Vi Bilägares forum

Erfarenheter av Simca.

Erfarenheter av Simca.

På förekommen anledning så startar jag denna tråd om det insomnade märket Simca. Jag har i min ungdom skruvat Simca 1100 och 1307, 1508. Har ni några erfarenheter?

Uppdaterat: 2015-09-30 20:09

Kommentarer

Jag har bara åkt 1508. En kamrat försökte få en sån att ge upp med omild behandling utan att lyckas.

Uppdaterat: 2015-09-30 20:56

Kul, jag började med Aronde, 1000, 1500, 1100 och 1508 som var den sista modellen jag hade kontakt med.
1000 var nog roligast, 1100 slitvargen (20000 mil), 1500 snyggast och bekvämast ( lyxkombi, på gott och ont), 1508 bäst och sämst ( engelskbyggd!)
Franskt biltänk är lite speciellt, men en del var kul.

Uppdaterat: 2015-09-30 22:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade en 1508, en fantastisk bil! Bra utrymmen och trevlig att köra. Rostade dock som bara den!

Uppdaterat: 2015-09-30 21:07

Den enda erfarenhet jag har är att en moster hade en Simca Vedette när jag var grabb, minns att det på den tiden var en snygg bil. Vi fick åka med några gånger men det var sådana förmaningar om att sitta still och hålla fötterna på plats så det förtog det mesta av nöjet. Farsans DKW AU 1000 var mycket roligare, där kunde man sitta lite som man ville.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-30 21:20
Lite krokigt är också rakt

Ja det var mycket märkligt med Simca, jag tror jag skulle kunna skriva en roman om märket om tiden tillät, allt från Fiat-tiden över egna ben, till Chryslerstyret och slutligen Peugeot.
Men just 1508 var lite märklig, det hade kunnat vara en succe' med ganska små förändringar. Bilen var ju välkonstruerad i grunden, men motorn var ju lite gammalmodig, långslagig med stötstänger. I och för sig ingen nackdel, den var ju lättskruvad och tålig, men lite dyr i tillverkning.
Det största problemet var ju rosten, alla Simca jag haft har rostat (utom 1000 bilarna), men 1508 var värst och speciellt de engelskbyggda. De franska klarade sig betydligt bättre, men tyvärr var de flesta som såldes i Sverige från England.
De var verkligen rejält rostskyddsbehandlade med vax. Men hur! När man öppnade en tröskellåda låg ett ca 2cm vaxlager helt separerat från plåten. mellan vaxet och plåten var det ett vattenbad! Antagligen hade det gått ganska lång tid från färdigställande till vaxbehandling och då hade säkert den helt obehandlade plåten redan hunnit börja rosta, bilarna förvarades utomhus innan leverans.

Uppdaterat: 2015-09-30 21:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min första bil var en Simca 1501 Special sedan, det var dock innan jag hade åldern inne för körkort, så det blev bara några nattliga turer, en tur slutade i en björk. Ljusblå metallic med röd plysch, ganska snygg bil och låg, farsan körde in i en biltvätt för första gången i sitt liv, och där satt vi hela familjen medans borstarna gned bort lacken, bilen fastnade på kanterna som ska styra bilen rakt. Det typiska för just Simca var motorns skramlande, den lät som ventilerna ständigt var feljusterade.
Senare hade farsan både Fixaren och Matra Rancho som firmabilar, pigga och kul att köra, men motorerna skramlade lika mycket som 1501an som jag tror var från -68.

Så här såg den ut, fast det var dimljus i grillen.
http://www.fotosdecarros.com/wp-content/uploads/2009/12/26/16/1967-Simca-1501_ritz_.jpg

Uppdaterat: 2015-09-30 22:10

Rikard, det var just ventilerna som var feljusterade, skramlet gjorde ju inget egentligen, det var ju mest kosmetiskt (ljudmässigt), det var ju en garanti för att ventilerna inte brändes.
Men anledningen till skramlet var att motorn var ganska långslagig och fick därför stora massor i rörelse med ventilmekanismen och tillsammans med en korkat utformad oljekanal till 2ans och 3ans ventiler blev det slammer t.o.m. kvitter av smörjoljebrist ibland.
Helst borde ventilerna justeras var 100e mil och det var lite tidskrävande genom att man för att få bort kåpan måste dela på dubbelwebern som var halvt integrerad. Samtidigt kunde man passa på och smörja mittvipporna med oljekanna!
En del av fransk ingenjörskonst!

