Jag har varit iväg en vecka till Gran Canaria och njutit av tillvaron.
Då jag (vi) inte tillhör dem som ligger vid hotellpoolen hela dagarna (vi undviker det), så hade jag bokat bil redan vid flygplatsen. Det är alltid intressant att se vilken bil man får, denna gång blev det en Polo Tsi, och jag tänkte skriva lite om min upplevelse av bilen, kanske kan det vara intressant för någon.
Det var 4-cyl motor, så jag antar att det var en 1,2 90 hk.
- Stabil på vägen, och svarar bra på ratten, svänger nätt och obehindrat på krokiga vägar. Tar stora gupp bra, men är tyvärr småstudsig för smågupp. 120 km/h på till synes slät motorväg blev obekvämt. Sätena är tyskt fasta, så de sväljer inget av studsandet. Jag satt annars bra i förarstolen.
- Störs mycket lite av sidvind, men har ett konstigt vinande runt taket, som av takräcke.
- Hög utväxling, och tyst motor i jämn fart, ger en känsla av en större bil. Tyvärr är steget från ettan till tvåan för stort för att funka bra i serpentinkurvor. Antingen får man köra obekvämt fort för att hålla motorn över 1400 rpm, och därmed turbotryck. Eller köra på ettan och rusa motorn. Under 1400 rpm är motorn "tom".
- Motorn i sig är stark (över 1400 rpm), men väldigt brummig när den drar. Den trivs inte med att varvas utan ska helst hållas under 4000 rpm.
- Körställningen blev jag aldrig klok på, pedalerna är för långt in i bilen, påminner om äldre italienare. Är kanske ett resultat av liten bil. Flytta bak stolen blev inte bra, då hamnar växelspaken för långt bort, jag fick sträcka mig för att lägga i femman.
Istället blev det konflikt med den onödigt breda mittkonsollen, högerknät skavde mot där.
- Färddatorn/entertainment blev jag heller inte klok på. Jag hittade ingen momentan förbrukning, bara "långdistans" eller "sedan tankning" eller "sedan start". Just "sedan start" nollställde sig ibland, ibland inte. Jag hittade inget mönster i det.
Irriterande att man inte kan byta radiokanal utan att först byta meny. Stereon i sig lät ok för prisklassen.
- Bilen drog 0,63 mätt över hela veckan, vilket måste anses bra med tanke på att A/C kördes i stort sett hela tiden, och det var bra tempo i trafiken. Det är kul att köra bil där! :-) Däremot orkade inte A/C.:n med när temperaturen gick upp över 30, då var det slut på de riktigt friska vindarna.
- Största irritationsmomentet var backspeglarna, de yttre har en snipig form vilket gör att siktfältet i ytterkant blir litet. Ovanpå det blänker de blanka detaljerna på luftutsläppet och lysknappen i sidorutan och stör bilden ytterligare. Dessa designers!!
Den inre spegeln sitter för lågt så den skymmer kraftigt i högerkurvor. Där önskade jag mig en dubbelledad upphängning som på gamla Xsara. Nu fick jag istället huka mig i böjarna.
Visst funkar det hyfsat när vägen är helt plan, men på serpentinvägar var det direkt farligt.
Ja, det var lite reflektioner från veckan med Polo. Kommentarer? :-)
Kommentarer
Skulle förvåna om den inte kan visa momentan förbrukning för det har i alla fall mina senaste VW-bilar klarat av - liksom ett annat läge på färddatorn som visar de snitt-förbrukningssiffror som du beskrev.
Javisst borde det finnas, men jag hittade då inte det. Hade ju annars varit logiskt som en fjärde sida, men det fanns bara de där tre.
Fanns även någon funktion där det visades nån blå illustration som jag inte satte mig in i, som tydligen skulle hjälpa till att köra ekonomiskt.
Bra sammanfattning, upplever min Polo 2017 i stort sett likadan förutom några saker.
Känner inte riktigt igen motorns "brummighet" och dålig varvvillighet under 1400 rpm, det var möjligen inte 75 hästars modellen?
Mitt knä skaver inte mot mittkonsollen, det gör det däremot i Golfen för mig, upplever Polons mittkonsoll som smalare, men det spelar ju också roll hur man själv är skapt... :-)
Momentan förbrukning finns om man bläddrar i menyerna.
Det sitter en knapp på undersidan av blinkersspaken där man kan bläddra i undermenyer hos de val man har framme i färddatorn, en inte helt logisk lösning.
