Vi Bilägares forum

Försenad leverans Mercedes e300de

Försenad leverans Mercedes e300de

Jag beställde en ny leasingbil i början av Juni i år, en e300de mercedes dieselhybrid. Jag fick då veta att leveranstiden var cirka 4 månader. I avtalet så skrev man "Leverans September" och av säljaren fick jag lite senare ett mer specificerat datum, att bilen skulle levereras 30/9.

När detta datum började närma sig så försökte jag kontakta säljaren för att höra om de fått bilen och om den skulle vara leveransklar till 30/9, detta eftersom jag har dryga 75 mil enkel väg till säljaren och behöver därför planera lite innan jag åker. Det var dock i princip omöjligt att få tag i säljaren. Så när slutligen 30/9 hade passerat och mina kontaktförsök med säljaren var fruktlösa(telefon, mail & sms) så tog jag saken i egna händer och kontaktade generalagenten för Mercedes nere i Malmö för att få någon hum om hur långt bort bilen var. De lovade att kolla upp detta och hörde av sig dagen efter med beskedet att bilen inte var färdigproducerad än pga uppdateringar av hybridstyrningen eller något liknande. Man beräknade att bilen skulle vara klar mellan två veckor och två månader, var på jag svarar att två veckor och två månader är ju en väldigt bred prognos. Då säger han att två månader bara är för säkerhets skull och att det mest troligt kommer gå mycket snabbare än så.

Senare på eftermiddagen samma dag så hör och häpna kontaktar säljaren mig och säger att han har dåliga nyheter angående min bil, jag svarar då att jag redan vet eftersom jag varit i kontakt med mercedes själv. Då frågar han vad dom gav mig för prognos och sedan svarar han att då fick du betydligt bättre besked än jag, till mig har dom sagt att det mest troligt kommer ta 3 månader. Just där och då blir jag lite överrumplad och hinner inte reagera så mycket. Däremot då jag lagt på så känner jag att jag blir riktigt irriterad och skriver ett sms att jag vill få ett besked av mercedes när jag väntas ha bilen, ett besked som är mer specifikt än två veckor till tre månader. Efter detta har det varit likadant som tidigare, helt tyst från säljaren.

Jag har just nu ingen bil då jag sålde bort min bil redan i somras och sedan lånat en bil till och med september. Nu läste jag en artikel om att Kia "blockerat" alla leveranser av hybrider och el-bilar fram till årsskiftet för att kunna bokföra så många försäljningar som möjligt av miljövänligare fordon under 2020 för att klara av EU:s nya miljökrav. Mercedes nämndes också som en av biltillverkarna som löper risk att få böta eftersom man inte klarar de nya kraven. Kan det vara så att Mercedes kör samma taktik som Kia?

Är det någon annan som beställt en ny bil av mercedes som fått samma besked om försening? Har någon varit med om liknande förseningar av nya bilar och i så fall vad har ni gjort? Har ni krävt någon form av kompensation och hur har det bemötts av biltillverkaren?

Jag har personligen ingen aning om vad jag ska eller kan göra.

Uppdaterat: 2019-10-09 10:07

Kommentarer

Nu har jag inte fullt med kött på benen men har du 30/9 inskrivit i kontrakt eller avtal som leveransdatum så ska du väl därefter kunna kräva lånebil av dem.
När jag köpte en Mercedes 2011 så var den försenad 2 veckor och då fick jag på deras initiativ lånebil från bestämt datum till verklig leverans.

Uppdaterat: 2019-10-09 10:49

Intressant fundering, det låter ju inte helt orimligt med den kopplingen.

Uppdaterat: 2019-10-09 16:41

Skriv till vd:n på bilfirman eller ring deras växel och begär att få prata med vd:n. Jag begriper inte varför man hänger kvar vid en säljare när det finns andra att kontakta. Får du inget svar, skickar du ett rekommenderat brev med krav på hävning av köpet. Lånebil tror jag inte man kan "kräva" - däremot är det god sed att förse en lidande kund med en sådan. Men med 75 mil enkel resa till bilhandlaren, så tror jag det är en dålig ide.

Uppdaterat: 2019-10-09 18:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Skriv till vd:n på bilfirman eller ring deras växel och begär att få prata med vd:n. Jag begriper inte varför man hänger kvar vid en säljare när det finns andra att kontakta. Får du inget svar, skickar du ett rekommenderat brev med krav på hävning av köpet. Lånebil tror jag inte man kan "kräva" - däremot är det god sed att förse en lidande kund med en sådan. Men med 75 mil enkel resa till bilhandlaren, så tror jag det är en dålig ide.

