Har inte varit inne här på länge, men såg nu att det börjat bli lite aktivitet igen. Tänkte jag kunde sammanfatta det första året med min Model Y. Såg att den andra forummedlemmen som hade en redan bytt ut den. Själv tänker jag nog köra vidare med min ett tag till. I dagsläget har den rullat strax över 1600 mil. Hittills är jag jättenöjd med bilen och kan nog säga att det är den bästa bilen jag har haft. Var riktigt nöjd med X3:an jag hade innan också, men denna är snäppet vassare på allt. Fjädringen som många klagar på har jag inga problem med, men det kanske beror på att X3:an också var mycket fast i fjädringen så jag är "van". Då stör jag mig mer på att det låter ganska mycket från hjulupphängningarna när man kör över ojämnheter i vägen, men det kan jag leva med. I övrigt så tycker jag Model Y är en perfekt kombination av bra sittkomfort, direkta/sportiga köregenskaper och enorma utrymmen. Speciellt för mig som gillar att sitta lite högre så är den oslagbar. Har inte kört många SUV:ar med förbränningsmotor som ligger så bra på vägen som Teslan. Skulle väl vara Alfa Stelvio då.
Sedan är Tesla fantastiska när det gäller OTA. Efter att jag köpt bilen så har bland annat följande funktioner tillkommit "automagiskt" genom mjukvaruuppdatering:
- Döda vinkel-kamera när man blinkar
- Delmål i navigatorn
- Automatisk stolsvärme
Sammanfattningsvis så är jag mycket nöjd och har svårt att se vilken annan elbil jag skulle gilla bättre i dagsläget. Har vant mig vid Teslans alla unika funktioner som mobilnyckel, "Camp mode" och annat, så andra elbilar skulle kännas som ett nerköp på sätt och vis.
Kommentarer
Kul att se dig här igen!
Har du någon koll på förbrukningen som du använder bilen eller får det "vara som det vill"?
Welcome back! Kul att höra om dina erfarenheter. :-)
Fler bilar har ju Camp mode.
Den är hyfsat snål . Inte lyckats få den över 200 Wh/km. På långresan till Sälen i vintras låg jag runt 180-190. Nu på sommaren mellan 140-150.
Vilka då? :-) Jag menar alltså att kunna köra klimatanläggningen under längre tid med stillastående bil. Har sett att Teslabjörn oftast får ta till diverse trick med andra märken, som att lägga i neutralläge och dra åt P-bromsen.
Både Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 har ”campmode” och 230V 16A så du kan driva diverse köksmaskiner när du är ute och campar och blir hungrig.
Jo det har du rätt i, de har ju faktiskt också döda-vinkel-kamera.
Inte lyckats få den över 200 Wh/km? Då kör du som en kärring min vän. ;)
Nej men seriöst, det hamnade jag på ofta när man matade på men då i väldigt bra tempo.
Mobilnyckeln som du skriver om ovan är en av de saker jag saknar mest med Teslan, det känns sjukt omodernt behöva gå runt med en stor nyckelklump hela tiden. Särskilt som Mercedes verkligen har en onödigt stor och tung nyckel.
Håller helt med om att mjukvarumässigt är Tesla outstanding för de övriga.
Däremot måste jag säga att jag är väldigt positivt överraskad av hur snabbt och ändå nära Mercedes ligger.
Mercan jag har nu är helt klart en komfortablare bil, men med sämre mjukvara och inte lika energieffektiv som Teslan.
Mercan drar nästan exakt samma som Teslan jag hade sist upp till 120, sen därefter ökade Teslans förbrukning snabbare än vad Mercans gör.
Men då är Teslan betydligt kvickare, dubbla motorer och en "SUV".
Så ja, jag vidhåller att Tesla gör fortfarande de bästa elbilarna sett till drivlina och mjukvara. Men helhetsmässigt så är det väldigt många som närmar sig snabbare än vad jag trodde de skulle göra.
Det stämmer nog att jag kör ganska lugnt. Använder autopilot så mycket jag kan på längre resor och har då tappat allt intresse för att köra fort. Är enormt avslappnande att låta bilen köra själv på längre resor. Faktiskt mycket mer än vad jag hade trott.
