk personlighet.
Själva grejen med en vridmomentstark dieselmotor är väl att det inte ska bli virvlar i tanken? Också en anledning till att tanken tillåts vara så liten.
pinjong, jag tror att det blir en virvel i min tank med plattan i mattan. Måhända lite mindre än motsvarande bensinbil;-)
OK Audi, jag vet ju inte exakt hur vridmomentskurvan ser ut för din motor men antar att du aldrig når särskilt höga motorvarv trots fullgas. Det lönar sig liksom inte.
Eh, ja det beror på vad man jämför med. Min varvar faktiskt upp till 5.000 rpm, vilket är ganska högt för en diesel. Och den drar fint hela vägen dit;-)
Har kollat nu - bilen har Audi sound system med aktiva högtalare och subwoofer. Mysko då att jag inte kan styra subben separat, det kunde jag i förra DKW:n. Det gör en del för "trycket" i musiken;-)
Ja det är ju du som sitter på facit så det stämmer säkert med 5000 rpm då. Jag tycker att bilen borde växla någonstans norr om 3000 rpm för att utnyttja max vridmoment men tillverkaren kanske har konfigurerat 3-liters TDI:n annorlunda i A4:an.
Det är stor skillnad på ljudsystemen mellan modellerna, även om de heter samma sak.
Nyare dieslar varvar i regel högre än tidigare. Jämför man min egen Xc70 D4 med den gamla dieselspisen med anor från 80-talet så finns det inte mycket att hämta över 4000 rpm. Märkbart trött redan vid 3500 rpm till och med. En nyare VEA från Volvo växlar vid 4500 rpm och drar på fint även vid 3500 rpm. Tar man sedan en BMW 2,0 D växlar den vid 4800 rpm. Så 5000 rpm är fullt rimligt,.
Sedan är det inte motorns vridmoment som ensamt bestämmer accelerationen utan kombinationen av utväxling och motorns maximala kraft. Så hur växellådan är utformad är avgörande för att uppnå högsta möjliga drivhjulsmoment. Så lite beroende på utväxlingen i lådan så kan det (oftast) löna sig att varva över motorns vridmomentstopp.
Illustrativt kan man visa det som ett schema över hjulens moment, som en funktion av bilens hastighet för respektive växel. Då syns det tydligt att det för det mesta lönar sig att varva upp motorn till max, till och med förbi effektmaximum. Förändringen i utväxling till nästa växel skiljer sig då mer än motorns effekttapp.
MVH AL
3.0 TDI finns i två varianter: 218 respektive 272 hk. Efter att ha kört båda i A6 så tycker jag att i normala hastigheter och varvtal upp till ca 3000 varv så är det svårt att avgöra vilken motor som sitter i bilen. Över 3000 varv blir däremot skillnaden påtaglig då 218-hästaren mattas av på klassiskt dieselmanér medan 272'an ångar på med en effektkurva som snarare påminner om en överladdad bensinmotor.
Motorerna är identiska. Skillnaden ligger enbart i mappning och effektuttag.
Vad jag kunde få fram via Audis hemsida så har 218-versionen 400 nm mot 272:an 600 nm... Det är ju ganska stor skillnad.
Så frågan är i så fall varför denna skillnad inte upplevs praktiskt som Swemba beskriver? Kan det skilja i utväxlingsförhållande tro? Någon som vet?
Personligen hade jag nog valt 218-versionen, men kan samtidigt känna en rejäl portion avund över de som får åka i 272...
Sedan såg jag också att det fanns en A6 3,0 TDI med 320 hk. Någon som testat även den? Den lär väl så småningom även hitta ner i A4..:-)
MVH AL
Ja visst skiljer det en del, men nu ställde jag upp känsligheten på ingången - och vips, så lät det helt OK.
Sen har 218-hästarn inte 400 Nm, den har 500 Nm. Men jag upplever trots detta skillnaden som mycket stor - speciellt då (som Swemba skriver) när man kommer upp i högre varvtal. Bilen går som ett skott;-)
F.ö. är den mycket tyst och bra isolerad. Motorljudet hörs knappt - inte ens vid fullgas. Det där är ju lite trist - min gamla A6 hade ett mysigt morr;-)
Nja, det är väl bara så att tillverkaren i det här fallet låter turbotrycket vara högt längre upp i varvtalsregistret. Kanske ingen rocket science.
pinjong skrev: "Nja, det är väl bara så att tillverkaren i det här fallet låter turbotrycket vara högt längre upp i varvtalsregistret. Kanske ingen rocket science."
Utan att ha facit, så tror jag nog att det är lite lätt mer komplicerat än så. Om så var fallet skulle det finnas fabriksmotorer som hade grymmare prestanda än min. Eller hur?
