Tänkte starta en tråd om livet som Volvoägare efter 10 år av andra märken. Kommer senast från en BMW 120i 2019 aut m-sport. Kommer nog bli lite mer att skriva om denna jämfört med bimmern :)
Bilen i fråga är en:
- 2007 Kinetic
- 2.4 170hk manuell
- 28000 mil
Ac, farthållare, elhissar, centrallås, stereo osv fungerar. Ljudet från högtalarna är sådär, snällt sagt. En hel del skrammel från interiören hörs.
Växellådan, koppling och motorn lirar bra ihop. Motorn har en skön gång och svarar fint på gasen även från låga varv.
Fram -och bakvagn är helt ok. Oftast tyst och mjukt men ibland så känns milen och åldern när hjulupphängingen får jobba lite hårdare. Det är i alla fall inget jag hittills märkt som akut behöver åtgärdas.
Styrservon gav ifrån sig ett vinande ljud, fyllde på olja och nu är den knäpptyst. Får se hur snabbt den töms igen.
Förbrukningen efter en dag av blandad körning är 0,83 enligt färddatorn som jag av erfarenhet vet är väldigt optimistiska på äldre Volvon.
Btw, varför är det så kul att byta bil? Trots att denna är 12 år äldre, rullat 23000 fler mil, är slöare, fulare..
Kommentarer
Grattis - och "ombyte förnöjer" brukar man säga.
Håller med Pi! När jag körde bilar i den prisklassen bytte jag 4-5 ggr om året, kul testa olika och man gick lika ofta plus som minus på affärerna. Ena kvartalet körde man nån kombi, nästa nån liten cab, nästa v8-van och så vidare. :)
Grattis, alltid kul att byta bil, själv gjort det över 150 ggr, både till bättre o sämre.
Kompisen hade problem med ett ytterst litet läckage från servopumpen på sin V70 av liknande årgång. Att det läckte lite var inte stora problemet, utan att oljan tog sig in bakom kamremskåpan.
Tack! Går en slang från behållaren precis över kamremmen sedan in till en box. Men allt där är helt torrt så det är nog lungt(tror jag)
Grattis till Volvon, ska bli intressant att följa dess resa tillsammans med dig.
Volvon rullar på utan några större negativa överraskningar än så länge. Gjorde en service i torsdags(olja, alla filter + tändstift). Jag vet att det kan vara placebo, men både jag och farsan är helt säkra på att bilen känns mycket nu. Tändstiften hade nog gått många mil och år. För övrigt så är det en riktigt trevlig sugmotor, trodde att den skulle kännas mycket tröttare efter flera år av turbomotorer. Brett register, fin gasrespons, skönt ljud och godkänd förbrukning. Den drar ca 10% mer än färddatorn anger, första två tankarna blev det 0,98 och 0,96 mätt vid pump. Har försökt köra lite lugnare nu och efter en halv tank så visar färddatorn 0,8 som borde betyda ungefär 0,88 mätt vid pump.
Gjorde en ganska noggrann genomgång av bilen i samband med servicen och det är typ ingen rost öht varken i lacken eller under bilen, imponerande! Inget glapp i fram eller bakvagn. Bromsslangarna fram var lite torrspruckna och en drivaxeldamask hade lossnat i ena änden. Bytte dessa igår och passade även på att byta bromsvätska.
Styrningen känns konstig i bilen, svårt att förklara känslan men den understyr som fan när man svänger vänster och ratten står lite snett åt vänster när man kör rakt fram. Blev därför förvånad över att inte hitta något fel i framvagnen men jag såg att den fick en tvåa för glapp i vänster styrled vid den senaste besiktningen. Antar att den förre ägaren bytte den och sket i att göra en hjulinställning, fixar det imorgon. Kan fö rekommendera Pekkas framvagnsservice för de som bor i Gbg-området, duktig och kör drop in.
Åkte därefter till min kusins rekondfirma för att tvätta bilen. Spenderade 6h där, den har nog inte tvättats speciellt ofta och inte fått en ordentlig tvätt/rekond på många år. Lacken kändes som ett finare sandpapper, vilket gör avsaknaden av rost än mer imponerande. La 2h på interiören, tvättade, polerade och vaxade den. Taket känns fortfarande som ett sandpapper, den behöver ett proffs jobba med. Bilen är mycket finare nu men jag hade nog kunnat lägga ytterligare 5h på den om jag kunde. Får bli en annan dag.
Testade för någon vecka sedan motor och kupévärmare, båda fungerar vilket innebär att exakt all elektronik fungerar. Nöjd än så länge :)
Grattis, en av mina favvobilar. På den tiden var V70 som bäst. Underbara stolar och ergonomi i instrumenteringen. Bägge dessa tog ett steg tillbaks i nästa generation V70.
De fanns som Ocean Race och modellen upphöjda XC70 4wd. Sååååå snygg och helt underbar avstämt chassi, om man ska åka över gupp och vägbyggen i stan.
Ingen asfaltstrykare såklart.
Volvon är såld! Köpt en Seat Leon.
- 2013
- 140hk bensin
- FR paket med navi, led lampor och lite annat lull lull.
- Ny koppling
Tanken var att jag skulle åka kollektivt till jobbet men jag lyckades förhandla till mig en gratis p-plats och eftersom jag ibland jobbar ute hos kund(en bit bort), ibland på kontoret och ibland både och samma dag så blev det jobbigt att åka kollektivt. Företaget har några poolbilar men de är ofta upptagna sedan restriktionerna släppte. Sparar några timmar i veckan på att ta bilen.
Planerar att ta ut en förmånsbil efter att jag flyttar i december. Vet fortfarande inte om jag kommer få en p-plats med laddstolpe så avvaktar med det, Seaten får duga tills dess. Alternativt så tar jag ut en förmånscykel då jag kommer bo mycket närmre jobbet och köper något kul jag kan köra när jag behöver bil.
Jag är nöjd än så länge. Den är välvårdad, rolig att köra, drar drygt hälften av det Volvon ville ha och är smidig att köra. Bilhandlaren värderade Volvon till 20000, ligger ute för 29900 nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.