Vi Bilägares forum

Halvnya Golf. Generation 8. vs BMW 1 Mazda 3

Halvnya Golf. Generation 8. vs BMW 1 Mazda 3

TV testar nya Golf mot BMW 1 och Mazda 3.

Man konstaterar först att VW "har gjort det igen" man har gjort en ny bil av en gammal, precis som gen 5 och 6. När redaktionens chassitecknare går under bilen undrar han om det är nya Golf man hissat upp på lyften.
När man kör bilen konstateras samma sak, inga skillnader noteras, bilen går som en Golf på gott och ont.
Mest skrivs om instrumentbrädan, där allt är nytt. Alla knappar är borta förutom en list med knappar under pekskärmen, som man kommer åt just när man ska peka på skärmen. Instrumentet har väldigt mycket information, men man lyckas inte hitta milens mätarställning under testperioden, förutom i bilens app på telefonen.
Är alla Golf åkare redo för detta ??

Tvärs emot är allt nytt i BMWn, den driver inte ens på samma hjul som tidigare, men visar sig väldigt körduglig trots framhjulsdriften. Det aktuella testexemplaret har sportchassi, som inte rekommenderas till nån "studsar som en DTM bil"
I BMW kan man peka eller använda iDrive vredet, eller för den delen använda fysiska knappar.

När man börjar prata om att "Köra bil" kommer Mazda med i testen, med ord som "De andra är inte ens i närheten" Men Mazdan har ingen pekskärm, år 2020 !!!!
Den har istället ett system "som taget ur skolboken" man styr funktionerna på ett skrollhjul mellan sätena, som enligt testarna funkar bättre än vad BMWs iDrive någonsin gjort.

Även när man ska väja för älgar gör Golfen som vanligt, utan att glänsa klarar man precis godkända 72 km/h. BMWn klarar 74, vilket i detta fall anses som riktigt bra, då bilen har vinterdäck. Mazda 80 km/h. (TV har höjt godkänd gräns från 70-72 km/h)

"Plötsligt händer det" Golfen uppfattas lite tystare än tidigare, men fortfarande för bullrig, BMWn är tystare, men tystast är Mazdan !!!

Golf vinner givetvis testen, det är en bil för stora massan som vill förflytta sig, trevlig o praktisk på alla sätt o vis, med reservation för förarplatsen utan knappar, och att den kan tvärnita på motorvägen, då den läser skyltar på avfarter.
BMW köper man om man gillar BMW.
Mazda om man gillar köra bil.

Tänk om det går så dåligt för Mazda att de får kasta in handduken, blir uppköpta av VAG, så Mazdans chassi och skrollhjulet hamnar i kommande Golf, vilken kanonbil det skulle bli.

Vad skulle jag köpa då ?? BMWn förstås, så skadad är jag ;)

Uppdaterat: 2020-04-24 11:09

Kommentarer

Rikard - man hittar inte mätarställningen i Golf 7 heller om man har den adaptiva farthållaren aktiverad så gissningsvis är det samma orsak.

Nya Mazda 3 är helt klart trevlig men tyvärr fortfarande trång och instängd i baksätet. Och väldigt dålig sikt snett bakåt och bakåt men kan man leva med detta så är den en vinnare - om man gillar sugmotorer i alla fall.

Uppdaterat: 2020-04-24 11:27

Enda gången man vill veta mätarställningen är väl när man säljer bilen.

Annars ligger ju all info i färddatorn om man skrollar med tummen.

Eller i appen.

Men jag kan bara hålla med om att vag har gått ett steg för långt med att rensa knappar på golfen.

Det är samma på nya octavian fast där kan man öka och sänka värmen och volymen på tatch knapp under skärmen.

Uppdaterat: 2020-04-24 15:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, vad är egentligen bättre i nya golfen? Om den under skalet är samma som golf 7, instrumentbrädan sämre så undrar ju varför man ska välja den och inte bara köpa en av gamla generationen om man köper just nu?