Jag har ringt andra säljare för att få besked, men dom hänvisar enbart till den säljare jag haft kontakt med. Just nu så tycker jag dock att det mer ligger hos Mercedes än hos bilhandlaren att reda ut detta, jag tycker bara att det är lite irriterande att det ska ta sådan tid innan man får en återkoppling. När det sedan handlar om eventuell kompensation för en jätteförsening av leveransen, så vet jag inte om det alltid är bilhandlaren ansvar eller om det i detta fallet kan vara Mercedes ansvar? Mercedes har ju gjort om hela personbilsförsäljningen också, så det kanske påverkar vem som står för eventuell kompensation.

Uppdaterat: 2019-10-10 07:26
Rikard skrev:

Intressant fundering, det låter ju inte helt orimligt med den kopplingen.

Nej, inte helt orimligt, men samtidigt så borde det ju vara betydligt fler drabbade av denna försening än bara jag, så jag tycker man borde hört talas om det.

Uppdaterat: 2019-10-10 07:27
Henrik M skrev:

Nu har jag inte fullt med kött på benen men har du 30/9 inskrivit i kontrakt eller avtal som leveransdatum så ska du väl därefter kunna kräva lånebil av dem.
När jag köpte en Mercedes 2011 så var den försenad 2 veckor och då fick jag på deras initiativ lånebil från bestämt datum till verklig leverans.

I leveransbekräftelsen så står det "Levereras September". 30/9 var ett datum jag fick senare per telefon från säljaren. Lånebil verkar ju vara den typ av kompensation som de flesta får vid förseningar. Nu har jag ju en bit att åka för att hämta en lånebil, men samtidigt så skulle jag nog överväga det om förseningen visar sig bli 3 månader eller mer.

Uppdaterat: 2019-10-10 07:28

Jag ringde till generalagenten nere i Malmö igår igen och sa vilket besked säljaren fått från Mercedes, dvs minst 3 månader. Sedan sa jag att jag ville ha mer specifika besked angående leveransen, för just nu är det två veckor till 3 månader. Dom skulle återkomma idag.

Uppdaterat: 2019-10-10 07:47

Du kanske skulle valt att hämta den själv vid fabriken. Eller har dom slutat med det?

Uppdaterat: 2019-10-10 10:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Du kanske skulle valt att hämta den själv vid fabriken. Eller har dom slutat med det?

Jo jag efterfrågade det alternativet redan i somras. Fick till slut svar i augusti att i och med omorganisationen för Mercedes personbilsförsäljning så hade man inte utarbetat ett nytt upplägg än och kunde i dagsläget inte erbjuda det.

Uppdaterat: 2019-10-10 14:06

Man kan undra vad för extremt dåligt bil handlar företag som du råkat ut för.
En säljare som inte hör av sig, resan där är betyget 0 i service. Att dom andra hänvisar till säljaren kan bero på att dom inte backar upp just den säljaren eftersom han är som han är. Alternativ så är arbetsandan och serviceandan lika med noll... Inte mitt bord någons annan.
Otur i vilket fall som helst.
Testa att få lånebil tycker jag.

Uppdaterat: 2019-10-11 10:04
Patrik Österberg skrev:

Man kan undra vad för extremt dåligt bil handlar företag som du råkat ut för.
En säljare som inte hör av sig, resan där är betyget 0 i service. Att dom andra hänvisar till säljaren kan bero på att dom inte backar upp just den säljaren eftersom han är som han är. Alternativ så är arbetsandan och serviceandan lika med noll... Inte mitt bord någons annan.
Otur i vilket fall som helst.
Testa att få lånebil tycker jag.

Ja, jag har full förståelse för att dom har annat att göra än att prata med mig. Men ett kort samtal eller mail varannan vecka kan väl inte vara så tidskrävande.

Hur som helst så börjar jag tro att det ligger en hund begraven. Idag återkopplade generalagenten nere i Malmö. Bilen står färdigproducerad på fabrik i Tyskland, men av någon anledning är den stoppad. "Den passerade nog inte igenom en kvalitetskontroll" gissade han först. Men helt plötsligt så säger han att det inte bara är min bil, det är alla E-Klass-hybrider som är stoppade. Jag tog då upp det jag läst om KIA och han började då direkt försvara Mercedes genom att bedyra att något sådant var det inte frågan om från deras håll. Dock så hade han full koll på att de var tvungen att ligga under 95g koldioxid osv i snitt på de bilar som de säljer. Däremot menade han att eftersom hybrider räknas som miljöbilar så ville ju Mercedes få ut dom så fort som möjligt då det hjälpte att dra ned deras snittutsläpp. Detta stämmer ju dock inte än, det är ju inte förrän 2020 som EU börjar kolla detta.

