Hej på er,
Någon gång till sommaren kommer det bli dags att byta ut våran ständigt trasiga Skoda Yeti. Vi har börjat kika på MPV eftersom vi är fem i familjen.
En bil som fascinerat mig är Citroen Berlingo av senaste versionen (2019-). Vi hyrde en äldre variant på förra vintersemestern och förvånades hur mycket plats det fanns för både barn och packning trots litet format.
Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av modellen och kanske lite hur den skiljer sig mot mer ”bilbaserade” familjefraktare.
Vi kommer troligtvis inte satsa på den sjusitsiga varianten det inte dyker upp ett riktigt bra erbjudande.
/Desmo
Kommentarer
Jag har ingen erfarenhet från denna vagn. Noterar dock att den numera får 4 stjärnor i Euro Ncap mot de 3 stjärnorna förra modellen fick. Så den har väl blivit bättre i det avseendet....
En otroligt intetsägande bil vad gäller känsla och estetik men som du själv är inne på förvånansvärt rymlig, och smart paketerad med mycket bra lösningar på olika sätt om man ser till en välutrustad familjeversion. Tror säkert det kan vara en riktigt bra familjebil om man inte sätter så stor prio på senaste teknik och säkerhet.
Berlingo har väl två närmast helsyskon i Opel Combo och Toyota Proace? Om någon av dem skulle passa bättre vad gäller detaljer i utformning, eller aktuella erbjudanden.
Edit: Peugeot Rifter också — massiv branding...
Annars så är ju Grand Scenic en ganska snygg MPV, kanske lite stor. Borde gå att få för ett bra pris.
Rent estetisk tycker jag faktiskt den ser trevligare ut än många andra MPV, typ Touran eller S-Max. De är ju extremt slätstrukna. Invändigt är det väl lite skåpbiligt.
Teknikmässigt är den väl ändå rätt ok. Förutom att elektrifiering i någon form saknas finns ju det mesta att få såsom adaptiv farthållare, lane assist, Apple Car play/Android Auto, parkeringsvärmare m.m.
Men visst är en farhåga att man ska ”tröttna” på förnuftigheten och sakna lite finess.
I andra änden av spektrumet finns ju BMW 2 Grand Tourer som jag ska kika lite på. Men det blir ju då en äldre med lite mil på för samma pengar...
En sådan har jag haft, en riktigt underskattad bil från BMW! Ser inte så snygg ut, men riktigt trevlig att kära och med enligt mig den bästa komforten i klassen. Se bara till att få tag i en med de bättre stolarna i så fall. Med enbart 5 använda platser är det sjukt stort bagage i den med. Det är en av de mer positiva överraskningar av de bilar jag haft de sista 10 åren. Hade den enbart som andrabil på privatleasing så kan inte säga så mycket om den ur ekonomisk synvinkel, vi fick en halldemobil med noll mil på mätaren till en sjukt bra månadspeng och med fri service med.
Om vi nu talar om s k premium-märken - är Mercedes B-klass för liten eller ? Samma andas barn som BMW 2-serien.
Pi: Stora skillnaden mellan B-klass och den 2-serie TS funderar på är flexibiliteten med 7-sits och betydligt större bagage än B-klass. Den är mer att jämföra med 2-serie AT än GT.
Jodå - jag vet att den är mindre och det var ju också min fråga - om den är för liten... Annars kan den ju vara ett alternativ. Sen finns ju andra, rymligare alternativ även hos t ex Ford.
BMW 2 Grand Tourer
Vill bara lnflika att den enligt tyska biltester har jämförelsevis trafikfarligt dåliga bromsar, i varje fall i högre hastigheter med tyngre last.
Om vi säger såhär ang. utrymmen så är vi 5 i familjen. Jag är 1.95, sambon 1.65 och sedan våra tre grabbar på 6, 11 och 13 som alla verkar ta efter sin far så i princip så behöver 5 ”vuxna” kunna sitta bekvämt på något sätt.
Det jag gillade där med 2-serie GT är ju att den även har skjutbart baksäte så hade man de två sista platserna nedfällda och sköt bak baksätet var den sjukt rymlig vad gällde benutrymme. Men ändå rejält bagage. Stora nackdelen med BMW:n var som på alla nyare BMW en otroligt plottrig förarmiljö, men det är ju en smaksak.
AT finns som pluggis, det verkar inte GT finnas med om jag ser rätt.
Finns det någon MPV som är elektrifierad? Berlingon är ju OKad för HVO100 så där kan man ju döva miljösamvetet lite även om det inte hjälper till att hålla nere bilskatten.
Har kikat lite på Ford S-max med då flera skriver att den är lite bättre att köra än många andra MPV, men den känns lite slätstruken.
Det finns Maxus, Nissan e-NV200 och jag tror att någon av Peugeot-syskonen finns elektrifierad.