Att Mercedes ligger för när det gäller komfort, förvånar mig inte. De har ju en viss erfarenhet på det området så att säga. Det som förvånar mig mer är att BMW inte har kommit längre. De var ju väldigt tidigt ute med i3:an, men de elbilar som kommit ut på sistone är jag inte så imponerad av. Har provkört i4:an och blev ärligt talat lite besviken. Visst den gick tystare och bekvämare än min Model Y, men styrningen blev jag riktigt besviken på. Hur kan BMW tillåta att en Tesla har bättre känsla i styrningen? Jag kan förstå att Tesla slår BMW på mjukvara, effektivitet och andra saker. Men på området körkänsla borde BMW ligga hästlängder före Tesla, men så är inte fallet tyvärr. Både styrkänslan och mappningen av gaspedalen upplevde jag som sämre än i min Model Y, så då måste ju skillnaden mot Model 3 vara ännu större. Har också läst en hel del recensioner som tycker att visserligen har BMW:n bättre komfort men Model 3 är roligare att köra. Har BMW gått och blivit Mercedes på gamla dar?
Jag tyckte att BMW blev för mycket MB redan vid millennieskiftet.
Känner bilen av att telefonen är nära eller måste man plocka upp den ur fickan?
Välkommen tillbaka.
Tesla har ju varit duktiga på att ha låg förbrukning och det är imponerande siffror du kör på. Jag kommer inte ner i de där siffrorna men å andra sidan gillar jag att gasa (ela?).
Camp mode ska komma till Enyaq. ;-)
Du kanske har rätt. Dock hyllar ju många E90 för dess körgjädje. Men F30 har ju fått mycket kritik för dålig styrkänsla och det var precis detta jag upplevde i i4. Runt mittläget så kändes det som det var glapp i styrningen. Den var mycket lätt precis när man började svänga och sedan kom motståndet.
Angående Teslan så känner den nästan alltid av att telefonen är nära. Någon enstaka gång har jag behövt plocka upp den ur fickan.
Tackar. Gillar väl också att känna på accelerationen emellanåt, men Tesla är mycket duktiga på att bygga snåla drivlinor. Med elbil kan man ju både ha äta kakan och ha den kvar. Är ju få bensinbilar som har 440 hk och drar 0,5 liter per mil.
Körde 4500 mil med min och behövde aldrig ta upp luren ur fickan vad jag kan komma ihåg, det kände av det väldigt smidigt och även autolåsningen när man gick ifrån var klockren. Råkat lämna Mercan olåst ett antal gånger....känns omodernt med deras system efter Teslan.
Känner du igen dig? :-) https://www.youtube.com/watch?v=RsN825NzEWI
Ja, Tesla har solklart bäst interaktion i pedalerna. Men de har finslipat detta 10+ år längre.
Ja precis som jag förutspådde. Och "äldre tillverkarna" kommer gå förbi Tesla, då de byggt bilar i evigheter. Det är svårt och där har de "äldre tillverkarna" ett massivt försprång över Tesla
MC
Men de äldre tillverkarna har också med sig en produktionsteknik som inte helt enkelt kan föras över till en ny generation.
Vissa delar ger en fördel medan andra kan ge en nackdel, det handlar ju om en radikal teknikvändning.
Jag är inte så säker på att det är en nackdel att börja från scratch under förutsättning att det finns tillräckligt kapital tillgängligt.
Och det gjorde det ju när det gäller Tesla.
Fast de äldre tillverkarna har ju inte byggt elbilar som innehåller avancerad mjukvara i evigheter. Jag tycker snarare att de äldre tillverkarna verkar ha svårare att få till energieffektiva elbilar än vad Tesla har att lära sig bygga karosser. Dessutom håller ju Tesla nu på att revolutionera hela karosstillverkningen genom sina "megacastings" där de kan gjuta hela bak- och framdelen av chassit ur ett stycke aluminium:
https://www.youtube.com/watch?v=dyde8G7mp-4
Sedan kan man ju se vad som händer när de äldre tillverkarna börjar ge sig på mjukvara:
https://www.vibilagare.se/nyheter/buggar-och-problem-i-volvos-nya-android-system
Nåja, det finns ju några gamlingar som gör det bra. BMW till exempel som tagit befintliga bottenplattor och lagt på snåla drivlinor.
Jo BMW i4 är ganska effektiv , speciellt med tanke på att den väger nästan 300 kg mer än en Tesla Model 3. BMW iX är jag dock inte imponerad av. En stor tung relativt törstig SUV med förvånansvärt litet bagageutrymme.
saabnisse och Skodaägare
Att vecka plåt (för en elbilstillverkare) är visserligen enklare än att lära sig, än batteri/mjukvaru-teknologi (för en traditionell tillverkare), men logistik är den verkliga utmaningen.
