Efter många olika provkörningar av småsuvar blev det egentligen en alldeles för dyr 115hk T-cross GT lagerbil alldeles för långt hemifrån.
Men oas så kostar väl alla småsuvar strax under denna bil när utrustning lagts till.
Frun gillar bilen med orange färgen och jag gillar inredningen med det fällbara framsätet.
Led strålkastare var kravet om vi skall leva med bilen som första bil i vinter.
Tre års garanti och tre års service avtal och nästan 20000 i rabatt och dessutom ett riktigt bra inbytespris på den gamla bilen så det blev en snabbt affär och kanske förhastat beslut att sätta sig i bilen och köra ner dryga 100 mil.
Nåväl det blev en liten rundtur och fin inkörning med nya bilen till släkt och vänner när man ändå var nere i södern.
Det blev en ny T-cross .
Uppdaterat: 2019-09-17 23:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Grattis till den nya bilen! Det är "farligt" att provköra många bilar. Risken finns att man slår till. ;-)
Kul! Den är snygg med för att vara en i den klassen! :) Lycka till, anar vi kommer få läsa ett och annat ord om den....
Varför då byta om du känner så? Känns ju i mina ögon fruktansvärt märkligt......och gå från automat till manuell, nä, där går iaf min gräns :)
Nja tanken var ju att det skulle vara frugans nya men det blev som det blev för prislappen och bilen är ju riktigt trevlig men tanken är nog ett el/hybrid/phev alternativ inom en kort framtid.
Din tanke är då att denna behålls som hennes och du kompletterar då med att byta ut hennes nuvarande mot en större el/del-elbil?
Volkswagen säger
"På långsikt är en laddhybrid dyrare i drift än en elbil, men den fungerar som en viktig brygga över till eldrift."
https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-nu-utvecklar-vi-den-sista-forbranningsmotorn
Gratulerar till bilköpet, hoppas ni får många problemfria mil i den!
Jag tycker lustigt nog att T-Cross är snyggaste VWn för närvarande, men kombinationen 1,0T, manuell låda och adaptiva farthållaren duger inte. Motorn kan inte bromsa tillräckligt kraftigt utan att man byter växel.
Hoppas att ni inte får krupp på att den nya bilen är sämre än den gamla!
Kul, jag ser lite t-cross som en ersättare av Polo Cross fast man jobbat för att få bort Polo linjerna och gett den ett eget namn.
Tror det är en smart strategi av VW då många tycker att Polo är rätt osexigt och en "för liten" bil baserat på någon erfarenhet från 80 talet.
Trist att dom lagt ner med lyktspolning, det är något man bara förutsätter finns (om det inte är en Opel).
Blir spännande om du får ner den i samma förbrukning som Octavian.
I TVs tester skiljer det en dl i testförbrukning, båda med DSG.
Annars får bilen bara beröm, förutom nyttan med det skjutbara baksätet.
Grattis MSO, snygg färg på lite ärtig bil.
Tydligt vem som bestämmer i familjen :)
Alla dina käpphästar har du fått gjort avkall på.
- Spak till farthållare
- DSG
- Lyktspolning
- Lastlucka och skidsäck
- Bränslevärmare och alltid varm bil
- Bästa LED lysen
- Apple CarPlay
- Backkamera med spolning
Men det blir säkert bra, man vänjer sig fort.
Är väl bara lysena som är svårt att vänja sig vid.
Ligger inte T-Roc väldigt nära i pris? Eller varför är T-Cross ett bättre köp?
Ja det är konstigt då t-roc är mer golf storlek och är lite tystare och säljer sämre??
Men vi ville ha en mindre bil helt enkelt.
Skall tillägga att vi provade 95 hk flera ggr men det var aldrig ett alternativ då GT med 115 hk blir mer bil och dessutom ingår då adaptiv farthållare och led.
Jag tror att T-Cross också ses av VW sim en ersättare till Golf SV även om den är lite mindre.
Men grattis till nya bilen - hoppas den kommer att fungera bra även om du fått ge avkall på en massa saker du haft i Skodan.
Ja, det är bara att gratta till en ny fin bil. Hålls oss uppdaterade hur du upplever den.