Uppdaterat: 2020-04-24 15:55

Köprådet i testet är att köp en Golf 7 OM du inte nödvändigtvis vill ha en digital instrumentering utan knappar.

Men som vanligt blir jag lika solklart överbevisad över att VAG har matat allt vad Svenska motorjournalister heter.

Mazdan som klarar konbana i 80km/tim BMW:n 76km/tim på vinterdäck och Golfen som ”understyrd våldsamt och är svårkörd” knappt klarar godkända 72 och den lille Oskar Krüger orkar knappt ratta bilen genom konbanan, men till slut så lyckas han. Självklart samma får dom samma resultat på säkerhet. Hade det varsitt något annat än VAG-bil eller för den skull en Volvo som presterat så dåligt vore det bottenbetyg och braskande rubriker. Nu bara ett konstaterande att det var lika dåligt som vanligt.

Men så klart, inte kan väl en Mazda få vinna en test över en Golf???

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Eller så kan man, oavsett vilket märke man nu "håller på", bita i det sura äpplet och acceptera att Golfen är en ytterst kompetent allroundbil som inte kanske briljerar på alla punkter men som heller inte fallerar på en enda.

För det är så det låter i test efter test, och då inte bara de av VW köpta svenska journalisterna, som tydligen vissa fått för sig, utan i hela Europa.

VW måste rimligen avsätta halva vinsten till att muta europeiska biljournalister, och har så gjort sen sjuttiotalet utan att det avslöjats, en bravad i sig på min ära.

Kan tillägga att jag inte äger, har ägt eller kommer att äga en Golf då det inte är en bil som tilltalar mig det minsta.

Men jag kan för den delen förstå dess framgångar utan att bli ledsen för att "mitt märke" aldrig vinner ett test mot Golfen.

Ett test som till syvende och sist trots allt går ut på att kora den bästa allroundbilen, och jag är medveten om vilka punkter "mitt märke" faller igenom på och accepterar detta.

Jag är ju trots allt ingen hemmablind märkesfanatiker gud bevars...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Prestigelös, så är det troligen. Jag har ägt en Golf av 1980 års modell. En bra bil som jag fixade med.

Och absolut en riktigt bra bil som inte sticker ut åt något håll. Med ett otal motoralternativ Mm.

Men Jag tycker onekligen att det är i vissa fall genomskinligt. Nu när Golf som vanligt presterar riktigt dåligt i älgtesten så kompenseras detta med säkerhetsutrustningen och betyget blir 8.

När RAV4 sladdar och inte klarar banan så blir betyget 4, inte ett pip om att den också har bra säkerhetssystem.

Jag skrev faktiskt till TV och frågade dom om detta ä, och det blev något av ett goddag yxskaft svar från deras sida.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, det gjorde den inte heller.

Det är ju allt sammantaget som fäller utslaget, men det är ju helt klart att det inte passar alla, då hade vi bara haft en bilmodell.

Det är ju det som är det fina, att vi lever i ett fritt land tillåter ju oss att köpa vilken bil vi vill istället för att ställa oss i kö för en Trabant, givetvis efter att vi blivit godkända av överförmyndaren som köpare.

Uppdaterat: 2020-04-24 17:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Prestigelös skrev:

VW måste rimligen avsätta halva vinsten till att muta europeiska biljournalister, och har så gjort sen sjuttiotalet utan att det avslöjats, en bravad i sig på min ära.

+1 till hela inlägget #6 och +100 till det jag citerat. Golfen må få många att spy, men visst är det en synnerligen "lagom" bil i de flesta avseenden. Min fru hade en Golf 6 och maken till allround bil får man leta efter. Efterföljarna lär inte vara sämre.

Jag kör f.ö. ingen av VAG:s produkter numera.

Uppdaterat: 2020-04-24 17:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Håller med prestigelös. Jag tycker att Golfen, trots att jag bytte min 7:a mot en 1-serie, objektivt sett är den bästa bilen i klassen. Ingen bil har lika få svagheter för det priset.

