Då är det dags för den första serietillverkade ID.3 att rulla av bandet.
https://alltomelbil.se/spara-datumet-4-november-se-nar-den-forsta-volkswagen-id-3-rullar-av-produktionslinan/?fbclid=IwAR16KYWz-B6oMIuZIur4BbUeAfF1m_zSjG8Il32fc5iHlBtupGNtqwYIrqo
Blir spännande att följa hur de skall lyckas med sin rejäla satsning på elektrifiering.
Kommentarer
Undrar om det blir samma hype över ID som det blev när typ 1 kom?
Det var ju en väldigt omodern och enkel skapelse, ändå stod man i lång kö för att få köpa den.
Men det är klart, just på den tiden gick det att sälja vad som helst.
Hur som helst, det här är nog ändå en bil många väntat på och det ska bli väldigt intressant att se den IRL.
Ska man serietillverka bilar i 8 månader innan man börjar leverera dem behöver man en rejäl parkeringsplats.
Det kanske tar lång tid att ladda?
Med så många bilar blir det ju inte många watt laddström till varje, nu när de bara ska köra med vindkraft.
VW har ju tydligen lovat att bygga på sig ett rejält lager med bilar, så vi får väl se 8m leveranslöftena stämmer.
Tyskarna ska väl redan börja få dem i mars-april eller?
Serieproduktion nu och leverans i mars-april? Vad ska de hålla på med i fyra månader? Intrimning? Jag tycker att det är litet märkligt att kalla det serieproduktion i så fall!
Även om det handlar om serietillverkning tar det nog ändå ganska lång tid att trimma in för full produktionskapacitet.
Och de första bilarna får väl ändå betraktas som en förserie även om det skulle röra sig om något tusental?
Det handlar nog inte bara om produktion av bilar utan lika mkt idag handlar ju om hur man hanterar allt runtomkring.
Servicepersonal ska utbildas, IT-infrastrukturen som hanterar uppdateringar, appar och drift ska finnas på plats och fungera osv.
Det ska bli intressant och se om en dom "gamla" klarar av omställningen till det nya.
Ja som "gammal" så kan det bli en bänglig omställning. Bara en sådan sak som att det finns fossilbilar eller släpkärror parkerade vid laddstationen när man rullar in på de sista elektronerna.
@pinjong
Med "gamla" så syftade jag på de gamla klassiska bilföretagen som nu står för inför en stor omställning.
När det gäller köpare så finns det säkert en hög med äldre människor som är skeptiska, men det finns nog minst lika många nyfikna som inte kastat in handduken utvecklingsmässigt bara för dom passerat 60.
Ofta så har det faktiskt inte så mkt med ålder att göra har jag märkt, bakåtsträvare kommer i alla åldrar.
Så länge det inte finns information om när de första "icke-1st" kan börja levereras så sitter jag fast i mitt val av nästa bil.
En ID.3 med mellanbatteriet i plus-utförnade är perfekt för mina behov! Men jag skall byta vid halvårskiftet 2020... Bummer
Jag funderar på att ha min bil några månader längre för att kunna få en ID3. Fast jag är väldigt trött på att köra samma bil redan nu.
Trött på bilen, jodå här också efter 6 år. Men Hon Som Bestämmer tycker att nuvarande bil är den bästa som finns. Så jag får väl försöka förhandla mig till nya vinterdäck... :(
Det finns säkert men jag märker att nyfikenheten är i starkt avtagande. Och den eventuella erfarenhet man samlat på sig inom bil- och motorområdet får man ingen större nytta av när det gäller elbilar. Lite IT-kunskaper kanske kan användas om det ens heter IT längre.
I samband med produktionssättningen i Zwickau så sade Volkswagens VD Herbert Diess att vätgas inte kommer bli kommersiellt gångbart för personbilar utan är förbehållet för tunga transporter (lastbilar, fraktfartyg osv.) och industriella processer.
Jag delar hans nyktra syn på tillvaron.
Såhär säger Honda på sin svenska hemsida:
"Morgondagens bränclecellsbil är inte bara miljövänlig och politiskt korrekt. Honda har visat att den även kan väcka habegär och får en räckvidd i klass med dagens bilar."
Och såhär Thomas Brachmann, Hondas forsknings- och utvecklingschef i Europa:
"– Vi måste noga överväga batteriernas livslängd. När börjar det försämras till följd av laddning och urladdning och hur gagnar det konsumenterna?"
Jag delar Hondas nyktra syn på tillvaron.
.
8 år och 50-60.000 mil utan mer än 15% försämring trots nästan uteslutande snabbladdning är ju vad vi ser exempel på bland elbilarna, och det med gårdagens batteriteknik, så det där att batterierna kommer vara stora akilleshälen tror jag inte riktigt på. Min egen gissning är att dagens elbilar kommer ha minst samma snittlivslängd som dagens fossilbilar. Jag tror med att vätgas kommer vara med i framtiden, men då till stortransport som fartyg m.m. Till personbilar tror jag det blir batterier, dock tror jag vi snart ser batterier med minimalt av de idag omstridda mineralerna.
Det är nog riktigt, vätgas tror jag blir för dyrt i framställning och hantering.
Framtiden kommer säkert att bestå av batteribilar med bränsleceller och såna med enbart batterier, men bränslecellerna kommer säkert att använda flytande bränsle.
Sprit är billigt att framställa och enkelt att hantera.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.