Snygg bil och färg, allt annat än fyra nyanser av grått :)
Du blir troligen närmare 10 år yngre i denna.
Måste väl bjuda på några bilder.
Och jag håller bara med frun att färgsättningen är ganska frän, hoppas man inte lessnar.
Kort om förbrukningen hittills som ligger på 0,52 på färddatorn och stämmer nästan helt bra mot pumpen.
Gjorde en inlandsresa till släkt i Västernorrland med bitvis riktigt krokiga upp o ner vägar för att på hemvägen drygt 20 mil av 50 ligga på farthållaren i hundra och då stod färdatorn på 0,49 vid hemkomsten.
Helt okey tycker jag och octavian låg också kring 0,53 första halvåret innan vintern slog till.
Detta är också min första bil där gps och hastighetsmätaren bara skiljer 1 km/h.
Körmässig, sportstolarna är av mildare lägre typ och helt okey men dom är lite hårdare än i octavian vilket är en nackdel för mig..
För att hitta en bra körställning måste jag ha stolen i dom lägre lägena för att inte få för mycket tryck under gas låret.
Jo Pi och Guran man har fått ge avkall på mycket av skoda finesserna som ni säger men T-crossen kan bli en parentes innan någon ny förstabil hamnar hos oss.
Den som lever får se.
Förbrukningen sedan köpet.
Dagens långtur
En del av hemresans första 70 mil.
Lagom fräck bil, grattis! :-)
Men 100 mil hemifrån, då måste ni hämtat den neråt Småland eller så?
Grattis!
En kollega har oxå skaffat en och jag blev förvånad över att den var större än jag föreställt mig.
Apropå det där med farthållaren, att den behåller gas och du behöver bara växla, verkar vara en VAG-företeelse. Hade så på min Leon.
Detta med farthållaren fungerade likadant på en Fabia jag körde med konventionell farthållare för typ 3--4 år sen. Så det är nog en VAG-företeelse som Axa säger...:) Bra hursomhelst.
Farthållare med manuell som ligger kvar vid växling diskuterade vi tidigare, jag upptäckte finessen på en Fiesta lånebil, pinsamt nog visade det sig finnas på min BMW från -06.
Och grattis till att våga att sticka ut lite med en rolig färg och inte följa DDR mängden med något grått.
Ser riktigt snygg ut.
Passa på att skaffa en matchande sportklocka, som nya Polar Vantage V.
Nog för att bilen är riktigt snygg i en läcker färg.
Men vad skall man ha en sådan där klocka till? Jag har kört min Sport Utility Vehicle i ett år nu, och det har gått jättebra utan klocka.
Det handlar endast om att ha en klocka i samma färg, eftersom det finns och har även det prefixet "sport". Vill man vara lite extra crazy kan man även köpa en orange "sport" mössa.
Orange är nästan alltid en skön färg, kul att någon vågar köpa en bil i den färgen i Sverige...mer sånt på vägarna.
Okej, då förstår jag :) viktigt med dom rätta utensilierna. I min bruna gubbil är det nog bara hatt eller gubbkeps som fungerar... tänkte inte så långt när jag köpte den, kanske måste bli ett förtids bilbyte
För en hög år sen såg jag en undersökning som hävdade att brandgula bilar hade bäst andrahandsvärde av alla färger. Jag läste det som att Lamborghini håller värdet, men det kanske gäller även på VW.
Nu har det ju gått en tid så man slipper få associationer till Televerket....
Jag hade en Opel Rekord på 70-talet som jag lackade om i nästan Televerkets brandgula färg.
Vill minas att när 240 kom var nästan alla Lindbloms grön och orange.
Nu sista året börjar man se många oranga av olika fabrikat.
Håller med, riktigt kul med färg på en bil, det sticker ut i gråskalan.
Allt fler biltillverkare erbjuder samtidigt kulören solid grå.
För den som vill sticka ut åt andra hållet.
Solid grå... är det så det heter? Jag har sett det på en Skoda Karoq, och på en Octavia också tror jag. Och en Audi... A6? Personligen förstår jag inte hur man kan välja den färgen; bilen ser ut som ett plåtskåp tycker jag!