Uppdaterat: 2020-04-24 17:52

F ö är det lite småintressant att notera att både TV och ViB hyllar Mazdans väghållning trots att dom slopat sin multilänk-bakaxel till förmån för en enklare - jag gissar snarlik den i de flesta Golf:ar m fl bilar i den klassen.

ViB var synnerligen entusiastiska över Mazdans väghållning i samband med deras vintertest.

Och om jag inte minns fel så vann Mazdan över bl a Golfen i deras senaste test - men viss reservation för att minnet kan svika.

Utan att ha provkört nya Golfen (men dock sett den i r l) så är jag också ytterst tveksam om jag skulle välja den före en ny Golf 7 om valet stod mellan dessa två. Skillnaderna känns helt enkelt för små frånsett instrumentpanelen där jag de facto gillar 7:ans bättre.

Uppdaterat: 2020-04-24 18:27

Det jag kan konstatera är att VW:s produkter har ökat markant i pris. En ny Golf 7 med den motorbestyckning och utrustning, undantaget allt ”blingbling” som vissa kallar det, kostar som en lätt begagnad MB C-klass 220d. Då blir mitt val ganska enkelt.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran - det gäller nog alla och inte minst Mazda, tyvärr. Och den sistnämnda har ökat rätt rejält i pris efter att den nya modellen introducerades på marknaden och sen tillkommer som vanligt en rätt rejäl höjning i o m att den nya modellen introducerades. Visst - den nya har mera omfattande standardutrustning men det gäller också t ex Golf och Octavia.

Som jag sagt tidigare - är tveksam om det kommer billigare elbilar än de vi har f n utan det är mera sannolikt att de konventionellt drivna bilarna kommer att prishöjas rätt rejält och därmed kommer skillnaderna att jämnas ut på det sättet. Gissar jag...

Uppdaterat: 2020-04-24 19:47

Jag tror nog du gissar rätt Pi.

Det gör mitt val enklare, en halvårig bra välutrustad MB C-klass 220d för 350kSEK ser helt plötsligt väldigt prisvärd ut. 194Hk dieselmotor som körs på under halvlitern och med hög komfort kontra en ny Golf eller Octavia. Konstigt har det blivit då tidigare dyra ”premiumbilar” nu lätt begagnade kostar som en Golf. Jag roade mig med att kolla vad LECAB ( den stors vag handlaren) hade på lager. Skillnaden mot en Mercedes är löjlig om än obefintlig och skillnaden i komfort är större. En Arteon kostar som en MB E-klass. Tydligen så har priserna jämnats ut och många lever i villfarelsen av att en VW är en billig bil.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Lyckas man köpa en ny Golf 7 för 160.000 kr så måste det vara ett ovanligt bra bilköp idag - även om den är "snikutrustad".

Uppdaterat: 2020-04-25 12:04

Lite galet att nya Golf kostar mer än BMW 1 serie, Mazda 3 och MB A-klass...

Köpte mig själv en ny Golf 7.5 1.0TSI för 160.000:-, tycker 1.0 är rätt kul (rolig att varva) och snål dessutom lätt framvagn.

Uppdaterat: 2020-04-25 12:05

Jo, tycker det med. Är helt snik förutom lacken, som är metallic. Saknar just dock inget i utrustning. Sensorer och kameror är mest störande. Tittade på 3 st, alla olika färg (röd, silver och min som är mer mörkgrå) samtliga hade dessutom olika däckfabrikat. Bridgstone, Michelin och min Good Year. Dock modell - 19 fast med 16km. Så rätt ny. Fick dessutom behålla vinterdäcken från gamla bilen.