Annars håller jag med om det du skriver...:-)
Mja, jag är osäker på vilken version det var, men den var stark när väl turbon laddade. Drog lätt uppför de långa backarna innan Playa Ingles. Men, mycket vrid och mycket effekt är förstås inte samma sak.
Faktiskt var den FÖR stark (/över 1400 rpm), det var svårt att köra igång mjukt på ettan. Så fort jag petade på gasen, så morrade motorn till. Minsta ovarsamhet resulterade i ett ryt, och bilen flög iväg. På de högre växlarna blev det förstås inte lika tydligt.
Jag tycker man borde ha kunnat "mappa" motorn för ett smidigare och mjukare beteende.
Knapp på undersidan av blinkersspaken? Hm, det noterade jag inte. Kanske det fanns utan att jag märkte den?
Konstigt ställe i vart fall.
Fast, det kanske skiljer mellan utrustningsalternativen mellan marknader?
Bilen hade manuell A/C och ingen farthållare, men många menyer i mittdisplayen.
När jag har hyrt bil på öarna har det alltid varit riktigt snik modeller som inte tas in i sverge och vissa med nästan tält stolar, jämförelsevis
Den där turboknuffen du beskriver brukar jag kalla "en massa obekvämt vridmoment". Det är helt enkelt disharmoniskt med turbomaskiner som lever så hårt på laddtryck kombinerade med manuell låda. Det går inte att starta mjukt och rätt som det är slår man näsan i ratten för att man når maxnivån för vad aggregatet orkar flöda. Inte alltför sällan händer det senare en bit innan rödmarkeringen på varvräknaren.
Ja, det stämmer rätt bra med min upplevelse, även om den mer bara "tappade lusten" på högre varv. Tittar man på diagrammet nedan så ger det en bra bild av det plötsliga vridmomentet.
Kan man hålla sig mellan 1500 - 3500 hela tiden så går det bra. Fast verkligheten är inte alltid så enkel.
Den påminner om den Toledo 1.2 TSI -16 som jag hade.
Italiensk körställning, stort steg i mellan ettan och tvåan, den samma typ speglar som jag vart tvungen till att vinkla ut ordentligt.
En i mitt tycke mindre trevlig bil i staden på grund av sin rapphet på ettan och sedan ett tapp på den andra växeln och men däremot ypperlig på landsväg. Märkligt.
Nu är de inte en o samma bil men att samma bitar ger ungefär det samma i handen så att jag känner igen mig.
Polon ser bra ut och färgen brun metallic gillar jag skarpt
Trevlig bil men dock en kompromiss likt allt annat i denna klassen.
Ja, det låter väldigt likt i mycket.
Ja, utseendet är bra. Kanske lite fantasilöst, det enda som sticker ut lite är utformningen inuti strålkastarna. Men, det finns inga fula drag på den, och jag håller med om kulören, den är snygg! Mycket elegantare än en vit, som blir väldigt anonym, men förmodligen mer praktisk i värmen...
Det roliga är att på samma hotell bodde någon som hade "kompisbilen", med samma färg och reg-nummer förutom sista siffran, en 2:a.
Menade så klart på undersidan av torkarspaken, inte blinkersspaken...
Där sitter en liten fyrkantig omärkt knapp för undermenyerna, fick kolla i instruktionsboken för att se vad den var till för, tysk ingenjörskonst... :-)
Aha! Inte för att jag använde torkarna många gånger, men.. kanske borde jag ha känt den, eller är det verkligt liten?
På min C5 sitter en knapp i änden av torkarspaken (just för menyerna), men den både syns och känns.
Har du nån pejl på det där med nollställningen efter bilen har stått? Jag blev inte klok på det, ibland nollställde den sig, ibland inte. Kunde inte se ett mönster.
Knapp 2 till färddatorn och knapp 1 till färddatorns undermenyer.
Såg nu att den faktiskt är märkt, inte illa efter drygt ett år... :-)
Har alltid den digitala hastighetsmätaren framme så om trippmätaren nollställs ibland har jag ingen koll på.
På Golf 7 sitter alla dessa knappar på ratten - för färddatorn på högra sidan. Sen går det ju att få informationen även på den stora bildskärmen. Konstigt att du tyckte att den var lite svårkörd när samma grundmotor men med lite mera effekt går hur mjukt som helst att t ex starta med i min Golf SV. Så vill man köra mjukt är det inte några som helst problem med Golfen i vart fall.
