Vi Bilägares forum

Efter många om och men (MG ZS EV)

Efter många om och men (MG ZS EV)

Fick till slut hämta ut en ny bil. Beställde en vit MG5 med svart inredning, som efter många om och men blev en silvergrå MG ZS...

Egentligen en bil med mer utrustning men vi får väl se hur jag trivs med denna, gillar generellt inte suc och crossover eftersom det enligt mig är en medningslös biltyp, men fick en bra deal på en demo när jag skulle hoppa av och åka o köpa en E-golf istället så det fick gå.

Har kört den i snart en vecka och än sålänge är det på det stora hela en trevlig bekantskap. Bilen är skapligt tyst, skrammelfri och känns allmänt välbyggd. Mekaniskt är den väldigt enkel, inget plastlock i motorrummet och allt är väl sorterat och det är gott om plats. 

Det är en del saker där jag verkligen undrar hur man tänkt däremot...

-Mittenskärmen är alldeles för stark även på lägsta ljusstyrka, så pass att den bländar i mörker, ett stort plus för att den går att släcka enkelt.

-Stänger man av bilen med Android Auto på och sen vill lyssna på radio nästa gång man kör har bilen glömt vilken radiostation som va inställd, blir bara brus och en helt annan frekvens.

-Bilen glömmer en hel del andra inställningar löpande också, t.ex fick jag stänga av hastighetsvarningen 3 gånger innan den var avstängd, slutade med att den var på ändå så ställde in varningsfarten på 200km/h istället, inte heller det kom den ihåg förrän efter 3-4 försök.

-Bilen har 360-kamera, bildkvalitén är skitdålig och närmast jämförbar med en mobiltelefon från mitten 2000-tal. Däremot får man blända av innespegeln manuellt, hade hellre haft den automatisk och en bättre backkamera.

-Hotspot ligger på en snabbmeny, men det går inte välja vad man vill ha i den och stolsvärmen startas genom klimatormenyn. Plus däremot för att temp, fläkt och defroster fram o bak ligger på fysiska knappar.

-Filhållningsassistenten är kalibrerad av en praktikant. Att det ska vara så himla svårt att få det bra.

-Automatiska helljuset ser inte lamporna på taket på lastbilar, bländar alltså av för sent.

-Av någon för mig okänd anledning har man valt att använda färdbromsen istället för regerering när man kör på farthållare i utförsbacke. Varför? Så vansinnigt dumt.

Däremot är räckvidden bra, man behöver aldrig fundera över den.

Jag gillar även fjädringen. Järnvägsövergången i Mönsterås känns knappt.

Bilen ska däremot in på garanti, handsfreeljudet är så bedrövligt, låter som en högtalare är trasig. Plus att appen inte fungerar och det var nästan så t.om säljaren skämdes och tyckte jag skulle lämna den för det...

Dragkroken monteras vid första servicen, dom hade inte den hemma och skulle jag ha en bil skulle jag ha den nu nr jag väntat sedan april. 

Jag vet att andra väntat längre, men vänta är INTE min grej...

Uppdaterat: 2022-11-07 21:14
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Låter inte som en perfekt start på innehavet.

Uppdaterat: 2022-11-07 21:32

Nä verkligen. Får se om den växer på mig. Jag kr mycket grusväg och där är den väldigt tyst och behaglig, en trevlig egenskap. Garantin är 5 år/15000 mil så den ska jag iaf kunna ha i tre fulla år.

Uppdaterat: 2022-11-09 19:09
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Håller med om att skärmen lyser för starkt, hur släcker man den?

Uppdaterat: 2023-01-26 08:17
Bettan

Lason:
Något nytt att berätta?

Uppdaterat: 2023-03-20 06:23

Snart 5000 mil. Still going strong. Varit både i mellannorge, norra Danmark, Tyskland och Nederländerna.

Körde på ett vildsvin 1:a april. Radarn till farthållaren lossnade och en liten spricka i stötfångaren. Inga delar hemma ännu.

Knäpper lite från ratten, svårt att hitta tydligen.

I övrigt helt problemfri.

Uppdaterat: 2023-08-15 13:28
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?