Maxusen verkar välutrustad och vettig men det är för mycket pengar. e-NV200 får ju dessutom rätt usla betyg överlag.
Jag har hört ryktesvägen att en e-Rifter är på gång (d.v.s samma bil som Berlingon i grunden) men hittar inget om när den kommer eller kan tänkas kosta.
Ja, det är lite klent med vettiga 7-sits på el än så länge
Gamla versionen av Berlingon finns med eldrift. http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2016/citroen-berlingo-el
Nya Berlingo van kommer med eldrift under första halvåret 2021, jag vet inte om även familjeversionen blir eldriven.
Citroën har ju e-Space Tourer, en 9 sitsig komfortkryssare / minibuss som är eldriven.
Finns att beställa nu.
https://www.carscoops.com/2020/06/2021-citroen-e-spacetourer-new-electric-mpv-offers-up-to-205-miles-of-range-seating-for-nine/
Kul att det finns lite planer på att elektrifiera MPV-segmentet. Men tror de flesta kommer hamna lite utanför budget.
Har kikat på Grand Spacetourer också, de lite nyare med EAT-automaten istället för den krånglande ESG-lådan. Men en sak som lockar med Berlingon är ju skjutdörrar. Jag vet att Touran har det men jag känner mig bränd på VAG-produkter efter Skodan som som bara krånglat från dag 1.
ESG-lådan krånglade inte, det var en driftsäker låda med få problem. Men många förstod sig inte på den. Det var en manuell låda med automatkoppling utan momentomvandlare och ett automatiskt körprogram. En ”enkelkopplingslåda” om man så vill. Inte lika snabb som en ”vanlig” automat, men man slapp växla och den var ganska ekonomisk.
Ja, ESG-lådan är lite udda. Men, egentligen inte för dem som åker med. Det känns som att åka med i en vanlig manuellt växlad bil, med fina växlingar.
Som förare är det lite konstigt först, någon annan kopplar, växlar och sköter gasen, men man kör som en vanlig automat. Behöver inte ändra gasen eller så.
Men, nån snabb kickdown kan det förstås inte bli, som en vanlig automat.
Förresten har ju fler använt denna typ av låda, en kompis hade det i sin Fiesta.
Kanske nått liknande dottern har i deras 508 ??
Motorn gör ett uppehåll på 1-2 sek vid varje växling, hastigheten sjunker 3-5 km/h.
Jag trodde lådan var trasig, men det skulle tydligen vara så.
Hmm, jag får väldigt många sidor om vanliga fel på lådan när jag googlar. Och så A.L.s tråd här på forumet med förstås...
Men visst, inte många som skriver trådar om saker som fungerar utmärkt.
Dock kan man ju fundera på varför Citroen övergav den till fördel för EAT-lådan....
Så funkar den. Helt förfärlig växlar som en inkompetent. Och är behäftad med fel.
Ett bilmärkes mest heta entusiaster brukar inte direkt erkänna fel på sin kärlek... om man inte vet att de är entusiaster kan man ju bli lite undrande ibland...
Därav påståendet att det inte fanns några fel på denna växellåda, jag känner inte till den lådan speciellt väl, men Opel använde från början en på 90-talet presenterad liknade elektrisk växellåda och den var det mycket bekymmer med, tills den ersattes med en ny som var hydraulisk istället för elektrisk och den har inte krånglat än, logiskt sett borde alla med liknande teknik drabbas av liknade fel om det är själva tekniklösningen det är fel på - som i det här fallet där elektricitet, helt enkelt inte dög för uppgiften.
Ja man blir skadad av att åka med den oxå. Efter körning med mycket start o stopp, få man ont i nacken, när bilen bromsar in vid varje växling, lättar man lite från stolen, och trycks tillbaka när den lyckats få i växeln. Efter en stund sitter man o trycker nacken extra mot nackstödet för att kompensera, då får man ont i nacken för den sakens skull.
Kanske inga problem om man har en frisk nacke, men det har inte jag.
Nu spretar det vilt här i tankarna på nästa familjebil ( men det kanske kan vara OK på ett bilforum), men hur är baksätet i en Mercedes E-klass mot t.ex. en C4 Grand Picasso, Grand Scenic eller dylikt? Jag tänker på förra modellen men med faceliften som kom 2014.
Nu hade jag visserligen inte faceliften på min E-klass men baksätet kan inte vara så stora ändringar på tänker jag. Mercedesen har enligt min uppfattning ett bredare säte, medans dessa mellanstora MPV:er har ett mer "tre-indelat" säte med tre sitsar mer lika i bredd kontra Mercedesen som har 2 riktigt sköna platser och en mittplats av mer extrakaraktär.
Nedan en bild på min E-klass med bakvänd stol på ena platsen. I vissa bilar tränger de in på mittplatsen så den blir nästan obrukbar men du ser på bredden här att det fortfarande går att sitta två bra.