2timmar reset
Tack för det, man lär sig nått nytt varje dag :-)
OK, det var udda. Förstår inte poängen med 2 timmar.
De där knapparna såg jag inte, förutom den lilla till att ställa intervallet (regnsensor hade förstås varit bättre, finns kanske på andra marknader)
På Polon var det inga knappar på ratten, men tyvärr någon slags "pianolack" längst ut på ekrarna, vilket fick ratten att alltid se kladdig ut.
Det fanns bara en stor skärm i mitten av panelen, den lilla displayen mellan mätarna (vanliga mätare) visade yttertemp och när man borde växla (och vägmätare förstås)
Tyvärr var den väldigt svår att starta mjukt med, om jag tog låång tid på mig gick det att köra igång utan den där turboboosten. Men, inget som gick i rapp trafik, vilket det är på GC.
Udda med två timmar ??
Förstår inte, vad skulle det vara för att inte vara udda?
Hur funkar det på andra bilar.
Så här är det på vag sedan minst 2006.
Det finns ju 3 lägen på förbrukning i färddator.
1.Lång eller oändlig mätning av förbrukning tills man reset.
2. Per Tank resets automatiskt vid tankning.
3. Vid körning och den resets när motorn varit avstängd i 2timmar.
Tanken med två timmar är väl att innan dess är det samma resa man är ute på, typ till affären och tillbaka. Kör man till jobbet stannar man längre och då blir det en ny resa när man ska hem.
Kul läsning, bra initiativ..
Har själv kört bil på Cran Canaria, var högt uppe i bergen, mycket vacker natur..
Till bilen, jag har själv bara kört en körning med en Polo, det blev stockholm - Tandådalen t/r med 2h jobb i Tandådalen.
Det var en av mina livs värsta resor.. jag satt så illa i bilen att jag faktiskt nästan blev sjuk.. fick stanna i Borlänge och trodde att jag skulle kräkas.. hade hiskerligt ont i ryggen, fick sitta med en arm bakom mig resten av vägen hem..Sedan dess har jag inga höga tankar om VAG:s stolar.. speciellt inte när en av mina kamrater som har Passat som tjänstebil bara klagar på stolarna.. men alla är olika, finns säkert dom som sitter bra i en Polo också..
Men man måste sitta RÄTT, huvudet ska vara centimeter från nackstödet, annars riskerar man Whiplash vid påköring bakifrån, och det verkar vara omögligt att sitta så i en VAG bil..
Nånstans skall väl gränsen dras för hur länge aktuell snittförbrukning skall mätas så 2 timmar har varit helt OK för mig. Och "Sedan tankning" nollställs automatiskt vid just tankning medan "Långtids" mäts över längre tid - har dock inte kollat hur långt. Min tidigare Golf -12 krävde nollställning och motsvarande som för Hultarns C5 men jag ser ingen större nackdel utan snarare fördelar med att "Sedan tankning" nollas automatiskt vid just tankningen. Dock måste man kolla förbrukningen innan man börjar köra igen (om man t ex vill föra in den i bildagboken) efter en tankning för nollställningen sker rätt omgående efter att bilen börjat rulla.
På min C5 finns 3 lägen:
momentan samt 2 long term, vilka man själv väljer att nollställa.
Ingen automatisk nollställning vid tankning, den gör man själv. Är ju inte självklart att man fyller fullt, eller vill nollställa.
Vet inte hur länge det varit så hos PSA, men i vart fall sedan 2005 (förmodligen flera år innan).
Jag minns tyvärr inte hur det var gjort på min 1999 års 406.
Som det blev på Polon nu, blev snittförbrukningen 1,2 efter tankningen då jag tankade ganska nära flygplatsen.
Jag förstår inte poängen med just 2 timmar, om man parkerat 1,59 = ingen nollställning. 2.01 = nollställning.
Ja, det är kul att köra på Gran Canaria, bra tempo och ofta bra vägar, även uppe i bergen. Det är snabbt och lätt att ta sig från havsnivå upp till 2000 meter. Underbara vyer, omväxlande landskap, det är synd att så många väljer att stanna vid hotellpoolen...
Själva framstolarna funkade bra för mig, även om där inte fanns ställbart svankstöd. Lite för hårda för att vara riktigt i min smak, men ändå med bra form.
Det var mer körställningen som inte funkade.
