Ska fördjupa min fråga. Köpte en ny C5 och ingen informerade om Euro klassningen av motorer i nya bilar. Som tur var kom det besked från Fabriken att det blir juli produktion, och därmed får jag Euro 6 motor till bilen. Allt hängde på detta att jag var osäker om färgen med min hustru och då tog det 2 veckor extra innan vi bestämde om allting. Undrar om alla andra nybils kunder vet om detta och att blir vakna med detta frågan. Att inte köpa lagervaran som har Euro 5 motor. Själva äffaren var mycket angenämt med försäljaren. Sen är jag tacksamma om ni vet något om skillnaden mellan Euro 5 och Euro 6 motorerna i allmänt och primärt om Citreon C5 2.2 Hdi 200
Kommentarer
Ska fördjupa min fråga. Köpte en ny C5 och ingen informerade om Euro klassningen av motorer i nya bilar. Som tur var kom det besked från Fabriken att det blir juli produktion, och därmed får jag Euro 6 motor till bilen. Allt hängde på detta att jag var osäker om färgen med min hustru och då tog det 2 veckor extra innan vi bestämde om allting. Undrar om alla andra nybils kunder vet om detta och att blir vakna med detta frågan. Att inte köpa lagervaran som har Euro 5 motor. Själva äffaren var mycket angenämt med försäljaren. Sen är jag tacksamma om ni vet något om skillnaden mellan Euro 5 och Euro 6 motorerna i allmänt och primärt om Citreon C5 2.2 Hdi 200
Om du inte får svar här kanske forumet citroenakuten är är värd ett försök.
Frågan handlar ju inte om just C5, utan skillnaden mellan EURO 5 och EURO 6. Den senare gränsen tillåter mycket lägre avgasutsläpp, se nedan.
NOx C+NOx
Euro 5b 0.180 0.230
Euro 6 0.080 0.170
Euro6 borde medföra lägre vägskatt (men det är ett antagande)
Tänkte att om Euro 6 är snålare med bränslet och mer avanserade...eller är det bara avgasfiltret som är lösningen på avgasutsläppet jämfört med Euro 5
2.2 HDi 200 är inte Euro 6 klassad den är Euro 5 klassad
Den nya 2.0 HDi´n med 150 eller 180hk är Euro 6 klassad (med AdBlue) som just lanserats i C5.
Grattis till en riktigt trevlig och komfortabel bil, 2.2 an ska för övrigt vara ett kraftpaket :)
Citroën hälsningar / Micke
2.2 HDI 200hk har utgått åtminstone i Sverige just för den är EU5 och inte EU6.
Så av allt att döma får du en 2.0 HDI 180hk istället. Snålare men svagare :) Typ 0,44 istf 0,59 i snitt enligt pappret.
Vore intressant att få höra vilken motor du faktiskt får.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.