Hmm, ser ju inte så dumt ut.
Ska se om vi inte kan åka och klämma lite på en som står hos Kamux här i Linköping. Mer för att få en uppfattning om det kan funka, då vi inte riktigt är i köpetagen än.
Det tycker jag att du bör göra, sen har du ju såklart ett helt brutalt bagage i E-klassen med, nästan löjligt stort för att vara en vanlig personbil. Blev mindre sen på kommande modell. Sen får du ju såklart en nyare MPV med lägre mil än E-klass för samma peng, men det är en riktigt härlig familjebil. Skulle säga topp 3 utan tvekan av de familjebilar jag haft.
Tack att du delar med dig av erfarenheterna Henrik!
Var bilen dyr att serva och äga? Det man blir lite rädd för med en halvgammal tysk premiumbil är ju dyr service och dyra elektronikfel.
Genom att lådan kopplade ur själv var det som att köra med en manuell låda fast automatstyrd. När man kopplar ur manuellt och lägger i en växel så sjunker ju motorvarvet och det blir ett ryck. Så fungerar en manuell låda.
En automatlåda med momentomvandlare har inte detta, inte heller en dubbelkopplingslåda som förilägger nästa växel och bara skiftar över.
ESG lådan var som att köra en manuell men med automatstyrning. Med en manuell låda lyfter man på gasen när man kopplar ur och sen möter med gasen när man kopplar i. ESG lådan ska köras på samma sätt.
Det var en väldigt ekonomisk låda - snål på bränsle och dessutom lättare än en vanlig automat. Att många tror det är fel på lådan för att den inte beter sig som en vanlig automat med momentomvandlare, det är en annan sak.
Jag har åkt manuellt växlade fordon med hundratals olika förare. Vem av dem växlar den automatiserade lådan som? Kanske som farbrorn som körde skolbussen från Filipstad ibland? Det hände att han tog så lång tid på sig att växla uppför Persbergsbacken att han fick växla ner igen när motorn storknade.
Kanske som min kompis som släppte kopplingen genom att flytta foten åt vänster? Inte så bekvämt, men det sparade lamellmaterial...
Vi kan sluta diskutera ESG-lådan i den här tråden tycker jag. Det finns tillräckligt skrivet om den.
Ska du köpa en Berlingo/Rifter så köp en bensin. De nyare EURO 6 dieselmotorerna får problem med adblue efter ett tag. Mycket vanligt problem rent generellt för väldigt många nyare dieselbilar och Berlingo är inget undantag. Har själv råkat ut för en hel del problem med adblue på min Berlingo från 2015.
Bensinmotorerna (de 3-cylindriga 1.2l) har istället en oljesmord kamrem vilket inte är optimalt heller. Känslig och bör bytas inom gällande intervaller vilket är ganska ofta på PSA. Vart 5:e år generellt för närvarande.
Men annars är det väldigt trevliga bensinmotorer
Sedan bör du vara medveten om att rostskyddet inte är det bästa. Jag har redan fått rost i framdörrarna både på in och utsida. Det är en transportbil i grunden och det märks på rostskyddet mm.
Den robotiserade manuella växellådan funkar faktiskt väldigt bra på senare tid. Så länge man slår ifrån start/stopp funktionen så växlar de väldigt ryckfritt. Vid kökörning märks en viss ryckighet i form av en "av/på" känsla. Men det är inte ett problem i nya generationen Berlingo/Peugeot Rifter/Opel Combo samt Toyota Proace city verso eftersom att samtliga erbjuds med en riktig 8-stegad automatlåda.
Men bristerna glömmer man snabbt bort när man behöver lasta in mycket prylar i bilen. Frakta barnen, Hantera skjutdörrar etc. Mer praktisk bil är svår att hitta. Min Berlingo har jag ägt sedan augusti 2017 och det är den längsta tiden jag ägt någon bil hittills. Så användbar.
Tack för utförligt svar Puggento!
Motormässigt är jag lite kluven. 80% av körningarna vi gör hela familjen är ju till jobbet och lämna på skolan, 10% hälsa på vänner och bekanta och 10% semesterresor. Just för semesterresorna så lockar ju en diesel som orkar med fullastad bil med packning med bibehållen bränsleekonomi. Men jag föredrar bensin mer för gångkulturen och de flesta resor är ju korta sträckor typ 2 mil.
Frågan är om 1.2 110hk för jobbig på långresan med full packning. Till vardags tror jag den kommer funka utmärkt.
Ang. rostskyddet så oroar jag mig inte så mycket då det blir en extrabehandling om det blir köp.
Ja sen kan det mycket väl vara så att rostskyddet är förbättrat på nyaste generationen av Berlingo.
Om du tar 1.2T bensin med 130hk så räcker kraften till utan problem. Även 110hk är helt ok. Lycka till med köp
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.