Och det har en traditionell tillverkare 50+ års erfarenhet av.
Är det som kommer bli avgörande.
Har förutspått tyskarna som vinnare, tror jag kommer få rätt.
Nu snackar jag elbilar som man VILL köra/åka i, inte skräpbilar med kassa egenskaper. Förfining är svårt. Förfining till anständigt pris, skitsvårt.
Vi får väl se vad som händer. Jag är ingen märkesfanatiker och uppskattar konkurrens, men för mig personligen finns det i dagsläget ingen konkurrent till Tesla. De må ha vissa brister i förfining, men för mig så uppvägs de mer än väl av körupplevelsen och mjukvaran. Däremot är jag faktiskt lite förvånad att Model Y säljer så bra som den gör. Om man ser till köregenskaperna så känns den som en Alfa Stelvio att köra och den har aldrig varit en storsäljare. VW ID4 säljer ju bättre än Model Y, men jag är förvånad att inte Skoda Enyaq, Kia EV6 och Ioniq 5 säljer bättre.
Vad som säljer och inte säljer just nu styrs ju mycket av vilken tillgång på bilar och väntetid som finns.
Det är inget du behöver förvånas över. Dom säljer allt dom kan tillverka. T.ex Ioniq 5 har sålt slut på den ”tilldelning” Sverige fått på ett par månader. 2023 års modell fick man knappt 1000 bilar att sälja i Sverige, dom tog slut på några veckor. Skulle tro det är samma med EV6.
Leveranstiderna är minst ett år.
Tesla teknik + rymlig familjebil = succe
Inget konstigt tycker jag att den säljer skitbra.
Dock är jag ganska övertygad om att det kommer ändras i och med den nya gränsen på att grundpriset inte får överstiga 700 000 kr.
Det kommer göra att många väljer annat är Model Y LR och Model Y Performance. Nu introducerade dem ju en lägre prissatt modell som fortfarande får bonus men den tror jag får svårare att hävda sig i konkurrensen.
Sen anser jag det riktigt sjukt att en Model Y LR med allt standard mer eller mindre inte får bonus men om du ristar ikapp en iX3 med samma utrustning så den blir dyrare så kommer den få bonus bara för den har ett lägre instegspris......galet puckat system både vad gäller stupet med 0 eller 70 000 kr i bonus beroende på 700 001 kr eller 699 999 kr på frånpriset samt att de valde att lägga bonusen baserat på frånpriset, inte vad det landar på på notan. Så nu kan folk köpa precis lika högt prissatta bilar som innan och få bonus bara handlarna trixar med prissättningen. Men är man förvånad med de styrande vi har/haft? Noll verklighetsförankring....
Självklart borde det vart ingen bonus alls för någon elbil, eller en fallande trappa i relation mot ökat pris.
Som exempel hade en kollega till mig en Model Y LR beställd med prislapp på 812 00 kr med den spec han ville ha.
Nu när den blev fråntagen bonus då den inte hann levereras innan 12/7 så cancellerade han den beställningen och la order på en Mercedes EQE300 istället som med vald utrustning landar på 843 000, och den får han bonus på.
Tycker ni detta är ett vettigt och bra system med det resultat som var syftet? Näää.....kanske inte det nä...
Man kan så klart alltid välja ett billigare alternativ.
Har gått en enorm inflation i att bilarna skall vara så enormt utrustade.
Det finns faktiskt fortfarande många bilar som hamnar under 700kkr även med utrustning.
Det borde så klart varit vad som står på fakturan som avgör, och priset på HELA bilen.
Tesla har precis släppt en Model Y under 700000:- för övrigt. Få kan nog räkna med 70000 nu för vid årsskiftet är det 50000:-
Tycker också det ska vara hela bilen, 700000:- är en rimlig gräns.
De vill sponsa de etablerade tillverkarna som har lärt sig spelet?
Precis det jag skrev ovan ju....
Då denna tråden handlade om Model Y, att jag tror att just den kommer tappa mot antingen sämre rustade bilar med lägre grundpris alternativt lika rustade bilar men med en med systemanpassad prissättning.
Sen tror jag helt klart, eller redan märkt, att det nu ju kommer fler och fler instegselbilar med och det är ju väldigt sunt.
+100 på den !
Instämmer. Jäkligt konstigt att det inte är slutpris som avgör. Jag tror att det även hade kunnat pressa ner priserna än mer, om inte på bilen så på tillvalen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.