Brukar ömsom skratta ömsom gråta då jag ser bilarna med endast primer (solidgrå). Fantasin har verkligen tagit slut brukar jag tänka, så förskräckligt fult. Orange är snyggt!
Vill man både sticka ut och vara snygg så finns det ju få saker som klår foliering med en färg som växlar nyans beroende på vilken vinkel man ser den i. Det är några stycken såna som kör omkring här i området och jag blir allt lite avundsjuk...
Varför inte denna? :)
https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/140496/81453672-ZVeNb.jpg
Gråa bilar är absolut bland det värsta som finns ändå är det påfallande ofta den färgen på riktigt dyra Audi osv
Hellre matt grå än silver metallic för mig. Fast egentligen ser jag ganska lite av utsidan när jag kör.
Helt rätt färg, den orangea! Grattis till en fin bil, som du säkert kommer bli nöjd med. Själv har jag länge varit rejält sugen på en orange bil, men fegat ur....
Fegis där.
Tag dig samman nu och slå till vet ja :)
Bara ljudet från avgassystemet är värt pengarna, nästan i alla fall.
Du fattar inte ett skit. Gråsvart bil syns skiten sämst på och därför är den populär hos dom som inte gillar att tvätta bilen ständigt och jämt. Tänk på det du flat 7!
Snart blir jag pensionär - och då jävlar. Wait and see....
Det otäcka är att många på utsidan har svårare att se en grå bil.
Jag kan inte påstå att jag tycker orangea bilar är snygga, men de syns väldigt bra och är därför säkrare.
Nej , nej då vill du bara sitta tillbakalutad och svära över alla Epatraktor idioter och alla andra som för oväsen kring sig med sina V8:or och annat störande skit.
Kan upplysa dig om att jag inte bara tvättar bilen för att jag tycker det är särskilt kul alla gånger. Sug på den ett tag.
Suuuuuger!
Å varannan vatten förstås?
Alltid varannan vatten!
Vi har redan hunnit med några hundra mil mycket på grund av den geografiska placeringen av butiken.
Vi kan konstatera att man sitter ganska hyfsat i bilen och 18" däcken är ju naturligtvis ingen fördel någonsin och på grova asfalten även om bilen är hyfsat tyst på släta vägen.
Fällbara framsätet är en dealbreaker då man nästan kan ta kajaken i bilen med skuffen uppe :)
Måste säga att den känns förvånansvärt rymlig för att vara så liten och det spartanska dubbla lastgolvet utan nämnvärd inredning är bättre än inget alls.
Skjutbart baksäte, nja det kanske är en överdriven funktion men kan kanske vara bra nån gång.
Halvnaken lagerbil utan vare sig carplay eller nav, hur skall man kunna klara sig utan när man är van att ha.
Nåväl telefonen fungerar i alla fall på blutoot och usb och telefon bok med alla dom bitarna och spotyfy och ljudböcker finns iaf på skärmen med bra funktion så helt strandsatt är vi inte.
Ingen dsg och ingen kula.
Ja växla sexväxlad låda har man gjort i 35 år så det funkar bra och en eftermarknads fast kula med trådsats för 2100:- är beställd.
Ingen skidlucka vilket blir svårt men man får göra som Guran som kör med 1/4 fällt baksäte dom gångerna och bära ner skidorna i källaren.
Förbrukningen verkar ligga kring octavians värden men då har jag iofs inte kört någon långresa med högsta hastigheten än.
Något jag reagerar på är att t-crossens line accist är märkbart sämre än octavians, lite vinglig och ratt durr emellanåt när man är på linjen men som tur är det ingen toyota signal eller tut så fort man närmar sig linjen.
Ingen backkamera men sensorerna som känner av trafik och gående åt sidan vid backmanövrar känner jättelångt och känns stabilt.
Adaptiva farthållaren är helt okey förutom att rattknapparna som fungerar hyggligt men ändå är så mycket sämre än octavians spak, skulle lätt närsomhelst betalat 2000:- extra för att få en octavia farthållarspak.
Annars så är det inte så mycket att säga förutom att det är ett nerköp på alla punkter jämfört med gamla octavian.
Och om man jämför med dom andra småsuvarna vi provkört så är det egentligen inga jätte stora skillnader utan mer smak och tycke.