Han sa även att jag efter 3 veckors försening kan ha rätt till en lånebil från Mercedes, men att detta avgjordes från fall till fall och ibland så var man tvungen att betala för att få en lånebil, men det skulle såklart inte bli dyrare än leasingkostnaden på min nya bil. Jag tänker då inte betala för att få en lånebil, då får det vara.

Jag blir mer och mer misstänksam att Mercedes håller på med samma sak som KIA, jag vet ju att säljaren jag beställt bilen av har levererat ett antal E300de, senast för bara några veckor sedan, varför skulle det helt plötsligt ta tvärstopp för den modellen? Om det är ett allvarligt fel som upptäckts så skulle väl i så fall alla bilar som redan rullar bli återkallade?

Uppdaterat: 2019-10-11 13:20

En säljare skall ALLTID VARA TILLGÄNGLIG OCH OM INTE SKALL DEN ÅTERKOPPLA! Absolut ha koll på deadline vid utlämning av bilar osv. Dåligt skött av dom. Säg detta när du ber om lånebil!

Www.https://youtu.be/WHXKH9Pox2c

Uppdaterat: 2019-10-12 07:31
GRP skrev:

Avboka skiten och köp en diesel

Eh, det är en diesel...;)

Uppdaterat: 2019-10-12 18:53

Mercedes har ju totaländrat sin försäljning om ni missar det.
Åf bara levererar, all försäljning ska gå via Mercedes direkt.
Kan ju vara en förklaring.

Uppdaterat: 2019-10-12 20:15

Min MB var nog en av de sista som såldes av ÅF (Hedins) till rabatterat pris. Numera är det MB som dikterar villkoren och priset. Om det är bra eller dåligt? Vet icke.

Uppdaterat: 2019-10-12 21:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Eller varför inte ta istället återförsäljare finns i lager.
https://www.wayke.se/sok?qf=ZnVlbFR5cGU9TGFkZGh5YnJpZCZtYW51ZmFjdHVyZXI9TWVyY2VkZXMtQmVueiZtb2RlbFNlcmllcz1FLUtsYXNzJm1vZGVsWWVhci5taW49MjAxOQ==

Uppdaterat: 2019-10-12 21:44
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GRP skrev:

https://www.dn.se/ekonomi/biltillverkare-senarelagger-leveranser-for-att-ducka-utslappsboter/

Precis vad jag tänkte skriva om. Här ligger sannolikt svaret på gåtan :)

.

Uppdaterat: 2019-10-22 12:14
Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Efter många om och men är jag nu "lovad" att bilen ska vara leveransklar 25:e november. Dock så ställer jag mig ytterst tveksam till att det datumet håller, den som lever får se. Vad gäller kompensation för försening så verkar det bli en uppsättning vinterdäck, vilket förutsatt att det är bra däck, känns som en ok kompensation.

Uppdaterat: 2019-10-30 20:02

Lite sent i diskussionen men min ägarkollega på företaget beställde en likadan Mercedes, skulle fått den i april men därefter samma visa som du har beskrivit med din bil. För att göra en lång historia kort så fick han sin bil i förra veckan. Fick "låna" en Mercedes E under väntetiden. Han hade också sålt av sin tidigare bil och stod på bar backe när Mercedes började svamla om levtider.
Det minsta som din ÅF skall göra är att låna ut en bil till dig under tiden, kostnadsfritt.

Uppdaterat: 2019-10-31 16:35

Fick bilen levererad helgen som var, tack alla som svarade och gav input!

Uppdaterat: 2019-11-28 15:58
Dannebil skrev:

Fick bilen levererad helgen som var, tack alla som svarade och gav input!

Kul! Nu återstår det bara för dig att starta en tråd om bilen. Jag gissar att vi några som är nyfikna på drivlinan......

Uppdaterat: 2019-11-28 17:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Låg skrev:

Grattis till din nya fina Mercedes E300 de dieselhybrid!
Skriv gärna mer och uppdatera dina intryck, bränsleförbrukning mm. Det blir en jätteintressant tråd att följa.

Tack! Ja, om intresse finns så nog kan jag göra en liten tråd om mina erfarenheter med bilen.

Uppdaterat: 2019-12-08 00:03
Dannebil skrev:

Tack! Ja, om intresse finns så nog kan jag göra en liten tråd om mina erfarenheter med bilen.

Ja, det finns intresse om bilen! Så vänligen starta en tråd om den!

Uppdaterat: 2019-12-08 19:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.