Jag kör en Ford Focus Kombi som bruksbil sedan 14 oktober 2015 och det är en mycket trevlig bil på alla sätt. Men vad som är mindre trevligt är Fords reservdelsservice som är en parodi på allt vad kundvård heter.
I november 2016 så slutade kopplingsmanövreringen plötsligt att fungera och bilen fick bogseras till märkesverkstaden där man kunde konstatera att hydraulslangen lossnat nere vid anslutningen till slavcylindern och verkstaden satte fast den igen.
En kort tid senare så blev bilen stående i ett par månader medan jag satt fast i vårdkön inför ett kirurgiskt ingrepp som omöjliggjorde för mig att bruka bilen innan jag fick vård.
Efter att jag fått vård så kunde jag åter bruka bilen men då kärvade vindrutetorkarna vars reglage tagit skada av att bilen stått under bar himmel i vinterkylan och fukt trängt in i spindlarna och så passade generatorn på att lägga av samtidigt, men det kan man acceptera då bilen gått 20 000 mil.
När jag sedan hämtade ut bilen från verkstaden så lossande slangen för kopplingsmanövreringen igen och sedan börjar en riktig cirkus. Det fanns bara en alternativ reservdel i katalogen i verkstadens dator och den passade inte, varför de fick kontakta Ford som nu skickat en annan som har rätt utformning, men fel anslutning så därmed är problemet inte löst än och jag har uttryckt mitt stora missnöje med Ford för verkstaden som mailat det vidare.
Som läget nu är vet jag varken när jag kan få bilen klar och brukbar igen och inte heller vad det kommer att kosta, för eventuellt så måste de byta hela slavcylindern med anslutning, och då måste växellådan ur bilen med allt vad det inneb'är av demontering av drivaxlar och länkage till spaken med mera och det påverkar ju även priset för ingreppet med multiplikatoreffekt.
Jag har nu skrivit till kundmottagaren som skött sig oklanderligt att jag nu tappat allt förtroende för Fords reservedelsservice och så snart bilen är klar så ska jag börja söka efter en Volvo Kombi i stället för innan jag köpte min Ford Focus så körde jag bara Volvo sedan 1986 och hade aldrig några problem med reservdelar.
Att en till exempel Volvo V70 är dyrare att köra är ingen katastrof för mig då¨jag är pensionär och kan åka billigt med kollektivtrafiken och behöver bara köra bil för vissa transportbehov och jag lägger hellre mer pengar på skatt, försäkring och drivmedel per kilometer om jag får en bil som rullar i stället för att stå på verkstad ipå grund av dålig reservdlesservice.
Kommentarer
Det låter som en tråkig historia, men det kan ju vara värt att vänta lite och se vad du får för reaktion från Fords reservdelsservice.
Tyvärr så räcker det ju med EN inkompetent persons dåliga agerande för att sänka en hel avdelning eller verksamhet.
Hoppas det löser sig och att du postar uppdateringar med hur det går.
Har kört Ford i olika omgångar, och alltid varit nöjd. Jag skulle nog fundera på den trevliga kundmottagarens kompetens att kunna hitta rätt reservdel i katalogen - det vet jag kan vara lite meckigt när jag själv jagade en liten plastlucka till min Focus. Med en så gammal bil och en del som inte kräver datahantering för utbytet så skulle nog jag vända mig till en allbilsverkstad och be dem jaga reservdel via andra kanaler än Ford. Skruvat, Bildelsbasen m.fl.
Är det en sådan här du behöver? http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Focus-2004-2012-Mk2-Luk-Clutch-Hose-Transmission-Drivetrain-Part-Replace-/381757188559?fits=Model%3AFocus&hash=item58e28069cf:g:nfgAAOSww9VXh-Ha
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.