Uppdaterat: 2015-09-30 22:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gränsfall till Simca var förstås den Sunbeam 1600 GT jag ägde för 25 år sen. Lika underhållande som en Escort MkII.

Uppdaterat: 2015-10-01 07:38

Vilket sammanträffande, en kompis till mig ade oxå en Bagheera, jag har glömt att den var en Simca i grunden.

Uppdaterat: 2015-10-01 07:40

Ja Rancho var för mig en drömbil när jag var liten, oerhört tuff skapelse, och sällsynt...
Fast jag har för mig att det stod Matra i fronten på den jag suktade efter, hur som helst så stod det inga att finna dagen då jag tagit körkort.
Kanske lika bra det :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Min första dejt hade jag i Ranchon, tjejen i fråga gillade min egen Granada 2,6 bättre.

Uppdaterat: 2015-10-01 10:43

Jes det är en enorm skillnad mellan Simca 1300/1500 och 1307/1508. De första var byggda ungefär som Volvo 144 (som ju inte var född då!) och de senare ungefär som Passat.
Bortsett från rostbenägenheten, något som de delade med många andra märken på den här tiden, var de ganska välkonstruerade för att vara franska, men de hade några korkade konstruktionslösningar.
Men det gällde att komma över en onsdags eller torsdagsbil om man skulle få en bra när de var franskbyggda, men när det gäller de engelskbyggda vete f*n vilken dag som gällde!
Det var oftast vackra bilar som hade många entusiaster och ännu fler belackare, men av dessa var det många som aldrig skruvat på dem.

Uppdaterat: 2015-10-01 19:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När jag skulle skrota min 1508 så skulle en kompis ha bältena bak. När han skulle skruva bort dom försvann infästningarna till rullarna i ett moln av rost. Det var tur att man inte tvingades använda bältena i någon krock för då hade dom lossnat och troligen slagit ihjäl resten av passagerarna!

Uppdaterat: 2015-10-01 20:08

Har också minnen från Talbot/Matra/Simca Rancho då jag åkte mycket i baksätet på en vit sådan om somrarna nere i Sydfrankrike.

Kan inte säga mycket annat än att den måste varit före sin tid. Den första crossovern? :)

Uppdaterat: 2015-10-02 18:02

Var de före AMC Eagle?

Uppdaterat: 2015-10-02 19:25

En genomgående märklig detalj var växellänkaget som i sann fransk konstruktörsanda krånglades till så att det alltid skulle bli glappt och diffust.
Ett undantag var rattväxelmekanismen på 1300/1500 som faktiskt var riktigt glappfritt, men där man hade en märklig glidskiva som måste smörjas var vecka om det inte skulle bli lika tungt som växlingen på en 40-tals Cheva med sprucken servobälg!
1501 fick ju golvspak och den var riktikt bra, men golvspaken i en väl begagnad 1100 krävde sin man eller kvinna för att växeln skulle hamna rätt.
Lådorna var däremot riktigt bra även om det kunde hända att någon del fattades eller var felmonterad från fabrik på måndags eller fredagsbilarna, men det var bagateller som oftast åtgärdades på garantin.
Man förleds lätt att tro att Simca var den mest ofranska av de fyra vanliga fransoserna, men när man dissekerar upptäcker man att det är ungefär samma märkliga tankar hos alla fyra, ibland genialt, ibland bara korkat, kanske för att vara annorlunda?

Uppdaterat: 2015-10-02 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
L. Mäkinen skrev:

Var de före AMC Eagle?

Ja. Enligt Wikipedia kom Ranchon -77 och AMC Eagle -79

Uppdaterat: 2015-10-02 19:52
von-Klotenhjelm skrev:

Mäkinen, var och kikade på en Eagle för ngt år sedan. Var tyvärr för skabbig.

De har inte alltid fått den kärlek de behöver.

Uppdaterat: 2015-10-02 22:10