Har nu haft min Mazda 3 2.0 Core i ett år ungefär. Ca 1700 mil.
Inga bekymmer att prata om rent mekaniskt eller elektriskt. Körde förra helgen Östersund – Sundsvall t.o.r. Ca 36 mil på 0,54l/mil. Ligger fram och tillbaka jobbet ca 1 mil kring 0,7l/mil. Har dubbfria däck så den går att leva med rent ljudmässigt. Tror dock Golfen hade varit ett mer bekvämt val.
Ett år med Mazda 3
Uppdaterat: 2017-01-14 20:56
Kommentarer
Det tackar dina mötande trafikanter för, att dom lyser som trötta ficklampor. Dimljus skulle vara förbjudet ihop med halvljus och det är det också. Men det fattar inte alla. Tyvärr!
Har aldrig upplevt att RÄTT INSTÄLLDA dimljus bländat mig.
Tycker Mazda-chefen har rätt.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170112/mazdachef-sagar-sjalvkorande-bilar-du-far-banda-ratten-ur-mina-kalla-doda-hander/
Ja jag möter då flera som inte har "rätt inställda" dimljus när jag åker till jobbet, varje morgon. Däremot är det väldigt sällan som ordinarie halvljus bländat mig och i de få fallen så har dom nog klantat sig när dom bytt lampa eller dylikt. Det är ju endast halvljus som är godkända, men inte ihop med dimljus. Den enda nytta som dimljus gör i mörker är att irritera mötande trafikanter och förstöra deras mörkerseende. Vad nu det skall vara bra för?
Ja, det är bra gjort att Mazda, Opel/Vauxhall/Holden och någon annan märken vill inte att satsa självkörande.
Ser flera bilnyheter som vill satsa självkörande med Alfa-Romeo, Audi/Volkswagen, Fiat/Chrysler, Google med test Lexus/Toyota, Hyundai/Kia, Ford, Honda, Mercedes, Renault/Nissan,Tesla och Volvo.
Om några år då köper jag elbil om Opel Ampera-e med eventuellt endast "Aktivera/deaktivera av avancerad parkeringshjälp"
Jag köper aldrigt med självkörande i trafiken råkar livsfarligt om olyckan händelser p.g.a elektronisk strul!
Tycker nog autopiloten funkar bra i min V90 jag.
Mazda 3 är en fin bil för övrigt. Konstigt att så få köper den.
Ärligt talat, vad tusan är dimljus bra för? Vilken korkad uppfinning!
Har du kollat dina ögon hos optikern på länge? Felet brukar oftast finnas där.
Instämmer!
Men det är ju så tufft att ha dom tända dygnet runt.
Jag är beredd att hålla med dig Shogun. Oftast beror det på att intensiteten är något högre i dessa LED-strålkastare.
För att inte tala om DRL-ljusen med LED-teknik. Varför måste dessa vara så mycket skarpare i ljuset än DRL-ljus med konventionella lampor ? Gäller givetvis inte alla bilar med den typen av DRL-ljus men alldeles för många.
Där håller jag inte med. Har hittills inte möt en LED-ljus bil som stört mig med sitt LED DRL eller som huvudstrålkastare. Enda gången jag fått problem är när vissa med sitt görsa bra LED-rampljus bländat av lite sent ifrån helljus.
Däremot dessa stora dimljus ihop med halvljus, dom är för jävliga, helst vid regn. Dessa är ju inte lagliga ihop med halvljus, som däremot DRL o halvljus LED är. Eller hur?
Då får du problem, för de, LEDljusen är godkända i EU. Vad gör du åt det?
Håller helt klart med Shogun i denna fråga. Och EU-regler är nog svåra att göra nåt åt som enskild men dom behöver ju inte vara bra bara för att det är EU-regler.
Håller helt med dig Shogun i denna fråga.
I övrigt argumenterar jag bara för min åsikt liksom du.
Det är olika bilmärken och modell om dimljus fram är standard eller inte. Alla bilmärken är standard dimljus bak. Opel Astra Enjoy är standard utan dimljus fram eller vill ha eftermontera tillbehör/reservdelar kostar extra. Dynamic är standard med dimljus fram. Snart om ca 1 vecka att hämta min nya Opel Astra Enjoy Pluspaket är utan dimljus fram.
Jag håller med om att LED-ljus kan vara bländande, speciellt på högre bilar typ X5 och liknande, när de har 4 LED-halvljus.
DRL-LED i mörker kan också blända, då menar jag BARA DRL, en sån där som fräser runt med dessa tänt i fram och svart i bak.
Bra dimljus bländar rätt ofta mig i mörker och regn då det blir ett blänk i vägen, men väldigt många dimljus är så klena och skitiga så de inte ställer till med någon större skada, men min fråga är fortfarande vad de någonsin varit bra för? Någon?
Just DRL-LED lyser ju extra starkt för att vara synliga dagtid i dagsljus. De dämpas ju ner en hel del i "natt-läge".. jfr. S/V60.
Därför kan de bli väldigt blandande nattetid.
(Ursäkta, off-topic.)
Förstår fortfarande inte varför LED-DRL nästan alltid är väsentligt ljusstarkare än konventionella DRL som ju också är godkända. Man skulle ju se dessa ljus även med mindre bländande ljusstyrka. Dom lyser ju rakt fram i motsats till riktade lampor som halvljus. Tidigare var jag också ofta irriterad på de som hade sina (onödiga) dimljus tända samtidigt som halvljuset men numera tycker jag faktiskt att många LED-DRL bländar mera än dessa dimljus. Och det är inte bara nattetid utan även nu under vintern på dagtid - i alla fall när det inte är soligt utan mulet.
Jag gillar i stort Mazda 3. Den faller på ett par tre punkter. Core har osköna stolar och släpper fortsatt in vägljud och så noterade jag begynnande rost i framdörrens "spolhål" eller vad man nu kallar det där hålet som sitter i dörrens nedre kant.
Mazda 3 (R) har några fler hästar och sportstolar och går tystare trots större fälgar, en stor skillnad men då hamnar priset på i kring 220 000kr.
Mazda 3 är en fin o kompetent bil synd bara att den står under den japanska kulturen där allt är noga uträknat, Mazda 3 blir bra om man betalar 220 000, få lär dock göra det..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.