Ja, där har du en poäng. Jag för körjournal på min ena C5, och när jag tankat flyttar jag bilen från pumpen för att inte stå i vägen medan jag noterar. Sedan nollställer jag.
Jag tänkte inte på när datorn i Polon nollställde sig, om det hände direkt vid start eller efter några meter.
Kan tillägga att det är näranog ett nöje att tanke bilen på Gran Canaria, bensinen kostar under 10 kr, dieseln under 9. Och då behöver man inte tanka själv, det gör personalen. Det var mååånga år sen sånt hände i Sverige....
Jag noterade inte exakt hur långt jag hann köra, tror det var runt 60 mil, men jag tankade totalt för bara 39 EUR. :-)
Ja så är det nog tänkt.
Glömde också momentan visning såklart.
Ni som vet, jag antog att det är typ samma funktion på andra bilar eller är det skillnad.
0,63 lät väldigt mycket år 2017 för en bil av den storleken
Nja, det är ju varken svenskt tempo eller typ av vägar. Kanarierna kör ganska forcerat, men inte vårdslöst. De är mycket trevligare i trafiken än svenskarna här hemma. De släpper gärna fram någon, istället för att försöka tränga sig före in i det sista. Det är kul att köra bil där! :-)
Det finns egentligen inga landsvägar som i Sverige, det är krokigt, backigt, mycket serpentinvägar. Enda stället där man håller hyfsat jämn fart är motorvägen GC-1, där går det å andra sidan i 120, och även där är höjdskillnaderna stora.
Lägg sedan till att A/C körs ständigt, så är nog 0,63 ganska hyfsat.
Jag skulle tro att den skulle klara sig på 0,50 här hemma, mätt över hela året. Självklart beroende på var i landet, vem som kör och hur den används.
Ja det förklarar ju lite, min fd. Yaris gick på under halvlitern blandad så tyckte detta lät lite väl mycket, AC:n drar nog knappt något extra idag, inte som förr då man hörde hur motorn fick ta i när man tryckte in knappen :)
En AC på full effekt drar cirka 2-3 cl.Sen är ju Polon tyngre och starkare än Yaris, så lite mer bränsle får man nog räkna med.
Härlig vy och att där har man rattat uppför en Renault Sienic.
Fick även ratta tebax nedåt efter en god middag med dryck till och en liten en till eller kunde ha varit två kanske tre.. till min ära då jag fyllde 40 men att ingen hade ägnat en tanke på hemfärden, mja...det gick väl.
Vägarna på Gran Canaria är top notch.
Jag hade förväntat mig kryddiga spanjorer med handen på tutan och gasen i botten men inte alls utan lugnt o fint.
Det är lite så att jag längtar dit igen för vi hade det väldigt bra.
Det var annorlunda för fyrtio år sedan, då var det mest smala gropiga grusvägar i bergen. Och mycket krokigare än idag. Hyrbilarna var ofta något man verkligen tvekade att sätta sig i och med små svaga, slitna motorer. Jag har aldrig blivit stående, men nog har det varit lite väl spännande ibland.
Det stora lyftet blev när Spanien kom med i EU, då började det bli bra vägar på Kanarieöarna.
Stämmer ganska bra, hamnar på ca: 0,50 - 0.55 blandad körning, mätt mellan pumparna.
Kör både tur och retur med samma väg beroende på backe upp, ned och vind blir lättare totalt genomsnitt bränsleförbrukning.
Rastlös som jag är körde jag typ alla vägar som finns på Gran Canaria för 15 år sen, då i en 3 cylindrig Opel Corsa. I backarna på bilden var den lite trög uppför med 4 pers i bilen, svärmor skrek rakt ut när jag på skoj sa att "snart rullar vi baklänges"
Hade en Polo på Lanzarote, det jag minns mest av den var stolarna, som var märkligt nersuttna, bilen hade gått nästan 10.000 mil.
Jämfört med vår Swift var bilen ett sömnpiller (1,4 90hk)
Men jag stod ut och lyckades avverka 110 mil på den ön.
Rickard: jodå, gamla klena bilar har jag också hyrt, en skabbig Fiat 500 (den som kom 1991). Det var en "Rent-a-wreck", men den tog oss runtn GC. Långsamt förstås...
Våran yaris 01a tar 0,6-062 på årsbasis sedan vi köpte den för typ 10 år sedan. Kallstarter och stadskörning suger.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.