Men nu har jag några mil till på mätaren och "ja jävlar" vilken motor jag fått.
Ja det finns väl (kanske) fabriksmotorer med grymmare prestanda än din? ;-)
Men kul att du är så nöjd!
Audi.s egna 320 hästare kanske.. :-)
pinjong och Peter: jag är naturligtvis medveten om det. Bl.a annat har jag kört BMW M550d i en vecka - och den var ju ganska "trimmad";-) Det jag menade var att det normalt sett inte bara är att "skruva upp laddtrycket" som man gjorde förr i tiden på t.ex. Saabar. Även om grundmotorn finns i flera effektuttag, så är det nog en hel del skillnad när det gäller komponenter och att det således inte bara handlar om mappning (även om det också finns).
Skulle vara kul att testa en 320 hästare nån gång..... eller SQ7 Tdi med 435 hk.
Audi, som kund vill man ha ett mervärde när man väljer en modell med mer effekt förstås. Det skiljer 54 hk mellan de två 3-liters TDI-motorer som erbjuds för A4:an. Något mer än programmeringen av laddtryck handlar det säkert om men min gissning är att skillnaden i komponenter är väldigt liten, för att inte säga försumbar. Anledningen är, om jag har rätt, att hålla kostnader nere och maximera vinstuttaget. Skulle tillverkaren i just det här fallet avvika från normen och verkligen erbjuda en radikalt annorlunda motor så är det givetvis berömvärt ur ett kundperspektiv men jag tror som sagt inte att så är fallet.
Jag säger inte emot dig, pinjong. Men om man jämför en A6 218 hk med en A6 272 hk, så har de inte samma egenvikt. (A4 byter växellåda mellan 218 och 272 hk.) Naturligtvis är grundmotorn i det närmaste identisk - min poäng var att det nog inte bara handlar om gammal hederlig "bonn-trimning". Vad gäller påståendet om vinstuttaget, så stämmer det naturligtvis. Att byta några komponenter och programvara är nära nog kostnadsneutralt i detta fall.
https://nordicaudi.com/forum/thread/118672
2fast4you; jag kollade på "alla" trimboxar och hos BSR ger en uppgradering från 218 hk hela 326 hk (Audi A6), vilket är samma som en uppgradering från 272 hk. Alla andra trimfirmor anger ca 250-270 hk som effekt för en 218 hk. Man kan ju fundera på varför...... (ett tips är att växellådan i bilen inte klarar mer än 600 Nm - 326 hk ger 700 Nm).
Jag vill nog hävda att det är mer än programvaran som skiljer.
Audi A5 SB. 218 og 272 er samme motor, samme turbo og innjektorer men annen mappning. 218 leverer ca 250-260 hk i tester og 272 ca 300 hk, så begge motorer leverer over det Audi skriver.
2fast4you: OK, vi kan vara överens om att vi inte är överens;-) Men nog borde en trimbox från KCR ge mer än 260 hk för en 218 hk bil (art nr 373CG11)? För samma produkt till en 272 hk maskin får man 320 hk (art nr 384CG11).
Audi A5 SB. Det jeg mener er at 218 hk ligger nærmere 250-260 hk originalt og 272 hk ligger nærmere 300 hk etter tester på dyno test.. så din A4 272 hk ligger rundt 300 hk originalt Jeg har selv en 530d 258 hk 15 mod som jeg har remappet til ca 320 hk testet til 5 sek til 100 med race logikk, så det er jeg fornøyd med. Din A4 ligger nok nærmere 300 hk så du merker nok at den drar veldig bra. Så gratulere til en fin bil med en veldig bra motor
Tack 2fast4you: ja jag är synnerligen nöjd med motorn. En pärla!
@Audi, 218hk är en nedtrimmad 272'a. Allt är identiskt, även växellådan på A6.
Alla tuningfirmor tar ut lika mycket effekt ur båda versionerna. KCR's effektboxar fungerar dock annorlunda och mappar inte om motorelektroniken utan "bygger vidare" på den.
Ja, jag får nog vika ner mig..... Det verkar som det mesta är detsamma - dock inte avgassystemet;-) Motorerna i fråga har beteckningen CRTE (218 hk) och CRTD (272 hk). http://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6+allroad+quattro/a6ar/2016-738/2/253-253090/#4
Men i grund och botten, så lär det inte spela någon större roll. So, I stand corrected;-)
Jag vek ner mig för tidigt;-) Det är inte samma typ av kamaxlar i CRTE och CRTD. Kunde inte låta bli att rota lite mer i detta: http://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6+allroad+quattro/a6ar/2016-738/1/109-109051/
Således skiljer det i kamaxlar och avgassystem - och programvara.
So, I stand uncorrected;-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.