Vissa bullrar lite mer och tex c3aircrossen är kanske lite komfortablare på sämsta grusvägen men nej ändå av olika skäl.
Vi får väl se hur länge man orkar leva med en bil i polo+ storlek.
Edit.
Måste väl också kommentera det som vissa påpekat med en trecylindrig motor med växellåda och eventuella tjuvstopp i korsningen.
Jo det stämmer att den är lite känsligare vid start och det är ju en treas nackdel mot en fyrcylindrig motor men är i det stora hela en vanesak.
Det som är positivt är ju att ju att motorstyrningen skälv ökar varvtalet några 100 varv samma sekund som man släpper kopplingen och bilen drar egentligen iväg första metern utan att gasen behöver röras om man nu inte vill trampa.på gasen.
Som sagt en vanesak och inget problem.
Nåt jag gillar som jag även hade på dieseln kring 2015 är att när man kör med adaptiva farthållaren på i olika situationer med växlande hastigheter både i stadsmiljö eller på landsväg eller om man hinner upp en bil som kör sakta är att när man växlar upp eller ner och trycker in kopplingen så ligger farthållaren i hela tiden så länge inte bromsen rörs, det spelar alltså ingen roll om hastigheten temporärt sänkts från 110 till 15 och sedan ökats till 110 utan man växlar bara utan att röra gasen .
Riktigt bra och gör farthållaren mer användarvänlig fast man kör manuellt växlat.
Och visst skulle förmodligen en dsg sitta bra i bilen men det är trots allt ca 15 tusen extra på en småbil med prislapp på en bit över 200t även om man kanske eventuellt får igen pengarna vid inbyte
Led strålkastaren är bra men märkbart sämre än octavian som verkligen hade riktigt bra Led hel och halvljus.
Något jag också har svårt att acceptera är avsaknaden av strålkastarspolning vilket jag missat.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html
Av olika anledningar med fjällresor och 08 körning och inte minsta att den stog i butik söder om vänern så har det rullat iväg flera hundra mil bara sådär.
Vad man kan säga är att det är en trevlig liten bil med oväntat stort innermått.
Bilen känns större än den är och som sagt så har det körts många 50 mila turer och en 100 mils tur utan stop och den fungerar faktiskt riktigt bra.
I stadskörning så klart väldigt bra.
Med 115hk så tar den undan ganska bra.
Växellådans sex växlar helt okey.
Att motorn hörs vid belastning i stadstrafik under 1500 varv är nog det man får räkna med och som jag märkt på tex ford/kia trepiparna.
Manuell växel, trepip och stadskörning kräver en stunds tillvänjning.
18" däck!!, visst käns det på sämsta potthålsvägen men jag köper det då jag som regel kör på hyfsad asfalt.
Bullrig, nja inte mer än någon annan snarare tvärt om jämfört med kia, hunday, kona och aronan som lirar i samma klass.
Ja även om sätet är hårdare än skodan så sitter man ganska bra.
Och visst en lagerbil till rätt pris, men jag saknar tex carplay rörststyrning på telefonen och möjligheten att spegla telefonen men oas så har jag ju inte betalat för det.
Men det är ändå väl fungerande bluetoot för telefon och spoty spellistor.
Däremot så uppskattas induviduell temperatur på min resp gummans sida.
Parkerade vid en xc40 och det är inte jättestor skilnad på invändiga måtten konstigt nog.
Något som är riktigt negativt är autobromsen/adaptiva farthållaren som verkar vara så dåligt kalibrerad och verkar ha alldeles för bred spridning.
Lätt att få ofrivilliga bromsningar vid tex cyklister på sidan vägen.
Line assist är väldigt grov och diffust och tappar linjen lätt.
Dessutom går det inte stänga av funktionen lineaccist permanent utan den blir aktiv vid nästa start.
Farthållare funktionen med rattknappar?
Fungerar men ack vad man får mer genomtänkta funktioner på tex en Skoda.
Förbrukningen, den ser väl hyfsat bra ut och det blir spännande att se över vintern då den nog kommer att skuta iväg en del.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html
Kul med input och få läsa lite tankar från en ”riktig” ägare.
Det är sådan info som är guld värt när man gör research om en modell inför ett eventuellt köp.
.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.