Skall titta på en V60 diesel 2012 års modell i morgon. Den har bara gått 4500 mil och är fullt utrustad. Säljaren vill ha $24000 ca. 156000:- i svenskt mynt. Vad bör man se upp med? Då den har gått väldigt lite och rost inte finns i Sydney så är jag intresserad trots att bilen är fem år gammal. Det var säkert 40 år sedan jag köpte så gammal bil. Den är tänkt att ersätta min trogna Hyundai H-1 som också är en 2012 men har gått nästan 40 000 mil och har nog gjort sitt. Skall ha den som arbetsbil till oktober när jag slutar jobba. Sedan blir den pensionärsbil att skjutsa runt det kommande barnbarnet i som är på gång enligt uppgift. Är en gammal Volvo ett vettigt köp? Säljaren har även en Hyundai i40 kombi diesel 2015 med samma miltal och samma pris. Har kört i40 tidigare men tyckte inte alls om den. För vag styrning och inget drag alls i 1,7 liters dieseln. Synpunkter?
Kommentarer
Peter, vad är det för motor och växellåda?
Har du provkört ? Vill minnas att ni gillar insteg och sitthöjd i er Captur och så mycket kan jag säga som att V60 definitivt inte håller den "nivån"..:) Personligen skulle jag definitivt avstå V60 av just den orsaken. Säkert en bra bil f ö men den är inte "pensionärs-bekväm" i insteg och sitthöjd.
Mitsubishi? Nä, det var länge sedan. Det var gamla V40 som var släkt med Mitsubishi. Lite Ford är den däremot släkt med, liksom övriga Volvo från den tiden. Rost är inget problem på den modellen. Däremot är den väldigt trång, speciellt i bagaget. Så någon bra ersättare till H1 lär den inte vara. Lågt insteg har den också. Men bekväm när man väl "knölat sig in". :)
Säkert bekväm Rutger - man sen skall man ut också...:)
Pi - ring brandkåren, så kommer dom och klipper upp taket. ;-)
Glöm den Peter, kolla efter en XC60 istället, visserligen också ganska liten, men avsevärt lättare att beträda.
V60 är en bekväm bil med ett fullt normalt insteg för bilar i den klassen, om det nu är en dealbreaker.
Sen vet jag inte, 2012 gammalt?
Har en C30 D5 -07 som tuffat över 25000 mil nu utan större ingrepp, service och slitagedelar plus en ny termostat har jag kostat på.
Lite dyr i vägskatt men utslaget krona per mil så har den varit värd varenda öre...
Jämfört med en 2017 Polo som rullar jämsides så slår Volvon VW:n på alla punkter, utom då kanske milkostnaden, som naturligt är lägre på en ny bil, i början...
Bilen har en 2 liters turbo diesel och automatlåda. Har inga fler detaljer. Skall åka och titta på den idag. Tyvärr kan jag inte använda en SUV i jobbet då jag inte kan parkera i en sk. loading zone. Med ett kommersiellt fordon typ min H-1 får man parkera en halvtimme och med en kombi 10 minuter. Jag behöver ingen stor van längre då jag bara jobbar halvdag nu för tiden och i oktober tänker jag bli heltidspensionär.
Om priset är rätt där Peter i Sydney så är bilen 4500 mil jö bara inkörd.
Men tänker du köra mindre framledes är diesel kanske inte helt rätt. Partikelfilter behöver lite långfärd då och då för att må bra.
Varför jag reagerade emot just en V60 var orsakat av de lovord Peter skrivit om deras Captur när det gällde att ta sig in i bilen och sitthöjden. Och att V60 är "normal" - nja, då är väl också en V70 "normal" men i mina ögon lite för låg för att vara bekväm att ta sig i och ur när man blivit lite äldre. Men smaken är som baken...
Nu har jag varit och tittat på och provkört XC60. Det är en D3 och var ¨top of the line¨ när den var ny enligt säljaren. Är det någon som vet var det är för skillnad på en D3 och en D4? Det är en sk. recovery car. Den har alltså varit stulen och lösts in av försäkringsbolaget som nu säljer den. Den är i nästan nyskick och gick mycket bra. Inga synliga skador. Om det fanns några så har de reparerats. Jag skall sova på saken över natten och ta ställning imorgon.
Peter, 2 liters turbo diesel? Är det fyra eller fem cylindrar på den?
Hmmm - är det en V60 eller XC60 vi diskuterar ?
Det är en V60 D3 5 cylinders diesel på 120 kW. Har även kollat med försäkringsbolaget och det är inga problem att försäkra den trots att den redan har blivit inlöst en gång under deras program ¨new for old¨.
NOx är väl dock ett frågetecken på den motorn, kan ju komma hårdare regler längre fram retroaktivt.
Vidde, har du koll på Australiens kommande regler om Nox?
D3 på 2,0 är rätt trött, men en tålig motor. Är det manuell eller automat?
Både V60 och XC60 är bra bilar, jag hade inte min tredje raka S60/V60 om de hade varit dåliga... alla trivs vi med olika men jag uppskattar komforten i Volvo.
Jag gillar inte insteget i V60, det är betydligt bekvämare i XC60.
Absolut inte, sa det bara som en möjlig risk att fundera på.
Peter vet säkert mycket bättre om vad som är på gång men jag gissar att det är lite samma tongångar i hela västvärlden när det gäller diesel.
Å andra sidan sparar man mycket i soppakostnader så det kan ju ändå vara ett mycket bra val.
Volvo har bara sålt bilar med automatåda i Australien de senaste 30 åren. För 10 år sedan försökte jag hitta en gammal 244 med manuell låda för ungarna att övningsköra på men det fanns inga. Alla hade automat.
Har inte köpt den än. Har svårt att bestämma mig. Trots att den verkar ok så stör det mig att den varit stulen och man vet inte om det kan bli problem som dyker upp senare. Dessutom är den fem år och jag brukar sälja mina bilar då och inte köpa dem. Jag skall bestämma mig till helgen..
Vi provsatt V60 men upplevde den som låg, trång o krampaktig, lite så allmänt opraktisk och snålt med utrymme för de åkande.
Den ser dock bra ut
Pricis så upplevde jag också den.
Öppnar man skuffen så är det mindre än Fabian
Men snygg
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.