Apple CarPlay, Android Auto, AC, Adaptiv farthållare, elhissar runt om etc... Är nog bara eluppvärmd ratt jag skulle vilja ha.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-04-25 13:42

Provkörde nya Mazda 3 idag med skyactive-X(180 hk)

Sticker verkligen ut med sin design, snygg och välbyggd interiör, bekväm och härlig att köra. Motorn kändes klen trots sina 180hk och den lät inte speciellt fint när man varvade ur den. Synd eftersom den manuella lådan är den bästa jag testat.

Uppdaterat: 2020-05-11 11:16

De tester jag läst har alla kommit fram till att den nya snålmotorn är allt annat än snål och dessutom rejält trött.

Uppdaterat: 2020-05-11 18:13

Läste ett test på Autocar av en journalist som kört den i 6 månader. Han skriver att den blir snålare och piggare när den blir ordentligt inkörd.

Uppdaterat: 2020-05-11 18:35
Apex skrev:

Läste ett test på Autocar av en journalist som kört den i 6 månader. Han skriver att den blir snålare och piggare när den blir ordentligt inkörd.

Ordentligt inkörd? Inkörning av nya bilmotorer är väl borttaget sedan många år. Denna känsla av snålare/piggare verkar vara placeboeffekt...

Uppdaterat: 2020-05-11 19:04

+10, 40-talisten !

Uppdaterat: 2020-05-11 19:21
40-talisten skrev:

Apex wrote:Läste ett test på Autocar av en journalist som kört den i 6 månader. Han skriver att den blir snålare och piggare när den blir ordentligt inkörd.

Ordentligt inkörd? Inkörning av nya bilmotorer är väl borttaget sedan många år. Denna känsla av snålare/piggare verkar vara placeboeffekt...

Att det inte finns några risker med att pressa en motor längre under de första 2-300 milen betyder inte att en motor inte blir inkörd.

”One other thing I’ve noticed that we couldn’t have picked up on during a road test is that the SkyActiv-X engine is wearing in really nicely. It was fine when we first took delivery, but as I’ve piled on more miles the engine has become significantly better in every way”

Uppdaterat: 2020-05-11 19:34

Har aldrig haft en bensinbil som blivit snålare efter inkörning och då har jag haft ca 15 nya bilar.

Att vi bilägare rapporterar det är ju ren placebo eftersom de plockar ut nya bilar på vintern.

Uppdaterat: 2020-05-11 19:36

Såvitt jag vet så är skyactiv X motorn den första av sitt slag

Uppdaterat: 2020-05-11 19:39
40-talisten skrev:

Apex wrote:Läste ett test på Autocar av en journalist som kört den i 6 månader. Han skriver att den blir snålare och piggare när den blir ordentligt inkörd.

Ordentligt inkörd? Inkörning av nya bilmotorer är väl borttaget sedan många år. Denna känsla av snålare/piggare verkar vara placeboeffekt...

Konstigt då att de journalister, som har som profession att provköra och testar bilar, oftast förklarat högre förbrukningen eller lägre prestanda på ett helnytt testobjekt med att bilen är ny och inte inkörd.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Samma erfarenheter som junkers och jag ser det snarare som ett sätt för bilbranschen att skjuta ifrån sig klagomål ifrån nybilsköpare. "Det blir bättre sen du kört 1000--2000 mil" - men då är det ju så dags att reklamera... Förhoppningsvis innebär den nya förbrukningsnormen att teorin och praktiken närmat sig varandra.

Uppdaterat: 2020-05-11 19:40

Min erfarenhet är motsatt, men det gäller dieselmotorer och är bara en tank.

Sedan har i alla fall de två BMW jag haft sjunkit något vid några tusen mil. Men det tror jag mer beror på att däcken blivit slitna och rullomkretsen minskat vilket inte vägmätaren tar hänsyn till.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag skulle inte bli förvånad om folk anpassar sig efter en bils egenskaper när de kört den ett tag. I början kanske man plågar den på fel varvtal.

Uppdaterat: 2020-05-11 21:10

Tror lite som Mäkinen här jag.

Uppdaterat: 2020-05-12 06:28