Jag kom aldrig överens med den dåliga komforten i Mercan, så den är numera avyttrad och bosatt i Västergötland.
Måste tillägga att det var inte så roligt med lycksökare som fyllde mailboxen med skambud skrivna på tafflig svenska trots att jag skrivit att jag inte accepterade skambud, och hellre behöll bilen. Nåväl.
Efter en del letande och provande av olika bilar, blev det en fransyska igen; en 308 SW 2015, köpt hos en lokal handlare.
Jag gjorde det rätta och köpte en diesel... ;-)
Det är 150 hk/370 Nm och automat, skjuter på bra och rullar fint. och väldigt billigt. Sköna stolar jämfört med Mercan. Jag pratade med tidigare ägare, han var första ägaren och bytte för att få en större bil då familjen växer.
Han har vårdat den väl, man ser knappt nåt slitage. Det jag saknar är motor/kupevärmare, men man kan inte få allt.
Var lägger man in bilden? Hittar ingen knapp...
Kommentarer
Här kanske man kan lägga in bilden..?
Nej, inte det...
"Ett fel uppstod när filen skulle laddas upp!"
Sedär, det trodde man inte. Att en Merca skulle bli slagen av en Peugeot.
Nja, "slagen" är kanske att ta i, men "ersatt".
Främst komfortmässigt måste sägas, Peugeoten rullar mycket lugnare utan att vara gungig, Mercan var mer småstudsig (oavsett vilka däck som satt på) vilken förstås kändes genom de hårda stolarna.
Och det sköna vridet är överlägset, 100 Nm mer, typiskt diesel förstås.
Grattis till Peugeoten. Köpte själv en 206 sw för några veckor sedan. 2006 årsmodell från ett dödsbo, gått ca 7500 mil, en riktig trevlig bil utan några speciella finesser,
Har en granne med en 407 SW som inte gått så långt och i bra skick.
V6 automat, mycket bekväm, men många fel som är svårlösta, en varningslampa klarar inte märkesverkstan att fixa, förmodligen något med de ställbara dämparna. Den är ett typexempel på elektronikstrul.
Den är snygg och trevlig att köra, men törstig vilket inte gör så mycket, den går som andrabil och ”finbil”.
De brukar vara roliga att köra, förutom. 1,4 som är lite trög.
Smart liten kombi, jag gillar dem!
Jaså, har den ställbara dämpare? Det fanns på min 605, men funkade utan problem.
Ett typfel annars på 407 (och C5) är spjällaxlarna till ACC:n, som går av. Man kan inte reglera värmen sida för sida då.
Jag hade en 406 V6, men manuell. Den gick faktiskt förhållandevis snålt, 0,85 mätt över ett år. Dock är inte automatlådan (PSA's egen) särskilt snål, men driftsäker.
Nu har jag hunnit "känna in" min bil lite mer.
Den rullar väldigt behagligt, inte alls så struttigt som Mercan där varje ojämnhet och skarv kändes upp i bilen. (oavsett vilka hjul som satt på)
Reglage känns bekanta, med farthållaren på rätt plats. Däremot gillar jag inte knapparna för stereon utspridda på ratten, föredrar när de är samlade bakom ratten likt farthållaren.
Instrumenteringen uppe över ratten är ju kalas! Varför har inte alla bilar det?
Informationen väldigt nära synfältet över vägen.
Både jag och frugan har progressiva glasögon men ingen har några problem med läsningen. (jag minns att nån påstod att det inte funkar med progressiva glasögon)
Komforten uppskattas som sagt, motorns vrid är väldigt skönt, och det är en ny upplevelse att höra hur låga varv den jobbar på. Automatlådan funkar bra också, man märker inte mycket av den.
Det enda som som retar mig lite är att den drar onödigt långt på 2:an (samma på Mercan) i mitt tycke. Växlar inte förrän vid 2000 rpm. Kanske anpassat för alpkörning? Man kan förstås växla manuellt om det föredras.
Förbrukningen är inte så låg som uppgiven, men å andra sidan kör jag sällan längre än 1,5 mil, och en del i tätort, så därmed får väl 0,50 anses godkänt.
Bagaget är mycket rymligt för klassen, dock saknar jag de små krokarna för väskor på sidorna som MB:n hade.
Och elöppning av luckan hade varit behändigt när det är blött och skitigt ute, finns inte på min bil men på MB:n, inget stort problem, men som sagt: behändigt. Tror det fanns som tillval dock.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.